Robbaman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:49:
Argh, het is wel een rabbit hole dit. E-flux is weer een nieuwe term voor me. Volgens hun site is het "Van laadpassen tot aan beheersoftware voor laadpalen". Maar hoe moet ik dit voor me zien dan, zijn laadpalen een soort open standaard waar je zelf beheersoftware bij kunt gebruiken? Moet je die software dan nog ergens op je lokale netwerk geïnstalleerd hebben?
Zucht... elk antwoord levert zo meerdere vragen op lijkt wel

Yup, voor mij was dit ook een rabbit hole :-D
Wat er gebeurt;
Easee registreert alleen dat er geladen wordt en dat er toestemming is om te laden. That's it.
E-flux kan zorgen dat geregistreerd wordt wíe er laad en dat de factuur naar de juiste plek gaat.
E-flux is een backoffice systeem met zijn eigen software. Ze hebben een app maar die wordt alleen gebruikt als je zelf gebruikt maakt van je E-flux druppel om je eigen auto te laden. Voor mij is dat helemaal niet van toepassing.
Als je E-flux als backoffice gebruikt, gebruik je alleen hun website, geen lokale software nodig.
Bij E-flux registreer je je laadpaal. Die registratie koppel je aan je laadpunt. Je laadpunt weet vanaf dat moment ook dat hij met E-flux moet praten. Vervolgens kun je op de E-flux website aangeven wat voor kosten doorberekend moeten worden (prijs per kWh, prijs per sessie, prijs per uur)
Zodra iemand gaat laden, gebruikt die persoon zijn pas. De laadpaal geeft aan E-flux door wie er aan het laden is. Aan het einde van de sessie geeft hij ook door hoeveel er geladen is en hoe lang.
E-flux zorgt er voor dat het juiste bedrag aan de juiste partij gefactureerd wordt en betaald jouw dat bedrag uit.
Er zijn weer meerdere partijen zoals E-flux die allemaal (neem ik aan) op grofweg dezelfde manier werken.
Mijn MTC Card kan ik in ieder geval gewoon gebruiken hiervoor.