Wat te doen met zaagsel / houtsnippers van houtbewerking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik ben wat meer bezig met mijn hobby en met al het schaven en schuren heb ik nu ook pittig wat meer 'afval'. Na een weekendje beunen heb ik misschien zo'n 150 liter aan zaagsel / snippers. Overigens is dit niet constant elke week zo. Vaak zit er dan weer een periode tussen eer ik weer het hout "gereed maak".

Dus, ik had zelf al gekeken wat ik nou precies mee kon doen. Ik zie dat veel mensen het gratis op marktplaats zetten. Dat is op zich wel fijn als ik iemand kan vinden die het consequent zou kunnen ophalen. Echter mijn ervaring met marktplaats is dat het veel gedoe is. Dus ik pas hier liever voor.

Toen gekeken naar een briketten/pellet pers. Dan kom ik eigenlijk van die handmatige persjes tegen van ~40 euro die schijnbaar (aldus de reviews) na 1x kapot gaan :+ OF van die dikke machines op krachtstroom, beginnende bij zo'n 2000+ euro.

Dus, eigenlijk twee vragen; wat doe jij er mee? En, zie ik misschien een bepaalde machine over het hoofd? Ik ben best bereid om wat te investeren (500-1200 euro). Het voordeel van het persen is dat het daarna al minder ruimte in beslag neemt en het dan ook een nuttig product wordt welke ik kan weg geven of misschien een kleine vergoeding voor kan krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Als je in de buurt woont kom ik het graag wekelijks ophalen hoor :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Besmar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 11:37
Wij halen het ook iedere 2 week op bij een lokale sociale werkvoorziening. Gebruiken het in de ligboxenstal onder de koeien. Mooiste is om een vaste afnemer te vinden via marktplaats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 19:19
Zit er geen kippenboer in de buurt? Ik bracht het voorheen met zakken vol tegelijk daarheen.
Nu heb ik een buurman die een biomassa verbrander heeft daar kan ik het via een luik in de grond zo inkiepen makkelijker kan niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02

inhico

pw

Als het gaat om schoon loofhout: gebruik het voor een rookoven.

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilnapster
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-05-2024
Als het om schoon eikenhout gaat kun je dit met een lokale liefhebber wel ruilen voor een paar gerookte aaltjes. Als je het over win-win heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:09

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Of schaf zelf een biomassa-verstoker aan, als is het maar als voorverwarmer voor de CV installatie :)
Je kunt het ook op een composthoop gooien, maar dan wordt het ook al snel veel.

Als je er echt vanaf wilt, zou je misschien aan straat een bak kunnen zetten, waar mensen het gratis uit mogen scheppen (als daar plek voor is aan de straatkant)

Als je er echt niet vanaf komt, is groen-afval vaak ook gratis in te leveren bij de milieustraat.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:41
Allemaal mooie voorstellen, maar dan mag je enkel en alleen zuiver massief hout verwerken.
Geen plaatmateriaal, geen gelijmde onderdelen verzagen/schuren/...
Anders is het onmiddellijk restafval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Heb je een grote tuin? Dan kan je het in de borders en onder struiken gooien, verteert snel en geeft voeding aan de grond.
Is het proper hout? Zoek iemand in de buurt die rookt, nadeel is wel als je eenmaal huisgerookte zalm hebt geproefd lust je die brol uit de supermarkt niet meer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:34
inhico schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:02:
Als het gaat om schoon loofhout: gebruik het voor een rookoven.
Dan moet TS er naast zijn serieuze houtbewerkingshobby ook een behoorlijke serieuze rookhobby bijnemen, lijkt me. Met 150 liter houtsnippers in een week kan je heel wat roken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02

inhico

pw

Lapa schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:09:
[...]

Dan moet TS er naast zijn serieuze houtbewerkingshobby ook een behoorlijke serieuze rookhobby bijnemen, lijkt me. Met 150 liter houtsnippers in een week kan je heel wat roken.
Ik wil wel helpen met het wegwerken van het resultaat 8)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn broertje zat met hetzelfde probleem, die heeft een deels machinale werkplaats in z'n loods staan. Het zaagsel ging eerst in grote plastic zakken die onder de afzuiginstallatie hingen. Die werden opgehaald door iemand die een manege had. Dat was één contact en met een appje werd de boel opgehaald.

Nu heeft hij een andere oplossing: een afzuiging met een pelletpers er aan vast gebouwd. Kost wat extra's maar de pellets gaan per speciekuip weg voor €7,50-€10. Allemaal schoon hout, soms zachthout, soms lekker hardhout en soms gemengd. Het varieert. Ook die pellets raakt hij wel kwijt, mensen hebben er kennelijk wel belangstelling voor.

Het voordeel om je zaagsel op deze manier kwijt te raken is dat je er geld op toe krijgt en dat je er niet voor hoeft te betalen wanneer je container weer geleegd moet worden, zeker bedrijfsmatig. Die grote afzuiging met pelletpers zal waarschijnlijk nooit terugverdiend worden maar de rommel is in ieder geval van de vloer én er zijn afnemers voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
Ik zag elders een topic (weet niet meer waar, wel hier op tweakers) van iemand die aan het kijken was hoe zaagsel te persen tot iets wat in een allesbrander of pelletbrander kan. Als je 150 liter per keer hebt kan dat best een leuk idee zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 15:55
Toevallig heb ik hier pas een mooie YT video van gezien van een kerel die met hetzelfde probleem zat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
cadsite schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:10:
Allemaal mooie voorstellen, maar dan mag je enkel en alleen zuiver massief hout verwerken.
Geen plaatmateriaal, geen gelijmde onderdelen verzagen/schuren/...
Anders is het onmiddellijk restafval.
Met het vlakken en op maat maken, ja. Eiken, essen, noten. Dat is op zich ook het bulk waar het meeste van af komt. Na het verlijmen heb ik ook wel wat, maar goed. Ik zou enige moeite kunnen doen om dat naar een andere zak te laten gaan.
Al vraag ik mij wel deels af in hoeverre het kwaad kan, die micro stukjes voedsel veilige lijm (ik gebruik titebond 3)
sypie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:01:
...

Het voordeel om je zaagsel op deze manier kwijt te raken is dat je er geld op toe krijgt en dat je er niet voor hoeft te betalen wanneer je container weer geleegd moet worden, zeker bedrijfsmatig. Die grote afzuiging met pelletpers zal waarschijnlijk nooit terugverdiend worden maar de rommel is in ieder geval van de vloer én er zijn afnemers voor.
Dus het is wel hobby matig maar ik sta er hetzelfde in. Ik zou het liefst wel 500-1200 euro willen uitgeven om tot een mooie oplossing te komen, ook al verdien ik er weinig/niets aan. Echter ben ik bang dat die oplossing van je broertje een stuk duurder is. Ik had zelf gekeken en die machines gaan echt voor de 2k+++ euro.
Laurensius88 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:29:
Toevallig heb ik hier pas een mooie YT video van gezien van een kerel die met hetzelfde probleem zat: [YouTube: Making a hydraulic briquette press]
ja _/-\o_ al gezien inderdaad. Maar voor mij twee dingen;
1; ik ben niet ZO technisch als dat
2; ik vind die dingen met druk maar 'gevaarlijk' - ik wil dan gewoon een degelijk apparaat die ik bij voorkeur niet zelf heb gemaakt :+
Waterbeesje schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:59:
Of schaf zelf een biomassa-verstoker aan, als is het maar als voorverwarmer voor de CV installatie :)
Je kunt het ook op een composthoop gooien, maar dan wordt het ook al snel veel.

Als je er echt vanaf wilt, zou je misschien aan straat een bak kunnen zetten, waar mensen het gratis uit mogen scheppen (als daar plek voor is aan de straatkant)

Als je er echt niet vanaf komt, is groen-afval vaak ook gratis in te leveren bij de milieustraat.
Ik mij wil focussen op wat ik graag doe. Naar de milieustraat gaan is een stukje rijden (niet heel dichtbij hier helaas) en vaak ook nog druk. Ik heb er gewoon geen zin in :+
sig69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 02:10:
Als je in de buurt woont kom ik het graag wekelijks ophalen hoor :)
Oudenbosch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Douweegbertje de eerste pers die mijn broertje had kwam ergens uit Litouwen als ik me niet vergis. Was in ieder geval een aankoop via eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Nee dat gaat 'm niet worden

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Ik dump het in de tuin het verteert wel.
Dit is voornamelijk grof zaagsel en schors.
Zou eens vragen of er en volkstuin vereniging, hobby boer,
Pagina: 1