Montagesysteem zonnepanelen op plat dak gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik weet nu niet goed of het bouwen en klussen of hier moet. Maar ik ben op zoek naar een montagesysteem waar ik mijn 25 panelen mee op een plat dak kan installeren. Graag onder een hoek die ik zelf kan instellen en dat ik min of meer wat kan kiezen welke panelen ik waar zet (lengte van de panelen naast elkaar) en misschien graag ook de orientatie.

De reden waarom ik zelf de hoek in wil kunnen stellen is dat ik mijn panelen vnl op de ochtend- en avondzon wil richten.

Heeft iemand een tip?

Ik heb nu zelf al FlatFix Fusion op het dak liggen. De hoek van de panelen is daar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Hoevaak per dag wil je de helling en orientatie aanpassen?

Er bestaat PV tracking maar de kosten daarvoor verdien je nooit terug.
https://www.google.com/se...Aw&biw=1920&bih=969&dpr=1

Het is dan goedkoper en brengt meer op als je je dak volledig vult met platte panelen en ze elk voorjaar even wast.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik bedoelde eerder dat ik tijdens de installatie zelf de hoek kan instellen. Misschien zou ik in de late herfst de panelen wat rechter zetten en in de late lente wat platter, maar meer dan dat ga ik niet doen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:28
bucovaina89 schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:45:
Ik bedoelde eerder dat ik tijdens de installatie zelf de hoek kan instellen. Misschien zou ik in de late herfst de panelen wat rechter zetten en in de late lente wat platter, maar meer dan dat ga ik niet doen :).
Dan moet er wel veel ballast bij denk ik als je tijdens de storm periode de panelen het meeste wind laat vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je zou ze ook het hele jaar door onder een helling van 40 graden kunnen zetten, dat levert ook 100%, of zelfs 50 graden met een heel klein beetje verlies van jaaropbrengst.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Nadeel is dat je panelen dan schaduw maken voor de volgende rij, er passen dan veel minder panelen op het dak. Dat is waarom standaard montagesystemen veel platter zijn dan 30 graden helling.

En vergeet niet dat er in de winter ook veel bewolking is. En dan maakt de orientatie niet uit.

Bevestigingsmateriaal met een zomer en winterstand lijkt me meer iets voor noordelijker landen. En dan niet voor montage op dak maar op de grond.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zie het nut er ook niet van in, maar tijdje terug heb ik het bevestiging materiaal van zonnekompas utrecht gebruikt.

Daarmee kan je iets varieren met de staander op de rails en zo wat wijzigen in hellingshoek.

Maar nogmaals. Platdak is het effekt te beperkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9tYBRRBdZE6lowIxcc--ZWsqtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDH1gYBuLeKK6QH9ToyHpN60.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_crT6VqRscZj2jzXC5FdfKpGq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J33r0ScMirAfz5j4D1T8zgI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVWElSuR9_BFMhmN6E3_RJ2xC34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4qKMO6JojeqlHvKYZ9g9apQ.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Om welk formaat panelen gaat het ? Ik loop zelf tegen het probleem aan dat de meeste (verstelbare) systemen maar tot 1027x1700 gaan.

offtopic:
Ik zoek zelf iets voor 2 landscape naast elkaar (mag los) voor 1134x1722

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Wacht, misschien wat verduidelijken. periodiek verzetten is niet helemaal de bedoeling. Wat meer mijn bedoeling is om een 6-tal panelen op de ochtendzon te zetten, en een 6-tal op de avondzon, de rest staat gewoon zuidgericht, iets meer naar de avondzon. Doel is om de opbrengst niet zozeer te optimaliseren maar eerder wat meer te spreiden, vroeger meer opbrengst en later ook meer opbrengst, ten kosten van 's middags minder opbrengs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bucovaina89 schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:23:
Wacht, misschien wat verduidelijken. periodiek verzetten is niet helemaal de bedoeling. Wat meer mijn bedoeling is om een 6-tal panelen op de ochtendzon te zetten, en een 6-tal op de avondzon
Dus niet de (helling)hoek maar de oriëntatie bedoel je dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vergeet niet dat je met een dergelijk ingewikkelder legplan naast zelfgemaakt installatie materiaal en meer ballast wellicht ook zit met meer kosten voor je omvormer en dat je mogelijk hinderlijke schaduw creëert.

Als je echt iets op de ochtend en avond zon wilt richten, denk dan eens aan verticale montage aan de muur. Helaas wel vergunningplichtig. Of op een nieuw steil afdak aan die muur (vaak maar niet altijd vergunning plichtig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gewoon maximaal volleggen in standaard dakjes op willekeurige oriëntatie. Dat zal altijd meer opleveren dan minder panelen ook al zijn die 'ideaal' geplaatst.

Ik heb sinds kort ook een noord/zuid set in m'n 'beheer' en die levert precies hetzelfde op als oost/west van vergelijkbare Wp. Als je de simulaties bekijkt (pvcalc bv) dan is dat zelfs in de winter zo. Bij helder weer dan, dus in de winter boeit het eigenlijk nog minder want het is toch zelden helder.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bucovaina89
pfff, ik denk dat ik toch maar gewoon voor flatfix fusion ga gaan maar dan niet de zuid die er nu al ligt maar de oost-west montage. Dat gaat ook al wat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK ondertussen zijn we een paar maanden verder. Ik ben uiteindelijk voor 12 panelen 340Wp FlatFix Fusion gegaan in Oost-West orientatie voor de SE2200h. De SE3000h die ook al eerder op het dak lag heeft 13 panelen 355Wp zuid. Overdag hebben we nu power zat. Alleen 's avonds zakt het PV vermogen net wat te snel in. Zeker voor in het tussenseizoen is het al snel niet meer voldoende om te koken.

Nu heb ik gisteren een SE3500h gescoord. De bedoeling is om de panelen die daar ooit op aangesloten gaan worden, op de avondzon gericht gaan worden (~50° hellingshoek). Ik heb zo'n 50 meter haag naast een gracht. Die kijkt zonder schaduw uit op de avondzon. + nog plek op het tuinhuis (dat volgende week geleverd wordt, dus ook nog te plaatsen.

Heeft iemand nog tips voor een montagesysteem dat op de grond geplaatst kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 13:46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
bucovaina89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:05:
Alleen 's avonds zakt het PV vermogen net wat te snel in. Zeker voor in het tussenseizoen is het al snel niet meer voldoende om te koken.
Wat is 'te snel' inzakken? Of is je verwachting heel hoog voor de avond?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bucovaina89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:05:
Heeft iemand nog tips voor een montagesysteem dat op de grond geplaatst kan worden?
Met/zonder vergunning ? Vlak ? Hoogte ? Is 40 graden een harde grens ?
@JL-IP(!) Die gaat volgens mij maar tot 30 graden op zachte ondergrond.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 20-07-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
DukeBox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Met/zonder vergunning ? Vlak ? Hoogte ? Is 40 graden een harde grens ?
Vergunning moet nog aangevraagd worden als dat nodig is.

Wat bedoel je met vlak/hoogte? Het terrein ligt vlak, ik zou de panelen iets van de grond willen plaatsen om veiligheidsredenen. 40° is geen harde grens, ik zou ze wel relatief "steil willen hebben" omdat ik overdag toch al genoeg heb. Hoe later op de avond power, hoe beter.
Griffin2k schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Wat is 'te snel' inzakken? Of is je verwachting heel hoog voor de avond?
Dat is moeilijk te omschrijven omdat er zoveel variabelen zijn. Ik ga gewoon zien wat het geeft. Ik heb nu nog 6 panelen 340Wp over en ik zou ze graag willen monteren en zien wat het geeft. Is het goed dan komen er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bucovaina89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:17:
Vergunning moet nog aangevraagd worden als dat nodig is.
Als het een 'mobiele' opstelling is is dat niet nodig, zeker niet als ze ook niet in het zicht staan.
Wat bedoel je met vlak/hoogte? Het terrein ligt vlak, ik zou de panelen iets van de grond willen plaatsen om veiligheidsredenen. 40° is geen harde grens, ik zou ze wel relatief "steil willen hebben" omdat ik overdag toch al genoeg heb. Hoe later op de avond power, hoe beter.
Als het niet vlak is dan kan het zijn dat je ze per stuk moet uitlijnen of een grote stelling moet nemen.
Dan is het door @JL-IP(!) aangehaalde ValkField wel een hele goede kandidaat, als je een paar palen in de grond slaat/verankerd dan kan je hem daarmee verhogen en ook direct vastzetten.

Een andere optie zou een betonnen steun kunnen zijn maar die gaan maar tot 20 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 20-07-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@DukeBox : ze gaan wel in het zicht staan. Het gaat idd een "mobiele" installatie zijn, niet gefundeerd in de grond of zo. Maar het is België he. Ik vraag voor alle zekerheid eerst nog bij de gemeente aan. Ik zou de haag een meter of zo verplanten en waar de haag stond de PV installatie willen zetten.

Ja idd die van @JL-IP(!) komt aardig in de buurt. Het terrein is idd vlak. Enige "maar" die ik nog kan bedenken is dat ik ze liever nog wat meer rechtop heb staan.

edit: 35° is de max blijkbaar: https://solargarant.nl/valkfield-open-veld-grond-opstelling/. Misschien kan ik ze door het terrein nog wat aan te passen nog naar 40° krijgen :) . Al zal er wel een installatiefiche zijn die bepaalt wat de maximale hellingsgraad is waar het systeem op gemonteerd mag worden.

[ Voor 24% gewijzigd door bucovaina89 op 20-07-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bucovaina89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:23:
Ja idd die van @JL-IP(!) komt aardig in de buurt. Het terrein is idd vlak. Enige "maar" die ik nog kan bedenken is dat ik ze liever nog wat meer rechtop heb staan.
Ik heb ze ooit een keer in het echt gezien, de uitvoering met schroefpalen. Die kan je nog wel wat verstellen (denk een graad of 5), dan kom je denk ik best in de buurt van de 40 graden.
Er was toen gekozen om zelf hardhouten palen in (kleigrond) te slaan om kosten te besparen en daaraan de set vast te zetten, ook hiermee kon je nog een beetje spelen qua hoogte.

Je moet ze hoe dan ook verankeren anders waait het zootje zo weg.

Zelf heb ik er een paar op 45 liggen richting het oosten gehad (ook als test) maar de avondzon levert maar erg weinig op, de sterkte met name buiten de zomer maanden is maar een fractie van wat er overdag is. Daarnaast zijn er vaker wolken 's avonds dan overdag. Maar zoals je zelf ook al hebt geconcludeerd, meten is weten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 20-07-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 13:46
Je kan ook zelf aan de slag gaan met wat douglas of hardhout palen en daarvan een frame maken. Voorbeeld staat ook op youtube: YouTube: Zonnepanelen op zelfbouw houten frame plaatsen.
Bij zelfbouw ben je vrij in de hellingshoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JL-IP(!) schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:30:
Je kan ook zelf aan de slag gaan met wat douglas of hardhout palen en daarvan een frame maken.
Het nadeel van zelf bouwen is dat je niet verzekerd bent, ook niet voor gevolgschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@DukeBox : even naïeve modus: what could possibly go wrong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bucovaina89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:34:
@DukeBox : even naïeve modus: what could possibly go wrong?
Iets simpels als bliksem inslag.. of een boom die er opvalt bij een storm (ken jouw exacte situatie niet). Een paneel dat losraakt en een eigen leven gaat leiden ?

Neemt niet weg dat ik het zelf ook zou overwegen. Niet bij mijn rijtjes huis maar wel bij mijn huisje midden in het bos 'in the middle of nowhere'.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 20-07-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Mja idd, niet bij stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
DukeBox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:30:
[...]
Zelf heb ik er een paar op 45 liggen richting het oosten gehad (ook als test) maar de avondzon levert maar erg weinig op.
Wat zou je uit eigen ervaring zelf aanraden als maximale hellingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bucovaina89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:45:
Wat zou je uit eigen ervaring zelf aanraden als maximale hellingshoek?
45 op zuid en 's middag koken ;)

Maar als antwoord op je vraag, zodra de dagen weer korter worden gaat het maar over een hele korte tijd een heel klein beetje opleveren met 40 op oost.. in verhouding tot (inductie koken ?) zal het niet echt zoden aan de dijk zetten, maar iets is meer dan niets.

Ik zou er zelf rekening mee houden om ze later te verleggen op zuid (bijv. ~45 of OW op ~15) wanneer accu's rendabel worden. Ook kleinere buffer accu's zoals https://sessy.nl/ (als dat daadwerkelijk van de grond komt).

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 20-07-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
DukeBox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:53:
[...]

45 op zuid en 's middag koken ;)
LOL

Mja misschien verwacht ik er wat teveel van.

Ik ga het in ieder geval wel proberen. Ik heb grafana draaien die via modbus.tcp > telegraf > influxdb mijn beide omvormers nu apart monitort. Ik kan gemakkelijk de opbrengst van de 2 apart zien. Dat ga ik dan ook kunnen doen met de 3e en staven of het nut heeft.

Misschien eerst maar rap iets goedkoop zelfbouw. Loont het, kan ik deftig opschalen :)

[ Voor 46% gewijzigd door bucovaina89 op 20-07-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Mja misschien verwacht ik er wat teveel van.
Pak gewoon 1 paneel, zet hem onder verschillende hoeken met een multimeter er aan en je weet het ;)
De stand van de zon wordt alleen maar minder de komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik heb gewoon deze in huis liggen 8)7 :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K58eT4gv8O-ptRSO-MX_lgKBTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KbQyEk6AO5WqgmksGgqNODb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1