Welke laadpaal voor twee EV auto's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate1966
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn vraag,
Voor een Fiat 500 E en Volvo XC40 Recharge zoek ik een laadpaal met twee sockets.
Installatie in meterkast is al voorbereid op 3x 25 A
Op dak liggen zonnepanelen.
Load balancing is wenselijk.
Welke paal adviseer je en waarom?

P.S. De keus voor paal met twee sockets is al genomen ......

Beste antwoord (via Skate1966 op 22-04-2022 17:41)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

1 laadbox met 2 aansluitingen werd mij afgeraden vanwege de exhorbitant hoge kosten van het apparaat.

Bij mijn zijn daarom 2 Berries van Easee aan de muur gehanden in master/slave configuratie. Netjes loadbalancen, configuratie op afstand, integratie met Homey en een backoffice.

Alles bij elkaar €3000 inclusief installatie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er zijn een aantal palen die dit wel kunnen, makkelijk te vinden via Google. Welke ben je al tegengekomen en waarom vielen die af? Waar loop je tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate1966
Alfen Double Pro Line
Lanova Business Premium

De kosten ...... rond de € 4000. Wat me opvalt zijn de hoge installatie kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate1966
En de EV Box Business Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 16:47
Ik zou 2x een Tesla Wall Connector (laten) plaatsen, scheelt je een hoop geld. Hoef je ook niet met de laadkabel die in de auto ligt aan de slag, gewoon kabel inpluggen en vergeten.

https://www.marktplaats.nl/q/tesla+wall+connector/

Loadbalancen wordt dan lastiger, je kunt de wall connectors met een dip switch op een max amperage zetten. zet je ze beiden op max 3x12A, of de Volvo connector wat hoger omdat die en grotere accu heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De (gen 1 en 2) Tesla Wall Connector is ook in staat om te loadbalancen. Hiervoor moeten ze wel in "slave" modus (mag je dat tegenwoordig nog zeggen?) en kunnen door een externe apparaat aangestuurd worden (bijv Raspberry Pi of Maxem). Je kan ook de aansluiting delen door één in master te zetten en de ander in slave.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

1 laadbox met 2 aansluitingen werd mij afgeraden vanwege de exhorbitant hoge kosten van het apparaat.

Bij mijn zijn daarom 2 Berries van Easee aan de muur gehanden in master/slave configuratie. Netjes loadbalancen, configuratie op afstand, integratie met Homey en een backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate1966
Croga schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:01:

Beste Croga,
Dat klinkt goed. Heb je ook zonnepanelen? Werkt dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CTEK Chargestorm Connected 910-17086 heeft ook 2 aansluitingen, € 2800,-

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate1966
Easee met 1 voedingskabel in master/slave constructie is een goede keus.
Wel heb ik nog een vraag over de equalizer van Easee.
Tussen de toekomstige plek voor de laadpaal en de meterkast zit ruim 40 meter.
Kan de equalizer die (naar ik aanneem in de meterkast komt) deze afstand overbruggen om draadloos te communiceren met de laadpaal? Of is er een mogelijkheid om dit bedraad te doen met cat 7 UTP (die heb ik al dubbel gelegd van meterkast naar de laad-lek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 15:12
Croga schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:01:

Hey @Croga ik ben een leek op dit gebied, maar is dit dan alleen load balancing tussen de twee laadpunten of ook tussen gebruik in de woning zelf?

Begrijp ik het goed dat je bij Easee via de app ook de geleverde stroom per periode kunt inzien t.b.v. zakelijke declaratie van stroomkosten?

Tot slot, je zegt "Berries van Easee", maar op hun site kom ik het woord berry of berries nergens tegen. Mis ik iets of gebruik je gewoon een naam die alleen voor coole insiders bedoeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Robbaman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:32:
Tot slot, je zegt "Berries van Easee", maar op hun site kom ik het woord berry of berries nergens tegen. Mis ik iets of gebruik je gewoon een naam die alleen voor coole insiders bedoeld is ;)
Die website van Easee is ook behoorlijk ruk.
Als je googlet op "Easee Chargeberry" vind je wel e.e.a.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Skate1966 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:42:
Beste Croga,
Dat klinkt goed. Heb je ook zonnepanelen? Werkt dat goed?
Er zijn sinds vorige week zonnepanelen bij gekomen en ja, het werkt goed. I'm driving on sunshine zullen we maar zeggen. In theorie zou ik wellicht de laadstroom kunnen beperken tot de zonnestroom maar daar heb ik nog niet naar gekeken (en zal ik, zolang we kunnen salderen, ook zeker niet doen :-D)
Robbaman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:32:
Hey @Croga ik ben een leek op dit gebied, maar is dit dan alleen load balancing tussen de twee laadpunten of ook tussen gebruik in de woning zelf?
Ik zou het niet durven zeggen. Ik neem aan van wel aangezien de bijgeleverde loadbalancer op de P1 in prikt.
[quote]
Begrijp ik het goed dat je bij Easee via de app ook de geleverde stroom per periode kunt inzien t.b.v. zakelijke declaratie van stroomkosten?
[quote]
Ik zou het niet durven zeggen. Ik gebruik zelf E-flux om zakelijke stroom door te berekenen. Ik heb er zelf 2 publieke laadplaatsen van gemaakt dus had ik zowieso een backoffice nodig.
Zie hier boven :-)

Easee heeft een modulair model waarbij de muur-bevestiging apart is van de laad apparatuur. De laad apparatuur noemen ze een "Chargeberry". Ik kreeg van de instalateur de optie om meteen 2 volledige installaties neer te hangen of 1 volledige en 1 lege huls waar dan later eenvoudig een chargeberry in gezet kon worden. Prettig als je al weet dat je in de toekomst wilt uitbreiden dan heb je maar 1 keer bouw-kosten en later koop je een extra chargeberry die je zelf in kunt prikken.
Daarnaast; mocht er in de toekomst een andere aansluiting, betere laad-opties of zoiets komen dan hoef je alleen de chargeberry te vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 05-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Ik zou het niet durven zeggen. Ik gebruik zelf E-flux om zakelijke stroom door te berekenen. Ik heb er zelf 2 publieke laadplaatsen van gemaakt dus had ik zowieso een backoffice nodig.
Argh, het is wel een rabbit hole dit. E-flux is weer een nieuwe term voor me. Volgens hun site is het "Van laadpassen tot aan beheersoftware voor laadpalen". Maar hoe moet ik dit voor me zien dan, zijn laadpalen een soort open standaard waar je zelf beheersoftware bij kunt gebruiken? Moet je die software dan nog ergens op je lokale netwerk geïnstalleerd hebben?

Zucht... elk antwoord levert zo meerdere vragen op lijkt wel :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-05 20:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een dubbele Smart EVSE bouw je voor 1000 euro aan onderdelen inclusief vaste laadkabels en kan load balancen. Een OCPP back-end is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Robbaman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:49:
Argh, het is wel een rabbit hole dit. E-flux is weer een nieuwe term voor me. Volgens hun site is het "Van laadpassen tot aan beheersoftware voor laadpalen". Maar hoe moet ik dit voor me zien dan, zijn laadpalen een soort open standaard waar je zelf beheersoftware bij kunt gebruiken? Moet je die software dan nog ergens op je lokale netwerk geïnstalleerd hebben?

Zucht... elk antwoord levert zo meerdere vragen op lijkt wel :(
Yup, voor mij was dit ook een rabbit hole :-D

Wat er gebeurt;
Easee registreert alleen dat er geladen wordt en dat er toestemming is om te laden. That's it.
E-flux kan zorgen dat geregistreerd wordt wíe er laad en dat de factuur naar de juiste plek gaat.

E-flux is een backoffice systeem met zijn eigen software. Ze hebben een app maar die wordt alleen gebruikt als je zelf gebruikt maakt van je E-flux druppel om je eigen auto te laden. Voor mij is dat helemaal niet van toepassing.
Als je E-flux als backoffice gebruikt, gebruik je alleen hun website, geen lokale software nodig.

Bij E-flux registreer je je laadpaal. Die registratie koppel je aan je laadpunt. Je laadpunt weet vanaf dat moment ook dat hij met E-flux moet praten. Vervolgens kun je op de E-flux website aangeven wat voor kosten doorberekend moeten worden (prijs per kWh, prijs per sessie, prijs per uur)
Zodra iemand gaat laden, gebruikt die persoon zijn pas. De laadpaal geeft aan E-flux door wie er aan het laden is. Aan het einde van de sessie geeft hij ook door hoeveel er geladen is en hoe lang.
E-flux zorgt er voor dat het juiste bedrag aan de juiste partij gefactureerd wordt en betaald jouw dat bedrag uit.

Er zijn weer meerdere partijen zoals E-flux die allemaal (neem ik aan) op grofweg dezelfde manier werken.

Mijn MTC Card kan ik in ieder geval gewoon gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Hmmm.. interessant, maar er is dus alleen een soort eenmalige setup nodig om je Easee aan te melden bij E-flux. Moet je hiervoor de Easee bij/via E-flux aangeschaft hebben of werkt dit ook als je gewoon ergens willekeurig een Easee vandaan gehaald hebt?

Kun je dan ook de laadpaal niet publiek maken en beperken tot alleen je eigen laadpassen?

Sorry voor de misschien wat domme vragen, maar zoals ik al zei, het lijkt erop dat elke vraag die beantwoord wordt op een of andere manier weer tot nieuwe vragen leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:37
Bij mij komt over 2 weken ook de tweede elektrische auto. 5 jaar geleden heb ik ervoor gekozen om alleen krachtstroom naar mijn carport (10 meter buiten mijn huis) te leggen. Ik heb gewoon een (domme) mobiele lader (met zo'n rode stekker) onder mijn carport hangen. In mijn meterkast heb ik een meter hangen die het stroomverbruik van de aansluiting meet en die ik gebruik voor mijn declaraties.

Met de tweede elektrische auto wil ik het liefst zo min mogelijk na hoeven te denken over welke auto wanneer laadt. Idealiter zou ik dus een oplaadstation met 2 vaste kabels of 2 oplaadstations met vaste kabels hebben. Aangezien ze allebei op dezelfde kabel met mijn huis verbonden worden is loadbalancing noodzakelijk (lijkt mij). Daarnaast zal ik nog een oplossing moeten hebben om het stroomverbruik per auto te kunnen registreren, terwijl er geen UTP kabel naar mijn woning loopt (en ik wil eigenlijk ook niet gaan graven). Ik heb wel wifi onder mijn carport.

Ik vind de genoemde Easee oplossing wel mooi, alleen die heeft (voor zover ik kan zien) geen vaste kabels. Als ik het goed heb gezien zou de EV Box Businessline mogelijk een oplossing zijn, volgens mij kun je die ook configureren met vaste kabels, maar ik vrees dat dat inderdaad wel duur gaat worden.

Op basis van eerdere opmerkingen vind ik de oplossing met 2 Tesla wallboxen nog wel de meest interessante. Ik weet alleen niet hoe dat Master / slave werkt. Laad de slave alleen als de Master niet aan het laden is? Verdelen ze automatisch de capaciteit (als ik de ene auto bijvoorbeeld op 10A zet, krijgt de andere dan 6A)?

Tenslotte zit ik dan nog met het probleem van registratie van het stroomgebruik van de zakelijke auto.
Femme schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:58:
Een dubbele Smart EVSE bouw je voor 1000 euro aan onderdelen inclusief vaste laadkabels en kan load balancen. Een OCPP back-end is niet mogelijk.
Ik vind dit ook wel een interessante tweaker oplossing. Alleen moet ik dan voor mijn zakelijke auto er nog een metertje tussenzetten (als ik het goed bergrijp) en moet ik altijd de zakelijk auto op dezelfde kabel opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Ik heb nog iets verder gekeken en als ik het goed zie kun je bij een Easee een losse kabel permanent vergrendelen waardoor het feitelijk een vaste kabel wordt. Bovendien kun je dan nu voor de kortste lengte gaan die past, en later een langere kabel nemen wanneer je een andere auto neemt met de poort op een andere plek.

Verder kun je bij de Easee begrijp ik via een app het verbruik inzien en kunnen deze onderling en eventueel met een binnenuit ook met de rest van de woning load balancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Robbaman schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:00:
Ik heb nog iets verder gekeken en als ik het goed zie kun je bij een Easee een losse kabel permanent vergrendelen waardoor het feitelijk een vaste kabel wordt. Bovendien kun je dan nu voor de kortste lengte gaan die past, en later een langere kabel nemen wanneer je een andere auto neemt met de poort op een andere plek.

Verder kun je bij de Easee begrijp ik via een app het verbruik inzien en kunnen deze onderling en eventueel met een binnenuit ook met de rest van de woning load balancen.
Ik heb inmiddels ook wat aanvullend onderzoek gedaan en zie eigenlijk 2 potentiële oplossingen: Easee en Tesla Wallconnector.

De Easee Home kan load balancen tot en met 3 stations (voor meer moet je naar de Easee Charge toe). Als ik het goed begrijp zijn de app en het backoffice systeem (waarin ook het stroomverbruik wordt bijgehouden) gratis en loopt de verbinding via de inbegrepen 4g eSim. Voor 20 euro koop je twee RFID druppels (het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik mijn laadpas van de zaak zou kunnen koppelen, heb hier nog niet echt iets over gevonden). En ik zag inderdaad ook dat je kabel permanent kan vergrendelen. Als ik kijk naar de kosten ben ik toch nog ruim 2000 euro kwijt (2 keer Easee home, 2 kabels en de RFID druppels).

Het alternatief is de Tesla Wallconnector. Deze kan ook load balancen tot een maximum van 4 connectoren. Deze oplossing kost (nieuw) 1100 euro en is dus een stuk voordeliger. Ik moet in mijn geval dan wel één van de connectoren kunnen meten. Ik heb nu een geijkte meter in de meterkast, maar die meet het verbruik van mijn 3-fase aansluiting, ik weet nog niet of ik die kan verplaatsen naar buiten zodat het verbruik van de ene connector wel wordt gemeten en de ander niet.

Ik vind de Easee oplossing eigenlijk het mooist, maar is ook het duurst. Een belangrijk nadeel is dat ik wel steeds een druppel moet gebruiken om te laden. Het nadeel van de Tesla oplossing is dat ik altijd dezelfde connector moet gebruiken per auto. Daarnaast kan in principe iedereen bij mij laden (dat kan nu overigens ook).

Bovenstaande afwegende neig ik naar de Tesla oplossing vanwege de prijs plus het feit dat het laden niet met druppel of app aangezet hoeft te worden. Enige voorwaarde is de stroommeting, ik heb hiervoor nog een vraag uitstaan bij een electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
@jswinkels Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik vermoed dat je bij de Easee ook laden zonder pas kunt aanzetten.

Overigens is dat wel een beetje tegenstrijdig, enerzijds noem je het een nadeel dat je een druppel moet gebruiken, maar anderzijds noem je het een nadeel dat iedereen kan laden. Het lijkt me het een of het ander toch?

Verder weet ik niet hoe het bij Tesla Wallconnectors zit, maar bij Easee heb je ook een "Easee Equalizer" nodig als je het verbruik van de rest van de woning wilt meenemen in de load balancing. Althans, zo heb ik mij laten vertellen. Die heb je in je prijzen niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Robbaman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:00:
@jswinkels Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik vermoed dat je bij de Easee ook laden zonder pas kunt aanzetten.
Klopt, maar dan kan ik weer niet het verbruik per auto meten. Of de Easee moet het verbruik per paal bijhouden, dan zou ik altijd dezelfde paal per auto moeten gebruiken (net als in de Tesla optie).
Overigens is dat wel een beetje tegenstrijdig, enerzijds noem je het een nadeel dat je een druppel moet gebruiken, maar anderzijds noem je het een nadeel dat iedereen kan laden. Het lijkt me het een of het ander toch?
Zonder druppel is natuurlijk makkelijker en scheelt een (vervelende) handeling. Het nadeel hiervan is dat iedereen kan laden omdat er geen druppel nodig is. Kortom het is zowel een voor- als nadeel alleen vanuit een ander perspectief. Overigens laad ik nu ook zonder druppel, maar omdat het laadpunt enigszins verdekt onder mijn carport zit, zou het wel heel brutaal zijn als iemand gaat laden (als ze al weten dat het kan). Als ik een aantal dagen niet thuis ben, haal ik overigens gewoon de stroom van de aansluiting af. Kortom het voordeel van niet iedere keer een druppel of pasje weegt voor mij ruim op tegen het nadeel dat er een kans is dat iemand 'gratis' gaat laden.
Verder weet ik niet hoe het bij Tesla Wallconnectors zit, maar bij Easee heb je ook een "Easee Equalizer" nodig als je het verbruik van de rest van de woning wilt meenemen in de load balancing. Althans, zo heb ik mij laten vertellen. Die heb je in je prijzen niet meegenomen.
Klopt, alleen weet ik niet of ik dat echt nodig heb en heb het daarom (nog) niet meegenomen. Loadbalancing tussen de Easee's zit wel gewoon in de apparaten dat is denk ik het balngrijkst. Tot op heden heb ik alleen een keer een probleem gehad toen ik zowel mijn inductiekookplaat, mijn oven als wasdroger aan had staan samen met het laden van de auto. In het algemeen laad ik de auto 's nachts (ingesteld in de auto) en is dat dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
jswinkels schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:45:

Klopt, alleen weet ik niet of ik dat echt nodig heb en heb het daarom (nog) niet meegenomen. Loadbalancing tussen de Easee's zit wel gewoon in de apparaten dat is denk ik het balngrijkst. Tot op heden heb ik alleen een keer een probleem gehad toen ik zowel mijn inductiekookplaat, mijn oven als wasdroger aan had staan samen met het laden van de auto. In het algemeen laad ik de auto 's nachts (ingesteld in de auto) en is dat dus geen probleem.
Ah, ik heb nu thuis een enkele paal van New Motion met een load balancing-ding in het huis en krijg bijna 100% van de gevallen wanneer we thuis gaan koken terwijl ik de lader er al in gestopt heb een melding van m'n auto dat het laden onderbroken is.

Ik beschouwde dat als een teken dat de load balancer in huis dus echt wat doet en dat deze daarom echt noodzakelijk zou zijn in de nieuwe situatie. Bovendien was die Easee Equalizer volgens mij helemaal niet zo duur, dus voor mij telt het gemak dan zwaarder. Maar die overweging is heel persoonlijk natuurlijk.
Pagina: 1