Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-04 16:45
Mijn 80-jarige vader gaat zijn huis verkopen en gaat in een huurappartementje wonen. Ik weet dat hij zijn vermogen al had kunnen verlagen door jaarlijks belastingvrije schenkingen "op papier te doen" maar dat heeft hij helaas alleen in 2013 voor mijn zus en mij + 2 kleinkinderen gedaan en laten vastleggen bij de notaris.
De jaarlijkse rente heeft hij echter nooit betaald. Mag hij dit alsnog in totaal uitbetalen zodra zijn huis is verkocht?

En andere vraag: is aan zijn (klein)kinderen na verkoop van zijn huis lenen een optie om zijn geld te "verdelen"? Ik vrees dat daarmee zijn vermogen niet kleiner wordt dus zodra bijv. een verpleeghuis in zicht komt of het einde van zijn leven... telen deze leningen nog mee bij zijn vermogen?

Andere opties om zijn vermogen te verlagen / verdelen zijn welkom :)

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-05 15:42
Het beste is dit om bij een financiële adviseur te vragen. Stel er wordt een verkeerd advies hier gegeven dan kan dat een hoop geld kosten. ( helemaal als het richting fraude gaat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:17
Over die eerste, het lijkt er op dat je dit nog kunt repareren: https://www.doehetzelfnot...ermogensrendementsheffing.
Hebben de kinderen deze bedragen wel meegeteld in hun eigen vermogen?

Wat betreft dat tweede: die leningen zullen onderdeel van zijn vermogen blijven.

Maar, beste is om naar een financieel adviseur of zelfs notaris te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
celshof schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:19:
Over die eerste, het lijkt er op dat je dit nog kunt repareren: https://www.doehetzelfnot...ermogensrendementsheffing.
Hebben de kinderen deze bedragen wel meegeteld in hun eigen vermogen?

Wat betreft dat tweede: die leningen zullen onderdeel van zijn vermogen blijven.

Maar, beste is om naar een financieel adviseur of zelfs notaris te gaan.
Gaan we doen, maar ik ben graag ook op een andere manier voorbereid op de mogelijkheden :)
De schenkingen op papier zijn ook niet meegeteld in het eigen vermogen dus dat zal ook dit jaar nog moeten gebeuren dan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48

Lordy79

Vastberaden

Zijn vermogen (box3) is straks wat er op zijn bankrekening staat minus schulden (aan (klein)kinderen)?

Zo ja dan moet hij 6pct rente betalen over die schulden. Of dat nog met terugwerkende kracht mag weer ik niet maar als de IB2021 nog niet is gedaan kun je dat nog repareren.
Wel moeten de (klein)kinderen de hele vordering op (o)pa opgeven in hun IB aangifte in box3.

Dan schenken: opa zou samen met de (klein)kinderen een OFGR kunnen starten en daarna certificaten van die ofgr kunnen schenken. Sowieso kun je de belastingvrije schenkingssom kunnen schenken + rente en als je vermoedt dat opa niet heel lang meer leeft kun je de eerste schijf waar je als kinderen 10pct belasting over betaalt kunnen benutten.

Het hangt dus helemaal af van hoeveel geld opa heeft. Als dat een miljoen is, is bovenstaand verhaal de moeite waard. Maar als zijn huis 4 ton oplevert kun je denk ik beter gewoon de jaarlijkse belastingvrije som schenken en that's it

Voordeel van ofgr is dat het weinig kosten en administratie met zich meebrengt en volgens mij hoeft opa dan ook weinig bij te dragen aan zorgkosten omdat hij op papier geen bezittingen heeft.

Bij een groot vermogen is het zeker de moeite waard om met een goede fiscalist te spreken. Kost een paar duizend euro maar die bespaar je dubbel en dwars terug

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Honesty

kattenneus!

Die schenking op papier is een vordering en dat geld kan opa zonder problemen overmaken(evt met de gemiste rente+rente daarover)
Als je 6% rente betalingen mist is dat pas van invloed op de erfbelasting. Dus opa gaat voor de tijd dood dan krijg je over dat bedrag een erfbelasting aanslag.
Verder kan opa jaarlijks 5k schenken aan de kinderen en volgens mij 1,5k aan de kleinkinderen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
Dank jullie wel, we gaan in ieder geval die ene schenking op papier met rente op rente uitbetalen.
Goede tip ook dat we dit mee moeten nemen in onze IB aangiftes.

Voor een OFGR is het totale bedrag te laag maar denk wel dat het goed is om ook rekening te houden met de kindsdelen van de erfenis van moeder en de vrijstelling die er later zal zijn voor de erfbelasting.

Verder natuurlijk dit jaar en hopelijk nog een aantal jaren de belastingvrije schenking voor de (klein)kinderen. Daarnaast gaan we de schenkingsbelasting maar gewoon voor lief nemen. Luxe probleem :-)

[ Voor 26% gewijzigd door Anja op 28-04-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Inderdaad luxe probleem.
Overigens kan opa natuurlijk nog een testament opstellen dat de kleinkinderen een bedrag erven (de belastingvrije voet) zodat de erfbelasting nog wat lager wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
Lordy79 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:00:
Inderdaad luxe probleem.
Overigens kan opa natuurlijk nog een testament opstellen dat de kleinkinderen een bedrag erven (de belastingvrije voet) zodat de erfbelasting nog wat lager wordt
Ja ik ga dit nog nakijken/vragen, dacht dat we dit bij het overlijden van mij moeder al geregeld hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
We hebben een afspraak gemaakt bij de notaris, natuurlijk gaat mijn vader ook mee :)

Toch nog wat vragen vooraf:

- is het financieel gezien gunstiger om niet te veel te schenken (= 10% belasting boven de vrijstelling) maar het te laten staan als erfenis?

- als 2x kindsdeel staat volgens de aangifte na overlijden van moeder destijds een aardig bedrag genoemd, dit laten staan aangezien hierover al successiebelasting over is betaald? Dus belastingvrij?

- ik neem aan dat binnen de berekening van het kindsdeel de vrijstelling voor de erfenis al is berekend?

Alvast weer bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Anja schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:24:

- is het financieel gezien gunstiger om niet te veel te schenken (= 10% belasting boven de vrijstelling) maar het te laten staan als erfenis?
Start Excel op en reken beide scenario's uit. Als de erfenis 10 miljoen wordt dan is het handig zoveel mogelijk te schenken tegen het 10pct tarief en de erfenis zo te verdelen/plannen dat er zo weinig mogelijk belasting wordt betaald.
Als de erfenis 100.000 euro wordt zou ik het bij de jaarlijkse vrijstelling laten.
Alles er tussenin: ff rekenen... B) of als het echt om veel geld gaat een fiscalist inschakelen
- als 2x kindsdeel staat volgens de aangifte na overlijden van moeder destijds een aardig bedrag genoemd, dit laten staan aangezien hierover al successiebelasting over is betaald? Dus belastingvrij?
Dat weet de notaris wel maar als er al successierechten zijn betaald en het is nu dus bezit van de erfgenaam dan wordt er volgens mij inderdaad niet nog een keer belasting geheven.
- ik neem aan dat binnen de berekening van het kindsdeel de vrijstelling voor de erfenis al is berekend?
Ik ken de berekening niet. Notaris werk dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:17
Anja schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:24:

De notaris is meestal wel in staat om alles ook in Jip en Janneke taal uit te leggen.

Wat betreft 2:
Als je het niet nodig hebt, kindsdeel gewoon laten voor wat het is.
- Kindsdeel uit laten keren voordat vader is overleden kan, maar dan zal er wel belasting over betaald moeten worden. Dit komt omdat een kindsdeel bij vruchtgebruik veel lager belast wordt, omdat je er niet bij kan. Mocht het kindsdeel dan alsnog voor overlijden van de overgebleven partner worden uitgekeerd, wil de belastingdienst wel het restant hebben (hoogte belasting is afhankelijk van leeftijd vader).

- Als het niet uitgekeerd wordt, dan is bij overlijden vader dit kindsdeel geen onderdeel van de erfenis waarvover belasting moet worden betaald. Ga ik er wel van uit dat je vader bij het overlijden van je moeder de zaken goed heeft geregeld en toen belasting heeft betaald.
Pagina: 1