Mijn 80-jarige vader gaat zijn huis verkopen en gaat in een huurappartementje wonen. Ik weet dat hij zijn vermogen al had kunnen verlagen door jaarlijks belastingvrije schenkingen "op papier te doen" maar dat heeft hij helaas alleen in 2013 voor mijn zus en mij + 2 kleinkinderen gedaan en laten vastleggen bij de notaris.
De jaarlijkse rente heeft hij echter nooit betaald. Mag hij dit alsnog in totaal uitbetalen zodra zijn huis is verkocht?
En andere vraag: is aan zijn (klein)kinderen na verkoop van zijn huis lenen een optie om zijn geld te "verdelen"? Ik vrees dat daarmee zijn vermogen niet kleiner wordt dus zodra bijv. een verpleeghuis in zicht komt of het einde van zijn leven... telen deze leningen nog mee bij zijn vermogen?
Andere opties om zijn vermogen te verlagen / verdelen zijn welkom
Alvast bedankt voor jullie reactie!
De jaarlijkse rente heeft hij echter nooit betaald. Mag hij dit alsnog in totaal uitbetalen zodra zijn huis is verkocht?
En andere vraag: is aan zijn (klein)kinderen na verkoop van zijn huis lenen een optie om zijn geld te "verdelen"? Ik vrees dat daarmee zijn vermogen niet kleiner wordt dus zodra bijv. een verpleeghuis in zicht komt of het einde van zijn leven... telen deze leningen nog mee bij zijn vermogen?
Andere opties om zijn vermogen te verlagen / verdelen zijn welkom
Alvast bedankt voor jullie reactie!