Staanders van overkapping verkeerd in de grond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shirleycgg
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo allemaal.

Onlangs is er bij mij in de tuin een overkapping geplaatst. De mannen die het geplaatst hebben, waren ervan overtuigd dat ze alles goed hebben geplaatst. Toch heb ik nu mijn twijfels over de stabiliteit van de staanders. Wie heeft hier verstand van?

Het is een overkapping vast aan de muur met 2 staanders van 2,5 meter aan de voorkant. Bij mij is de situatie dat beide staanders niet vast in de grond zitten.

De staander aan de muurzijde hebben ze niet in de grond vast gezet, maar aan de muur bevestigd. Klopt dit wel? Deze staander staat uiteindelijk slechts 10cm diep in het zand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmXr2yW0QppTeL10QmY3tFkukP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPCgMDTyXvQzMZgX5EGWZhhA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD8_EBQT_CjbCy_SubirCRWTsSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3q0KW9PND96JfMdKVS751vvd.jpg?f=fotoalbum_tile

Aan de onderkant van de andere staander hebben ze het verlengd met aluminium plaatjes (dat witgrijze op de foto). Deze plaatjes, maar niet de staander zelf, staan half in betonmortel met een verankeringsschroef. Ik zou zelf denken dat de staander ook in het beton moet komen, of hoeft dat niet in dit geval?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ynw4iwGMStHG7CtfiGDjuWUl4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXFY7nfxI6nnfoQSmfFc5gxI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Shirleycgg op 26-05-2022 13:30 ]

Alle reacties

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 18:26
Bij sommige overkappingen zit de ligger ook direct aan het huis vast dus mits goed vastgemaakt aan de muur zou het moeten kunnen denk ik. Eventueel zou je er nog een tegel onder kunnen leggen.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld:
"Deze - maar niet de staander - staan half in betonmortel met een verankeringsschroef."
Kun je dit toelichten?

[ Voor 33% gewijzigd door CMos op 20-04-2022 15:52 ]

• Shirleycgg
CMos schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:39:
Bij sommige overkappingen zit de ligger ook direct aan het huis vast dus mits goed vastgemaakt aan de muur zou het moeten kunnen denk ik. Eventueel zou je er nog een tegel onder kunnen leggen.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld:
"Deze - maar niet de staander - staan half in betonmortel met een verankeringsschroef."
Kun je dit toelichten?
Dus een tegel onder leggen en zand overheen zou voldoende zijn?

Ik heb die zin even ge-edit, maar het gaat over die witgrijze aluminium plaatjes op de laatste foto.

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 18:26
Als een overkapping zoals op onderstaande foto alleen aan de muur vastgemaakt kan worden dan lijkt mij dat dit met een veel lichter alluminium overkapping ook wel moet kunnen mits goed vastgemaakt. Die tegel zou dan niet eens nodig zijn maar zou eventueel wel nog wat extra kracht kunnen opvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHsyVwu1o3fjXf2mT9799hz8rVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WwE1GL6UovV6EgdOZKnK013h.jpg?f=user_large

Die andere staander echter, vind ik persoonlijk geen nette oplossing. Of dit in praktijk voldoende stevig is durf ik niet te zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door CMos op 20-04-2022 16:14 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
*knip*
Reageer dan niet.

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 21-04-2022 10:33 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Maak eens een duidelijke foto.
Want ik zie in elk geval 3 situaties, en dat zijn er 2 te veel...
(Of je hebt 3 overkappingen)

Hier staan de 2 palen op beton poeren, die op hun beurt op een beton tegel 60x60 staan. Welke op zand ligt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom plaatst de TS een foto van een willekeurige overkapping welke lijkt op zijn overkapping maar het gewoon niet is?

Er wordt gesproken over staanders aan de muurzijde en die zijn op de voorbeeldfoto niet aanwezig, vervolgens zie je een paar detail foto's zonder de hele constructie te zien ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Shirleycgg
@jack zomer @Will_M had het als voorbeeld toegevoegd omdat CMos vroeg wat voor overkapping het was.
Maar goed, niet gedacht dat het voor meer verwarring zou zorgen😂. Ik zal later een eigen foto toevoegen, als alle rotzooi is opgeruimd.

@D.deJong dus je vindt het niet bizar dat staan-ders niet in de grond staan? Oke dan ben ik achterdochtig 🤔

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

M2M

medicijnman

Je kunt de boel ingraven, volstorten met beton, een vaste poer halen waar je de paal aan bevestigd, grote grind-tegels eronder leggen etc. Legio manieren om ervoor te zorgen dat de boel niet verzakt, maar dat hangt ook af van de ondergrond. In sommige delen van Nederland is besloten om op een moeras een huis te bouwen. Als je dan de ene kant aan het huis vast maakt en de andere kant in de "grond" zet, is de kans vrij groot dat je over 3 jaar een scheve overkapping hebt.

Daarnaast is het misschien een goed idee om alle ijzeren en stalen dingen van een mooie zwarte coating te voorzien. Het aluminium zal niet roesten, dat heeft het al gedaan, de boutjes zijn echter zo verdwenen als het wat nat wordt aldaar.

-_-

Pagina: 1