Doel
Ik wil mijn Synology NAS graag via een VPN kunnen bereiken ipv DSM + Docker UI poorten naar het boze internet open te zetten. Synology bied een VPN-server aan, en daarmee kan ik idd connecten (zie verderop details hoe ik weet dat het correct verbind), maar daarna kan ik niet het internet op, en ook niet bij mijn Docker UIs. Als ik DSM, die op dit moment wel bereikbaar is via het www, al geladen had in de browser kan ik die blijven gebruiken, ik verlies daarmee niet de connectie. Maar als ik hem nog niet open had, kan ik hem niet laden.Ik heb uitgebreide kennis van HPC, programmeren, en ben niet bang voor een command line, of google om meer kennis te vergaren, maar heb echt geen kaas gegeten van netwerk beheer. Daarom heb ik uw hulp nodig.
Details
Mijn setup is als volgt:internet - KPN v10a (ip: 192.186.2.254) -> NAS (vast ip: 192.186.2.10 en 192.186.2.7)
-> Automatisch ip voor andere apparaten.
Mijn NAS heeft een domein naam, en een SSL-certificaat, deze gebruik ik voor het opzetten van de OpenVPN verbinding.
Experiabox v10a modem/router settings ivm vpn tunnel:
- port forwarding: 1194 naar 192.186.2.10:1194 on VPN
Synology VPN Server OpenVPN:
- OpenVPN
- Dynamisch IP: 192.168.1.x
- Poort: 1194
- Protocol: UDP
- Compressie: Nee
- Clients toegang geven to de LAN server: Ja
- IPv6: Nee
VPN-configuratie client (Ubuntu 20.04):
- Download de 'configuratie' van de NAS (dit is een VPNConfig.ovpn file, certificaat en sleutelsbestanden).
- Bewerk VPNConfig.ovpn door het toevoegen van mijn domeinnaam (zie bijlage onderaan).
- Laad het VPNConfig.ovpn in mijn VPN manager (default NetworkManager van Ubuntu)
- Vul mijn gebruikersnaam (User1) en wachtwoord in.
- Zet verbinding aan
Probleem
In kort, de vpn verbind, maar ik verlies connectie to het internet, en kan ook niet verbinden met de lokale netwerk apparaten, niet eens de poorten van de NAS zelf. Maar ik weet dat het verbinden van de vpn tunnel slaagt omdat zowel de log van mijn client als van de server zeggen dat er een verbinding gelegd wordt.Raar genoeg blijf ik verbinding hebben met DSM, althans als ik dat in mijn browser al geopend had. Maar als ik probeer te verbinden met een url of een ip in de browser kan die deze niet vinden (dit gedrag snap ik echt niet). Ditzelfde fenomeen gebeurt ook bij Plex, dat blijft afspelen, ook de delen die nog niet gebufferd waren. Maar ik kan niet naar andere bestanden brouwsen.
Ik zou graag willen dat ik 'gewoon' in mijn thuis netwerk zit, en zowel de nas als het www kan bereiken zoals hoe ik dat zou doen als ik thuis was.
Poging tot oplossing
Omdat het opzetten van de VPN verbinden goed gaat, denk ik dat de fout te maken heeft met de routering van mijn internet verkeer waar het de VPN-tunnel uit komt (bij de nas dus). Het eerste waar ik aan dacht, is de DSN-server, aka mijn router niet bereikbaar was vanaf de tunnel-uitgang. Ondanks mijn weinige netwerk kennis viel mij op dat mijn VPN tunnel een ip aanmaakt op: 192.168.1.x waar de rest van mijn apparaten op 192.168.2.x zit, dit lijkt me een ander netwerk of subnet. Daarom heb ik de volgende lijn toegevoegd aan mijn VPNConfig.ovpn bestand:code:
1
| dhcp-option DNS 192.168.2.254 |
Maar dat hielp niet, de comand line
code:
1
| ping 192.168.2.254 |
timed sowieso uit, denk ik dat hij de router sowieso niet kan bereiken. Maar wat is het dan?
Mijn vraag
Heeft iemand enig idee wat er fout is, of hebben jullie extra informatie nodig voor diagnostiek? Ik werk graag mee.P.S.: Ik vermoed dat een 'echte' router met eigen vpn veel makkelijker zou werken, maar wil eigenlijk niet extra apparaten (en dus failure points) toevoegen. Ik dacht nog een oplossing te zien in een router achter de Experiabox in bridge modus, maar dat laatste lijkt dit model modem niet te kunnen. Ik heb ook overwogen om gebruik te maken van de 'vrije' modem keuze, om een modem/router te kiezen die wel vpn functies heeft, maar begreep uit andere fora dat KPN dat zo moeilijk maakt dat 'vrije' modem keuze tussen aanhalingstekens geschreven moet worden. Als dat zo moeilijk wordt gemaakt probeer ik dat liever niet, naast het feit dat het natuurlijk extra kosten met zich mee brengt.
Bijlagen
VPN Server Configuratie
:fill(white):strip_exif()/f/image/MsTT2uQMiMbeqX5xlKnpABeM.png?f=user_large)
VPNConfig.ovpn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| dev tun tls-client remote MIJN_DOMEIN_NAAM 1194 # The "float" tells OpenVPN to accept authenticated packets from any address, # not only the address which was specified in the --remote option. # This is useful when you are connecting to a peer which holds a dynamic address # such as a dial-in user or DHCP client. # (Please refer to the manual of OpenVPN for more information.) #float # If redirect-gateway is enabled, the client will redirect it's # default network gateway through the VPN. # It means the VPN connection will firstly connect to the VPN Server # and then to the internet. # (Please refer to the manual of OpenVPN for more information.) #redirect-gateway def1 # dhcp-option DNS: To set primary domain name server address. # Repeat this option to set secondary DNS server addresses. #dhcp-option DNS 192.168.2.254 # Dit heb ik geprobeerd pull # If you want to connect by Server's IPv6 address, you should use # "proto udp6" in UDP mode or "proto tcp6-client" in TCP mode proto udp script-security 2 reneg-sec 0 cipher AES-256-CBC auth SHA512 auth-user-pass <ca> -----BEGIN CERTIFICATE----- ... -----END CERTIFICATE----- -----BEGIN CERTIFICATE----- ... -----END CERTIFICATE----- </ca> |
VPN Server Logboek
Type | Datum en tijd | Protocol | Gebruikersnaam | Gebeurtenis |
Information | 2022/04/20 08:40:36 | OpenVPN | User1 | Disconnected from [xxx.xxx.xxx.xxx] as [192.168.1.6]. |
Information | 2022/04/20 08:35:05 | OpenVPN | User1 | Connected from [xxx.xxx.xxx.xxx] as [192.168.1.6]. |
Information | 2022/04/18 23:23:00 | OpenVPN | User1 | Disconnected from [xxx.xxx.xxx.xxx] as [192.168.1.6]. |
Information | 2022/04/18 23:20:24 | OpenVPN | User1 | Connected from [xxx.xxx.xxx.xxx] as [192.168.1.6]. |