Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Misschien kunnen jullie meedenken..

Ik heb een jaren 70 woning gekocht met 'matige isolatie'. Dit gaan we aanpakken: dak en vloer worden nageïsoleerd en indien mogelijk doen we nog wat met de (kleine) spouw.

Ik wil dit huis geschikt maken voor verwarming met een warmtepomp.

Het plan is nu om vloerverwarming beneden te leggen en LTV verwarming in de overige ruimten. De badkamer twijfel ik nog een beetje over: krijgen we die warm genoeg met vloerverwarming (voor de vrouw en kinderen)? Moet daar nog een (LTV) handdoekradiator bij? Eventueel electrische vloerverwarming, maar COP 1 is niet leuk..

Op de slaapkamers/thuiskantoor denk ik dan aan Jaga's.

In het begin wil ik met de Intergas HRE 28 draaien op, hopelijk, 35C aanvoer. Minimale vermogen 7kW.
Later over op een L/W warmtepomp. Niet echt voor koeling, gewoon voor ruimte verwarming. SWW dan met een losse WP boiler (lijkt me).

Overwegingen / vragen:
* Behoud ik beneden radiatoren / mogelijkheid voor radiatoren?
* Hoe verwarm ik de badkamer, ook buiten het stookseizoen sochtends en savonds? Laatste gedachte is watergedragen vloerverwarming, liefst vanuit dezelfde verdeler in de gang.
* Jaga's op de slaapkamers? Of kijk ik eerst hoe ver ik kom met de originele bakbeesten? (Nadeel: muurafwerking...)
* Vloerverwarmings verdeler: composiet zonder pomp, met flowmeters en M30x1.5 afsluiters. 6 groepen?
* Vloerverwarming: 16mm buis met 10cm spacing, lijkt me. Groepslengte proberen te beperken.

Hieronder wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhemFEgh28h3jf4eic971CCUojE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f9sx97GzjQ4R0JsyWPkIBret.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUv9VnKtNif8yp0HMKIDF3gjZQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccZ43TsJ3ZhXe17uvHkMjha3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AevZTWKjdr5Y-6TDCoB-PQWYIhs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IwZvOhUEj77x4YCR4kInQB4R.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkTKaVoIhKIdB0f17Mg-3s_n3WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viKLndDE1PYavx7ZgYICBQHs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3S04vic15TO3Pc_-DNrOdKXPW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JcKQw6BVlFFUeAp8ZuyZrdvm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqDA1p8GkGDSMVLrbU85nrDhLqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tTpZIxoJK3R3NijqeMikFYC6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZOcGE007eNXoR06jUsAgxqntsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SRzBfz0572F2n1c7gr45jACI.png?f=fotoalbum_large

PVO

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:18
Vloerverwarming op de begane grond is een prima optie. Wel meteen aanleggen als hoofdverwarming.
Dan heb je geen radiators meer nodig. Evt alleen een paar convectors welke je als backup en voor koudeval op lage kracht kan laten meedraaien. Je kan meteen kiezen voor open verdelers daar je de cv begrensd

Voor de slaapkamers zou je kunnen beginnen met wat je hebt. Al dan niet aangevuld met zelfbouwboosters.

Badkamer is een beetje dubbel. Gezien de oppervlakte kan je die als een grote radiator zien. Heb je geen aparte groep voor nodig. Dat trekt de huidige cv of warmtepomp wel. Maar zou als achtervang evt ook bekijken of je infraroodpanelen kan gebruiken.

Om te beginnen kan je de cv misschien beter begrenzen op 40 graden.

• S0epkip
D-dark schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:01:
Vloerverwarming op de begane grond is een prima optie. Wel meteen aanleggen als hoofdverwarming.
Dan heb je geen radiators meer nodig. Evt alleen een paar convectors welke je als backup en voor koudeval op lage kracht kan laten meedraaien. Je kan meteen kiezen voor open verdelers daar je de cv begrensd

Voor de slaapkamers zou je kunnen beginnen met wat je hebt. Al dan niet aangevuld met zelfbouwboosters.

Badkamer is een beetje dubbel. Gezien de oppervlakte kan je die als een grote radiator zien. Heb je geen aparte groep voor nodig. Dat trekt de huidige cv of warmtepomp wel. Maar zou als achtervang evt ook bekijken of je infraroodpanelen kan gebruiken.

Om te beginnen kan je de cv misschien beter begrenzen op 40 graden.
Bedankt voor je reactie. Wat betreft de badkamer als een grote radiator zien: bedoel je de vloerverwarmingsslangen gewoon 1-op-1 op te nemen in het aanvoer/afvoer circuit van de CV (nu) en Warmtepomp (straks), zonder verdeler?

Als 'achtervang' overweeg ik een handdoekradiator oid in de badkamer. Maar die moet dan wel wat doen op LTV natuurlijk...

PVO

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:18
S0epkip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wat betreft de badkamer als een grote radiator zien: bedoel je de vloerverwarmingsslangen gewoon 1-op-1 op te nemen in het aanvoer/afvoer circuit van de CV (nu) en Warmtepomp (straks), zonder verdeler?

Als 'achtervang' overweeg ik een handdoekradiator oid in de badkamer. Maar die moet dan wel wat doen op LTV natuurlijk...
Voor de badkamer.
Die kunnen 1 op 1 in het circuit worden opgenomen. Heb je geen extra pomp voor nodig.
Een handdoekradiator is altijd gemakkelijk voor voorverwarmen of drogen. Maar op LTV heb je altijd problemen met net als een reguliere radiator dat de warmteafgifte minder wordt. Vooral als je naar echt lage aanvoertemperaturen wil gaan.

Voor je vloerverwaming beneden wordt er met een cv vaak een mengverdeler geplaatst waarin hoge temperatuur aanvoer met koud retourwater wordt gemengd om te voorkomen dat er water met een te hoge temperatuur je vloer in gaat.

Als je de ketel hard begrensd (wel opletten want sommige ketels willen de stand wel eens overrulen)
dan kan die situatie niet voorkomen en is een open verdeler die de aanvoer niet terugmengd beter. Want je wil naar lage temperatuur gaan en idealiter 35 of lager in je vloer stoppen. Met de CV ketel heb je dan nog wel een pomp voor je vloer nodig. Die kan er dan later tussenuit als je overstapt op een warmtepomp.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-11 12:39
Situatie: Jaren 60 woning, ook op zoek naar gasloos maar iets meer stapsgewijs bezig. 2,5 jaar geleden conventioneel verbouwd (wel vloerverwarming maar niet gasloos) en toen door blijven werken.
Het plan is nu om vloerverwarming beneden te leggen en LTV verwarming in de overige ruimten.
Hoe is/wordt de verwarmbehoefte boven? Hier draait alles al op een redelijk lage temperatuur, maar op mijn werkkamer boven kan ik het prima met een conventionele (dubbele) radiator aan.
In het begin wil ik met de Intergas HRE 28 draaien op, hopelijk, 35C aanvoer. Minimale vermogen 7kW
Waarom gelijk zo extreem? Die ketel moduleert wel als het moet, en de extra winst bij een CV onder de 55 graden is verwaarloosbaar. Houd even 50 aan voor je radiatoren en laat de vloerverwarming bijmengen.

EDIT: in mijn situatie staat ie op 60 met lage pompsnelheid en laag vermogen. Realiteit is dat ie vanzelf al naar 35-40 zakt omdat vloerverwarming niet meer nodig heeft. Begrenzen max temperatuur is in dat geval alleen je uitwijkmogelijkheden beperken.
SWW dan met een losse WP boiler (lijkt me).
Zou even doorrekenen hoe rendabel dat verhaal is. Er komt met de verbouwing al veel op je af, en als die intergas het goed doet zou ik die voor de korte termijn even aanhouden voor warm water.
* Behoud ik beneden radiatoren / mogelijkheid voor radiatoren?
Heb ik hier gedaan, maar dat hoeft dus echt niet. Hoogstens in de keuken is het lekker. Deze zit in een uitbouwtje, heeft hoog plafond maar weinig m2 vloerverwarming. Merk het in de rest vd woonkamer echt niet.

[ Voor 8% gewijzigd door mk1992 op 21-04-2022 16:51 ]

Cash is king.

• S0epkip
mk1992 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:48:
Situatie: Jaren 60 woning, ook op zoek naar gasloos maar iets meer stapsgewijs bezig. 2,5 jaar geleden conventioneel verbouwd (wel vloerverwarming maar niet gasloos) en toen door blijven werken.

[...]

Hoe is/wordt de verwarmbehoefte boven? Hier draait alles al op een redelijk lage temperatuur, maar op mijn werkkamer boven kan ik het prima met een conventionele (dubbele) radiator aan.
Nu (jaren 80 huis) verwarmen we boven alleen de badkamer en werkkamer op zolder. Hopelijk is dat in de nieuwe woning hetzelfde.
[...]

Waarom gelijk zo extreem? Die ketel moduleert wel als het moet, en de extra winst bij een CV onder de 55 graden is verwaarloosbaar. Houd even 50 aan voor je radiatoren en laat de vloerverwarming bijmengen.

EDIT: in mijn situatie staat ie op 60 met lage pompsnelheid en laag vermogen. Realiteit is dat ie vanzelf al naar 35-40 zakt omdat vloerverwarming niet meer nodig heeft. Begrenzen max temperatuur is in dat geval alleen je uitwijkmogelijkheden beperken.
Die begrenzing is zo bedacht om de warmtepomp situatie na te bootsen. Leuk als ik het redt met oude radiatoren op 60C, maar dat gaat een warmtepomp straks nooit kunnen leveren natuurlijk.. is mijn gedachtegang.
[...]

Zou even doorrekenen hoe rendabel dat verhaal is. Er komt met de verbouwing al veel op je af, en als die intergas het goed doet zou ik die voor de korte termijn even aanhouden voor warm water.
Oh, inderdaad, op termijn. Eerst ff met de Intergas draaien.
[...]

Heb ik hier gedaan, maar dat hoeft dus echt niet. Hoogstens in de keuken is het lekker. Deze zit in een uitbouwtje, heeft hoog plafond maar weinig m2 vloerverwarming. Merk het in de rest vd woonkamer echt niet.
Okay, voor ons ook een '90 uitbouw met keuken, wellicht daar verwarming (convector/Jaga) behouden/plaatsen dan.

Bedankt voor je reactie!

PVO

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:26
Hier jaren 70 woning met extra dakisolatie, HR++, spouw niet nageisoleerd (geen zin in vochtklachten) maar met originele glaswol en hebben op badkamer nooit de verwarming aan (19/20 graden). Slaapkamers nooit de verwarming aan (19/20 graden) en verwarmen beneden nu met L/L (kan boven ook eventueel hier).

Ik kan makkelijk met max 35/40 graden aanvoer als ik de cv aan zet bij -5 verwarmen met gewoon radiatoren die er hangen. Ik zou dat eerst testen na je isolatieplannen. Voor slaapkamers heb je echt geen Jaga's nodig bij voldoende isolatie.

Eerst isoleren, dan de rest testen en dan eventueel optimaliseren. NB: ik ga nu een L/W proberen (ja proberen want iedereen zit tot aan zijn nek in het werk) te plaatsen omdat ik graag het comfort van mijn radiatoren terug wil en SWW wil zodat ik echt van het gas af kan.

• S0epkip
MotorBeast schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:25:
Hier jaren 70 woning met extra dakisolatie, HR++, spouw niet nageisoleerd (geen zin in vochtklachten) maar met originele glaswol en hebben op badkamer nooit de verwarming aan (19/20 graden). Slaapkamers nooit de verwarming aan (19/20 graden) en verwarmen beneden nu met L/L (kan boven ook eventueel hier).

Ik kan makkelijk met max 35/40 graden aanvoer als ik de cv aan zet bij -5 verwarmen met gewoon radiatoren die er hangen. Ik zou dat eerst testen na je isolatieplannen. Voor slaapkamers heb je echt geen Jaga's nodig bij voldoende isolatie.

Eerst isoleren, dan de rest testen en dan eventueel optimaliseren. NB: ik ga nu een L/W proberen (ja proberen want iedereen zit tot aan zijn nek in het werk) te plaatsen omdat ik graag het comfort van mijn radiatoren terug wil en SWW wil zodat ik echt van het gas af kan.
Bedankt voor je reactie!

Wow, wat voor verdiepingsvloeren heb je? Komt er warmte van je woonkamer/rest van de woning in je badkamer?

In mijn jaren 80 huis met geïsoleerde betonnen vloeren moet ik zeker sochtends de verwarming aanzetten in de badkamer in het stookseizoen, anders is het gewoon koud. Badkamer zit wel op noordoost aan de gevel en onder een stukje dak. Dus geen inpandige badcel.

PVO

• MotorBeast
@S0epkip Betonnen vloeren.
Een slimme manier van je klimaat beheersen doet al veel. Zodra iedereen boven weg is (overdag) zet ik alle deuren open om een optimale doorstroming te krijgen van de warmteverdeling in huis. Ik stook in de avond alleen de woonkamer op naar 21 graden (soms 22 L/L voelt anders aan dan stralingswarmte van radiatoren) en dat is het dan wel (behalve met strenge vorst, dan moet ik meer stoken). Een badkamer heb je overigens in 10 minuten ook warm met een electrische kachel. Dat zijn de kosten en verbruik niet. Ik zou die nooit de hele dag gaan warm stoken.

Verstook hier nog maar 400m3 gas voor SWW en koken. Voorschot is €85,- per maand (oude tarieven voor 3 jaar vast) met 4 personen (en 2500WP zonnepanelen).

Wat betreft je aanvoertemperatuur van je cv. Check eens hoeveel afgiftevermogen je hebt hangen en heb je de boel waterzijdig ingeregeld? Gaf mij destijds een besparing van zo'n 25% in het gasverbruik toen ik nog met de cv stookte.

• S0epkip
MotorBeast schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:20:
@S0epkip Betonnen vloeren.

Verstook hier nog maar 400m3 gas voor SWW en koken. Voorschot is €85,- per maand (oude tarieven voor 3 jaar vast) met 4 personen (en 2500WP zonnepanelen).
Maar als je dan zo dichtbij zit, is het dan niet handig om SWW met een warmtepompboiler (oid) te maken en op inductie te gaan koken?
Dan ben je ook je vastrecht kwijt voor gas!

PVO

• MotorBeast
S0epkip schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:16:
[...]

Maar als je dan zo dichtbij zit, is het dan niet handig om SWW met een warmtepompboiler (oid) te maken en op inductie te gaan koken?
Dan ben je ook je vastrecht kwijt voor gas!
I know, maar dan moet ik wel een 300 liter boiler kwijt kunnen. Het zijn nu eenmaal enorm lompe dingen die ruimte vreten. Hij moet dan in de schuur met 20 meter leiding naar boven. Ik wil het liefst naar L/W maar zie maar eens een echte goede installateur te vinden. Drama.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2022 21:13 ]

Pagina: 1