Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-10 09:54
Beste forumleden,

Wellicht kunnen jullie me helpen met het volgende. Ik heb nu een Omniksol-4k-TL omvormer, deze kan hebben: Max. PV-generator power / Ppv [W]: 4.500. Deze omvormer werkt nu met panelen van totaal 4.560Wp (8 jaar oude panelen).

Ik ga binnenkort de volgende panelen plaatsen:
Groep1: 11x Jinko JKM390N-6RL3-B / 390Wp (+/-3%) = 4.290Wp --> op 1 omvormer
Groep2: 12x Jinko JKM390N-6RL3-B / 390Wp (+/-3%) = 4.680Wp --> op 1 omvormer

Mijn vragen zijn:
- Ppv [W]: 4.500 --> betekend dit 4.500Wp of 4.500Watt? Ik vermoed het laatste?
- Kan mijn huidige omvormer gebruikt worden voor Groep1 of Groep2?
- Of kan ik voor Groep2 beter een Omniksol-5k-TL2 kopen? Deze zou aankunnen: Max. PV-generator power / Ppv [W]: 5.000
- of moet ik voor de berekening uitgaan van 4.680Wp x factor 0,85 = 3.978W en zouden beiden groepen op de Omniksol-4k kunnen?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Groet,
Sander

Alle reacties

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Dat PV vermogen maakt niet zoveel uit. Waar je op moet letten zijn de spanningen en stromen.

http://jinkosolar.com.au/...-B-A1.1-EN-for-AUSCEC.pdf
Voc = 37,35V
-0,3% per graad
Bij -5C is dat dus -30*-,3% = 9% hoger, dus 40,7V
Isc =11,2A

https://www.solar-nu-webs...eiding-v4-solar-nunls.pdf
Vmax = 590V
Vmpp = 120V tot 500V
Imax (dc) = 36A

12st in serie is 488V, dat is ruim minder dan 590V

Stroom past sowieso want 11,2A << 36A.

Vnoc = 34V, en nominale spanning van de omvormer is 360V, dus daar zit je zowel met 11 als met 12 panelen aardig dicht bij in de buurt.

Tussen de 0,8x en 0,9x PV vermogen aan omvormervermogen is een gebruikelijke range voor gunstig georiënteerde panelen. Dus daar vanuit gaande kunnen beide strings op die omvormer.

• superduke990
Hallo Paul,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Als ik het goed begrijp dan zeg je dus eigenlijk dat alle 23 (!) panelen van 390Wp op de huidige Omniksol-4k-TL omvormer kunnen, verdeeld over 2 strings?

Groet,
Sander

[ Voor 3% gewijzigd door superduke990 op 22-04-2022 10:46 ]

• superduke990
Hallo Paul of wellicht iemand anders,

Zie mijn vraag hierboven, het zou fijn zijn als iemand mij toch nog iets meer duidelijkheid kan geven? Mijn huidige 4.560Wp panelen leveren soms 18A terug aan het net (via C16 automaat), dus het lijkt me niet er 8.970 Wp op 1 en dezelfde omvormer kan? Dan klapt toch ook de enkele (16A) fase er uit?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,
Sander

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat voor netaansluiting heb je?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
superduke990 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:06:
Hallo Paul of wellicht iemand anders,

Zie mijn vraag hierboven, het zou fijn zijn als iemand mij toch nog iets meer duidelijkheid kan geven? Mijn huidige 4.560Wp panelen leveren soms 18A terug aan het net (via C16 automaat), dus het lijkt me niet er 8.970 Wp op 1 en dezelfde omvormer kan? Dan klapt toch ook de enkele (16A) fase er uit?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,
Sander
ik heb 6430Wp op een 4000VA omvormer (aardig het zelfde als die omnik dus.)
en ja dit heb ik ook op een 16A groep hangen.
(ik deel zelfs een 40mA ALS met meer in huis.)

af dit allemaal kan en verstandig is, dat is een ander verhaal.
maar veel problemen levert dit mij niet op. ;)

zoals @Paul C ook al zegt, zolang de Voc + temperatuur niet meer is als wat de omvormer aan kan.
kun je panelen in serie op de omvormer hangen. (en ja dit is per mpp)
2x12x390Wp op een omnik zo als je hebt is +/- wel de max. (dacht dat je net nog 13 kon doen, maar pas op niks berekend.)
probleem is alleen dat zodra je de +/-4000W berijkt, dan stopt de omvormer met meer W uit de panelen te halen, hij schroeft terug tot de 4000W.
dit noemen we onder dimensioneren
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en dan zie je dat het goed kan, maar ergens word het gewoon minder leuk.
(mijn persoonlijke grens zit rond de 30% extra Wp als max.)
elke Wp extra is meer kWh maar het loop op een moment niet meer lineair mee omhoog. ;)

de omnik, hoor ik wel verhalen van dat die ook op een 16A groep kan.
dit is eigenlijk veiliger als 20A (16A reageert gewoon sneller als 20A)
maar als hij te snel reageert is het natuurlijk niet tof, dan kom je thuis en zie je maar weinig opbrengst.
een 16A groep die gaat niet uit als er 16,0000001A door gaat.
zie grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
maar eerder rond de 18A, en dan ook nog voor 100 minuten.

delen van een ALS.
tja als op die zelfde aardlek je ijskast zit, en je komt na een weekendje weg terug en hij heeft gereageerd.
tja dan heeft ook je ijskast dat weekend uitgestaan.
dus is dat erg belangrijk voor je, dan is het verstandig om dit niet te doen.

edit:
ik zou met die omvormer gewoon B16A gebruiken en geen C16A.
de B is veiliger en net zo goed als de C. ;)
maar je hoeft niks te veranderen als het nu al zo is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-04-2022 13:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Paul C
superduke990 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:36:
Hallo Paul,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Als ik het goed begrijp dan zeg je dus eigenlijk dat alle 23 (!) panelen van 390Wp op de huidige Omniksol-4k-TL omvormer kunnen, verdeeld over 2 strings?

Groet,
Sander
@superduke990, ik had je reactie nog niet gezien. Taggen is handig als je iemand aanspreekt! ;)

Om je vraag te beantwoorden:
Technische gezien kan dat, maar economisch is het niet verstandig:
Je omvormer haalt nooit meer vermogen uit de panelen dan hij kan verwerken. Daarom kan het technisch wel, maar dat betekend ook dat als jij heel veel meer panelen aansluit, dat de omvormer op zonnige dagen een boel opbrengst laat liggen. Omvormers zijn niet gratis, dus je wilt er niet teveel of te grote kopen! Daarom dus wil je eigenlijk dat op de 10% zonnigste dagen de 10% zonnigste uren een paar % van de piek wordt gemist. 10% x 10% x een klein beetje = heel weinig. Dus dan mis je <1% van je opbrengst, maar je hebt niet een grotere omvormer hoeven kopen. En kleinere omvormers zijn een klein beetje efficiënter, dus 99% van de tijd dat ie niet piekt is je omvormer een heel klein beetje efficiënter en dat compenseert weer voor die 1% die je mist als hij aftopt op de piek.

Vandaar dat een omvormer tussen 0,8 en 0,9x zo groot als het PV-vermogen is een goede range voor gunstig (=ongeveer zuid) gerichte panelen.

Ik bedoelde dus dat je ieder van de twee strings op een eigen 4.0 omvormer aansluit. Tenzij je panelen afwijkende of ongunstige oriëntatie hebben.

Wat @migjes zegt is waar. Op een 16A gaat waarschijnlijk goed en dat zie jij ook. Als je het nieuw moet maken zou ik wel een 20A groep aanraden, want volgens de specificatie kan deze omvormer maximaal 19A leveren. Het is niet onveilig op een 16A. Daar is dat ding juist voor; om de stroom uit te schakelen als het onveilig wordt! Maar wel jammer als dat net gebeurt als je 2 weken op vakantie bent en daardoor 10 dagen opbrengst mist, of als je het niet door hebt en vervolgens lang uit blijft staan.

• superduke990
@Paul C / @migjes en anderen: super bedankt voor jullie reacties, hier ben ik erg mee geholpen. Nog een laatste vraag als afsluiter:

Mag je het aantal panelen per string varieren, bijvoorbeeld van de 12 panelen per omvormer: 8 op string1 en 4 op string2? Of is dat niet goed voor de levensduur van de omvormer of het rendement van de omvormer? Ik vraag dit omdat de bovenste panelen eerder in de volle zon komen. Daarna is alles in de volle zon, maar scheelt een half uurtje tot een uurtje....

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
Strings op verschillende MPPT hoeven niet zelfde te zijn.

Maar welke omvormer je nodig hebt is afhankelijk van de ligging van de panelen.
(En je kunt het bepalen met Sunny design)

Deel daar eens wat meer info over ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
superduke990 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:40:
@Paul C / @migjes en anderen: super bedankt voor jullie reacties, hier ben ik erg mee geholpen. Nog een laatste vraag als afsluiter:

Mag je het aantal panelen per string varieren, bijvoorbeeld van de 12 panelen per omvormer: 8 op string1 en 4 op string2? Of is dat niet goed voor de levensduur van de omvormer of het rendement van de omvormer? Ik vraag dit omdat de bovenste panelen eerder in de volle zon komen. Daarna is alles in de volle zon, maar scheelt een half uurtje tot een uurtje....

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ja, dat kan, maar je moet dan per string voldoen aan de specificaties van de omvormer/MPPT.

En dit wat ik eerder schreef:
Paul C schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:28:
Vnoc = 34V, en nominale spanning van de omvormer is 360V, dus daar zit je zowel met 11 als met 12 panelen aardig dicht bij in de buurt.
Bij de nominale spanning is de omvormer het meest efficiënt.
Pagina: 1