Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-01 18:55
Wil een pomp van 12V DC en 70W. Nu wilde ik de stroom van water regelbaar maken en er een dimmer voor zetten. Zo'n dimmer voor LED strips bv.

Dit moet toch kunnen voordat ik het aanschaf ?? Want ik las net iets met de warmte die dan de dimmer oppakt die eigenlijk energie voor de motor had moeten zijn. (zoiets)

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A1I5R2VMZGY1HD&psc=1

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:33
Gaat waarschijnlijk niet werken, pomp heeft elektronica aan boord en die houd er waarschijnlijk niet van om met PWM aangestuurd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 12:19
This 12V Water Pump has Two Straight interface, Power on, Pump Start Working, Power Off,Stop
Uit de beschrijving in het Chinglish begrijp ik dat er geen spannende elektronica tussen zit. Het is een membraanpomp. Risico is mogelijk wel dat bij een te lage spanning (of vermogen) de pomp zal stilvallen en toch stroom trekken. Iets wat motoren over het algemeen niet fijn vinden. En afhankelijk van de PWM frequentie kan er ook nog een irritant geluid uit de motor komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 11:55
Lijkt mij ook een standaard DC motor. Als je toch met Amazon links gaat gooien, pak je liever een motor controller dan een dimmer:

https://www.amazon.nl/Con...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

Maak wel dat je het allemaal goed beveiligd met zekeringen en dergelijke. Water en elektronica zijn geen vriendjes.

[ Voor 8% gewijzigd door EJonk op 22-04-2022 13:01 ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-01 18:55
EJonk schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:00:
Lijkt mij ook een standaard DC motor. Als je toch met Amazon links gaat gooien, pak je liever een motor controller dan een dimmer:

Maak wel dat je het allemaal goed beveiligd met zekeringen en dergelijke. Water en elektronica zijn geen vriendjes.
De LED dimmers hebben ook afstandsbediening.
Ik moet wat ramen wassen en heb een stok met een borstel erop en nu moet er wat water uitkomen. Wanneer die pomp op vol vermogen pompt is het water zo op.
Wanneer je kant en klaar koopt ben je gauw € 800 kwijt.
Wil er ook een digitaal metertje bij voor het vermogen die het trekt en ter controle accu.

Dus geen dimmer maar een Motor Speed ​​Controller met een digitaal schermpje zoeken.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar is een tuinslang / buitenkraan (of desnoods een koppelstuk op de kraan van je keuken) niet veel makkelijker / goedkoper :?

Alternatief: Hogedrukreiniger. Stiekem hebben die niet zo heel veel druk, maar voldoende om een aantal meter omhoog te komen. Haal bijvoorbeeld het mondstuk van de spuitlans maar eens los en spuit dan.

Maar hoezo is het water ineens op :? Haal je het uit een emmer ofzo :?

[ Voor 51% gewijzigd door The Eagle op 13-05-2022 15:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een LED dimmer is daar in elk geval niet voor geschikt, LED's werken op een andere manier dan DC motors en worden niet gewoon gedimd door het voltage naar beneden te halen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 07:52
Wat @The Eagle schrijft. Je kunt waarschijnlijk beter de uitgaande kant van de pomp gaan knijpen met een ventiel voor een lagere flow.

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1