Toon posts:

Bad clusters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een computer firma heeft mij vertel dat ELKE hdd bad clusters heeft lijkt mij onzin,maar is dit nou waar of niet.

Want onze Laptop heeft er vrij veel :( en dat SCHIJNT zo te horen volgens de verkoper [ik denk bullshit maar ja...]

dus is dit allemaal BULLSHIT of is het waar je elke hdd bad clusters heeft?

alvast bedankt
Qorne

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het is natuurlijk mogelijk om alleen maar platters in een harddisk te stoppen die geen bad blocks hebben. Bij de hedendaagse gegevens-dichtheid betekent dat dan minder dan 5% van de geproduceerde platters daadwerkelijk in in een harddisk terechtkomt, en de prijs van een harddisk wordt dan minstens 10 keer zo hoog.

Wat er dus gebeurt is dat elke de controller op de harddisk een fors aantal blocks reserveert, en bij een low-level format worden gevonden bad-blocks op het eigenlijke data-gedeelte "omgeleid" naar die gereserveerde blocks (vaak op track- of cylinder-niveau om de performance niet te verzieken). Dit wordt "remapping" of "reallocation" genoemd.
In de loop van het leven van een harddisk ontstaan er met zekerheid meer bad blocks, en die worden door de controller op de harddisk ook omgeleid.

Een nieuwe harddisk heeft geen bad blocks die je bij het formatteren ziet, maar je hebt wel tooltjes om die "omgeleide" bad blocks te zien.

M.b.v. de tooltjes kun je in de gaten houden of het aantal omgeleide bad blocks snel groeit, wat een teken is van een algemene verslechtering van de disk.

Als alle omleid-blocks vol zijn, dan zie je de bad blocks in je file-system verschijnen, maar dan is de disk ook wel echt gaar aan het worden, zeker tijd om regelmatig een backup te maken en te gaan denken aan een vervanging.

Als je bij een normale format bad blocks ziet, zou je nog aan een low-level format kunnen denken (tooltje ophalen bij de bouwer van de disk), en kijken of dat het probleem oplost.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• KIMBLE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 12:56
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:06 schreef mvdejong het volgende:
Het is natuurlijk mogelijk om alleen maar platters in een harddisk te stoppen die geen bad blocks hebben. Bij de hedendaagse gegevens-dichtheid betekent dat dan minder dan 5% van de geproduceerde platters daadwerkelijk in in een harddisk terechtkomt, en de prijs van een harddisk wordt dan minstens 10 keer zo hoog.

Wat er dus gebeurt is dat elke de controller op de harddisk een fors aantal blocks reserveert, en bij een low-level format worden gevonden bad-blocks op het eigenlijke data-gedeelte "omgeleid" naar die gereserveerde blocks (vaak op track- of cylinder-niveau om de performance niet te verzieken). Dit wordt "remapping" of "reallocation" genoemd.
In de loop van het leven van een harddisk ontstaan er met zekerheid meer bad blocks, en die worden door de controller op de harddisk ook omgeleid.

Een nieuwe harddisk heeft geen bad blocks die je bij het formatteren ziet, maar je hebt wel tooltjes om die "omgeleide" bad blocks te zien.

M.b.v. de tooltjes kun je in de gaten houden of het aantal omgeleide bad blocks snel groeit, wat een teken is van een algemene verslechtering van de disk.

Als alle omleid-blocks vol zijn, dan zie je de bad blocks in je file-system verschijnen, maar dan is de disk ook wel echt gaar aan het worden, zeker tijd om regelmatig een backup te maken en te gaan denken aan een vervanging.

Als je bij een normale format bad blocks ziet, zou je nog aan een low-level format kunnen denken (tooltje ophalen bij de bouwer van de disk), en kijken of dat het probleem oplost.
:?

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:06

freshy98

Atari

mvdejong: waar haal je die tooltjes vandaan?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 augustus 2001 16:06 schreef mvdejong het volgende:

aha

oke maar ik wil de shit NIET weer formateren want dat was al zo'n gekloot dus.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:43

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is hier :? aan????

Elke HD bevat fouten, bad blocks etc.
En er wordt idd een ruimte gereserveerd om deze op te vangen. De data die oorspronkelijk op de plaats van een bad block zou moeten komen te staan wordt 'omgeleidt' naar de reserverings plek. Dit is heel simpel aan te passen in de DET en de FAT.
Pas wanneer de extra ruimte vol is. Worden de volgende bad blocks gemarkeerd, maar kunnen niet meer verplaatst worden naar die reserveringsruimte. Pas dan zal scandisk oid een waarshuwing geven van optredende bad block etc.

Dus het is normaal dat een HD bad blocks heeft.
Maar die mag je niet zien.
Pas als je ze ziet met een progje als bv scandisk is je HD "stervende". Dus in dit geval is het niet normaal en heeft de verkoper het bij het foute eind.

Beter :?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
ja

ik zie ze dus mert scandisk een stuk of 5 B tjes

Verwijderd

Elke? Zeg nooit nooit.

Veel slechtere hd's hebben bad clusters.. maar die kan jij niet zien want die zijn met een low-level format 'weggehaald'.

Zie jij veel bad sectors op je hd met bijvoorbeeld scandisk... dan is hij rijp voor de prullemand. En wil die leverancier je niet helpen? Dan is hij ook rijp voor de prullemand.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga gewoon met dit verhaaltje naar de winkel en dan gaan ze me gewoon een nieuwe hdd in mijn laptop proppen >:)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op vrijdag 24 augustus 2001 16:14 schreef Tom Weustink het volgende:
mvdejong: waar haal je die tooltjes vandaan?
Over het algemeen bij de maker van je harddisk (Seagate, Quantum).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 16:40 schreef Qorne het volgende:
ik ga gewoon met dit verhaaltje naar de winkel en dan gaan ze me gewoon een nieuwe hdd in mijn laptop proppen >:)
Precies.. knip het laatste deel er wel even af.. anders gaan ze huilen ;)

Verwijderd

Topicstarter
boeie mijn vader kent die gasten goed dus... ik neem wel een zakdoekje mee :+
Pagina: 1