Wat is het nut van het aansluiten van nuldraad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Ik ben thuis bezig met het verbouwen van de woonkamer en vervang daarbij de elektra punten door Gira spul. Ik heb een led dimmer 3000 (https://www.girastore.nl/...-universeel-led-comf.html) gekocht en werkt op zich prima, maar vraag me af waarvoor je een nuldraad zou aansluiten. De handleiding zegt dat je zowel 2 als 3 draads kunt aansluiten. Het werkt met 2 draads, dus de nul-draad heb ik gelaten voor wat het is, maar wie kan me uitleggen waarom je de nuldraad zou willen aansluiten? uit de bijgeleverde instructies word ik er niet wijzer van helaas.

ik zie op de website dat het kan helpen tegen flikkeren van lampen, is dat het enige? Kan iemand vertellen hoe dat zit?

[ Voor 9% gewijzigd door mmniet op 21-04-2022 09:17 ]

It's me Mario

Beste antwoord (via mmniet op 21-04-2022 10:42)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 18:32
De dimmer haalt zijn eigen voeding nu uit de aangesloten fase draad en laat dit door de belasting lopen. Heel weinig, dat wel. Maar sommige led lampen gaan hierdoor knipperen.
Je sluit dan een nul draad aan zodat de dimmer geen stroom door de last hoeft te laten lopen om zichzelf actief te houden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
De dimmer haalt zijn eigen voeding nu uit de aangesloten fase draad en laat dit door de belasting lopen. Heel weinig, dat wel. Maar sommige led lampen gaan hierdoor knipperen.
Je sluit dan een nul draad aan zodat de dimmer geen stroom door de last hoeft te laten lopen om zichzelf actief te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 18:02
De nul/blauw is de "aarde" naar de centrale toe (heb ik altijd begrepen). Geel/groen is lokale aarde. Wat heb je nu aangesloten? Alleen zwart en bruin? Schakel is meestal op de lokale aarde geel/groen aangesloten en niet op de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
pennywiser schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:24:
De nul/blauw is de "aarde" naar de centrale toe (heb ik altijd begrepen). Geel/groen is lokale aarde. Wat heb je nu aangesloten? Alleen zwart en bruin? Schakel is meestal op de lokale aarde geel/groen aangesloten en niet op de nul.
zwart en bruin volgens instructies.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:18:
aha, dus eigenlijk gaat er nu continue een klein stroompje door de lamp, maar is het zo weinig dat je het niet ziet? sluit je de blauwe draad aan, dan gaat het standaard via die weg?

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mmniet schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:26:
[...]

aha, dus eigenlijk gaat er nu continue een klein stroompje door de lamp, maar is het zo weinig dat je het niet ziet? sluit je de blauwe draad aan, dan gaat het standaard via die weg?
Ik twijfel, volgens mij moet het bruin/zwart alleen ook kunnen. Mits de schakel op de nul zit.

https://www.straluma.nl/v...het-complete-stappenplan/

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 21-04-2022 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
mmniet schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:26:
[...]

Correct. Ik had bijvoorbeeld wel LED lampen die aangingen door deze "lekstroom". Je kunt hiervoor ook een bypass plaatsen over de last (LED).
https://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-bypass-2

@pennywiser Laten we nu niet de NUL aarde gaan noemen. Aarde is voor veiligheid. Nul is voor referentie.

[ Voor 4% gewijzigd door Steefph op 21-04-2022 09:42 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Steefph schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:41:
[...]

@pennywiser Laten we nu niet de NUL aarde gaan noemen. Aarde is voor veiligheid. Nul is voor referentie.
Ok, minpool dan? Ter vergelijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
pennywiser schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:45:
[...]

Ok, minpool dan? Ter vergelijking.
Het blijft de nul ;) De fase spanning heeft als referentie de nul en vanaf hier wordt de spanning gemeten.
Een min-pool hebben we bij gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Steefph schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:41:
[...]

Correct. Ik had bijvoorbeeld wel LED lampen die aangingen door deze "lekstroom". Je kunt hiervoor ook een bypass plaatsen over de last (LED).
https://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-bypass-2
En dat hoeft dus niet als je een dimmer hebt met nul, driedraads dimmer ;) Gewoon aansluiten dus.

Hier nog wat plaatjes.
https://www.niko.eu/-/med...draads_dimmen_lr-(1).ashx

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 21-04-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
jeroen3 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:50:
[...]

En dat hoeft dus niet als je een dimmer hebt met nul, driedraads dimmer ;) Gewoon aansluiten dus.

Hier nog wat plaatjes.
Klopt, ik was er vergeten bij te zetten dat ik deze zelf nodig had aangezien ik geen nul bij de schakelaar had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:50:
[...]

Hier nog wat plaatjes.
zeg je dus eigenlijk dat het altijd beter is om de nuldraad aan te sluiten als het kan (ik heb die bij de dimmers beschikbaar)

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ja, alleen bij gloeilampen heeft een tweedraads dimmer geen neveneffecten.
Pagina: 1