Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 09:54
Goedendag,

Ik had een jaarcontract energie wat per 4-1-2022 afliep.

Ik ben daarna overgestapt op een andere partij en daar aangegeven dat ik het graag per 5-1-2022 in wil laten gaan.

Dit leek goed gegaan te zijn, ik kreeg namelijk van de oude energieleverancier een mailtje dat alles per 4-1 zou worden stop gezet. Deze opzegging hebben ze ontvangen van mijn nieuwe leverancier.

Echter bleek er toch wat fout gegaan, mijn nieuwe leverancier is pas sinds 30-1 gaan leveren, dit hebben ze ook in de aanmeldbevestiging gezet, maar had ik helaas niet door omdat ik eigenlijk alleen de datum dat de oude zou stoppen gelezen had.

Maar nu heeft de oude leverancier dus nog een kleine maand door geleverd tegen een heel duur variabel tarief, hier kwam ik achteraf achter omdat ik nog een nota kreeg. Ik snap dat ik een energieleverancier nodig heb, maar dit wringt omdat ik hier niet om heb gevraagd.
Ze hebben ook niet aangegeven dat ze door gingen leveren tegen welke condities en ik was hier ook niet van op de hoogte en heb ze geen opdracht gegeven.

Ik heb dit met ze besproken en de betaling vooralsnog ingehouden, maar ik kom er niet uit met ze.
Ik ben van mening dat ze we geen overeenkomst meer met elkaar hadden en ze me niet ongevraagd door mochten leveren.
Zij geven aan dat het hun plicht is om te zorgen dat ik stroom en gas houdt. Als ik vraag waar die plicht dan beschreven staat wijzen ze me naar een ACM linkje waar staat dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een energieleverancier, maar niet dat de oude leverancier verantwoordelijk blijft voor de levering als de nieuwe nog niet start.
Zeker gezien ik een opzegging zwart op wit heb staan vind ik eigenlijk dat het een fout van hun is en ze eerst een overeenkomst met mij opnieuw hadden moeten afsluiten.

Ik heb ook al een voorstel gedaan om die maand nog af te kopen tegen de tarieven uit mijn contract, maar hier gingen ze niet in mee.

Dit staat erover in hun eigen voorwaarden:

Artikel 22 Wat gebeurt als onze overeenkomst eindigt?
22.1 Eindigt onze overeenkomst? Dan krijgt u van ons geen elektriciteit
en/of gas meer geleverd. Wel kunnen wij hierover andere
afspraken met u maken.
22.2 Heeft u op dat moment nog geen andere energieleverancier, dan
moet de netbeheerder uw aansluiting op het elektriciteitsnet of
het gasnet afsluiten en/of het transport onderbreken.

Wat denken jullie hierover? Uiteindelijk zullen ze het aan een incassobureau overdragen en die wellicht naar een rechter, maar naar mijn idee heb ik een vrij sterke zaak omdat er een opzegging zwart op wit is.

Feit blijft natuurlijk wel dat er energie verbruikt is, maar dit is dan iets tussen de netbeheerder, mij en mijn nieuwe leverancier en dat staat hier buiten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:44
Jouw nieuwe energieleverancier is later gaan leveren, en dus levert je oude nog tot die tijd. Dat is wettelijk verplicht, anders zou je zonder energieleverancier kunnen zitten. Een netbeheerder kan niet als energieleverancier optreden. Met je oude leverancier had je geen contract meer, dus dan leveren ze tegen hun gangbare tarieven. Dus afgezien dat het voor jou niet gunstig uitpakt is er niets vreemds gebeurd en valt jou oude energieleverancier niets te verwijten.

[ Voor 6% gewijzigd door upje op 20-04-2022 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 17:15
Ik zou gewoon betalen en het afschrijven als domme pech en onoplettendheid van mezelf. Je nieuwe energieleverancier heeft aangegeven vanaf 30-1 te leveren dus had je kunnen weten dat er een gat van ~25 dagen zou ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:00
Fout zit bij jou en/of nieuwe leverancier (weet niet welke afspraak je daar had gemaakt). De oude doet wat hoort en staat in haar recht.

Had je liever gehad dat ze alles hadden afgesloten en je de kosten voor af en aansluiten had betaald en je een paar weken gas nog elektra had gehad?
detim schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:59:
Ik ben daarna overgestapt op een andere partij en daar aangegeven dat ik het graag per 5-1-2022 in wil laten gaan.
Als je bent overgestapt na verlopen contract is het al helemaal logisch dat deze situatie is ontstaan, maar ik ga er van uit dat je niet na 4-1 pas een nieuw contract hebt afgesloten?

[ Voor 41% gewijzigd door Cyriel85 op 20-04-2022 18:52 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Cyriel85 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:49:
Fout zit bij jou en/of nieuwe leverancier (weet niet welke afspraak je daar had gemaakt). De oude doet wat hoort en staat in haar recht.

Had je liever gehad dat ze alles hadden afgesloten en je de kosten voor af en aansluiten had betaald en je een paar weken gas nog elektra had gehad?
Naar mijn mening doet de oude niet wat hoort.
Ik heb namelijk zwart op wit staan, wij stoppen met leveren per 4-1.

In hun voorwaarden staat dat ze als er dan geen nieuwe leverancier hebben die het overneemt ze aansturen op een afsluiting van de stroom. Tenzij we een afspraak hebben gemaakt om door te leveren.
Ik snap dat dit minder prettig is als ze de boel afsluiten, maar dat is wel wat ze aangeven te doen. Dan had ik nu geen probleem met de oude leverancier, maar met de netbeheerder of nieuwe leverancier en had ik dat ook kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Doorgaans kan de nieuwe leverancier opzeggen bij de oude als je dat hebt afgesproken. Maar wat ik niet lees is of je wel op tijd hebt opgezegd: dat moet doorgaans een maand van te voren tenzij je een contract met einddatum hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
MarkS90 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:54:
Doorgaans kan de nieuwe leverancier opzeggen bij de oude als je dat hebt afgesproken. Maar wat ik niet lees is of je wel op tijd hebt opgezegd: dat moet doorgaans een maand van te voren tenzij je een contract met einddatum hebt gehad.
Was een contract met einddatum en heb van de oude ook een opzegbevestiging per 4-1.
Maar ondanks de opzegbevestiging hebben ze dus toch door geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gevalletje pech en onoplettendheid, betalen en volgende keer beter opletten en eerder opzeggen, als je hier tijd en moeite in gaat steken is gewoon zonde van de tijd en energie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Vervelend. Zoals eerder geadviseerd om toch maar die 25 dagen gewoon te betalen. Een incassobureau of een rechtszaak voor een paar honderd euro kan lelijk in de papieren gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 17:46

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ze houden zich niet aan hun eigen voorwaarden? Maar als TS eenzijdig anders zou handelen dan overeengekomen is in datzelfde contract zou de leverancier ook vooraan gestaan hebben om 'm tot de orde te roepen.

In mijn optiek hebben ze hier echt geen gelijk. Ja, je zou zonder gas en electra hebben gezeten, maar dan was dát het moment geweest dat je er achter kwam dat die overstap mis is gegaan, en was dat inderdaad ook je eigen schuld. Nu is het 'toevallig' goed gekomen door een fout, maar dat neemt niet weg dat zij niet volgens hun eigen afspraken, voorwaarden én bevestiging van opzegging gehandeld hebben.

Of je zo ver moet gaan om het tot een rechtszaak te laten komen is nog wat vroeg denk ik, maar zomaar aftikken had ik ook niet gedaan.

Edit: en als er dan betaald moet worden, dan nog volgens de voorwaarden van het contract. At the end of the day heb je die energie en het gas natuurlijk wel verbruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bastiaan op 20-04-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

En waarom ging de nieuwe leverancier pas op 30-1 leveren en niet op de afgesproken 5-1?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 17:15
Bastiaan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:09:
Ze houden zich niet aan hun eigen voorwaarden? Maar als TS eenzijdig anders zou handelen dan overeengekomen is in datzelfde contract zou de leverancier ook vooraan gestaan hebben om 'm tot de orde te roepen.

In mijn optiek hebben ze hier echt geen gelijk. Ja, je zou zonder gas en electra hebben gezeten, maar dan was dát het moment geweest dat je er achter kwam dat die overstap mis is gegaan, en was dat inderdaad ook je eigen schuld. Nu is het 'toevallig' goed gekomen door een fout, maar dat neemt niet weg dat zij niet volgens hun eigen afspraken, voorwaarden én bevestiging van opzegging gehandeld hebben.

Of je zo ver moet gaan om het tot een rechtszaak te laten komen is nog wat vroeg denk ik, maar zomaar aftikken had ik ook niet gedaan.

Edit: en als er dan betaald moet worden, dan nog volgens de voorwaarden van het contract. At the end of the day heb je die energie en het gas natuurlijk wel verbruikt.
Lang verhaal kort: zo werkt het niet en soms moet je gewoon accepteren dat je een foutje maakt waardoor je jezelf benadeelt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van een energiecontract. Het is daarom belangrijk om dit soort dingen op tijd te regelen en goed te controleren.

Er is sinds 5-1 geen contract meer met energielerancier A, dus gelden ook de tarieven uit dat contract niet meer. Totdat het nieuwe energiecontract ingaat van energieleverancier B, is hier sprake van levering zonder contract. Bij levering zonder energiecontract worden de kosten uiteindelijk door de netbeheerder teruggevorderd op de verbruiker. Bij verhuizingen is dat vaak ofwel de oude ofwel de nieuwe bewoner.Dat wordt vastgesteld o.b.v. onderzoek (datum overdracht / datum van passeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:55

Quad

Doof

De fout lijkt mij imho niet bij de oude leverancier te liggen, zij leveren tegen variabele tarieven, die je ca 30 dagen voor het einde van het contract al ontvangt.
Ik ben het eens met @klump4u, waarom is je nieuwe leverancier niet per 5-1 gaan leveren?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:38
@detim
https://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/2018-05-01
Heb jij een verzoek tot afsluiten ingediend en dat is iets anders als stoppen met leveren?
Zo nee, dan mogen ze je niet afsluiten, maar moeten ze contact zoeken en vragen hoe je dat oplost.
Jij had je contract opgezegd en hun hebben bevestigd. Dat was al bekend, dus daar steken ze geen energie meer in en zetten je op variabel tot de overname nieuwe leverancier. betalen en uithuilen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 20-04-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-05 21:33
detim schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:53:
[...]

Naar mijn mening doet de oude niet wat hoort.
Ik heb namelijk zwart op wit staan, wij stoppen met leveren per 4-1.
Toch is dat wel wat ze horen te doen. Zo lang er geen andere aanbieder een contract met je heeft wordt al het verbruik met de oude leverancier afgerekend. Omdat je je huidige contract beëindigd hebt of afgelopen is worden de variabele tarieven gehanteerd.

Lullig is wel dat die nu niet gunstig zijn maar de fout ligt of bij jou of bij de nieuwe leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 19:07
Wanneer heb jij je nieuwe contact aangevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Heb er nog steeds een wat naar gevoel bij hoe het gelopen is, maar heb het maar betaald om het af te handelen.
Rechtsbijstand om advies gevraagd, maar is voor hun niet heel interessant en hebben een deel afgekocht, dus kom er nog vrij goed vanaf.
Pagina: 1