Barsten in hout, krimp of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Goeiedag,

we hebben in januari onze tuin onder handen laten nemen en ook een pergola laten plaatsen. Nu viel het me de laatste weken op dat er flinke barsten aan het ontstaan zijn. Nu is hout natuurlijk een natuurproduct en zal het altijd een beetje gaan werken. Volgens de hovenier zijn dit krimpscheuren en moet ik die voor de winter aantreedt weer even behandelen (handig dat ze dat niet melden bij het ontwerpen ervan overigens....).

Maar, ik vind het toch wel soms enorme scheuren worden en daarnaast soms ook wel op interessante plekken, namelijk waar schroeven in het hout zitten.

Is hier meer aan de hand of stel ik me aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcKXfthgawhtRhltNu4DCoZBtX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VsHMmcHpsoXSdb6ZZnW1kBss.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_SyPTni2JvTYsdq7lodXklxfj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3LrlwsZu1qn4FhX0IX6rLnT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKAIFZqBznRUQLyLDBHXM97KNxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJNv4utc25pyaAdy0LvBRtN3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_12CjDgf4SMKNeEe26wFGFlnU6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9C8E8pLVYABFljXQbXpXRlkJ.png?f=fotoalbum_large

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
Kan je niets aan doen. Zo'n scheuren zijn normaal.
Zal ook amper iets betekenen voor de sterkte van het geheel. Moest er iets loskomen, zoals die draad, een dikkere / langere schroef gebruiken of op een andere plaats zetten.

Hout dat niet droog droog droog is - zwart geschilderd - in de vlakke zon - onderhevig aan de weerschommelingen - ...
Dan gaat hij natuurlijk sowieso barsten, en meestal op plaatsen waar de spanning het gemakkelijkste wegkan (bij imperfecties / gaten).

• armageddon_2k1
bottom line schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:53:
Kan je niets aan doen. Zo'n scheuren zijn normaal.
Zal ook amper iets betekenen voor de sterkte van het geheel. Moest er iets loskomen, zoals die draad, een dikkere / langere schroef gebruiken of op een andere plaats zetten.

Hout dat niet droog droog droog is - zwart geschilderd - in de vlakke zon - onderhevig aan de weerschommelingen - ...
Dan gaat hij natuurlijk sowieso barsten, en meestal op plaatsen waar de spanning het gemakkelijkste wegkan (bij imperfecties / gaten).
Ja dat dacht ik zelf ook. Het is een natuurproduct immers.

Maar altijd goed om even dubbel te checken :)
Bedankt in ieder geval!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:44
Ik vind dat niet normaal. Het is gewoon slecht gedroogd of te nat van boom naar balk gezaagd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-01 13:59
Dit hout heeft denk ik geen kans gehad goed te kunnen ademen. Te nat geschilderd/gebeitst misschien. Ik werk zelf veel met hout en heb geen enkele balk die zo scheurt.

• armageddon_2k1
Tja, de vraag is wat dit betekent. Gaat het voor langere termijn problemen zorgen of niet.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Vers gezaagd hout wat nog geen kans heeft om te drogen gaat nu onder de zon werken. Dat is nu eenmaal wat vers hout doet. Of het problemen geeft, dat gaat alleen uitwijzen hoeveel scheuren je krijgt en hoe groot. Die van die dikke balk vind ik zorgelijk

• alwind
armageddon_2k1 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:27:
Tja, de vraag is wat dit betekent. Gaat het voor langere termijn problemen zorgen of niet.
behalve scheuren kan het ook nog krom gaan staan. Dat weet je aan het einde van de zomer.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
alwind schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:11:
Dit hout heeft denk ik geen kans gehad goed te kunnen ademen. Te nat geschilderd/gebeitst misschien. Ik werk zelf veel met hout en heb geen enkele balk die zo scheurt.
Dan geloof ik niet dat je met veel massief hout werkt. Houten draagbalken in een dak hebben ook meestal zo'n scheuren. Hoe dikker het hout, hoe meer kans op scheuren.
Maar dit is gewoon hout dat in een oven heeft gezeten ipv. gedroogd door middel van lang blijven liggen, en het binnenste vocht wilt nu ook naar weg.

• alwind
bottom line schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:33:
[...]

Dan geloof ik niet dat je met veel massief hout werkt. Houten draagbalken in een dak hebben ook meestal zo'n scheuren. Hoe dikker het hout, hoe meer kans op scheuren.
Maar dit is gewoon hout dat in een oven heeft gezeten ipv. gedroogd door middel van lang blijven liggen, en het binnenste vocht wilt nu ook naar weg.
Ik heb geverfd hout (vooral vuren) wel zien buigen als het geschilderd is. De bolle kant is dan de kant die niet open is gaan staan. Maar ik werk zelf niet met vooraf geverfd hout dus ik heb zelf die ervaring niet.

[ Voor 40% gewijzigd door alwind op 20-04-2022 21:22 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:30
laatste 2 foto,s zijn scheuren omdat men niet goed heeft voorgeboord.
(daar is in het dagelijks werk gewoon geen tijd voor helaas.)
de rest kan ik geen uitspraken over doen niet mijn expertise.
Pagina: 1