Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek04
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09-2024
Mijn vraag

Hoe verwijder ik oude data van een oude gebruiker? Ik heb dit account al verwijderd, maar als ik in mijn verkenner de map windows bekijk heeft deze een grootte van +- 60GB op mijn harde schijf. Als ik deze map open en alle mappen en bestanden in deze map selecteer kom ik maar op 13 GB. Ergens zitten dus nog bestanden die ik niet kan zien, hoe kan ik dit verwijderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 8.1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:22

RnB

Ik zie geen hardware staan, dus dat laten we maar even voor wat het is.

Het is mogelijk om in een Recovery modus van Windows te komen, waarbij je je computer kan resetten. Ik zou zeggen, back up al je belangrijke data op een externe schijf of een cloud dienst en reset de hele computer zodat je weer fris kan beginnen.

Met deze video krijg je hopelijk een goed idee wat deze recovery modus inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48

MsG

Forumzwerver

De gebruikersdata van een gebruiker zit sowieso nooit in de Windows-map, maar in <hoofdschijf>\Users\<gebruikersnaam> je kan eventueel die map handmatig weggooien van de oude gebruiker.

Staat de gebruiker nog in de lijst als je bij instellingen kijkt bij "Gebruikers"?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In een command of run 'uitvoeren' venster:

sysdm.cpl -> Geavanceerd -> Gebruikersprofielen

Vervolgens de gebruiker onder Accounts verwijderen, maar dat had je al gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 21-04-2022 15:39 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23

DataGhost

iPL dev

De map Windows moet je lekker afblijven, daar staat van alles wat voor jou als gebruiker verborgen of ontoegankelijk is, waardoor je in verkenner niet de daadwerkelijke getallen te zien krijgt. Ook staat daar in principe geen gebruikersdata.

Met "schijfopruiming" kan je het een en ander aan tijdelijke/oude bestanden verwijderen maar na verloop van tijd zal die ruimte weer in gebruik genomen worden. Als je echt overtuigd bent dat die map kleiner moet zijn is een volledige herinstallatie waarschijnlijk de beste optie maar ook daarbij is niet de garantie dat die map "klein genoeg" blijft. Als je een enorm kleine disk hebt (128/256GB) zou ik aanraden deze voor een paar tientjes te upgraden naar iets groters waardoor je je geen zorgen hoeft te maken om de grootte van je Windows-map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-05 11:38
Windows 8.1 is uit de mainstream support (linkje). Ik zou de licentiecode overnemen en een clean install van Windows 10 of Windows 11 doen. Kan eenvoudig via de Media Creation Tool van Microsoft;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In aanvulling op wat er al is gezegd: het kan ook gaan om hardlinks, ik weet niet zeker of de verkenner daar goed mee om kan gaan. Dan staat 1 bestand op 2 of meer plaatsen, neemt 1x ruimte in maar kan door sommige tools 1x worden geteld.

En vanaf januari 2023 is Windows 8.1 inderdaad niet meer veilig te gebruiken, dan is er ook geen extended support meer.

Inkopper; voor enige verwijderactie eerst controleren of de backups OK zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek04
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09-2024
Bedankt voor al jullie antwoorden! Het is een laptop, met idd een kleine harde schijf, die ik af en toe nog gebruik voor wat hand en spandiensten. Heb niet echt de behoefte om de hardware te upgraden.

Ik overweeg dan toch om even Windows te herinstalleren, helemaal omdat 8.1 straks dus geen support meer heeft (wist ik niet!).

Als ik het goed begrijp kan ik dus gratis mijn Windows 8.1 omzetten naar Windows 10? Dat zou top zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12
Niek04 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:01:
Als ik het goed begrijp kan ik dus gratis mijn Windows 8.1 omzetten naar Windows 10? Dat zou top zijn :)
Klopt, zelfs naar de 11 moest hij het aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Niek04 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:31:
... Ergens zitten dus nog bestanden die ik niet kan zien, hoe kan ik dit verwijderen?...
Die bestanden zijn in ieder geval niet van een voormalige gebruiker van je laptop.

Er zijn al heel veel topic geweest op tweakers waar de zichtbare bestanden in de windows directory maar pak 'm beet een kwart van de omvang hadden van de totale windows directory.

Voonaamste reden is inderdaad hard-links. Hard-links zijn pas heel laat in NTFS geïntroduceerd en NTFS zelf heeft geen besef van hard-links. Dus als je een hard-link maakt dan wordt het bestand zowel in de source directory als in de target directory meegeteld. En toen kwam Microsoft op het idee om een oerwoud aan bestanden te creëren die met tientallen hard-links per bestand, aan elkaar gekoppeld werden. Sindsdien is de omvang van de windows directory op schijf ongeveer 3 à 4 keer zo groot als de werkelijke waarde. Maar je kunt die ruimte niet gebruiken want - zoals gezegd - NTFS snapt het niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick G.
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-04 16:20
Toch even een reactie op geven.

De bestanden in de mappen mag je niet zien omdat de rechten van de mappen en bestanden niet in orde zijn. Daarom mag je er ook niets aan doen! Rechter muisknop en de eigenaar plus beveiliging van de map / bestanden (dat is jou inlognaam op je pc) invullen. Beginnen met de gele map van windows en invullen dat dat ook geldt voor alle onderliggende mappen en bestanden. Een aantal bestanden gaat de toegang weigeren en deze moet je dus apart doen, stuk voor stuk. Hierna mag je meer doen en ook meer verwijderen.

Hou je toch nog mappen en of bestanden over welke je niet kan of mag aanpassen, probeer deze dan te verwijderen met PrivaZer, dit werkt heel aardig. Bij mij is het helemaal gelukt, maar is wel een klusje. Je kan ook hiermee starten, je ziet wel of het werkt.

Tot zover mijn tip :) Groet, Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20
Nick G. schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:09:
Toch even een reactie op geven.

De bestanden in de mappen mag je niet zien omdat de rechten van de mappen en bestanden niet in orde zijn. Daarom mag je er ook niets aan doen! Rechter muisknop en de eigenaar plus beveiliging van de map / bestanden (dat is jou inlognaam op je pc) invullen. Beginnen met de gele map van windows en invullen dat dat ook geldt voor alle onderliggende mappen en bestanden. Een aantal bestanden gaat de toegang weigeren en deze moet je dus apart doen, stuk voor stuk. Hierna mag je meer doen en ook meer verwijderen.

Hou je toch nog mappen en of bestanden over welke je niet kan of mag aanpassen, probeer deze dan te verwijderen met PrivaZer, dit werkt heel aardig. Bij mij is het helemaal gelukt, maar is wel een klusje. Je kan ook hiermee starten, je ziet wel of het werkt.

Tot zover mijn tip :) Groet, Nick
en daarvoor moest je je hier registreren?
om een topic van 3 jaar oud te kicken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick G.
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-04 16:20
Dit topic komt vrij snel naar voren als je zoekt vanwege dit probleem. Met win 11 is het ook niet kleiner geworden, dat gedoe met de rechten.... Mssn heeft iemand er nog iets aan toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:28:
[...]

Voonaamste reden is inderdaad hard-links. Hard-links zijn pas heel laat in NTFS geïntroduceerd en NTFS zelf heeft geen besef van hard-links. Dus als je een hard-link maakt dan wordt het bestand zowel in de source directory als in de target directory meegeteld. En toen kwam Microsoft op het idee om een oerwoud aan bestanden te creëren die met tientallen hard-links per bestand, aan elkaar gekoppeld werden. Sindsdien is de omvang van de windows directory op schijf ongeveer 3 à 4 keer zo groot als de werkelijke waarde. Maar je kunt die ruimte niet gebruiken want - zoals gezegd - NTFS snapt het niet
NTFS snapt 't prima. De rest van Windows wat minder.

En wat bedoel je met "heel laat in NTFS geïntroduceerd"? Volgens Wikipedia (Wikipedia: Hard link) was dat in Windows NT 3.1 al. Volgens mij is dat al een tijdje geleden en ik vermoed dat dat komt omdat NTFS ook POSIX moest ondersteunen. Om dezelfde reden kun je NTFS ook case sensitive maken hoewel de rest van Windows dat niet snapt. De tools om die links ook aan te maken kwam pas vanaf Windows 2000 maar NTFS ondersteunde het dus al.

Hmmm... niet gemerkt dat dit al zo'n oud topic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topic is al drie jaar oud. Laten we het daar maar bij houden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.