Van 8GB naar 16GB RAM DDR3. Is dit een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeltevdM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 21:45
Hi!

Ik keer na lange tijd weer eens terug naar Tweakers want ik weet dat hier de experts zitten :)

In 2015 kocht ik mede met input vanaf dit forum mijn eerste Game PC en die doet het nog altijd. Momenteel zijn dit de specs (nothing fancy, eerder lekker oud op de GPU na):
  • CPU: Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz Haswell 22nm Technology
  • RAM: 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
  • Moederbord: ASRock H81M-HDS (CPUSocket)
  • GPU: 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER (PNY)
  • Voeding: SS S12II 520w
Mijn situatie
Ik wil mijn huidige 8GB RAM vervangen door 16GB RAM (2 slots). Ik merk namelijk dat mijn pc'tje het niet meer zo goed bij kan benen en dat het werkgeheugen zonder dat ik iets doe al op 66% draait. Ik zou hem echter graag nog wat langer in leven willen houden dus leek me deze vervanging een goede zet.

Wat is je budget?
Laten we proberen het rond de €100 euro te houden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kwam bij deze uit maar ik weet niet of dit slim is: pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10

Ik heb dus al een product gevonden maar weet niet of dit het juiste is. Wie kan mij helpen de juiste keuze te maken?

Mochten er verder nog budget tips zijn om deze pc weer wat langer te laten draaien dan houd ik mij ook van harte aanbevolen! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
Ik zou tweedehands kijken in vraag en aanbod, dan blijf je makkelijk onder die € 100,- lijkt me.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik zou beginnen met nakijken of het geheugen dat je voor ogen hebt op de QVL van jouw moederbord staat.

Verder: ik weet niet op wat voor schijf je OS nu staat? Ik heb op mijn PC uit 2013 gemerkt dat het overstappen van een HDD naar een SSD een veel grotere snelheidswinst gaf dan meer geheugen. Dat is dus ook het overwegen waard (in plaats van of naast meer geheugen)

edit: zo te zien in je inventaris heb je al een SSD. Ik neem aan dat daar je OS op staat?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H81M-HDS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 63,65€ 63,65
1BehuizingenCooler Master N300 (KKN1, Closed)€ 52,50€ 52,50
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M550 2,5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 116,15

[ Voor 93% gewijzigd door gwystyl op 20-04-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeltevdM
gwystyl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:45:
Ik zou beginnen met nakijken of het geheugen dat je voor ogen hebt op de QVL van jouw moederbord staat.

Verder: ik weet niet op wat voor schijf je OS nu staat? Ik heb op mijn PC uit 2013 gemerkt dat het overstappen van een HDD naar een SSD een veel grotere snelheidswinst gaf dan meer geheugen. Dat is dus ook het overwegen waard (in plaats van of naast meer geheugen)

edit: zo te zien in je inventaris heb je al een SSD. Ik neem aan dat daar je OS op staat?
Ja, klopt als een bus! Ik heb daar toen mijn OS op gezet.

Ik denk dat het vervangen van die 8GB (2x 4GB) door 2x 8GB dus in totaal 16GB dan wat snelheidswinst kan opleveren?

Kreeg zojuist ook de melding 'Program closed to prevent memory loss' toen ik een oude game (Overwatch) even ging opstarten. Dus het lot wijst me geloof ik in de goede richting 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik wilde je verwachtingen een beetje temperen qua snelheidswinst, maar Kingston heeft een leuke "wij van WC-eend adviseren WC-eend" blog over wanneer het zin heeft om RAM hoeveelheid te verhogen.

Kortgezegd, RAM hoeveelheid vergroten helpt als
- Je computer vastloopt omdat je te weinig geheugen hebt bij bijvoorbeeld veel open tabs in je bowser
- Je "zware" programma's wil draaien
- Je spellen wil spelen die veel data in het geheugen willen zetten om laadtijden te verkorten.

Ik verwacht nog steeds dat het niet per se veel sneller aanvoelt, maar misschien kan je wel langer bepaalde programma's blijven draaien zonder in geheugenproblemen te komen.... Overwatch is dan wel weer vrij oud, dus ik zou verwachten dat die het met 8Gb prima moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q3a_manchurian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Ik ga er even vanuit dat je je games ook vanaf de SSD draait en niet alleen je OS ?
Als je al wilt upgraden naar 2x 8GB DDR3 @ 1600Mhz dan zul je wel iets van snelheid merken omdat je geheugen niet meer zo vol loopt.
En dat Corsair geheugen lijkt me prima voor die prijs icm je moederbord.
Zorg ervoor dat je XMP inschakelt in je BIOS om ook daadwerkelijk die 1600Mhz te halen.
Je kan ook nog eens kijken om je CPU te upgraden voor bijv. een i7 4770.
Is tweedehands al te krijgen voor €55,-, zie hier: V&A aangeboden: Intel Core i7-4770
Dat is de eerste i7 die ik tegenkwam voor jouw moederbord socket.
Deze i7 heeft hyperthreading en dat zul je wel merken tov je i5.
Ik weet alleen niet zeker hoeveel winst je dit echt gaat opleveren want die 2GB RAM op je videokaart gaat je vooral nekken in games, heeft die GPU echt maar 2GB ??
Ik meen me te herinneren dat die series minimaal 6GB hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door q3a_manchurian op 21-04-2022 01:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:02
Zonder dat je wat doet zit je geheugengebruik op 66%. Dat zegt dus niks, hoe zit het als je wel wat doet?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-10 17:28
Ik zou niet teveel meer utigeven aan je huidige PC. ALS je ram echt het probleem is (en controleer eerst met gamen bijv), dan zou ik tweedehands RAM aanschaffen. Nu nog DDR3 nieuw aanschaffen zou ik zelf zonde van het geld vinden.

In de meeste games gaat denk ik eerder je CPU een bottleneck opleveren. Ik zou zeggen, pak hwinfo64 of MSI afterburner erbij tijdens het gamen en kijk welk component op 100% draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:03
lamaa1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:49:
Ik zou niet teveel meer utigeven aan je huidige PC. ALS je ram echt het probleem is (en controleer eerst met gamen bijv), dan zou ik tweedehands RAM aanschaffen. Nu nog DDR3 nieuw aanschaffen zou ik zelf zonde van het geld vinden.

In de meeste games gaat denk ik eerder je CPU een bottleneck opleveren. Ik zou zeggen, pak hwinfo64 of MSI afterburner erbij tijdens het gamen en kijk welk component op 100% draait.
Ja, dat.
Zonde van het geld.
De machine is uit 2015, dus 7 jaar oud.
Als ie echt niet meer voldoet, vervangen door een nieuwe machine.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:51
Je onderdelen zijn 7 jaar oud en heeft een GPU die pas in 2019 is geïntroduceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeltevdM
q3a_manchurian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 01:47:
Ik ga er even vanuit dat je je games ook vanaf de SSD draait en niet alleen je OS ?
Als je al wilt upgraden naar 2x 8GB DDR3 @ 1600Mhz dan zul je wel iets van snelheid merken omdat je geheugen niet meer zo vol loopt.
En dat Corsair geheugen lijkt me prima voor die prijs icm je moederbord.
Zorg ervoor dat je XMP inschakelt in je BIOS om ook daadwerkelijk die 1600Mhz te halen.
Je kan ook nog eens kijken om je CPU te upgraden voor bijv. een i7 4770.
Is tweedehands al te krijgen voor €55,-, zie hier: V&A aangeboden: Intel Core i7-4770
Dat is de eerste i7 die ik tegenkwam voor jouw moederbord socket.
Deze i7 heeft hyperthreading en dat zul je wel merken tov je i5.
Ik weet alleen niet zeker hoeveel winst je dit echt gaat opleveren want die 2GB RAM op je videokaart gaat je vooral nekken in games, heeft die GPU echt maar 2GB ??
Ik meen me te herinneren dat die series minimaal 6GB hebben.
Super dat je zo verregaand met me hebt meegekeken! Thanks. Wat betreft die 2GB op de GPU, dat is wat Speccy aangaf. Eigenlijk best gek inderdaad. Ik heb die i7 bekeken maar ook die komt dan bijvoorbeeld uit 2013 qua introductiejaar. Er waren al een aantal mensen op deze thread die gewoon adviseren om voor een volledig nieuwe pc te gaan kijken omdat alles uiteindelijk toch verouderd is. En om daar dan in te gaan investeren is iets wat ik misschien beter niet kan doen :X
lamaa1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:49:

GarBaGe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:52:
[...]

Ja, dat.
Zonde van het geld.
De machine is uit 2015, dus 7 jaar oud.
Als ie echt niet meer voldoet, vervangen door een nieuwe machine.
Jullie openen mijn ogen hiermee natuurlijk wel een beetje. Ik zat zelf eerst nog te denken aan enkele budget toevoegingen zoals tweedehands RAM etc. maar uiteindelijk modder je dan wel door in oude series, oudere introductiejaren etc. Dus misschien is het inderdaad wel tijd voor wat nieuws! 7 jaar is denk ik ook niet heel gek om dan eens naar wat anders te gaan kijken ;w
ruftman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:18:
Je onderdelen zijn 7 jaar oud en heeft een GPU die pas in 2019 is geïntroduceerd?
Haha, klopt hoor. Ik begon in 2015 met een MSI Radeon R9 280 Gaming 3G en ben toen geswitcht naar de 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER (PNY). Vandaar ook dit zinnetje in mijn post:
(nothing fancy, eerder lekker oud op de GPU na) 8)

Eindstand kan ik mijn basics nog wel uitvoeren op de pc. Tekstverwerking, browsen etc. Ik ga in de tussentijd kijken naar een nieuwe game pc die weer klaar is voor de komende 7 jaar _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zie bij V&A ook wat setjes van 16GGB voor slechts enkele tientjes. Dat is ook voor een oude PC natuurlijk geen verkeerde upgrade. Dat gezegd hebbende, 8GB is voor een beetje huis-tuin-en-keukenwerk nog wel afdoende, dus verwacht ook geen wonderen van zo'n upgrade, tenzij je echt programma's hebt waarbij je echt je geheugen helemaal ziet vollopen. En dan moet je ook niet alsnog een CPU-bottleneck hebben, al is een i5 4460 voor niet al te zware games ook weer niet heel slecht.

Als je het goed wil aanpakken zul je toch moeten uitzoeken waar nou eigenlijk je bottleneck zit: CPU, RAM, of GPU (of zelfs je HDD).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1