1. Foto's
/f/image/GZpSBVbOPaLMGygLKLKbhhuA.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een plat dak beschikbaar waar nu 5 zonnepanelen op liggen van Hanover Solar 1665mm x 1002mm x 35mm. Het dak heeft een afwijking op zuid van -135 graden.
Om de ligging iets duidelijker te maken een foto van Bing Maps (Google Maps is nog niet beschikbaar).
:fill(white):strip_exif()/f/image/aSWdAiHhvqMddrnIkKN0pP6y.png?f=user_large)
Daarnaast heb ik nog een schuin aflopend dak op het zuidwesten waar ik nog enkele zonnepanelen kwijt kan.
/f/image/QMq6qw9APZ6BYJfEJHKNE7mp.png?f=fotoalbum_large)
2. Beschikbare (dak)ruimte
Het platte dak (zie eerste foto) heeft een bruikbare oppervlakte van 700x600cm. Het hele dak is ongeveer 10 meter maar het dak heeft een helling die over het platte dak heen komt. Met 7 meter houden we een veilige marge aan.
Het schuine dak heeft ruimte voor 3 panelen in landscape verdeeld over 600 x 150cm. En 2 in portrait links en rechts van de dakramen.
3. Schaduw
Alleen van de waterpomp.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase.
De huidige panelen werken met Enphase micro omvormers aangesloten op een Q-Relais. Daarnaast lopen er al 3 fase draden 2.5mm naar beneden naar de krachtgroep. Deze zouden dus allemaal hergebruikt kunnen worden. In principe heeft de installateur hier geen werk aan.
6. Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden.
7. Wie gaat het project uitvoeren
Uit laten voeren.
8. Bijhouden van data
Ja met Enphase monitoring tool
9. Reeds verkregen offertes
Offerte via Innodura. Wel een klein beetje een gokje of er 14 panelen kwijt kunnen.
• 14 x Hyundai 400 WP
• Totaal vermogen 5.600 WP
• Montage schuin en plat dak, 3-fase
installatie
• 14 x IQ7 Plus parallelgeschakeld
• Envoy Metered (battery ready)
• Enlighten App
• Ladderlift hele dag
€ 7.955,95 ex btw. Dus 1.43 euro per WP.
Helaas komen ze niet echt met advies omdat het nieuwbouw is en het huis nog niet op Google Maps staat.
Specifieke vraag met betrekking tot legplan
Wat voor een opstelling voor het platte dak lijkt jullie het slimst? Voortborduren op de ligging van huidige panelen vanuit het nieuwbouwproject of een andere opstelling overwegen? Is een oost-west opstelling een gek idee?
/f/image/GZpSBVbOPaLMGygLKLKbhhuA.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een plat dak beschikbaar waar nu 5 zonnepanelen op liggen van Hanover Solar 1665mm x 1002mm x 35mm. Het dak heeft een afwijking op zuid van -135 graden.
Om de ligging iets duidelijker te maken een foto van Bing Maps (Google Maps is nog niet beschikbaar).
:fill(white):strip_exif()/f/image/aSWdAiHhvqMddrnIkKN0pP6y.png?f=user_large)
Daarnaast heb ik nog een schuin aflopend dak op het zuidwesten waar ik nog enkele zonnepanelen kwijt kan.
/f/image/QMq6qw9APZ6BYJfEJHKNE7mp.png?f=fotoalbum_large)
2. Beschikbare (dak)ruimte
Het platte dak (zie eerste foto) heeft een bruikbare oppervlakte van 700x600cm. Het hele dak is ongeveer 10 meter maar het dak heeft een helling die over het platte dak heen komt. Met 7 meter houden we een veilige marge aan.
Het schuine dak heeft ruimte voor 3 panelen in landscape verdeeld over 600 x 150cm. En 2 in portrait links en rechts van de dakramen.
3. Schaduw
Alleen van de waterpomp.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase.
De huidige panelen werken met Enphase micro omvormers aangesloten op een Q-Relais. Daarnaast lopen er al 3 fase draden 2.5mm naar beneden naar de krachtgroep. Deze zouden dus allemaal hergebruikt kunnen worden. In principe heeft de installateur hier geen werk aan.
6. Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden.
7. Wie gaat het project uitvoeren
Uit laten voeren.
8. Bijhouden van data
Ja met Enphase monitoring tool
9. Reeds verkregen offertes
Offerte via Innodura. Wel een klein beetje een gokje of er 14 panelen kwijt kunnen.
• 14 x Hyundai 400 WP
• Totaal vermogen 5.600 WP
• Montage schuin en plat dak, 3-fase
installatie
• 14 x IQ7 Plus parallelgeschakeld
• Envoy Metered (battery ready)
• Enlighten App
• Ladderlift hele dag
€ 7.955,95 ex btw. Dus 1.43 euro per WP.
Helaas komen ze niet echt met advies omdat het nieuwbouw is en het huis nog niet op Google Maps staat.
Specifieke vraag met betrekking tot legplan
Wat voor een opstelling voor het platte dak lijkt jullie het slimst? Voortborduren op de ligging van huidige panelen vanuit het nieuwbouwproject of een andere opstelling overwegen? Is een oost-west opstelling een gek idee?
[ Voor 4% gewijzigd door svennn op 20-04-2022 15:25 ]