Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XephireUK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:51
Ik ben een nieuwe TV aan het uitzoeken en mijn keuze is gevallen op of de Samsung AU9000 of de Samsung Q60A (beide 43 inch). De eerste lijkt de beste LED van Samsung te zijn en de laatste de goedkoopste QLED. De prijs hier in Amazon UK is ongeveer hetzelfde. Ik zie dat er kleine andere verschillen zijn zoals
  • "HDR" vs. "Quantum HRD",
  • "Crystal 4K Processor" vs. "Quantum 4K Processor" en
  • "Dynamic Crystal Colour" vs. "100% Colour Volume Quantum Dot"
Deze 3 punten lijken me grotedeels marketing speak dus weet niet of ik hier teveel aandacht aan moet besteden.

Ook is de AU9000 een 120Hz TV en de Q60A een 60Hz.
Ik begrijp dat de 60/120Hz je bij normaal gebruik bijna niet ziet (meeste is 60Hz)

Use case: Live TV, Netflix/Prime/Apple TV/YouTube/films van de QNAP NAS, Nintendo Switch.
Ik heb een Yamaha amplifier/soundbar/HDMI switch die ik voor het geluid kan gebruiken, maar de vrouw will het ook gemakkelijk kunnen gebruiken.

Enige idee welke de betere keuze is?

Xephire

[ Voor 0% gewijzigd door XephireUK op 21-04-2022 12:27 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via XephireUK op 21-04-2022 18:45)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
HDR voegt niets toe, en is puur marketing op beide modellen. Simpel gezegd begrijpt de tv wat een HDR signaal is maar kan er verder niet veel mee aangezien de hardware niet toereikend is. Het enige voordeel is dat HDR content er minder donker uit zal zien.

Het grootste verschil zit 'm in een breder kleurenbereik en hogere kleurenvolume voor de Q60A, tevens kan dit model ook een hogere helderheid behalen.

Verder heeft de AU9000 een native 60Hz paneel, door het toepassen van software beweert Samsung dat de kijker dezelfde ervaring krijgt als met een native 120Hz paneel.

Wanneer de prijs gelijkwaardig is zou ik persoonlijk voor de Q60A kiezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
QLED is het gebruik van een blauwe lamp en het gebruik van kwantumdots om dat blauwe licht in de overige kleuren om te zetten. Het gevolg is een breder kleurbereik dan een traditionele witte lamp.

HDR-uitzendingen hebben doorgaans ook de BT.2020-kleurruimte en dan heb je meerwaarde aan het bredere kleurbereik. Het ontbreken van het bredere kleurbereik is niet het eind van de wereld.

Datzelfde geldt evenwel voor 120Hz, ook dat is zwaar overhypet.

Wat mij betreft bepaal je of de 120Hz of het kleurenbereik voor jou belangrijker is en op basis daarvan kies je de televisie. Wat echt helpt voor de kijkervaring is verlichting met lokale dimming, maar dan moet je een paar modellen voor omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:51

Sick Nick

Drop the top!

AU9000 is gewoon 50/60hz, die 120hz motion meuk is marketing blabla.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
HDR voegt niets toe, en is puur marketing op beide modellen. Simpel gezegd begrijpt de tv wat een HDR signaal is maar kan er verder niet veel mee aangezien de hardware niet toereikend is. Het enige voordeel is dat HDR content er minder donker uit zal zien.

Het grootste verschil zit 'm in een breder kleurenbereik en hogere kleurenvolume voor de Q60A, tevens kan dit model ook een hogere helderheid behalen.

Verder heeft de AU9000 een native 60Hz paneel, door het toepassen van software beweert Samsung dat de kijker dezelfde ervaring krijgt als met een native 120Hz paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Praktisch dezelfde tv's. De Q60A geeft iets meer licht en biedt betere upscaling. De AU90 biedt VRR (1080p) en 1080p@120hz dmv bfi/interpolatie. Voor echte meerwaarde bij HDR moet je naar de QN90A kijken met FALD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XephireUK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:51
Freshouttheoven schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:43:

Dank je voor je feedback. We kijken veel overdag, en mijn vrouw houdt er niet van kijken in het donker, dus de Q60A lijkt de beste keuze...

Allemaal bedankt voor de feedback
Pagina: 1