Groeperen iconen taakbalk in folder zoals op een telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 02:53
Mijn vraag
Een goedemorgen mede-Tweakers. Ik heb een vraag. Op een (Android) telefoon kan je icoontjes van apps groeperen in een folder voor makkelijke toegang, zodat je niet door de waslijst hoeft te scrollen om een app te starten.

Nu zat ik te denken, is dit ook mogelijk op de taakbalk van W10/11 ? Ik gebruik W10.
Ik zit al langer met dit idee en zo nu en dan struin ik het internet af met allerlei mogelijke zoektermen, maar hoe ik het ook wend of keer, ik kom steeds bij dezelfde resultaten uit. Daar wordt dan enkel gesproken over de 'notification area'. Wat ik dus wil zijn foldertjes op de taakbalk waarin je shortcuts kunt zetten voor de programma's die je gebruikt. Ik heb naast de nodige games en standaard programma's, ook een hele zwik aan DAW's (muziekproductie) op de PC staan en ik zou graag directe toegang ertoe hebben zonder het startmenu op te starten. Ik begrijp wel dat dit in het startmenu kan en zo doe ik dat nu ook, maar het lijkt mij (persoonlijk) handiger om dit direct vanaf de taakbalk te doen.

Weet iemand of deze mogelijkheid (via b̶e̶t̶a̶a̶l̶d̶e̶ software) er is ?

Dan graag je reactie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De nodige zoekopdrachten in verschillende zoekmachines en de zoekfunctie op Tweakers.

Vriendelijke groet,
Youri

Beste antwoord (via Indifstublatia op 21-04-2022 13:24)

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Rechtermuisknop op de taakbalk --> Werkbalken (bovenaan) --> Nieuwe Werkbalk [Selecteer een map waarin je een groep icoontjes hebt]

Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mvFL77z/werkbalk.png

Edit: Je moet de lijst dus niet te groot maken, want dan moet je scrollen, en dat wil je juist niet :)

Maar als het om snelle toegang gaat, waarom dan niet een paar mapjes op de desktop met een paar snelkoppelingen daarin? Dan kun je iedere app in 2 klikken starten.

[ Voor 35% gewijzigd door The_BoKmeester op 21-04-2022 08:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:56
Tuurlijk kan dit, makkelijkste is folders met hyperlinks. Dan hoef je geen programma's te verplaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Oké mooi. Hoe doe ik dat ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Rechtermuisknop op de taakbalk --> Werkbalken (bovenaan) --> Nieuwe Werkbalk [Selecteer een map waarin je een groep icoontjes hebt]

Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mvFL77z/werkbalk.png

Edit: Je moet de lijst dus niet te groot maken, want dan moet je scrollen, en dat wil je juist niet :)

Maar als het om snelle toegang gaat, waarom dan niet een paar mapjes op de desktop met een paar snelkoppelingen daarin? Dan kun je iedere app in 2 klikken starten.

[ Voor 35% gewijzigd door The_BoKmeester op 21-04-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Oh snap, nooit geweten.
Beiden, dank !

Was niet helemaal wat ik bedoelde, maar dit helpt wel mee. Thanks a bunch !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:56
Je kan ook gewoon rechtermuisknop in bureaublad doen, dan nieuwe map.
Daarna maak je hyperlinks aan van je spellen (rechtermuisknop , generate hyperlink). Deze plaats je in de map.
Tot slot sleep je de map in de taakbalk en pin je hem vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
99ruud99 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:49:
Daarna maak je hyperlinks aan van je spellen (rechtermuisknop , generate hyperlink). Deze plaats je in de map.
Dat ken ik, maar dat is niet wat ik bedoel. Dan krijg je één centraal punt voor een map die zich uitvouwt en waar je wat kan selecteren. Ik bedoel echt verschillende mappen op de taakbalk naast elkaar gegroepeerd. Net zoals op de desktop van een telefoon of tablet.

Wat BokMeester liet zien lijkt me dan het meest praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
99ruud99 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:49:
Ja, ik dacht ook dat dit de juiste/snelste manier is, maar als ik een map vanaf de Desktop naar de Taakbalk sleep, dan zegt Windows: 'Vastmaken aan Verkenner'. Vervolgens word de map onder 'snelle Toegang' gezet, maar ik krijg geen mapje in de Taakbalk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56
Wat mis ik? Want als ik re op mijn taakbalk klik, krijg ik alleen https://ibb.co/XJz5Dx4
(en niets van Werkbalken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
passer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:52:
Wat mis ik? Want als ik re op mijn taakbalk klik, krijg ik alleen https://ibb.co/XJz5Dx4
(en niets van Werkbalken)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5Km5cq1/werkbalk2.png

??

Zou het kunnen dat mijn UI-settings nog uit een Win7-install stammen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Even geprobeerd op mijn desktop en jep, dat werkt. Thanks @The_BoKmeester

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxhCg53mi0b7IJ7l7AeakvlFhlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbO1to0cnp7lN0nj3d4vZtP6.png?f=fotoalbum_large

Ter info:
Mocht het je opvallen, ik heb in W10 met Taskbar X Configurator de iconen in het midden geplaatst (een beetje W11/OSX style).

[ Voor 18% gewijzigd door Indifstublatia op 21-04-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Is het dan ook nog mogelijk om de notification area op alle aangesloten beeldschermen te krijgen eigenlijk, zonder mirroring toe te passen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Indifstublatia schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:26:
Is het dan ook nog mogelijk om de notification area op alle aangesloten beeldschermen te krijgen eigenlijk, zonder mirroring toe te passen ?
Volgens mij is dat niet mogelijk in Windows (op een eenvoudige manier of zonder aparte programma's daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Update

Ik heb inmiddels een upgrade gedaan, waardoor ik mijn langverwachte install van W11 kon doen.
Persoonlijk vind ik W11 wel een mooi OS.

Echter kwam ik er net achter, terwijl ik gewend was geraakt aan de werkbalken, dat deze niet meer (of voor mij onvindbaar) beschikbaar zijn.

Weet iemand hoe dat toch moet ? Ik zie wel mensen her en der op fora stellen dat dat nog wel kan.`

Update 2

Ik ben er inmiddels achter dat dat alleen maar met een ExplorerPatcher kan.
Deze heb ik nu draaien en dat is wel nice, alleen installeert ie ook direct het Windows 10 menu en dat was eigenlijk niet mijn bedoeling.

Het enige wat ik nu nog zoek en dat lukt me tot nog toe niet, is de App Icon's zo krijgen dat niet de volledige naam van de open apps te zien is. Iemand die weet hoe dát moet ?

Zie plaatje. Bovenin de situatie zoals nu, onderin de situatie die ik graag wil (wat op W10 zo ingesteld kon worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/popPKXbziCjdVmIMPBrQETo4PDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyaWbBFGLog4YBL9HfDK8PtQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Indifstublatia op 28-05-2022 11:49 ]

Pagina: 1