Home Assistant onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 10:35
Sinds een aantal maanden moet ik met enige regelmaat (om de 3 á 4 dagen) mijn router herstarten om mijn home assistant weer aan de praat te krijgen. Het probleem lijkt in mijn KPN router te liggen, maar ik zou niet weten wat ik moet doen om dit te verhelpen. Een simpele herstart van de router lost het probleem iedere keer tijdelijk op.

- Raspberry Pi 2
- Ik maak gebruik van duckdns.org
- Raspberry heeft een vast IP

Ik heb op internet gezocht maar kan geen vergelijkbare issues vinden. Iemand die mij kan helpen? :)

According to my calculations the problem doesn't exist.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 23:37
Hoe heb je je RP aangesloten? Op een switch, op de KPN router, draadloos?
Probeer je de HA vanaf het LAN te bereiken, vanaf extern?

Wij hebben iets meer informatie van je nodig over je setup en wat je zelf al geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
De RP is via netwerkkabel aangesloten op een KPN Experia Wifi punt. Uiteindelijk als alles werkt zoals ik wil ga ik hem rechtstreekt op de KPN router aansluiten.

Zowel via Lokaal als extern kan ik op dat moment home assistant niet meer bereiken. Als ik dan de router herstart dan werkt hij weer. Ik kan op internet niks hierover vinden, dus hoop ik via deze manier iemand te vinden die mij een tip kan geven om te achterhalen waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 17:27

Kryziek

bb || !bb

Misschien krijgt een ander apparaat het IP adres van je RP. Heb je in je router en/of op je RP een vast IP ingesteld?
Na een herstart krijgen alle apparaten weer een nieuw IP adres waardoor het probleem zich weer uitstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zit het vaste IP van de RPi binnen of buiten de DHCP-range van de router? Als hij er binnen zit, kan het zijn dat de router een ander apparaat datzelfde IP wil geven en dat conflicten geeft. Het handigst is om je apparaten met vaste IP's in de buurt (binnen zelfde subnet), maar net buiten je DHCP-range te zetten.
Controleer ook of het Wifi punt niet ook DHCP-server probeert te spelen, want dat geeft waarschijnlijk ook problemen.

Sowieso zou ik proberen om de RPi rechtstreeks op de router aan te sluiten. Als je het probleem dan nog hebt (en het vaste IP zit buiten de DHCP-range), ligt het waarschijnlijk aan de verbinding van het wifi punt met de router.

bijv vaste IP's instellen op 192.168.1.1 t/m 1.10, en je DHCP-range van 192.168.1.11 t/m 1.150 laten lopen. Of in je router instellen dat een bepaald MAC-adres een voorkeurs-IP krijgt.

edit: en met wat hierboven gezegd wordt :). Misschien kan je dat probleem nog een beetje uitstellen door de DHCP lease tijd te verlengen, dan krijgen apparaten minder snel een nieuw IP.

[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 20-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
Bedankt voor jullie mega snelle reactie, hier kan ik echt wat mee! Ik zal dit gaan proberen en jullie laten weten wat het resultaat is. Ik moet ook nog mijn router een hard reset geven omdat ik hem niet kan bereiken via een normale manier (dat is dit probleem: nieuws: KPN-klanten kunnen Experiabox V10A niet benaderen door verlopen certi...). Wellicht heeft dat er ook nog iets mee te maken :).

De RP heeft in ieder geval een vast IP adres. Overigens ook het enige apparaat wat een vast IP adres heeft omdat dit een vereiste was voor Duckdns adres te gebruiken.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 23:37
egelalexander schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:47:
De RP is via netwerkkabel aangesloten op een KPN Experia Wifi punt. Uiteindelijk als alles werkt zoals ik wil ga ik hem rechtstreekt op de KPN router aansluiten.

Zowel via Lokaal als extern kan ik op dat moment home assistant niet meer bereiken. Als ik dan de router herstart dan werkt hij weer. Ik kan op internet niks hierover vinden, dus hoop ik via deze manier iemand te vinden die mij een tip kan geven om te achterhalen waar het mis gaat.
Probeer eens het IP welke je ingesteld hebt te pingen als hij onbereikbaar is en haal je RP dan eens van het stroom af. Valt de ping weg, dan heeft het niets te maken met DHCP oid., blijft de ping werken? Dan moet je eens kijken naar je DHCP.

Heb je al eens geprobeerd een beeldscherm op je RP aan te sluiten? Kan je dan wat zien? De core van home assistant kan in ieder geval met een hoop commandos overweg, wellicht ook iets om te proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door twieren op 20-04-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oldacres
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:06
Ik heb hetzelfde gehad. Ik had toen internet via Tweakdsl met een Zyxel P2812 modem.f
Het trad meestal op al ik mijn home assistant van buiten mijn LAN benaderde. Als ik dan weer
in mijn LAN kwam, was HA onbereikbaar. (Ook via DuckDNS en de Nginx Proxy Manager)
En inderdaad: modem resetten.

Ik vermoed dat het iets met een firewall in de modem te maken heeft, maar ik heb het niet kunnen
vinden.
Sinds kort (weekje) heb ik internet via Ziggo en het is (knock on wood) nog niet voorgekomen.
Lijkt dus wel iets met het modem van doen te hebben.

Moet zeggen het is wel heel irritant, vooral als je vrouw de lichten ineens niet meer aan kan zetten.
Werd ze niet blij van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-05 11:47

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Geen poging tot inbraak in Hass? Heb zelf geen poorten open staan richting Hass, als ik buiten de deur ben zet ik een vpn op om zo bij Hass te komen. Verlichting kan je bij ons nog via een normale schakelaar inschakelen. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
- Lease tijd naar 2 weken gezet, deze stond op 1 dag. Ik heb een KPN Experia Box v10A en een Experia Wifi punt
- RB nu rechtstreeks op de router aangesloten via netwerk kabel ipv op het Experia Wifi punt
- Ik had nog even gekeken, maar het experia Wifi punt is ook van KPN en ziet de de Experia box en het Wifi punt echt als 1. Ze hebben beide een apart IP maar je komt op dezelfde configuratie pagina. Ik denk niet dat ze elkaar in de weg zitten, want dan had ik al veel meer problemen gehad vermoed ik.

Als het een poging tot inbraak is, zit er dan een beveiliging in HA dat hij hem uitschakelt of iets ? Ik heb wel eens pogingen gehad tot inloggen in het log. Dat zijn dan van die bots, maar over het algemeen geen gekke dingen. Hopelijk helpen deze wijzigingen. Mijn KPN router had overigens geen firmware update nodig, zat al op de nieuwste. Kan de router weer normaal bereiken via https://mijnmodem.kpn/login.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
Probleem is helaas weer terug. Ik ga denk ik voor de zekerheid het Wifi access punt er een paar dagen vanaf halen om te kijken of dat verschil brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 11:17
Voeding van je RPI wel goed?
SD-kaart al eens gewisseld?
Loopt je geheugen niet gewoon vol, wat geeft het logboek aan?
En misschien niet geheel onbelangrijk HA op een RPI2.. Ik heb er mijn vraagtekens bij, wat draai je allemaal op HA?
Het is wel heel raar namelijk dat een device zowel draadloos als bedraad ineens niet meer bereikbaar zou zijn.
Ik zou het niet zo snel in je netwerk zoeken maar eerder in je setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik heb af en toe het probleem dat (bij mij wel in docker) home assistant zich in de DNS van mijn modem registreert met [hostname].local.
Je benoemd het niet expliciet, heb je de pi ook proberen te bereiken direct via ip?

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

breinonline

Are you afraid to be known?

etienne001 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:56:
En misschien niet geheel onbelangrijk HA op een RPI2.. Ik heb er mijn vraagtekens bij, wat draai je allemaal op HA?
Het is wel heel raar namelijk dat een device zowel draadloos als bedraad ineens niet meer bereikbaar zou zijn.
Dit inderdaad, wat zegt de log van HA? En als die niks zegt, zet dan eens de debug mode aan om te zien of er dan wat verschijnt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn eerste actie zou inderdaad zijn niet van de wifi bridge rommel gebruik te maken. Maar dat heb je nu al gedaan zeg je.

Wat me nog niet duidelijk is, is hoe je het vaste IP hebt ingesteld. Heb je dat op de PI gedaan of in je KPN router? Als het in de router is gedaan moet de Pi natuurlijk gewoon op DHCP staan. Het IP vast maken op de router heeft altijd mijn voorkeur ipv een IP buiten de DHCP range. Grote voordeel is dat je een centrale plaats hebt met overzicht van alle adressen.

Overigens zou ik de lease gewoon op een dag houden. Ruim voor het verlopen van een lease zal een apparaat al weer een verlenging vragen. Meeste routers verlengen dan gewoon het huidige adres en als je het adres fixed hebt in je router zeker hetzelfde adres. Zou dus geen probleem mogen geven.

Wel blijft je router natuurlijk een goedkope box van je ISP met de bijbehorende beperkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 10:00
Bij mij was de voeding niet goed genoeg waardoor HA crashed.
Deze heb ik vervangen én ik laat hem elke dag even rebooten (automation in HA voor opgenomen) zodat het geheugen niet vol loopt.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 00:12:
Ik heb af en toe het probleem dat (bij mij wel in docker) home assistant zich in de DNS van mijn modem registreert met [hostname].local.
Je benoemd het niet expliciet, heb je de pi ook proberen te bereiken direct via ip?
Meestal herstart ik te snel mijn router zodat daarna de HA / RP weer werkt. Maar ik zal dat de volgende keer even checken inderdaad. Iets staat mij bij dat dit wel werkte namelijk.
etienne001 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:56:
De originele adapter van de RP heb ik niet meer. Ik heb ook wel eens meldingen gezien (toen hij niet meer benaderbaar was) die te maken konden hebben met de adapter. Maar de laatste tijd heb ik die niet meer gezien sinds ik een paar keer verschillende USB adapters ben gaan testen / gebruiken. Kan ik mijn huidige micro SD kaart gewoon clonen naar een nieuwe? Ik wil eigenlijk ook een grotere micro SD kaart gebruiken, maar ik las dat dit problemen gaf met het herkennen van de gehele kaart na een clone / migratie.

Ik draai er niet heel veel bijzonders op

- 10 lampen (IKEA / Philips Hue)
- Deur sensor
- Kan de zonnepanelen uitlezen
- 3 smart sockets
- Zigbee stick met temperatuur sensors

Het is dat de RP's slecht leverbaar zijn, anders had ik al lang een nieuwer type gekocht.
Septillion schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:29:
Mijn eerste actie zou inderdaad zijn niet van de wifi bridge rommel gebruik te maken. Maar dat heb je nu al gedaan zeg je.

Wat me nog niet duidelijk is, is hoe je het vaste IP hebt ingesteld. Heb je dat op de PI gedaan of in je KPN router? Als het in de router is gedaan moet de Pi natuurlijk gewoon op DHCP staan. Het IP vast maken op de router heeft altijd mijn voorkeur ipv een IP buiten de DHCP range. Grote voordeel is dat je een centrale plaats hebt met overzicht van alle adressen.

Overigens zou ik de lease gewoon op een dag houden. Ruim voor het verlopen van een lease zal een apparaat al weer een verlenging vragen. Meeste routers verlengen dan gewoon het huidige adres en als je het adres fixed hebt in je router zeker hetzelfde adres. Zou dus geen probleem mogen geven.

Wel blijft je router natuurlijk een goedkope box van je ISP met de bijbehorende beperkingen...
Ik heb nu de laatste dagen iedere keer de home assistant herstart en tot nu toe blijven de problemen uit. Het lijkt wel iets met logging te maken te hebben. Maar ik kon geen gekke dingen vinden in de logs zelf.
Ik heb de RP een vast IP gegeven in mijn KPN router v10A. De lease zal ik weer terug zetten naar 1 dag.
Sneezzer schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:47:
Bij mij was de voeding niet goed genoeg waardoor HA crashed.
Deze heb ik vervangen én ik laat hem elke dag even rebooten (automation in HA voor opgenomen) zodat het geheugen niet vol loopt.
Thanks voor je bericht. Ik heb nu een automation gemaakt in HA dat hij iedere nacht om 1 uur een keer herstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 14:27
egelalexander schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:13:
Het is dat de RP's slecht leverbaar zijn, anders had ik al lang een nieuwer type gekocht.
Ik heb een tijdje terug deze gehaald via V&A, veel beter dan een Pi, stuk stabieler en ook nog eens zuinig in verbruik. V&A aangeboden: Dell Optiplex 3040 Micro MFF Intel Celeron 8GB 128GB SSD

Verkoper heeft bijvoorbeeld nu deze te koop, wat een mooie vervanger voor een Pi zou zijn, zeker gezien de huidige beschikbaarheid/levertijd: V&A aangeboden: Dell Optiplex 3040 Micro MFF Intel Celeron 4GB 128GB SSD

Zeker gezien je in je achterhoofd moet houden wat een Pi kost: Pi zelf, nieuwe adapter, SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 11:17
egelalexander schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:13:

[...]

De originele adapter van de RP heb ik niet meer. Ik heb ook wel eens meldingen gezien (toen hij niet meer benaderbaar was) die te maken konden hebben met de adapter. Maar de laatste tijd heb ik die niet meer gezien sinds ik een paar keer verschillende USB adapters ben gaan testen / gebruiken. Kan ik mijn huidige micro SD kaart gewoon clonen naar een nieuwe? Ik wil eigenlijk ook een grotere micro SD kaart gebruiken, maar ik las dat dit problemen gaf met het herkennen van de gehele kaart na een clone / migratie.

Ik draai er niet heel veel bijzonders op

- 10 lampen (IKEA / Philips Hue)
- Deur sensor
- Kan de zonnepanelen uitlezen
- 3 smart sockets
- Zigbee stick met temperatuur sensors

Lijkt er dan inderdaad op dat het probleem zic niet in het netwerk bevond maar gewoon aan je PI lag.
Ik zou gewoon een backup draaien in HA en deze exporteren.
Daarna HA installeren op een andere SD kaart en backup weer terugzetten.

Het probleem kan dus ook nog steeds door een vollopend geheugen zijn geweest. Daar je nu dus steeds een herstart doet en het probleem weg is.

Zoals @markisoke aangeeft zijn er vele goede vervangers voor een PI, je zou ook nog kunnen kijken naar een (2e hands) Intel NUC.
Mijn advies zal zeker zijn te kijken naar een vervanger daar je PI2 eigenlijk al iets aan de oudere kant is qua specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsdek
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-03 14:57
Klinkt eigenlijk als een NAT loopback/hairpin. Misschien dat er toch een apparaat in je netwerk via je publieke ip de HA probeert te bereiken?

Zover ik gevonden krijg kun je dit oplossen met een dnsmasq add-on of je DNS splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
Het is aan aantal dagen goed gegaan. Maar nu is het dus weer zover. Ik log altijd via mijn x.duckdns.org adres in. Deze was niet bereikbaar via de brower of via app.
Toen probeerde ik in de loggen via het IP en kon ik wel inloggen en zag ik dus ook dat HA nog prima draaide.

Dus het zit toch ergens in mijn netwerk / router. Na herstart van de router kon ik weer inloggen via mijn x.duckdns.org adres.

Kan het inderdaad een NAT loopback/hairpin zijn? Heeft iemand hier een goede oplossing voor. Mij zegt de DNS splitten niet heel erg veel eerlijk gezegd.

Ik kwam nog dit tegen: https://forum.kpn.com/int...iddels-wel-of-niet-492034

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Ik doe ook wat "spannender" dingen op mijn netwerk icm een expedia box. Een monteur was snel ingepland omdat men de klantenservice kon bevestigen dat ze zagen dat iedere dag mijn modem resette. Hun oplossing: We weten het niet, het kan aan je eigen apparatuur liggen. Ze raden aan óf een andere modem te gebruiken óf een eigen router in de DMZ te zetten. Verder uitzoeken of klagen was ingewikkelder en duurder dan één van deze twee oplossingen te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 21:17
egelalexander schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:45:
Ik log altijd via mijn x.duckdns.org adres in. Deze was niet bereikbaar via de brower of via app.
Is dan ook je externe ip gewijzigd? Wanneer/hoe vaak doe je duckdns updates? (en trouwens hoe?) Hoe is de portforwarding ingesteld? Naar een vast adres of naar een adres dat door je DHCP server uitgegeven wordt (en dan 'vast' is)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
Voor de mensen die dit wellicht nog lezen; ik ben op een gegeven moment overgestapt van provider (niet vanwege dit probleem). Maar zit nu bij Online.nl ipv KPN en kreeg een andere router van Zyxel, daar poortjes geconfigureerd net zoals bij KPN. Daarna nooit meer problemen gehad dat ik ook maar 1 keer mijn router moest herstarten. Dus probleem lag toch in de KPN router op 1 of andere manier.

Pagina: 1