Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:02
Onlangs problemen met een Samsung microSD kaartje 128GB, maand of 2 oud. Het kaartje was readonly geworden; ik krijg de readonly flag er met geen mogelijkheid af. Uiteraard ligt dat niet aan het schuifje op een SD verloopje, of aan andere hardware, dat is allemaal uitgesloten. Zowel in windows als linux gechecked met verschillende kaartlezers.
Het probleem is nu natuurlijk dat ik voor een garantie claim het kaartje moet opsturen, en dat mag niet beschadigd zijn. Mijn data (zo'n 50gig aan foto's, film, en allerlei andere meuk) is echter nog volledig leesbaar; kaartje is niet encrypted.
Ik heb screenshots aan de webwinkel gestuurd waarop te zien is dat de kaart readonly is, maar ze willen het kaartje hebben in de staat waarin het nu is.
Ik vraag mij nu dus af hoe nu verder. Want de garantieregeling en de AVG lijken nu in strijd met elkaar.

Zijn er nog manieren om dat kaartje toch zover te krijgen dat ik de partitie kan vernietigen; of is er wellicht een juridische uitspraak waar ik de webwinkel op kan wijzen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Interessant probleem... Is langsgaan bij de winkel/verkoper wellicht een optie? Dan samen het probleem bekijken en je kaartje weer mee terugnemen. Ook al kost je dat wat reistijd / brandstof wellicht het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:13
Meestal word het product verzonden naar een reparatie station of fabrikant. Daar zal de data/kaartje vernietigt worden.

Je kan dit nog proberen evt:

https://www.easeus.com/pa...20SD%20card%20read%20only.

Mocht dat niet lukken, zal je hem toch terug moeten sturen of de 15-20 euro voor verlies nemen en een nieuwe kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:02

DataGhost

iPL dev

Ik heb dit ook enkele malen gehad en ben direct naar Samsung gegaan met de uitleg erbij, SMART-data (voor zover dat te lezen was) en OS-logs die failed writes lieten zien. In in ieder geval eentwee van de gevallen heb ik instructies gekregen om duidelijke foto's te maken van de kaart met serienummer heel goed zichtbaar, en de kaart doormidden te knippen (serienummer zoveel mogelijk intact) en daar ook foto's van op te sturen. Daarna kreeg ik een nieuwe opgestuurd. Via de winkel zal zoiets waarschijnlijk moeilijker te regelen zijn omdat ze daar moeite in moeten stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 20-04-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
corporalnl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:32:
Meestal word het product verzonden naar een reparatie station of fabrikant. Daar zal de data/kaartje vernietigt worden.

Je kan dit nog proberen evt:

https://www.easeus.com/pa...20SD%20card%20read%20only.

Mocht dat niet lukken, zal je hem toch terug moeten sturen of de 15-20 euro voor verlies nemen en een nieuwe kopen.
Diskpart en gparted lossen het probleem niet op; ook een chkdsk geeft een readonly error. Ik betwijfel ten zeerste of die EaseUS daar iets aan kan veranderen, als er "Kernel says NO" optreedt. Maar goed, I'll give it a shot. :)

Tuurlijk snap ik dat ik een nieuwe kan kopen, maar dat was eigenlijk niet de vraag. Webwinkel en ik zijn er al over eens dat ik in principe recht heb op garantie, alleen stelt webwinkel dat ze het kaartje moeten opsturen naar samsung (wat natuurlijk niet mijn probleem zou moeten zijn), daarom is langsgaan geen optie.
En daarmee lijkt dit mij in strijd met de AVG, omdat je zakelijk gezien een klant niet mag verplichten om (zeer) privacy gevoelige data vrij te geven om aan de rechten van diezelfde klant te kunnen voldoen.

Maar goed, ik ga de samsung route eens bestuderen, dat is wel een goede tip. Ik zou overigens wel verwachten dat een webwinkel, die alleen maar storage producten verkoopt, hier wel over nagedacht zou hebben.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Ze hebben interne processen om bijv. data te wissen/vernietigen. ( hangt af per webshop natuurlijk )
Daarnaast kan je het ook vragen aan de webshop wat hun proces is.

Hoe verwacht je dat ze het anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
corporalnl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:39:
Ze hebben interne processen om bijv. data te wissen/vernietigen. ( hangt af per webshop natuurlijk )
Daarnaast kan je het ook vragen aan de webshop wat hun proces is.

Hoe verwacht je dat ze het anders doen?
Ik vertrouw de post al niet. ;)
Webshop gaat geen data wissen, die sturen het kaartje zo op naar samsung waardoor ik allerlei partijen maar moet gaan vertrouwen op hun blauwe (?) ogen.
Ik heb zakelijk ook veel met de AVG te maken. Zelfs als je persoonlijke data nodig hebt zoals kopie paspoort moet je als bedrijf zelf een veilige manier van transport aanbieden (mail is bijv niet toegestaan), exact in je voorwaarden beschrijven hoe je met die data omgaat, etc.

In dit geval is de data zéér privacygevoelig (AVG technisch gezien), niet noodzakelijk, en heb ik een wettelijk recht op garantie.
Het is een lastige case, maar de AVG botst wel vaker op andere regelgeving.
Webshop mag niet zomaar over de AVG heen stappen. Dat gebeurt hier volgens mij wel als ik mijn recht uitoefen, en webshop verplicht mij als tegenprestatie het afstaan van persoonlijke data. Het feit dat webshop van samsung geen vergoeding krijgt als ik het kaartje onleesbaar maak, is nu mijn probleem geworden.

Hierover is niets in de algemene voorwaarden of garantieregeling terug te vinden in ieder geval. (Alleen over de AVG onderhevige data op de website zelf.)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Overigens voor andere keren, als de data zeer privacygevoelig is, heb je kans dat je zelf niet fatsoenlijk aan de regelgeving voldoet door het leesbaar op zo'n kaartje te hebben. Als je de kaart gewoon encrypt, zoals je tegenwoordig eigenlijk met alle datadragers zou moeten doen, heb je dit issue niet meer want de data is dan ontoegankelijk voor derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Mistraller schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:58:
[...]

Ik vertrouw de post al niet. ;)
Webshop gaat geen data wissen, die sturen het kaartje zo op naar samsung waardoor ik allerlei partijen maar moet gaan vertrouwen op hun blauwe (?) ogen.
Ik heb zakelijk ook veel met de AVG te maken. Zelfs als je persoonlijke data nodig hebt zoals kopie paspoort moet je als bedrijf zelf een veilige manier van transport aanbieden (mail is bijv niet toegestaan), exact in je voorwaarden beschrijven hoe je met die data omgaat, etc.

In dit geval is de data zéér privacygevoelig (AVG technisch gezien), niet noodzakelijk, en heb ik een wettelijk recht op garantie.
Het is een lastige case, maar de AVG botst wel vaker op andere regelgeving.
Webshop mag niet zomaar over de AVG heen stappen. Dat gebeurt hier volgens mij wel als ik mijn recht uitoefen, en webshop verplicht mij als tegenprestatie het afstaan van persoonlijke data. Het feit dat webshop van samsung geen vergoeding krijgt als ik het kaartje onleesbaar maak, is nu mijn probleem geworden.

Hierover is niets in de algemene voorwaarden of garantieregeling terug te vinden in ieder geval. (Alleen over de AVG onderhevige data op de website zelf.)
Samsung heeft hier procedures voor en wissen de data. ( daarom geven ze altijd aan maak backups voor verzending )
AVG is ook vaak kijkend is de data nodig ja of nee. Of is het mogelijk om het op een andere manier te doen.
In dit geval kan het niet anders, want de data is niet te wissen.

Daarnaast heb je het al gevraagd?

Maarja als je het allemaal niet vertrouwd, dan koop je toch een nieuwe?

[ Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 20-04-2022 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

corporalnl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:01:
[...]

Samsung heeft hier procedures voor en wissen de data. ( daarom geven ze altijd aan maak backups voor verzending )

Ook als daar bij Samsung procedures voor zijn, wil dat niet zeggen dat medewerkers geen inzage kunnen hebben in de data voordat deze "door de procedures gaat". Voor een kaart die niet te beschrijven is, is er ook niks te wissen. Bovendien zijn dat alleen maar de procedures "bij Samsung" en is er nog de reis van TS naar Samsung, al dan niet via de winkel en een of meerdere koeriers en -diensten, allemaal plekken waar de kaart verloren kan gaan of te kwader trouw bekeken kan worden, al dan niet in het kader van "onderzoek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

corporalnl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:01:
[...]

Het probleem is hier alleen dat de kaart read-only is geworden, en hij de data dus niet gewist krijgt. Waarom zou dat Samsung wel lukken? Ik gok dat die het kaartje gewoon in de schredder gooien en een nieuwe opsturen. Dat kan ook als ze de methode van @DataGhost gebruiken. Ik zou als TS dus die methode voorstellen aan de webshop, en hopen dat zij dat doorbriefen naar Samsung.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Leesbaar is bij dit soort situaties op een SDCard heel discutabel, omdat je voornamelijk met een FAT te maken hebt en niet elk bestand individueel echt bekeken hebt. Helaas zijn SDCards van die dingen die echt mega snel defect gaan als je er veel op schrijft. Neem dat van iemand aan die met 3D printers en Raspberry Pi's werkt... het is een van de redenen dat we OS-en vaak readonly houden, of zelfs de hele SDCard ontwijken (en bij de Arduino like 3D printertjes die powerloss recovery hebben door middel van logging deze feature uitzetten omdat de writes hiervan de SDcard binnen een maand mollen in sommige gevallen).

De normale actie die een SDCard controller doet bij een degraded SDCard is inderdaad... Readonly. Maar je kan er haast vanuit gaan dat sommige files rot hebben.

En dan het vraagstuk garantie... tsja... vanzelfsprekend zul je de SDCard moeten opsturen. Als dat via de post niet kan, dan maar via een koeriersbedrijf. Er ís briefgeheim, dus daarmee zul je AVG-proof kunnen zijn. Je zult de fabrikant/webshop moeten vragen of hij vervolgens ook een goed recovery proces heeft voor de garantie: refurbishen ze de kaart? Enkel het NAND? Of is het een loss voor ze?

Je zit een beetje tussen wal en schip. Een defecte kaart gaat logischerwijs op readonly. Dat is hoe het hoort. Dat is puur een recovery ding. Maar voor de garantie wil je eigenlijk het liefst véél writes er op doen om privacy-zeker te zijn (diverse keren 1/0 write op elke page, want secure erase is precies dat: veel writes). Dat conflicteerd met de werkelijke techniek. Gegevensberscherming en privacy gaan hier echter niet hand in hand, je kunt beschermen door afspraken/transparantie. Dit is welliswaar een breuk van privacy (andere mensen kunnen zien wat er op je kaart staat) maar niet haaks op AVG.

Alternatief... tsja... persoonlijk beschouw ik SD Cards een klein beetje als printer inkt. Eens in de zoveel tijd moet je er aan geloven dat je een moet vervangen. Ook binnen de garantie. Zelfs al probeer je zo veel mogelijk je writes te beperken, geen OS-en er vanaf draaien, en de voedingen zo kwalitatief mogelijk te houden... er is gewoonweg niks wat kwetsbaarder is dan een SDCard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02
Als je data niet gezien mag worden, verlies nemen en een nieuwe kopen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
voor die 15 euro zou ik idd mijn verlies nemen en het kaartje zelf vernietigen.
persoonlijk, mijn data is meer waard dan dat. hoe vervelend het ook is ivm mogelijke garantie

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Umbrah schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:09:
Er ís briefgeheim, dus daarmee zul je AVG-proof kunnen zijn.
Op dezelfde manier dat hacken illegaal is bedoel je? Dit is echt heel naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
jack zomer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:19:
voor die 15 euro zou ik idd mijn verlies nemen en het kaartje zelf vernietigen.
persoonlijk, mijn data is meer waard dan dat. hoe vervelend het ook is ivm mogelijke garantie
Dat is alleen niet de vraag :)
Dat geld boeit inderdaad niet zo. Als je als bedrijf garantie geeft op kaartjes die readonly kunnen worden, dan zou je eigenlijk ook iets moeten verzinnen om klantdata te beschermen. En daar ben ik wel nieuwsgierig naar :)
DataGhost schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:01:
Overigens voor andere keren, als de data zeer privacygevoelig is, heb je kans dat je zelf niet fatsoenlijk aan de regelgeving voldoet door het leesbaar op zo'n kaartje te hebben. Als je de kaart gewoon encrypt, zoals je tegenwoordig eigenlijk met alle datadragers zou moeten doen, heb je dit issue niet meer want de data is dan ontoegankelijk voor derden.
Ook dit is niet de vraag. Ik heb de meeste storage in mijn woning ook niet encrypted. Overigens doe je nu de aanname dat het kaartje uit een telefoon komt (Wat overigens juist is hoor) maar dat had ook m'n fotocamera kunnen zijn.
Ik ben echter geen bedrijf, en een particulier heeft voor zijn eigen privedata niets te maken met de AVG. En natuurlijk heb je gelijk dat dat het beste is, maar een gestolen of een verloren telefoon is weer net iets anders dan vrijwillig afstaan van data.

Of iets "zeer privacygevoelig is": een (pas)foto in High res is dat. ;) Ook onschuldige kinderfoto's zijn dat. Locatiedata die bij die foto's zit, is dat. Iets valt echt al heel snel onder zeer privacygevoelig.

Zaken zoals kopie ID staan uiteraard niet op het kaartje.

Vanavond zal ik eens een melding maken op de samsung site. En ik wacht nog op een reactie van de webwinkel, ik heb ze gevraagd hoe ze hier zelf tegenaan kijken. Ik kan me voorstellen dat er eigenlijk gewoon nog niet eerder over na is gedacht.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 20-04-2022 18:06 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Mistraller schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:02:
[...]

Overigens doe je nu de aanname dat het kaartje uit een telefoon komt (Wat overigens juist is hoor)
Mwah, als je goed kijkt zie je dat jij zelf de enige bent die het woord "telefoon" heeft gebruikt :+
Ik ben echter geen bedrijf, en een particulier heeft voor zijn eigen privedata niets te maken met de AVG.
De opmerking kwam voort uit
Mistraller schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:58:
[...]

In dit geval is de data zéér privacygevoelig (AVG technisch gezien)
waardoor het al snel leek op zakelijk gebruik met gevoelige data van anderen. Vandaar het advies van encryptie. Maar ook in een thuissituatie is dat handig om te doen, o.a. tegen diefstal. Als je je nu al niet lekker voelt bij een RMA-dienst die waarschijnlijk netjes volgens protocol de kaart vernietigt zonder enige interesse in je data te hebben, moet je je voorstellen hoe het voelt als iemand jouw telefoon steelt met mogelijk oprechte interesse in wat voor data er misschien op te vinden is.
Pagina: 1