Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Beste iedereen,

Op het hier kleinschalige kantoor hebben wij meerdere 'HP Prodesk 600 G5 Mini' computers staan waarvan er 1 sinds kort vreselijk aan het blazen is. Degene die er achter werkt kan niet meer normaal werken. Nu heb ik al het een en ander proberen op te zoeken alleen ik kom er echt niet uit.
Dit blazen is constant als de computer aan staat. Het is geen hete lucht wat hij uitblaast.

Bij het opnieuw opstarten blijft hij het geluid maken. Alleen bij het uitzetten is het binnen een minuut compleet stil.
Ik heb het taakbeheer vaak geopend en zag geen bijzonderheden. Alle percentage's zijn redelijk stabiel (CPU ongv 6%). Ik heb ook even het klepje van de computer zelf los gehaald alleen, zoals verwacht, draait de ventilator als een malle. - Ik heb daar niks aangeraakt omdat ik bang ben dat ik dingen sloop :) -.

De computer heeft verder geen bijzondere dingen op de achtergrond draaien. Eigenlijk alleen Chrome en Outlook.

Een ICT bedrijf heeft op afstand via teamviewer gekeken en daar hebben ook hun geen bijzonderheden aangetroffen.

Heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen? Kan ik hier zelf wat aan doen? Zoja, wat dan?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Thyz op 21-04-2022 16:36)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Stof? Even voorzichtig uitblazen met een compressor.
Laatste BIOS / UEFI rom ?

Updates draaien kan ook via HP Support Assistant. Dat is wel een beetje bloatware, maar je kunt hem er weer afgooien als je klaar bent.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Updates draaien kan ook via HP Support Assistant. Dat is wel een beetje bloatware, maar je kunt hem er weer afgooien als je klaar bent.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met HWinfo even kijken wat voor temperaturen de machine aangeeft? Misschien blaast 'ie niet voor niks (temp sensor geeft foutieve waarde?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 10:49
Wissel de fan eens om met die uit een andere, dat is 2min werk bij die mini's.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz
TMDC schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:28:
Met HWinfo even kijken wat voor temperaturen de machine aangeeft? Misschien blaast 'ie niet voor niks (temp sensor geeft foutieve waarde?).
Via HWiNFO:

Kerntemperaturen zijn gemiddeld 29 graden.
Kernafstand tot TjMAX zijn gemiddeld 72 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian95
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:03
Heb je de drivers en bios al bijgewerkt met de HP Image Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Fancontroller stuk en daardoor in maximale setting?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz
PD2JK schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:26:

Zojuist het stof eruit geblazen, tot nu toe maakt de computer geen geluid, nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz
Brian95 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:01:
Heb je de drivers en bios al bijgewerkt met de HP Image Assistant?
Nee, hier nu net pas voor het eerst naar gekeken. Hier staan inderdaad wat rode uitroeptekens bij.
Ik kan gewoon de critical bestanden downloaden zonder negatieve gevolgen voor de pc?

Ook staat naast "BIOS Date" 14/12/2019. Dit is dus verouderd. Kunnen zulke updates voortaan automatisch gaan?

Wellicht zijn dit domme vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als er een zeer kritische bug in een BIOS/UEFI zit, wil er ook nog wel eens een update meekomen via Windows Update. Dit heb ik al een aantal keren meegemaakt.

Via HP Support Assistant kan het ook automatisch, maar de software kan opdringerig overkomen. Tevens heeft het al eens in slecht daglicht gestaan. Dat *kan* in de toekomst nogmaals voorkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 21-04-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian95
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:03
Ja dat kan je allemaal automatische laten doen door de HP Image Assistant.
Ik heb nooit mee gemaakt met die tool dat het negatieve affecten had op systemen die achter lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
Een keer volledige bios/cmos reset uitvoeren?
Via bios default settings of beter reset button op moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 04:11
Kan zijn dat de fan setting in het bios op max staat ipv temperatuur geregeld.
(Met direct na het aanzetten op F10 blijven "rammen" kom je in het bios)

[ Voor 48% gewijzigd door Phenos2 op 22-04-2022 05:37 ]

Pagina: 1