Schakeling, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-03 17:22
Mijn vraag
Hallo,
Kort: Ik heb een buitenlamp die ik "bijzonder" wil schakelen.
Er moet een combi van schemer, en beweging detectie plaatsvinden
Dus de lamp is overdag uit, maar als de schemer invalt, moet ie op "beweging" aangaan, voor tijd X. (zeg bv1 minuut.) Maar, als we in de tuin zitten, wil ik ook de lamp gewoon aan kunnen zetten, zonder dat ik in beweging blijf. Nou had ik het volgende bedacht (zie simpele tekening). moet er nou op plek 4 iets komen, zodat de stroom niet "de verkeerde kant op" richting de schemer/bewegings kastjes, als er geschakeld word.. of kan dit?
Zijn er wellicht betere oplossingen?
Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Losse (solitaire) buitenlamp
schemer schakelaar
Bewegings detectie kastje

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schema bedacht (niet gehinderd door diepe kennis)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj8btksfZXoMbVLmQ5wBBJP6Mtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irvvTWrvXYhZA5Y6lq4OIoiC.jpg?f=fotoalbum_large
...

Beste antwoord (via MarcoR op 21-04-2022 14:45)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, op plek 4 hoef je niks te plaatsen. Er komt wel spanning op de bewegingsmelder maar er gaat geen stroom lopen, er kan dus ook niks de verkeerde kant op gaan. Er gaat alleen een stroom door de bewegingsmelder lopen wanneer schakelaar 3 zo geschakeld is dat die de spanning op de schermerschakelaar en bewegingsmelder zet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:37
Als schakelaar 3 naar beneden staat kan er geen stroom terug lopen.. want er is geen stroomkring meer.

Sterker nog als je schakelaar 3 weg laat en beide aansluit zal er helemaal geen spanning over 1 en 2 staan (en werken 1 en 2 dus niet) omdat de weerstand over de parallelle draad 0 is.

Met schakelaar 3 kies je feitelijk welke weg de stroom neemt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee, op plek 4 hoef je niks te plaatsen. Er komt wel spanning op de bewegingsmelder maar er gaat geen stroom lopen, er kan dus ook niks de verkeerde kant op gaan. Er gaat alleen een stroom door de bewegingsmelder lopen wanneer schakelaar 3 zo geschakeld is dat die de spanning op de schermerschakelaar en bewegingsmelder zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:44
Dat kan volgens mij makkelijk met een wisselschakelaar (1), iets zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
        1
L -----*     *-----BEWEGINGSSENSOR------|
        \                               |
         \                              |
          *-----------------------------*---LAMP--- N

In bovenstaande stand overbrug je de bewegingssensor en staat de lamp aan, zet je de schakelaar om zal de bewegingssensor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-03 17:22
Beide antwoorden zijn duidelijk, top.
Bedankt, en snel ook :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@BernardV Het schema wat je geeft is toch exact gelijk aan die van TS (op de schemerschakelaar na)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:44
@sypie Je hebt gelijk, ik keek te snel. Ik dacht even snel te reageren tussen wat werkzaamheden door en niet goed gekeken. Thanks voor de correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou de wisselschakelaar op de lamp zetten en daarmee kiezen tussen de bewegingsmelder en fase. Spanning op de uitgang van een ander apparaat zetten zou je niet moeten willen, alhoewel het wel zal werken, mooi is anders.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 15:27
@evilution die uitgang is niets anders dan de uitgang van een (onderbroken) relais. Een soort schakelaar dus, kan niets mis mee gaan. Heb zelf al jaren 2 parallel geplaatste bewegingsmelders op een aantal (parallel aangesloten) lampen.
Pagina: 1