ervaringen met anti roest systemen voor tuinberegening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebax
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Hoi iedereen,

Onlangs heb ik een grondwaterput laten spuiten om te gebruiken voor de tuinberegening (15m diep). Bij de test bleek dat er ijzer in het grondwater zit. Hierdoor zal ik dus last van roestwater hebben en moet ik gaan opletten dat het water niet op de stoep en tegen muren e.d. komt (gedoe dus).

Na enig google-werk kwam ik uit bij een systeem dat een gel injecteert in het opgepompte grondwater. Deze gel gaat een reactie aan met het ijzer en deze wordt dan omgezet in kalk. (althans, zo interpreteer ik de bewering van de verkopende partij)
https://www.doehetzelfber...ompleet-met-25kg-gel.html

Is er iemand onder jullie die ervaring heeft met dit systeem of een vergelijkbare oplossing? Ik heb een beetje twijfels over of het allemaal wel werkt. (het lijkt allemaal wel heel simpel ten opzichte van andere ontijzerings-installaties) Ook vraag ik me af of het water na behandeling geschikt is om over de planten te sproeien. (wat doet het met zoutgehaltes, ph-waardes, etc.)

Als iemand een ander voorstel heeft om van de roest af te komen hoor ik het natuurlijk graag. Ter info, ik heb op dit moment alleen de put. De hele installatie moet nog gekozen en aangekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWKombat
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-02-2023
Ik heb dezelfde vraag, ik kan niks terug vinden op internet hierover alleen op de webshop zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31

BCC

Dieper boren is eigenlijk het enige dat echt helpt is mijn ervaring.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 08:54
Ik heb zelf ook een bescheiden putje. De "drijf" test lijkt ook ijzer aan te tonen, maar heb nog geen vlekken etc. gezien op de stenen of muren. Wel worden de ramen vies als de kleine op de ramen spuit. Ben benieuwd hoeveel ijzer je moet hebben voor je problemen kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben vooral benieuwd met welk magisch proces ze een ijzeroxide omzetten in een calciumoxide. Waar gaan de ijzerdeeltjes heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:43

Rmg

pagani schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:51:
Ik ben vooral benieuwd met welk magisch proces ze een ijzeroxide omzetten in een calciumoxide. Waar gaan de ijzerdeeltjes heen?
Hoe het werkt en wat er aan chemische producten overblijven, het gaat als volgt:
• Natronwaterglas ofwel Natriumsilicaat heeft als chemische formule Na2SiO3.5H2O.
• Het ijzer dat in het bronwater aanwezig is ongeoxideerd Fe2+, dit is onzichtbaar in de
oplossing.
• Toevoeging van natronwaterglas geeft de volgende reactie : Fe + Na2SiO3 = Fe2(SiO3)3
+ Na, dus een ijzersilicaat + natrium.
• IJzersilicaat is inert en loogt niet verder uit.
• In hoeverre de hoeveelheid natrium schadelijk is voor planten en bodem lijkt erg mee te
vallen.
• Het residu is zeker niet schadelijk voor de mens, ook niet in drinkwater.
Volgens de brochure, ze zetten het niet om in kalk maar in ijzersilicaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02

Roozzz

Plus ultra

pagani schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:51:
Niet. De webshop leutert maar wat; Natrium en calcium lijken natuurlijk veel op elkaar :+
Linkje naar de brochure (dat ik maar even voor waar aanneem): https://www.doehetzelfber...ad/file/54/product/23189/

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 11:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De meeste zuiveringsprocessen gaan juist uit van ijzer oxideren en dan uitvlokken. Ik vrees dat je met ijzerhoudend grondwater gewoon weinig kan doen. Je kan het in oplossing houden door chemicaliën te doseren maar ik zou dat, ondanks relatief onschuldige, toch niet in m'n tuin rond sproeien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Ebax schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:35:
Hoi iedereen,

Onlangs heb ik een grondwaterput laten spuiten om te gebruiken voor de tuinberegening (15m diep). Bij de test bleek dat er ijzer in het grondwater zit. Hierdoor zal ik dus last van roestwater hebben en moet ik gaan opletten dat het water niet op de stoep en tegen muren e.d. komt (gedoe dus).

Na enig google-werk kwam ik uit bij een systeem dat een gel injecteert in het opgepompte grondwater. Deze gel gaat een reactie aan met het ijzer en deze wordt dan omgezet in kalk. (althans, zo interpreteer ik de bewering van de verkopende partij)
https://www.doehetzelfber...ompleet-met-25kg-gel.html

Is er iemand onder jullie die ervaring heeft met dit systeem of een vergelijkbare oplossing? Ik heb een beetje twijfels over of het allemaal wel werkt. (het lijkt allemaal wel heel simpel ten opzichte van andere ontijzerings-installaties) Ook vraag ik me af of het water na behandeling geschikt is om over de planten te sproeien. (wat doet het met zoutgehaltes, ph-waardes, etc.)

Als iemand een ander voorstel heeft om van de roest af te komen hoor ik het natuurlijk graag. Ter info, ik heb op dit moment alleen de put. De hele installatie moet nog gekozen en aangekocht worden.
Heb je uiteindelijk een oplossing gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Ben overigens ook benieuwd hoe snel zo'n gel op gaat, zou mogelijk een dure grap kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWKombat
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-02-2023
Iemand het al uitgeprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:14
rolandmegens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Heb je uiteindelijk een oplossing gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Ben overigens ook benieuwd hoe snel zo'n gel op gaat, zou mogelijk een dure grap kunnen worden.
Voor ijzer in je grondwater kun je veel beter een (0,35micron) filter gebruiken. Kost je 1 of 2 tientjes per sproeiseizoen voor een nieuw filter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
RocketKoen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Voor ijzer in je grondwater kun je veel beter een (0,35micron) filter gebruiken. Kost je 1 of 2 tientjes per sproeiseizoen voor een nieuw filter.
Zou zoiets dan bv al goed zijn?

https://www.krausen.nl/wa...-10-inch-in-out-3-4-inch/
Met deze filter 10 micron filters
https://www.krausen.nl/wa...propyleen-filter-10-inch/

Het gaat om een paar kuub per uur op zo'n 4-5 bar, dus gaat wel aardig wat water doorheen

Als het alleen 1x per 4 maanden zo'n filter vervangen is, en daarmee het roest/ijzer eruit is, dan zou dat echt perfect zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
voor die prijs kun je er geen buil aan vallen toch? teste is t beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
rbaidjoe schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:10:
voor die prijs kun je er geen buil aan vallen toch? teste is t beste
Probleem is dat ik een flink stuk van mijn installatie moet aanpassen om dit passend te krijgen, daarom hoop ik dat andere mensen hun ervaringen kunnen delen :)
Als het echt goed werkt, dan is het een no-brainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
fair point. Voor je het weet zit je met een testopstelling die het 10-voudige kost van het te testen product...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rolandmegens schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:15:
[...]

Probleem is dat ik een flink stuk van mijn installatie moet aanpassen om dit passend te krijgen, daarom hoop ik dat andere mensen hun ervaringen kunnen delen :)
Als het echt goed werkt, dan is het een no-brainer
Deze dingen zijn toch juist heel makkelijk in te bouwen? Het is geen kritiek systeem, dus je zou het prima kunnen zonder bypass of duplex. En de pomp mag uit, dus je hoeft er niet eens afsluiters voor en achter te zetten.

Gewoon een stukje pijp eruit zagen. 2 knie koppelingen. En dan een buisje naar en van waar je het filter hangt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
RocketKoen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Deze dingen zijn toch juist heel makkelijk in te bouwen? Het is geen kritiek systeem, dus je zou het prima kunnen zonder bypass of duplex. En de pomp mag uit, dus je hoeft er niet eens afsluiters voor en achter te zetten.

Gewoon een stukje pijp eruit zagen. 2 knie koppelingen. En dan een buisje naar en van waar je het filter hangt.
Momenteel zit alles nogal 'passend' in een put weg gewerkt. Maar het kan wel inderdaad.

Heb je zelf erg goeie ervaring met zo'n filters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
rolandmegens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Momenteel zit alles nogal 'passend' in een put weg gewerkt. Maar het kan wel inderdaad.

Heb je zelf erg goeie ervaring met zo'n filters?
Op schepen, niet voor tuin sproeiers.

Het concept werkt erg goed. Makkelijk onderhoudbaar. En omdat het filter niet vast zit aan de behuizing, ook goedkoop. En meerdere type filters mogelijk.

Op een schip moet het wel 30 jaar mee gaan. Dus daar zitten filters van betere bouwkwaliteit dan je link. Plastic buiten in de zon wordt na een jaar of 5 erg breekbaar.

Wat ik mis is de verwachte drukval over het filter. En hoeveel water er door kan lopen. Je hebt kans dat er een veel zwakkere straal uit je sproeier komt. Dan heb je een groter filter nodig, of moet je er eentje parallel bij zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
RocketKoen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Op schepen, niet voor tuin sproeiers.

Het concept werkt erg goed. Makkelijk onderhoudbaar. En omdat het filter niet vast zit aan de behuizing, ook goedkoop. En meerdere type filters mogelijk.

Op een schip moet het wel 30 jaar mee gaan. Dus daar zitten filters van betere bouwkwaliteit dan je link. Plastic buiten in de zon wordt na een jaar of 5 erg breekbaar.

Wat ik mis is de verwachte drukval over het filter. En hoeveel water er door kan lopen. Je hebt kans dat er een veel zwakkere straal uit je sproeier komt. Dan heb je een groter filter nodig, of moet je er eentje parallel bij zetten.
Het drukval maak ik me minder zorg over, mijn pomp is nogal overgedimensioneerd. Momenteel sproei ik met 8 sproeiers tegelijk op zo'n 4-5 bar, terwijl 3 bar voldoende is. Echter er gaat ook zo'n 3 m3/u doorheen, dus ben daar wel een beetje huiverig voor met een klein filtertje.

Zat even te overwegen om er 2 in serie te zetten ivm extra filteren (voor de zekerheid), maar misschien is 2 in parallel wel slimmer ja.

Zou het aantal micron van de filter nog grote impact hebben op hoeveel water er doorheen kan? Ik kan heel veel 'goedkope' filters vinden van 5-10 mu.

Ik moet ook bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe groot de ijzer/roest deeltjes zijn. Wordt met 35 micron alles al weggefiltert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is zo'n filter niet heel veel duurder als gewoon leidingwater gebruiken? Leidingwater is natuurlijk ook kalkhoudend en laat daarom ook vlekken achter, maar is volgens mij redelijk onschadelijk voor bouwmaterialen en flora/fauna.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ari3 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:20:
Is zo'n filter niet heel veel duurder als gewoon leidingwater gebruiken? Leidingwater is natuurlijk ook kalkhoudend en laat daarom ook vlekken achter, maar is volgens mij redelijk onschadelijk voor bouwmaterialen en flora/fauna.
Leidingwater is €1,25/kuub. En OP heeft het over een paar kuub per uur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
rolandmegens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Het drukval maak ik me minder zorg over, mijn pomp is nogal overgedimensioneerd. Momenteel sproei ik met 8 sproeiers tegelijk op zo'n 4-5 bar, terwijl 3 bar voldoende is. Echter er gaat ook zo'n 3 m3/u doorheen, dus ben daar wel een beetje huiverig voor met een klein filtertje.

Zat even te overwegen om er 2 in serie te zetten ivm extra filteren (voor de zekerheid), maar misschien is 2 in parallel wel slimmer ja.

Zou het aantal micron van de filter nog grote impact hebben op hoeveel water er doorheen kan? Ik kan heel veel 'goedkope' filters vinden van 5-10 mu.

Ik moet ook bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe groot de ijzer/roest deeltjes zijn. Wordt met 35 micron alles al weggefiltert?
grotere gaten in het filter betekent meer doorstroom voor dezelfde maat.

Wat genoeg is verschillen de meningen over. Van 10 tot 35 micron.

En filters in serie met hetzelfde filter doet niks. In zo'n geval doe je eerst een grof filter en daarna een fijn filter. En dat doe je vooral zodat je je fijne filter niet zo vaak hoeft te vervangen.
Voor grondwater bijvoorbeeld eerst een 50 tot 100 micron tegen zand, dan 20 tegen roest. En dan 0,5 micron tegen metalen en olie (voor drinkwater) ect

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:49
Zetten jullie dit soort filters in de zuigleiding of pers leiding?
Vorig jaar een 3 voudige filter geprobeerd in de zuigleiding. Maar daarna geen druk meer.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61e6dfPD6dL._AC_SL1000_.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door The Fatal op 29-05-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
The Fatal schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:10:
Zetten jullie dit soort filters in de zuigleiding of pers leiding?
Vorig jaar een 3 voudige filter geprobeerd in de zuigleiding. Maar daarna geen druk meer.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Voor bescherming vna je pomp inderdaad in zuigleiding ,maar een zuigleiding is niet zo sterk, dus daarom eigenlijk in die persleiding. Meteen 3 in serie is dan ook best veel lijkt mij.

(ik heb zelf een bronpomp, dus dan heb je alleen een persleiding; dan is het geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 07:34
rolandmegens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Heb je al ervaring met dit systeem? Heb je een redelijke doorstroom? Ben je de bruine aanslag op de tegels en bladeren kwijt? Ik zit nu met een zelfde uitdaging, bruine tegels en leleijke bladeren. Een systeem op basis van hars is mij veel te duur, als dit werkt, dan is het een mooie oplossing.

@rolandmegens heb jij ook dit syteem werkend? Eventueel een foto hoe je het hebt aangesloten zou mooi zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Boomster op 13-08-2024 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Boomster schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:00:
[...]

Heb je al ervaring met dit systeem? Heb je een redelijke doorstroom? Ben je de bruine aanslag op de tegels en bladeren kwijt? Ik zit nu met een zelfde uitdaging, bruine tegels en leleijke bladeren. Een systeem op basis van hars is mij veel te duur, als dit werkt, dan is het een mooie oplossing.

@rolandmegens heb jij ook dit syteem werkend? Eventueel een foto hoe je het hebt aangesloten zou mooi zijn.
Heb het uiteindelijk zo afgesteld dat het bij de randen wegblijft en dan een druppelslang onder de randen van het gras gelegd. Raak bij wind wel de klinkers, maar niet veel gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 07:34
rolandmegens schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Heb het uiteindelijk zo afgesteld dat het bij de randen wegblijft en dan een druppelslang onder de randen van het gras gelegd. Raak bij wind wel de klinkers, maar niet veel gelukkig
Dus uiteindelijk niet met een filter ertussen? Jammer, ik was benieuwd naar je ervaringen op dit gebied.
Je herkent een echte tweaker pas wanneer er ervaringen en individuele analyses zijn uitgevoerd.
Ik zals dus verder moeten zoeken naar iemand met ervaring hiermee.
Pagina: 1