Stadswarmte maakt vervelend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben stadsverwarming van Vattenfall (voorheen Nuon) en de laatste tijd merk ik steeds vaker een vervelend geluid. De meterkast zit in de hal bij de voordeur, vanuit de hal zit er nog een deur naar de woonkamer/keuken met hemelsbreed de bank in de woonkamer op 9-10 meter afstand van de meterkast.

Desondanks horen we 's avonds een redelijk hard tikkend geluid als we tv zitten te kijken. Dit merken we met name bij praatprogramma's of als het volume sowieso niet zo hard staat. Het geluid gaat dus door 2 deuren (incl. van de meterkast zelf) heen.

Nu zit dit geluid er als sinds we hier wonen, zo'n 1,5 jaar nu, maar we krijgen sterk de indruk dat het steeds harder klinkt. Ook ons vorige huis had stadsverwarming en vergelijkbare opstelling en daar hoorden we dit nooit.

Ik kon niet echt een imgur variant voor audio vinden, dus daarom even via WeTransfer. Als iemand een simpele upload+share optie weet die ik kan embedden hier, dan pas ik het aan.
https://we.tl/t-0HfbJ4c8KZ

Dit is opgenomen met de telefoon boven de stadswarmte unit, dus klinkt opgenomen nog wat harder dan in het echt. (De doffe klap op 10/11 sec is niet de stadswarmte, maar de telefoon die bijna uit mijn hand gleed, die kan genegeerd worden).

In mijn oren klinkt dit wel als een pomp die af en toe aanslaat, wat misschien niet te horen is op de audio opname is dat tussen de kliks door er een heel licht gesuis te horen is. Aan het eind hoor je een ratelend geluid en daarna is het lichte gesuis ook voorbij.

Wat ik ook heb gecheckt: er staat al dagen nergens verwarming aan, op het moment van klikken wordt er geen water getapt en is er ook niet net water getapt en ook geen vaatwasser/wasmachine die aanstaat (ook al tappen die koud water). En dit getik is misschien wel 10-15x per dag. Ik heb het niet bijgehouden, maar gisterenavond hebben we het sinds het avondeten sowieso 3x gehoord. Het is telkens maar 1-2 minuten, maar het volume maakt het erg vervelend.

Daarom: is dit normaal? Of is dit een teken van slijtage en moet ik Vattenfall inschakelen? Ik heb al gecheckt en natuurlijk zijn zij verantwoordelijk voor onderhoud en reparaties, maar ik las ook dat als ze onterecht langskomen ze wel voorrijdkosten in rekening brengen, dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:48
ik zou het niet normaal vinden, maar kan ook komen omdat het geluid zo hard is.
huur je het huis of is het koop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@99ruud99 Het is koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:48
Anders stuur het filmpje naar vattenfall, mogen zij bepalen of monteur nodig is. (Zijn zij opdrachtgever IPV jij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:19
Is er op dat moment warmtevraag? Kan misschien ook een zoneklep zijn die open of dicht gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:23:
Is er op dat moment warmtevraag? Kan misschien ook een zoneklep zijn die open of dicht gaat?
Nee, is er niet. Dat heb ik inderdaad gecheckt. Verder zit er op dat punt geen zoneklep, die komt pas in de bijkeuken waar de vloerverwarmingsverdeler voor beneden zit en de rest naar boven naar de radiatoren gaat. En die staat dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Dan zou ik Vattenfal bellen. Je huurt die warmteset dus hun verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:40:
Dan zou ik Vattenfal bellen. Je huurt die warmteset dus hun verantwoordelijkheid.
Dat snap ik en ben ik ook zeker van plan, maar zoals gezegd: ze rekenen voorrijdkosten als het niet het probleem van de warmteset blijkt te zijn of als zij het niet als een probleem zien. Dat wil ik voorkomen, vandaar mijn vraag aan anderen die ook een warmteset hebben: is dit geluid inderdaad te hard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Dit is mijn 2e woning met Vattenfal stadsverwarming en ik hoor dergelijke geluiden niet. Dus het lijkt me niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
mijn glazen bol zegt klepmoter. is die ook aanwezig ?
https://www.warmteservice...8Kw8w6Bw8aasaAg-PEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyronymus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-10-2024
@MooDyBLueS had eerder al aangeven dat de zoneklep pas verderop zit, ik denk dat je glazen bol wat stoffig is geworden ;).

@MooDyBLueS, kan het harder klinken komen doordat jullie minder geluidsabsorberende materialen in huis hebben (vloerbedekking, gordijnen, behang)? En hoe hoog zijn de voorrijkosten die Nuon rekent?
Pagina: 1