Betonmilieuklasse XC1 vs XC2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Deze week wordt mijn vloer gestort. Kan ik XC2 storten in een droge verwarmde ruimte?

Achtergrond van mijn vraag;
In de factuur/werkorder staat een betonmortel met millieuklasse XC2, maar volgens deze gids zou dat niet XC1 moeten zijn aangezien het een verwarmde droge ruimte wordt.

XC2 is voor 'Langdurig in contact met water, bijvoorbeeld funderingen onder laagste grondwaterpeil', en het beton komt op een isolatielaag ruim boven het grondwaterpeil.

De betonleverancier zegt; Wij leveren altijd vanaf een XC2 dat is beter dan en XC1.

Weet iemand of dat klopt? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De eisen voor beton in een XC2 milieu zijn inderdaad strenger dan voor XC1.
Maar veel belangrijker is de uitvoering. Een slechte betonconstructie ontstaat vnl. door te weinig dekking op de wapening en/of onvoldoende verdichting tijdens het storten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09
Xc2 is dan ook prima. Is inderdaad iets hoogwaardiger dan xc1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Als je leverancier vanaf X2 gebruikt en je weet dat dit beter is dan X1 dan hangt het van de meerkosten af of je de moeite in X1 wil stoppen. Aangezien het hier gaat om iets dan erg lang mee moet gaan lijkt mij betere kwaliteit en weerstand een pre. Dus hoeveel denk je te besparen? Werkuren, ander materiaal etc lijken me belangrijker wbt kosten dan X2 vs X1 maar dat weet alleen jij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:04
Xc2 storten geeft geen problemen. Zoals gezegd is deze klasse hoogwaardiger als de xc1. Kosten verschil zal nog geen 5€ per m3 zijn verwacht ik . Maar als het reeds in de prijs zit dikke prima.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Nu online
@Codeoranje @JukeboxBill @lithoijen @Silent7 Bedankt voor jullie reacties! Ik hoef niet meer te betalen voor xc2, ze werken niet met minder. Ik was bang dat er mogelijk in xc2 een goedje zat dat het minder geschikt zou maken voor een droge omgeving, maar ik begrijp uit jullie reacties dat dat niet zo is :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
  • Nu online
Resultaat :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJFcx_w-fGs58DSh3h7KBPBtTME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUh8Bm101YVU9R03fPXDu1xc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Dit is een vloer gestort op zand, en is per definitef XC2

XC1 is voor beton aan beide zijde binnen en verwarmd. Dus betonmuren en verdiepingsvloeren.

https://www.betoncentrale...estanden/betonnormen1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Nu online
BBB-Nick schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:12:
[...]

Dit is een vloer gestort op zand, en is per definitef XC2

XC1 is voor beton aan beide zijde binnen en verwarmd. Dus betonmuren en verdiepingsvloeren.

https://www.betoncentrale...estanden/betonnormen1.pdf
Mooi dat het xc2 is dan :). De vloer ligt overigens op 160mm PIR isolatie. Daaronder ligt zand.
Pagina: 1