Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Mijn vraag
Ik heb een vreemd geluidsprobleem met mijn versterker (Pioneer VSX-529), wanneer ik ViaPlay stream. Ik krijg een "BRRR" geluid. (ik kan het niet beter omschrijven) Omdat ik geen verstand van AV heb is het voor mij ook gissen.

Zoals je onderaan kunt zien heeft het ViaPlay probleem iets te maken met het doorgeven van het geluidssignaal, op standaard stereo werkt het maar nu heb ik niks aan de 5.1 opstelling.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TV: Philips 58PUS8505
RECEIVER: Pioneer VSC-529
SPEAKERS: 5.1
CHROMECAST: Type ?
ONTVANGER: KPN ARRES 4K
STREAMING: ViaPlay, KODI, YouTube, F1 TV

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de versterker aangesloten:
-- Surround geluid van alle apparatuur is prima.
-- Surround geluid van alle streamingdiensten is prima BEHALVE ViaPlay.

- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de tv (enhanced surround aan) aangesloten:

- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de tv (passthrough aan) aangesloten:

- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de tv (stereo aan) aangesloten:
-- Stereo geluid van alle apparatuur is prima.
-- Stereo geluid van alle streamingdiensten is prima INCLUSIEF ViaPlay.

Beste antwoord (via MarchelV op 22-04-2022 20:21)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:24
MarchelV schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:40:
De tv heeft de output opties: enhanced surround, passthrough en stereo. Deze is aangesloten via de HDMI 1 (ARC) poort naar de versterker (HDMI out), zoals de handleiding dit voorschrijft.
Qua aansluiten is die methode correct. De handleiding van Philips geeft mij geen resultaten op de genoemde termen. Puur kijkende naar de methode van aansluiten (HDMI ARC) en wetende dat de receiver HDMI ARC heeft moet het "Passthrough" zijn. Die instelling op de Philips staat goed.
Als ik je goed begrijp dan is streaming altijd 'gewoon' stereo?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je diensten noemt die alleen in stereo uitzenden zoals YouTube en F1 TV. Wat ViaPlay doet, geen idee. Kan ik thuis wel nakijken, ik heb ook ViaPlay. Maar naast de dienst hangt het ook af van de film/serie die je kijkt. Netflix bijvoorbeeld biedt films met Dolby Digital Plus (surround met ATMOS) maar er zijn ook films met slechts stereo. Je moet dus wel weten of er surround beschikbaar is. Wat er niet is kan je ook niet maken/verwachten. In andere woorden: heb je inzichtelijk welk audio formaat de bron verstuurt en wat er binnen komt op de receiver?

Zodra het streamen wordt via Google Cast houdt het voor mij op. Ik heb te gekke en onvoorspelbare dingen gezien qua audio via die weg. App via de TV heb ik meer vertrouwen in en zou het moeten doen. Om te testen zou ik eerder die gebruiken, minder stappen in de keten waar het eventueel fout kan gaan.
Dit zou betekenen dat de laatste setup (alle apparaten op de tv aangesloten, tv naar versterker en geluid uitput op stereo) goed genoeg zou zijn.
Nee, je TV kan Dolby Digital en DTS doorvoeren. Stereo is niet het maximale uit de setup halen. Alleen vraag ik me dus af of er wel surround geluid is vanaf de bron.

Qua signaalpad zit het goed. Bronnen op "Bitstream" en TV op "Passthrough" zou moeten betekenen dat audio vanaf de bron door de TV gaat en zo bij de receiver komt.
Kan het zijn dat de versterker bepaalde audio files niet begrijpt? (Ik neem aan dat de audio en video twee aparte signalen zijn)
Een receiver zal niet snel de bottleneck zijn. Kijkende naar de Pioneer is het al wel een ouders beestje maar Dolby Digital en DTS zijn standaarden van tientallen jaren oud. De HD versies hoeven we niet naar te kijken aangezien HDMI ARC die niet kan vervoeren. Receiver is niet het probleem, TV lijkt goed ingesteld dus dan zou ik het bij de bron zoeken.

Echter twijfel ik dus aan hoe surround is van de rest van de bronnen die je noemt omdat die naar mijn weten geen surround dragen. Hoe controleer je of iets surround is? Zie je de binnenkomende codec op de display van de receiver?

Blijft wel dat het geluid wat ViaPlay geeft niet goed is, daar moeten we sowieso iets mee.
Er staat op het doosje toch echt HDMI 2.5, wanneer ik deze op zoek is het een HDMI 2.1 kabel. Het zal wel een of andere marketing stunt zijn.
Eerder oplichting want HDMI 2.5 bestaat simpelweg niet.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 21-04-2022 16:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
En als je alle devices er tussenuit haalt en het geluid over de TV laat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@MarchelV Topic verplaatst naar Audio en Hifi want dit heeft niets met aankoopadvies te maken.

Wat bedoel je met HDMI 2.5? We zijn ondertussen bij HDMI 2.1 dus dat is niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
Ook geprobeerd, geluid via de tv gaat in alle instellingen goed

Het heeft dus duidelijk iets te maken met:
-verbinding met de versterker (4k kabel)
-instellingen van de versterker (kan niets vinden wat hier mee te maken heeft)
-signaal van viaplay (geen idee hoe ik dit kan weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
@S1NN3D Dankjewel, wist niet waar ik dit moest plaatsen.

Via bol.com de kabel gekocht, staat HDMI 2.5 8k op de verpakking, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
Ik gok dat 2.5 op de lengte van de kabel slaat.... https://www.bol.com/nl/nl...el-2-5m/9300000009927044/

Zoek even op Bol.com op welke kabel je hebt en kijk even of dit HDMI 2.0 of 2.1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
MarchelV schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:43:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de versterker aangesloten:

- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de tv (enhanced surround aan) aangesloten:

- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de tv (passthrough aan) aangesloten:

- Alle devices via hdmi (2.0), ontvanger via hdmi2.5, op de tv (stereo aan) aangesloten:
-- Stereo geluid van alle apparatuur is prima.
-- Stereo geluid van alle streamingdiensten is prima INCLUSIEF ViaPlay.
Mogelijk ligt het aan mij maar van bovenstaande kan ik haast geen kaas maken. Zoals gezegd is de "HDMI 2.5“ daar onderdeel van. Waarbij kabels geen versie hebben maar dat is weer een andere discussie.

Wat is "Passthrough", ik gok de andere benaming voor bitstream? Zou de enige optie moeten zijn welke je zou moeten kiezen aangezien de receiver alleen HDMI ARC heeft, als je naar LPCM gaat verlies je surround.

Wat is "Enhanced Surround"? Een setting van de Philips? Puur naar de term kijkende is het geen audio term die ik herken.

Vanaf welk device gebruik je de streamingdienst? Via de Chromecast, via een app op de TV, via een app op de KPN ontvanger, via...? Wat kijk je op ViaPlay? Is de bron wel met surround geluid?

Zoals ik lees is F1 TV ook geen surround maar stereo. YouTube ben ik zeker van dat het geen surround is maar maximaal stereo. Een kreet als "Surround geluid van alle streamingdiensten" kan ik dan ook niet plaatsen. Totaal geeft dit topic mij meer vragen dan ik antwoorden kan bieden.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 21-04-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
@FeaR
Laat ik het iets duidelijker proberen te beschrijven.

De tv heeft de output opties: enhanced surround, passthrough en stereo. Deze is aangesloten via de HDMI 1 (ARC) poort naar de versterker (HDMI out), zoals de handleiding dit voorschrijft.

De streaming dienst gebruik ik via de app op de tv en/of via de telefoon-chromecast.

Als ik je goed begrijp dan is streaming altijd 'gewoon' stereo? Dit zou betekenen dat de laatste setup (alle apparaten op de tv aangesloten, tv naar versterker en geluid uitput op stereo) goed genoeg zou zijn.

Kan het zijn dat de versterker bepaalde audio files niet begrijpt? (Ik neem aan dat de audio en video twee aparte signalen zijn)

@Archer_VC10
Er staat op het doosje toch echt HDMI 2.5, wanneer ik deze op zoek is het een HDMI 2.1 kabel. Het zal wel een of andere marketing stunt zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door MarchelV op 21-04-2022 14:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
MarchelV schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:40:
Qua aansluiten is die methode correct. De handleiding van Philips geeft mij geen resultaten op de genoemde termen. Puur kijkende naar de methode van aansluiten (HDMI ARC) en wetende dat de receiver HDMI ARC heeft moet het "Passthrough" zijn. Die instelling op de Philips staat goed.
Als ik je goed begrijp dan is streaming altijd 'gewoon' stereo?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je diensten noemt die alleen in stereo uitzenden zoals YouTube en F1 TV. Wat ViaPlay doet, geen idee. Kan ik thuis wel nakijken, ik heb ook ViaPlay. Maar naast de dienst hangt het ook af van de film/serie die je kijkt. Netflix bijvoorbeeld biedt films met Dolby Digital Plus (surround met ATMOS) maar er zijn ook films met slechts stereo. Je moet dus wel weten of er surround beschikbaar is. Wat er niet is kan je ook niet maken/verwachten. In andere woorden: heb je inzichtelijk welk audio formaat de bron verstuurt en wat er binnen komt op de receiver?

Zodra het streamen wordt via Google Cast houdt het voor mij op. Ik heb te gekke en onvoorspelbare dingen gezien qua audio via die weg. App via de TV heb ik meer vertrouwen in en zou het moeten doen. Om te testen zou ik eerder die gebruiken, minder stappen in de keten waar het eventueel fout kan gaan.
Dit zou betekenen dat de laatste setup (alle apparaten op de tv aangesloten, tv naar versterker en geluid uitput op stereo) goed genoeg zou zijn.
Nee, je TV kan Dolby Digital en DTS doorvoeren. Stereo is niet het maximale uit de setup halen. Alleen vraag ik me dus af of er wel surround geluid is vanaf de bron.

Qua signaalpad zit het goed. Bronnen op "Bitstream" en TV op "Passthrough" zou moeten betekenen dat audio vanaf de bron door de TV gaat en zo bij de receiver komt.
Een receiver zal niet snel de bottleneck zijn. Kijkende naar de Pioneer is het al wel een ouders beestje maar Dolby Digital en DTS zijn standaarden van tientallen jaren oud. De HD versies hoeven we niet naar te kijken aangezien HDMI ARC die niet kan vervoeren. Receiver is niet het probleem, TV lijkt goed ingesteld dus dan zou ik het bij de bron zoeken.

Echter twijfel ik dus aan hoe surround is van de rest van de bronnen die je noemt omdat die naar mijn weten geen surround dragen. Hoe controleer je of iets surround is? Zie je de binnenkomende codec op de display van de receiver?

Blijft wel dat het geluid wat ViaPlay geeft niet goed is, daar moeten we sowieso iets mee.
Eerder oplichting want HDMI 2.5 bestaat simpelweg niet.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 21-04-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
Ik heb maar even een foto gemaakt van de instellingen op de tv, wellicht is dat wat duidelijker.
https://ibb.co/XjVjgnL
https://ibb.co/x6K96n9

Laat ik nogmaals stellen, ik heb geen zak verstand van audio/video.
Niet gehinderd door enige kennis ga ik er vanuit dat multichannel beter is dan stereo.

Alleen wanneer ik kies voor stereo krijg ik geluid bij ViaPlay. Alle andere streaming diensten werken in bypass wel goed.

UPDATE
Godverdegodverdegodver...

Weer alle stekkers los gehaald, opnieuw aangesloten, tv en versterker gereset en wat denk je... Dolby digital plus. Nu werkt de throughput wel!

Ik krijg er een punthoofd van.

Maar het werkt, en zoals een wijze Chinees vast ooit eens zei: "Als het werkt blijf je er met je vette klauwen vanaf!".

Bedankt voor het meedenken, dit topic kan gesloten worden.

UPDATE 2
Wat denk je ...

Tv en versterker gisteravond uit gezet, vanochtend weer aan en... Weer geen geluid!

UPDATE 3
We zijn weer een stapje dichterbij.

Het lijkt erop dat het probleem zich voordoet wanneer de tv/versterker uit- en aangezet worden.

Zet ik de tv instellingen op passthrough dan geeft de versterker keurig Dolby surround plus aan (en heb ik geluid). Zodra ik de combinatie uit- en weer aanzet hoor ik alleen geknetter.

Dit lijkt me dus een communicatieprobleem, enig idee hoe/of dit op te lossen is?

[ Voor 58% gewijzigd door MarchelV op 25-04-2022 12:06 ]

Pagina: 1