platdak berging/garage na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 15:22
Ik ben reeds eigenaar van een woning uit 1988. Hierbij is er op de begane grond aan de zijkant van het huis een waasberging (hier komen wasmachine en droger te staan) aanwezig met platdak en garage met platdak. Ik merk dat het hier erg snel afkoelt / opwarmt dus wil graag de isolatie verbeteren. Er zat een verlaagd platfond welke is verwijderd. Nu kijken we dus tegen de houten balken 160mm hoog aan en dan underlayment. Ik heb door de bouwtekeningen zitten bladeren en vond dat de opbouw van de platte daken als volgt is.

- kunststof dakbedekking
- dakisolatie fabr. DOW roofmate SL dik 70 mm (ik kan hiervan op internet vinden dat het ongeveer een RD waarde van 2 heeft).
- dampremmende scheidingslaag, PE bouwfolie, dik 0.1mm
- underlayment multiplex platen
- vurenhouten balklaag.

Nu is door de vorige bewoners de dakbedekking afgelopen 2 jaar vervangen en is het dak vol gelegd met zonnepanelen. Dus van buiten isoleren is niet echt een optie.

Ik vroeg me af of ik zomaar aan de binnenkant tussen de balken 16cm glaswol kan plaatsten en daarover dampopen klimaatfolie? En of ik hierbij vochtproblemen kan verwachten, rekening houdend met de wasmachine en wasdroger die vocht produceren. Er komt ook een afvoerkanaal in het platfond te liggen voor de afzuigkap van de keuken. Mag dit dan ook in de glaswol liggen? Verder komen er 2 CV leidingen uit het platfond voor de verwarming in de ruimte.

Nu alles open ligt wil ik het liefst meteen isolatie aanbrengen, maar ik lees overal dat voor platte daken de voorkeur is om het van buiten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:21
Een plat dak aan de binnenzijde na-isoleren is erg tricky . Het gevaar zit hem in het ontstaan van condens in de constructie.
Condens ontstaat altijd aan de warme zijde ( als voorbeeld een enkel ruit in de winter dat binnen beslaat. Als dit gebeurt zal ie balklaag of underlayment dakbeschot gaan schimmelen en rotten . Doorgaans wordt aangeraden om boven de nieuw aan te brengen isolatie te ventileren om zo het vocht kwijt te raken . Dat moet praktisch wel mogelijk zijn maar theoretisch betekend het ook dat je de isolatie op je dak rc 2. Direct afschrijft . In theorie kun je met een dampdifussie weerstandsberekening wel kijken of je met een dichte folie aan de binnenzijde in combinatie met een dichte(re) isolatie als pir bijvoorbeeld . De boel wel goed krijgt. Maar dan komt de uitvoering nog heel precies uit . Een lekke folie bii bijvoorbeeld leidingen of centraaldozen kunnen al je harde werk teniet doen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:42
Tussen balken dampopen materiaal, steenwol, houtvezel, vlas, oid en dan afwerken met klimaatfolie. Heel zorgvuldig afwerken. Dan kan dit prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 15:22
Ik zou mischien schapenwolisolatie kunnen gebruiken, dat is zeer dampopen maar best duur in aanschaf. Dit is voor 9m2 berging geen probleem. Heeft ook geen vochtscherm nodig. Dan doe ik het iets dunner dan de balk qua dikte is en dan kan ik het afvoer kanaal een beetje inpakken. CV leiding en elektra komt dan onder de isolatie uit en dan daaronder gipsplaat.