Hoe bouw ik een warm dak constructie op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:06
Ik ben bezig met het bouwen van een geïsoleerde houten schuur. De wanden worden als volgt opgebouwd (van buiten naar binnen):

Douglas planken - ventilatielatten/regelwerk - dampopen folie (Miofol 125G) - steen/glaswol - dampremmende folie (Miofol 125S) - OSB

Ik twijfel nu echter over het platte dak. Hiervoor heb ik Kingspan Therma TR24 platen besteld. Daarboven op komt bitumen dakbedekking. Ik heb de volgende vragen:

1) Moet ik tussen het dakbeschot (18mm plaat) en de Kingspan platen folie plaatsen. Indien ja, wat voor folie?

2) Wat doe ik tussen de Kingspan platen en de bitumen?

3) De Kingspan platen hebben aan één zijde een gebitumineerd glasvlies en aan de andere zijde een mineraal glasvlies. Welke kant plaats ik boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
@Spixo ik heb PIR platen gebruikt welke aan beide zijden alu folie hadden maar tussen het dakbeschot en de PIR platen evengoed dampremmende folie gebruikt en bovenop de PIR platen heb ik direct EPDM geplakt.
Die folie is nodig om condensvorming op je dakbeschot aan de binnenzijde te voorkomen begreep ik.

Ga je ook actief verwarmen die schuur? Anders heeft dat isoleren van de wanden volgens mij niet heel veel toegevoegde waarde, sterker nog, problemen met vocht moet je juist heel goed in de gaten houden.
Ik heb mijn overkapping daarom express nog niet voorzien van isolatie in de zijwanden.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 20-04-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
GeeMoney schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:24:
@Spixo ik heb PIR platen gebruikt welke aan beide zijden alu folie hadden maar tussen het dakbeschot en de PIR platen evengoed dampremmende folie gebruikt en bovenop de PIR platen heb ik direct EPDM geplakt.
Die folie is nodig om condensvorming op je dakbeschot aan de binnenzijde te voorkomen begreep ik.

Ga je ook actief verwarmen die schuur? Anders heeft dat isoleren van de wanden volgens mij niet heel veel toegevoegde waarde, sterker nog, problemen met vocht moet je juist heel goed in de gaten houden.
Ik heb mijn overkapping daarom express nog niet voorzien van isolatie in de zijwanden.
Dank voor je reactie. Sluit je niet juist de vocht op in dat dak, want EPDM is niet dampopen toch?

Daarom twijfel ik ook of ik bij een bitumen dak alsnog dampremmende folie nodig heb tussen dakbeschot en de Kingspan platen… hopelijk heeft iemand hier meer info over.

Voor wat betreft de verwarming, die is niet voorzien. Ik hoop juist dat met isolatie het niet gaat vriezen in de schuur in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
Uiteindelijk wordt het alsnog erg koud in de schuur zonder enige vorm van verwarming.
Het duurt misschien wat langer voordat het echt koud koud is maar uiteindelijk zal het potentieel kunnen gaan vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Killion schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:20:
Uiteindelijk wordt het alsnog erg koud in de schuur zonder enige vorm van verwarming.
Het duurt misschien wat langer voordat het echt koud koud is maar uiteindelijk zal het potentieel kunnen gaan vriezen.
Ja precies. Isoleren heeft dus wel zin begrijp ik, het duurt alleen langer voordat het echt koud (of warm) is binnen.

Dan rest vooral mijn vragen over die Kingspan TR24 platen. Welke zijde van de plaat moet boven en welke onder. Dat blijkt dus niet uit de meegeleverde handleiding.

En heb ik een dampremmende folie nodig tussen het dakbeschot en de Kingspan platen als ik bitumen toepas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gewoon zoals het hoort PE-folie (dampremmer) tussen het dakbeschot en isolatie plaatsen.

Je sluit het pakket namelijk op, condens wil je voorkomen.

De gebitumineerde zijde zou ik omhoog doen. Let wel, daarop branden geeft bij lange na niet dezelfde hechting en kwaliteit als een gewone onderlaag.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
tweakduke schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:19:
Gewoon zoals het hoort PE-folie (dampremmer) tussen het dakbeschot en isolatie plaatsen.

Je sluit het pakket namelijk op, condens wil je voorkomen.

De gebitumineerde zijde zou ik omhoog doen. Let wel, daarop branden geeft bij lange na niet dezelfde hechting en kwaliteit als een gewone onderlaag.
Dank voor je reactie.

Van binnen naar buiten dus:

Dakbalken - 18mm dakbeschot/plaat - dampremmende folie (Miofol 125S) - Kingspan TR24 - bitumen onderlaag - bitumen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Spixo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:21:
[...]

Dank voor je reactie.

Van binnen naar buiten dus:

Dakbalken - 18mm dakbeschot/plaat - dampremmende folie (Miofol 125S) - Kingspan TR24 - bitumen onderlaag - bitumen
Correct :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Spixo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:49:
Voor wat betreft de verwarming, die is niet voorzien. Ik hoop juist dat met isolatie het niet gaat vriezen in de schuur in de winter.
Off-topic: Als je isoleert duurt het langer voor je het vriespunt binnen bereikt maar het is niet ondenkbaar bij aanhoudend lage temperaturen. Het voordeel is dan ook weer dat je langzamer warmte verliest, dus je zou kunnen overwegen een electrisch kacheltje te plaatsen met een thermostaat die je heel laag instelt.

Ik heb in mijn garage een electrisch kacheltje met een thermostaat die tot 5 graden C gaat. Dat is mijn vorstbeveiliging. Vorig jaar februari, in de week dat het constant ver onder nul was, bleef mijn garage daardoor vorstvrij zonder dat ik een vermogen aan stroom kwijt was.
Pagina: 1