Toon posts:

Bang in het donker?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al sinds ik klein was een onbehaagelijk gevoel als ik me alleen in een donkere ruimte bevind, ook thuis. Alleen als ik in bed lig is het minder, maar soms dan zelfs. Ik voel me dan "niet alleen" lijkt het wel, overigens geloof ik in geesten en dergelijken. Ik heb er bijna nooit last van als ik bijvoorbeeld samen met mijn vriendin ben. Ik wil niet beweren dat ik bang ben in het donker, maar ik vind het toch vreemd. Zijn er nog meer mensen die iets soortgelijks hebben?

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Ga minder in geesten geloven :?

Jezus man grow up de wereld is precies zoals men hem ziet en er is niets bovennatuurlijks ofzo...(IMO)

nou..over je vraag..ik denk dat het is deels af te leiden aan bovenstaande, en deels aan instinct (je ziet niet goed wat er gebeurd > alert)

In bed heb ik het al helemaal nooit...

Verwijderd

dude, loop er op af, ga kijken.
wees niet bang, ik had zoiets ook, gewoon doen ook al schijt je in je broek.
mijn lichaam beweegt dan en als ik kijk is er nix :)

Verwijderd

Alweer zo'n topic.

Voor alle mensen die in geesten (spiritisme), uittredingen (OBE), bijna-dood ervaringen (NDE) of ontvoering door aliens (AAE) geloven: hoe weet je nu zeker dat je niet in een veranderde bewustzijnstoestand was?

http://www.bidstrup.com/mystic.htm
Viola! Instant God Experience!

Dr. Michael Persinger, working at Laurentian University, in Sudbury, Ontario, Canada, has pioneered a method for inducing the religious, spiritual experience of the shaman. Without drugs, herbs, hypnosis or invasive surgery, he can quite literally flip a switch and induce the experience of "god."

Using an ordinary striped yellow motorcycle helmet, which he has modified with electromagnetic coils, he can place the helmet on your head, connect the wires to a device he has constructed that generates the proper signals, and when the magnetic fields produced by the coils penetrate the skull and into the temporal lobes of the brain, the result is the stimulation of those lobes and a religious experience results.

...

What this means is that the forty hertz component is essential to our experience of self. We cannot experience our sense of individuality without it. It stands to reason, then, that if the forty hertz component could somehow be suppressed, the sense of individuality would be suppressed with it, and indeed, this is what Dr. Persinger's helmet does. It turns off the forty hertz component and with it the sense of individuality which your brain uses to define "self" as opposed to "rest of the world."

When the brain is deprived of the self stimulation and sensory input that is required for it to define itself as being distinct from the rest of the world, the brain 'defaults' to a sense of infinity. The sense of self expands to fill whatever the brain can sense, and what it senses is the world, so the experience of the self simply expands to fill the perception of the world itself. One experiences becoming "one with the universe."

But What About the God Experience?

There are two temporal lobes in the brain, one on each side. The one on the left, in most people, is the dominant one, responsible for language, which becomes dominant when we first learn language as children. The one on the right, non-dominant, contributes to the sense of self with constant communication with its opposite colleague. But being on the far side of the brain, sometimes the communications get out of whack, often as a result of stress or disease, and the forty hertz component falls out of sync. When this happens, the result is that the normally silent right-hand sense of self becomes experienced as a separate presence by the left-hand sense of self.

This is the experience of the God presence. There is an overwhelming sense of presence, an inescapable feeling that someone is there. But when the forty hertz component is deeply attenuated or entirely absent from, say, the left side, and there's no "self" experience occurring, the feeling of unity with infinity is occuring with a sense of an overwhelming presence resulting from the continued operation of the right hand side, there is no way to describe it other than feeling that one has experienced the "infinite presence." Hence the God experience.

All of this has been verified not only experimentally with Dr. Persinger's helmet, but by use of high-tech brain scanning machines similar to the CAT and MRI scanners that many of us have experienced.

...

What About The Near-Death Experience?

...

The sense of orientation is lost when the superior parietal lobe shuts down. The 'self' no longer feels anchored to the body, because the sense of self being in the body is lost, and one seems to be rising to 'heaven.' We now know that the vision of the tunnel is produced by the visual cortex being disconnected from sensory input, and beginning to shut down. Same with the light at the end of the tunnel, which is an artifact of the brain 'looking' for sensory input it cannot 'see.' The visions of a beautiful summer garden or lovely mountain landscapes are the result of the memory centers acting on the centers of the brain that organize visual input into things we recognize, which is operating in the near-total absense of sensory input. All of these brain activities together produce the familiar being of light at the end of a tunnel, and the entrance into the beautiful summer garden.

These experiences have a deep feeling of reality to them. This is simply because the centers of the brain that are producing the experience are cut completely off from sensory that would dilute the 'realness' of the experience. Hence, the subjects who report these experiences describe them as being so real they were not at all like a dream. Indeed, they weren't. They were dreams undiluted from sensory reality.
Merk ook de overeenkomsten tussen OBE en NDE op.

(Sorry voor de lange quote, maar deze man verwoordt het beter dan ik het ooit zal kunnen.)

Verwijderd

jullie maken je gewoon veel te druk :?

Verwijderd

Jullie praten er allemaal wel erug makkelijk over niet :?
Mischien heeft die jongen vroeger iets meegemaakt waar hij nu nog steeds last van heeft.
Ik voel me zelf ook niet prettig als ik alleen thuis ben en het is donker.
-Ik voeg hier later nog wel wat meer aan toe maar heb nu weinig tijd-

Verwijderd

Soms ben je bang, maar als je er niet aan gedacht hebt o bang te zijn dan BEN je het ook niet.

Het klink maby een beetje dom maar het is wel zo...

Verwijderd

Mietje interressant stukje maar verklaart nog niet

- de daadwerkelijke uittreding, dat wil zeggen dat mensen daadwerkelijk uit hun lichaam zijn en op afstand naar hun fysieke lichaam kunnen kijken..

- het gevoel van een aanwezigheid is anders dan die aanwezigheid ook daadwerkelijk zien

- de lifereview bij de NDE vanuit 3rd person view in aanwezigheid van meerdere entiteiten en het ervaren van gevoelens van andere personen die je pad gekruist hebben..

- het logische en heldere verloop van een NDE op een moment dat hersenactiviteit zwaar verstoord is

maw ze kunnen een deel simuleren maar niet de authentieke ervaring evenaren

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op vrijdag 24 augustus 2001 16:26 schreef Config het volgende:
Ga minder in geesten geloven :?

Jezus man grow up de wereld is precies zoals men hem ziet en er is niets bovennatuurlijks ofzo...(IMO)

nou..over je vraag..ik denk dat het is deels af te leiden aan bovenstaande, en deels aan instinct (je ziet niet goed wat er gebeurd > alert)

In bed heb ik het al helemaal nooit...
offtopic:
Hee kerel, even over je signature : het is 'The Dark Carnival'. Juggalo.

Mother, will they like this song?

Verwijderd

bang in het donker? Tuurlijk zijn er meer mensen die dat zijn.

Ik gelukkig niet (nou ja gelukkig). Ik voel me niet zo gemakkelijk op een vol marktplein, of een snelweg.

Ik ben liever heerlijk alleen in een donkere kamer, dan in het volle licht op een rommelmarkt.

Iedereen heeft zo zijn ongemakkelijkheden. Zolang het je leven maar neit beheerst, is angst gezond!

• neudeboules
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06-2025

neudeboules

FC-Utrèg waor (146730)

BAng uhh nee. Kan een sporadisch voorkomen, maar dan alleen als het boven de 40 graden is en met een flinke kater erbij :)

Wat voor vriendin heb je dat je dan niet bang bent. Hulkiene Hogan?

jaja goh goh,heb even geen inspiratie

Verwijderd

Nee bang in het donker ben ik niet... ook niet als ik alleen in een donker steegje loop ofzo. Ik vind het juist rustgevend, ik weet niet waarom, ik denk dat het zoiets is van: je ziet geen fuk dus het heeft geen zin om rond te kijken, en niemand ziet je.
Alleen thuis ben ik bang in het donker omdat ik dan in insecten trap en prullenbakken omgooi :).

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 21:15 schreef Flamez het volgende:
Mietje interressant stukje maar verklaart nog niet

- de daadwerkelijke uittreding, dat wil zeggen dat mensen daadwerkelijk uit hun lichaam zijn en op afstand naar hun fysieke lichaam kunnen kijken..
Tja, als je stelt dat ze daadwerkelijk uit hun lichaam zijn, kan ik natuurlijk niet veel met de verklaring dat je je lichaam niet verlaat. :) Volgens deze verklaring ben je in een trance/droomtoestand waarbij je geen besef meer hebt van je "ik". Dan is het heel goed mogelijk dat je in zo'n toestand je "ik" buiten je lichaam waarneemt.
- het gevoel van een aanwezigheid is anders dan die aanwezigheid ook daadwerkelijk zien
Het gaat niet alleen om gevoel, het gaat om complete waarnemingservaringen. Die helm van Persinger brengt je in een bewustzijnstoestand die overeenkomt met religieuze trance. Als die trance lang en diep genoeg is, komen er ook hallucinaties voor.
- de lifereview bij de NDE vanuit 3rd person view in aanwezigheid van meerdere entiteiten en het ervaren van gevoelens van andere personen die je pad gekruist hebben..
Zie boven. Als je "ik" besef weg is, is het helemaal niet zo moeilijk de "gevoelens van een ander" te voelen. Je bent zelfs in staat de "gevoelens van het hele universum" te voelen.
- het logische en heldere verloop van een NDE op een moment dat hersenactiviteit zwaar verstoord is
Dit wordt dus juist extreem helder door deze verklaring. In normale droomtoestand is er nog beperkte zintuigelijke waarneming. Door zintuigelijke waarnemingen merk je dat "de droom niet klopt", je merkt dus verschillen op tussen de "zintuigelijke realiteit" en de "droomrealiteit". Als de zintuigelijke waarneming compleet wegvalt, valt de zintuigelijke realiteit dus ook weg. Je hersenen hebben geen mogelijkheid meer om de droomrealiteit af te doen als "niet kloppend", en daarom lijken zulke ervaringen extreem reeel en compleet logisch.
maw ze kunnen een deel simuleren maar niet de authentieke ervaring evenaren
Dat beweer jij :) Meer dan 900 proefpersonen die deels ook al eerder mystieke ervaringen gehad hadden, verklaren dat het "the real thing" is na het ondergaan van het experiment. Onderschat de helm van Persinger niet, hij wekt wel degelijk diepe religieus/spirituele ervaringen per knopdruk op. De wetenschap kan dus nu dit soort ervaringen onder gecontroleerde omstandigheden bestuderen, en dat gebeurt dan ook.

Daarnaast denk ik dat dit onderzoek belangrijk is voor mensen die zulke ervaringen "van nature" hebben. Ze levert een rationele verklaring voor dit soort ervaringen, die een hele hoop angst en potentieele psychische problemen bij deze mensen kan wegnemen. Dit soort ervaringen kunnen daardoor overgaan van iets waar je bang voor moet zijn of van denken dat je gek bent, in iets speciaals en positief motiverends.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 augustus 2001 22:53 schreef neudeboules het volgende:
BAng uhh nee. Kan een sporadisch voorkomen, maar dan alleen als het boven de 40 graden is en met een flinke kater erbij :)

Wat voor vriendin heb je dat je dan niet bang bent. Hulkiene Hogan?
In principe maakt het niet uit wie erbij is, maar bij haar voel ik me extra rustig....omdat zij bepaalde signalen opvangt als er iets dreigt mis te gaan. Jaja, een erg spiritueel stel dus.

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-01 14:13

Padvinder

doet z'n best

Bang in het donker is heel simpel te verklaren! En troost je: je bent echt niet de enige. Bijna iedereen voelt een gevoel van onmacht in het donker. De vraag is alleen wat je met dat gevoel moet doen.

Het gevoel komt door de vrees voor het onbekende, het duistere... mensen hebben een natuurlijke afkeer van iets wat vreemd en donker is. Dat is de reden waarom spookhuizen zo goed werken.

Anyway: je kan hier heel gemakkelijk mee omgaan, simpelweg door te relativeren. Wat is er nu eigenlijk aan de hand. Je bent ergens en het is donker. Da's alles. Het is niet zo dat omdat het donker is er overal enge dingen verschijnen.

Dit heet (geloof ik) de rationeel emotieve theorie (of zoiets) en het werkt erg goed. In een donker bos heb ik de proef op de som genomen. Bij elk geluidje dat je hoort probeer je een verklaring te vinden. Geritsel is dan ineens geen eng monster meer, maar een gewone eekhoorn. Gekriebel in je gezicht is geen exteem dodelijke mensenetende tarantula, maar een onschuldig web van een kruisspinnetje...

Simpel toch?

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 17:07 schreef mietje het volgende:
een lange quote
Wat een verschrikkelijk GAAF experiment! Als dit echt waar is en echt lukt en ongevaarlijk is voor de proefpersoon. denk ik dat je behoorlijk veel geld zou kunnen vragen voor een tripje met die helm :).

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 17:07 schreef mietje het volgende:
Alweer zo'n topic.

Voor alle mensen die in geesten (spiritisme), uittredingen (OBE), bijna-dood ervaringen (NDE) of ontvoering door aliens (AAE) geloven: hoe weet je nu zeker dat je niet in een veranderde bewustzijnstoestand was?

http://www.bidstrup.com/mystic.htm
[..]

Merk ook de overeenkomsten tussen OBE en NDE op.

(Sorry voor de lange quote, maar deze man verwoordt het beter dan ik het ooit zal kunnen.)
hoe weet je nu zeker dat je niet gewoon bij was, of iig zoals je altijd bent was :? >:)

toch? :)

Verwijderd

ik vind het een beetje kinderachtig om hem min of meer belachelijk te maken met bang zijn in het donker, grow up enzo....

ik durf te wedden dat er heel veel mensen zijn die dit in meer of mindere maten hebben, iig meer dan ze durven toegeven...

imho komt bang zijn in het donker oa voort uit je instinct, dieren zullen ook nooit geheel ontspanne niks doen, ze zijn altijd alert, zeker als ze niks kunnen zien... aangezien wij geen vijanden hebben om alert voor te zijn, en we toch in meer of mindere mate het gevoel hebben om alert te moeten zijn, ben je dit ook... de een kan dit heel simpel uitschakelen de ander denkt er gekke monsters bij, het geen wat je erbij denkt is vaak het geen waar je het beest bang voro bent, aangezien je volgens je instinct ook voor die dingen het meest bang moet zijn.... wat dit is is geheel afhankelijk van je persoonlijkheid, wat je allemaal op tv hebt gezien en wat voor dingen je wel en niet geloof....

hoe jonger je bent hoe meer kans op dat je wat banger bent, omdat je dan nog veel minder ervaring hebt en de instincten dus iets meer rol spelen dan als je ouder bent... Daarom zijn volwassenen vaak minder bang dan kinderen...

het is dus eigenlijk helemaal niet zo gek dat je een beetje bang (of hoe je het ook voelt) bent in het donker.

Ik persoonlijk heb er niet echt last van, vroeger <14 jaar ofzo, wel, ik sliep altijd met licht aan, of in ieder geval een lichtje zodat het niet helemaal pikdonker was. Tegenwoordig heb ik er geen moeite mee, maar heel af en toe nog wel is ff dat ik extra achterom kijk als ik de trap oploop in het donker om half 4 snachts... :+

Verwijderd

Ik heb er ook een beetje last van, soms. Maar soms ook weer helemaal niet, dan vind ik het juist prettig in het donker...

Maar als ik wel bang ben dan probeer ik gewoon geheel tegen mijn angst in te gaan, doen wat ik eigenlijk eng vind. Ik laat ook vaak, als ik bv naar de zolder ga ofzow, gewoon het licht uit, om een beetje over mijn angst heen te komen... Maar gelukkig heb ik het niet zo erg hoor.

Ik heb ook wel verhalen gehoord over volwassen mensen, die gewoon ontieglijk bang in het donker zijn, vaak omdat ze toen ze klein waren een hele enge film hebben gezien of iets heel engs hebben meegemaakt. Dat is echt niet leuk voor die mensen, ik vind het dus niet iets om om te lachen ofzow..
Pagina: 1