Zo schoon je een Windows 7-11 PC 90% op in een uurtje.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwacooijmans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
Stap 1: Maak een backup van de internet links van alle gebruikers.

Stap 2: Maak een backup van de internet logingegevens van alle gebruikers en andere gegevens die je niet kunt missen. Voor bijvoorbeeld foto's regel een externe schijf en schroef een laptop/pc ssd of hdd eruit om hier een backup van te maken zodat je eventuele malware/spyware/addware/virussen niet actief verspreid.
Eerst de backups testen op andere machines voordat je verder gaat en doe een malware scan op de backups.

Stap 3: Download AutoRuns en voer deze uit als administator of maak gebruik van de live versie indien je die vertrouwd. https://docs.microsoft.co...ernals/downloads/autoruns
https://live.sysinternals.com/autoruns.exe
Zoek naar eventuele malware of virussen die automatisch opstarten en zet ze uit of verwijder ze.
Doe een reboot nadat je klaar bent met verwijderen en uitzetten.

Stap 4: Voer Cleanup.bat uit als administrator. Let wel dit script helpt niet tegen ransomware. Deze kun je downloaden op de volgende link: pwacooijmans in "Zo schoon je een Windows 7-11 PC 90% op in een uurtje."
Mocht je dit te eng vinden, dan kun je ook kiezen voor schijfopruimen van windows zelf. Let wel dit haalt NIET je browser data weg, dus heb je specifiek browser problemen lost deze het niet voor je op.
Om het probleem van schijfopruimen op te lossen is er natuurlijk ook een andere manier. Zie UUDIBUUDI in "Zo schoon je een Windows 7-11 PC 90% op in een uurtje."

Stap 5: Verwijder AutoRuns weer van je PC. Moet je toch elke keer weer opnieuw downloaden omdat deze zeer regelmatig wordt geupdate, indien het gaat over de live versie is dit natuurlijk niet nodig.

Stap 6: Open Command Prompt als administator en voer sfc /scannow uit.
Dit zoekt naar eventuele problemen in Windows.

Stap 7: Download en update MBam, oftewel Malware Bytes Anti Malware. Voer de volledige scan uit.

Stap 8: Verwijder MBam nadat deze zijn werk heeft gedaan omdat dit programma VEEL te zwaar is om er altijd op te hebben staan en zonder te betalen maar eenmalig te gebruiken is.

Stap 9: Update de Virusscanner en voer een volledige scan uit. Indien je virusscanner meer dan een jaar oud is maar je gebruikt nog steeds de oude versie, niet doen ga desnoods over op Windows Beveiliging en voer daarmee een scan uit. Dus tip: nooit je virusscanner abonnement verlengen maar een nieuwe versie kopen.

Stap 10 of Stap 7 ligt eraan wat voor browser problemen je hebt:
Reset alle browsers naar default en reconfigure ze.
Als tip adviseer ik om voor Chrome Browser de Ublock Origin Extensie te installeren. Dit is een geweldige goede adblocker die bovendien gratis is. Het gebruik is super eenvoudig: Wil je een site niet blokkeren dan klik je op de aan en uit knop van Ublock Origin om deze uit te zetten, dit wordt PER site bewaard en de rest wordt automatisch geblokkeerd nadat Ublock voor de eerste keer is aangezet. En doe tweakers.net een lol door ze niet te blokkeren.

Stap 11: Verwijder eventuele programma's en games die je niet meer gebruikt.

Stap 12: Waarschuwing: Mocht je systeem besmet zijn geweest met een virus malware etc. Zorg er dan voor dat het systeem niet actief blijft en ga over op herinstallatie.

Mochten mede tweakers hier nog niet al te moeilijke (dus geen registry hacks enzo) toevoegingen op hebben hoor ik het graag. Het is de bedoeling dat dit voor iedere tweaker valt te doen in maximaal een uurtje werk....scans mogen langer duren.

De waarom niet lijst:
1. CCleaner maakt gebruik van registry hacks dat gaat prima voor zolang het duurt, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat CCleaner er ook wel eens naast zit. Registry hacks is a last resort.
2. Ik ga uit van het feit dat er geen backup is. Dus alle mooie verhalen van backups had ik al lang...nope.
3. Ik weet het iedereen heeft een hekel aan batch files. Dus mijn vraag is zou iemand dit over/beter willen doen in powershell. Zo niet zal het altijd een batchfile blijven want mijn powershell ervaring is -1.
4. Gezocht tooltje om browser data compleet te verwijderen en weer op nul te beginnen zonder een herinstallatie van de browsers. Dan kan ik de batch file wegdoen en het vervangen door schijfopruimen.

[ Voor 60% gewijzigd door pwacooijmans op 21-04-2022 13:56 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48
pwacooijmans schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:38:
Stap 1: Maak een backup van de internet links van alle gebruikers.
Stap 2: Maak een backup van de internet logingegevens van alle gebruikers.
Stap 3: Voer Cleanup.bat uit als administrator. Deze kun je downloaden op de volgende link:
https://drive.google.com/...U1c-SktzEMs0c?usp=sharing
Stap 4: Download AutoRuns van de volgende site en voer deze uit als administator:
https://docs.microsoft.co...ernals/downloads/autoruns
Zoek naar eventuele malware of virussen die automatisch opstarten en zet ze uit of verwijder ze.
Stap 5: Verwijder AutoRuns weer van je PC. Moet je toch elke keer weer opnieuw downloaden omdat deze zeer regelmatig wordt geupdate.
Stap 6: Open Command Prompt als administator en voer sfc /scannow uit.
Dit zoekt naar eventuele problemen in Windows.
Stap 7: reset alle browsers naar default en reconfigure ze.
Als tip adviseer ik om voor Chrome Browser de Ublock Origin Extensie te installeren. Dit is een geweldige goede adblocker die bovendien gratis is. Het gebruik is super eenvoudig: Wil je een site niet blokkeren dan klik je op de aan en uit knop van Ublock Origin om deze uit te zetten, dit wordt PER site bewaard en de rest wordt automatisch geblokkeerd nadat Ublock voor de eerste keer is aangezet. En doe tweakers.net een lol door ze niet te blokkeren.
Stap 8: Download en update MBam, oftewel Malware Bytes Anti Malware. Voer de volledige scan uit.
Stap 9: Verwijder MBam nadat deze zijn werk heeft gedaan omdat dit programma VEEL te zwaar is om er altijd op te hebben staan en zonder te betalen maar eenmalig te gebruiken is.
Stap 10: Update de Virusscanner en voer een volledige scan uit.
Stap 11: Verwijder eventuele programma's en games die je niet meer gebruikt.

Mochten mede tweakers hier nog niet al te moeilijke (dus geen registry hacks enzo) toevoegingen op hebben hoor ik het graag. Het is de bedoeling dat dit voor iedere tweaker valt te doen in maximaal een uurtje werk....scans mogen langer duren.
Niets persoonlijks, misschien heb je niets kwaad in de zin. Maar de eerste download link is naar een bestand op Google drive, ik vertrouw het dan gelijk niet meer.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwacooijmans
Ik zou zeggen kijk even wat er in de .bat file staat met bewerken (ik bedoel het is maar een tekstfile)....dan kun je altijd nog zeggen dat het niks is

[ Voor 20% gewijzigd door pwacooijmans op 20-04-2022 07:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

pwacooijmans schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:46:
Ik zou zeggen kijk even wat er in de .bat file staat met bewerken (ik bedoel het is maar een tekstfile)....dan kun je altijd nog zeggen dat het niks is
Plak hem dan als platte tekst in je post. Kan iedereen er zo een .bat van maken. Bonuspunten voor een korte uitleg per commando wat het doet. Dat voorkomt dat de download toch een keer per ongeluk gecompromitteerd wordt met een format c: /q ofzo ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
@echo off
if not exist "c:\users" set fout=C:\Users bestaat niet!
if not "%fout%"=="" goto fout
if not exist "c:\windows" set fout=C:\Windows bestaat niet!
if not exist "c:\programdata" set fout=C:\ProgramData bestaat niet!
if not exist "c:\program files" set fout=C:\Program Files bestaat niet!
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\{*}") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\{*}") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\temp") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\temp") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\locallow\{*}") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\locallow\{*}") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\locallow\temp") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\locallow\temp") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\{*}") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\{*}") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\temp") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\temp") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\microsoft\Intern~1") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\microsoft\Intern~1") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\microsoft\windows\history") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\microsoft\windows\history") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\microsoft\windows\tempor~1") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\microsoft\windows\tempor~1") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\microsoft\windows\cookies") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\microsoft\windows\cookies") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\google\chrome\user data") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\google\chrome\user data") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\mozilla\firefox\profiles") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\mozilla\firefox\profiles") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\mozilla\firefox\profiles") do if exist %%y del /s /q /f %%y\*sqlite
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\opera\opera") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\local\opera\opera") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\opera\opera") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\opera\opera") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\macromedia\Flashp~1") do if exist %%y del /s /q /f %%y
for /d %%x in ("c:\users\*") do for /d %%y in ("%%x\appdata\roaming\macromedia\Flashp~1") do if exist %%y rd /s /q %%y
for /d %%x in ("c:\program files\{*}") do if exist %%x del /s /q /f %%x
for /d %%x in ("c:\program files\{*}") do if exist %%x rd /s /q %%x
if exist "c:\program files\temp" del /s /q /f "c:\program files\temp"
if exist "c:\program files\temp" rd /s /q "c:\program files\temp"
for /d %%x in ("c:\program files (x86)\{*}") do if exist %%x del /s /q /f %%x
for /d %%x in ("c:\program files (x86)\{*}") do if exist %%x rd /s /q %%x
if exist "c:\program files (x86)\temp" del /s /q /f "c:\program files (x86)\temp"
if exist "c:\program files (x86)\temp" rd /s /q "c:\program files (x86)\temp"
for /d %%x in ("c:\programdata\{*}") do if exist %%x del /s /q /f %%x
for /d %%x in ("c:\programdata\{*}") do if exist %%x rd /s /q %%x
if exist "c:\programdata\temp" del /s /q /f "c:\programdata\temp"
if exist "c:\programdata\temp" rd /s /q "c:\programdata\temp"
for /d %%x in ("c:\windows\{*}") do if exist %%x del /s /q /f %%x
for /d %%x in ("c:\windows\{*}") do if exist %%x rd /s /q %%x
for /d %%x in ("c:\windows\system32\{*}") do if exist %%x del /s /q /f %%x
for /d %%x in ("c:\windows\system32\{*}") do if exist %%x rd /s /q %%x
for /d %%x in ("c:\windows\SysWOW64\{*}") do if exist %%x del /s /q /f %%x
for /d %%x in ("c:\windows\SysWOW64\{*}") do if exist %%x rd /s /q %%x
if exist "c:\windows\temp" del /s /q /f "c:\windows\temp"
if exist "c:\windows\temp" rd /s /q "c:\windows\temp"
cls
echo Alle tijdelijke bestanden van alle gebruikers zijn verwijderd!
echo.
echo --------------------------------------------------------------------------------
echo LET OP!: Bij alle gebruikers moet nog alles worden verwijderd bij internet
echo opties, dit dient te gebeuren om het register op te schonen om internet
echo explorer goed te laten werken!
echo.
echo --------------------------------------------------------------------------------
goto einde
:fout
cls
echo Er is een fout opgetreden, het programma heeft geen bestanden verwijderd!
echo.
echo FOUT!: %fout%
echo.
echo LET OP!: Dit programma is NIET voor thuisgebruikers, dient altijd als
echo Administrator te worden uitgevoerd en werkt alleen met Windows 7/8/10/11 op
echo 32/64bit NL/EN met standaard instellingen.
echo.
:einde
set fout=
pause

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom gebruik je harde paden en niet de bestaande windows variabelen ? Met name users hoeft niet altijd daar te staan. Daarnaast zie ik niet echt een opschoning maar het domweg verwijderen van data die lang niet in alle gevallen gewenst is zomaar te verwijderen. Ook mis ik regelmatig het escapen van variabelen waardoor er ook ongewenste resultaten kunnen ontstaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Ik zou zeggen mocht je tijd hebben om dit een stuk beter te doen ga je gang....ik ben er waarschijnlijk niet meer zo goed in na er zo'n 8 jaar uit te zijn geweest.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:12
mij ontgaat volledig het nut van dit topic. Basiskennis Windows op een techforum plaatsen, daar krijg je dan logischerwijs kritiek op die je dan m.i. kribbig pareert en dan vervolgens geef je aan dat je al jaren 'er uit bent'. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Tis positief bedoeld hoor, ik wil alleen zeggen dat ik het graag aan iemand overlaat die er meer verstand van heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Tis gewoon een suggestie in een richting waarvan ik dacht waarom niet de krachten bundelen en eens een keer een fatsoenlijke manier verzinnen om een pc in een uurtje op te schonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Dus laat maar weten wat jullie suggesties of ideeën zijn om dit te verbeteren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Dit leest als een slecht geschreven 'handleiding' op wikihow :/

Zoals @107mb ook al zegt; 0 discussiewaarde, geen vraag, geen stelling, geen topic waardig.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CCleaner is m.i. gebruiksvriendelijker dan een scriptje, kun je meteen kiezen wat je wel/niet wil verwijderen.

Daarnaast heeft het ook de optie om opstartprogrammas uit te zetten en registry fouten op te sporen.

Zelf zou ik overigens gewoon eens in de zoveel tijd een backup maken en Windows opnieuw installeren.
Dan wordt je tenminste geforceerd om een backup te maken.

Bij de herinstallatie houdt je dan een lijstje bij (in de cloud) van alles wat je aangepast/geïnstalleerd hebt. En in dezelfde map alle (juiste/gebruikte) drivers plaatsen.

Dan ben je namelijk echt van alle meuk af :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:48
@Accretion Herinstallatie is stap 12.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Dat snap ik maar ik wil graag uitgaan van de ergste situatie het moeten redden van een pc van een vriend/kennis/familielid zonder Backup en met een berg foto's die je niet 1-2-3 kunt verplaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door pwacooijmans op 20-04-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Accretion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:32:
CCleaner is m.i. gebruiksvriendelijker dan een scriptje, kun je meteen kiezen wat je wel/niet wil verwijderen.

Daarnaast heeft het ook de optie om opstartprogrammas uit te zetten en registry fouten op te sporen.

Zelf zou ik overigens gewoon eens in de zoveel tijd een backup maken en Windows opnieuw installeren.
Dan wordt je tenminste geforceerd om een backup te maken.

Bij de herinstallatie houdt je dan een lijstje bij (in de cloud) van alles wat je aangepast/geïnstalleerd hebt. En in dezelfde map alle (juiste/gebruikte) drivers plaatsen.

Dan ben je namelijk echt van alle meuk af :)
Het is de bedoeling dat dit voor iedere tweaker valt te doen in maximaal een uurtje werk...
Met Windows vanaf een USB(3) stick op een moderne drive installeren ben je zo klaar, rest van het uur om eea aan drivers/programma's te doen en je komt best ver :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@pwacooijmans Als dit voor jou goed werkt is dat gewoon prima, dat ik en anderen er misschien te negatief over zijn is meer omdat het wel wat aan de simpele kant is en eigenlijk niet echt wat doet (voor ons).

Daarnaast zit er ook wel een risico aan om dit te gebruiken als je niet weet wat het doet, het vergeten van escapen i.c.m. een recursive rd als admin kan hele vervelende gevolgen hebben, zeker als bijvoorbeeld een directory '. _temp' heet (wat bij gebruik van wsl regelmatig voorkomt).

Ook is het zo dat er diverse tools zijn die dit al prima voor je doen en vaak toch wel een heel stuk gebruiksvriendelijker en geavanceerder zijn.

Ik denk dat het topic meer nut zou hebben om de diverse directory's te bespreken of deze zomaar verwijderd kunnen worden zonder gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Okee kun je dan misschien een voorbeeld geven hoe je die het beste kunt escapen en op welke manier. Want ik ben zelf niet bekend met escapes...geen programmeur of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

pwacooijmans schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:48:
Okee kun je dan misschien een voorbeeld geven hoe je die het beste kunt escapen en op welke manier. Want ik ben zelf niet bekend met escapes...geen programmeur of zo.
Dit is makkelijker https://ss64.com/nt/syntax-esc.html

Hoe dan ook is een batch file niet meer van deze tijd, ik gebruik het ook nog steeds daar niet van maar ik ga geen tijd meer stoppen in vernieuwing ervan want er zijn gewoon betere vervangers voor.

Een ander issue dat ik zag is dat de gehele temp directory onder windows wordt verwijderd, dat is ook iets dat niet aan te bevelen is aan gezien dat %temp% is voor de system user.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 15:13
sapphire schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:39:
Met Windows vanaf een USB(3) stick op een moderne drive installeren ben je zo klaar, rest van het uur om eea aan drivers/programma's te doen en je komt best ver :)
Het herinstalleren is het werk niet, maar alles weer naar wens instellen, dat kost dagen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

LordSinclair schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:54:
[...]

Het herinstalleren is het werk niet, maar alles weer naar wens instellen, dat kost dagen.
Voor mijzelf zeker maar voor de gemiddelde gebruiker die zelf zijn PC niet opschoont is het vaak allemaal niet zo spannend

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
DukeBox schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:54:
[...]

Dit is makkelijker https://ss64.com/nt/syntax-esc.html

Hoe dan ook is een batch file niet meer van deze tijd, ik gebruik het ook nog steeds daar niet van maar ik ga geen tijd meer stoppen in vernieuwing ervan want er zijn gewoon betere vervangers voor.

Een ander issue dat ik zag is dat de gehele temp directory onder windows wordt verwijderd, dat is ook iets dat niet aan te bevelen is aan gezien dat %temp% is voor de system user.
Ik snap dat het beter is van niet om temp dirs te verwijderen maar soms is het toch de betere oplossing, vooral bij malware/spyware/virussen. De reden is dat delete maar zover gaat en rd gaat nog een stuk verder. Bij virussen komt het gewoon vaak voor dat je het virus niet kunt verwijderen maar de map die er boven zit wel.

[ Voor 10% gewijzigd door pwacooijmans op 20-04-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Addware/Spyware/Malware ga je echt niet meer in temp vinden. Hooguit de installers ervan.

n.b. Als je temp verwijderd wordt deze mogelijk weer aangemaakt door een andere user en krijg je dus ook andere rechten met alle gevolgen van dien.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 20-04-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
DukeBox schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:16:
Addware/Spyware/Malware ga je echt niet meer in temp vinden. Hooguit de installers ervan.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

LordSinclair schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:54:
[...]

Tja, hoe vaker je het doet, hoe beter/sneller je er in wordt. En als je zo veel mogelijk settings backupt, moet dat ook sneller kunnen.

Je zou zelfs een (verkleinde) diskimage kunnen maken met de setup die voor jou goed werkt.

Maar, mijn punt is, mocht je laptop/PC het op een willekeurig moment het begeven, dan is dat hetzelfde als 'm gewoon een keer clean installen. Behalve dat je er op voorbereid ben.

Het punt is dat ik waarschijnlijk een betere backup heb en sneller up/running ben na wat downtime dan bij de gemiddelde gebruiker. Omdat ik het 'scenario' regelmatig 'oefen'.

Daarnaast is het de meest rigoureuze manier om op te schonen die echt alle meuk er vanaf haalt. Je krijgt ook een veel beter idee van welke programma's e.d. de allemaal op je pc staan en welke je wel/niet gebruikt.

Bij problemen loop je vaak uren te troubleshooten zonder succes en is uiteindelijk alsnog de oplossing om een clean install te doen. Als je dat gewoon meteen doet, bespaar je het troubleshooten.

--

Maar dat is het met dit topic, iedereen heeft z'n eigen redenen/meningen/werkwijzen.

Voor een leek zou ik het houden op een website/pdf/video met verwijzingen naar CCleaner en MBytes, met een uitleg hoe je een standaard 'schoonmaak' doet en en welke opties er nog meer zijn.

Dit is een goed voorbeeld:
https://www.personalcompu...ws-10-een-eitje-wordt.htm

Echter zou je inderdaad malware bytes/CCleaner toe kunnen voegen, alhoewel, ergens is het opschonen met puur de utilities van Windows zelf ook wel tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Ach ja toch 1 doel bereikt...tis voor elke tweaker te doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb de link in de topicstart aangepast, links naar 'vage bestanden' horen nooit thuis in een topic over beveiliging - anders dan voorbeeld van iets wat je nooit wilt aanklikken omdat daar juist malware in kan zitten ;)

Aardig om eigen ideeën te delen, daar kunnen mensen van leren. Al heeft het inderdaad wel een aantal kanttekeningen - en die bespreken is ook weer iets om van te kunnen leren. Al leent https://tweakblogs.net/ zich daar beter voor als het puur als 'eenrichtingsweg' zou zijn bedoeld. Hier zijn we meer voor discussies en concrete problemen.

Inderdaad geen batch meer gebruiken. Een leesbaar script is wel zo mooi voor de mensen die willen zien wat er echt gebeurt, maar ga dan voor bijv. powershell.

Stap 1 en 2: backup van de rest ook (zie ook je foto's-opmerking verderop). En die backups testen op een andere machine voordat je verder gaat.

Stap 3 en 4 omdraaien (en reboot na autoruns). Actieve bestanden zijn niet te verwijderen met del. Over autoruns gesproken: download en delete hoeft niet, https://live.sysinternals.com/autoruns.exe is live te draaien. Althans, als je een dergelijk bestand live vertrouwt :P
pwacooijmans schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:38:
Dat snap ik maar ik wil graag uitgaan van de ergste situatie het moeten redden van een pc van een vriend/kennis/familielid zonder Backup en met een berg foto's die je niet 1-2-3 kunt verplaatsen.
Dan wil je zoiets zeker niet doen. Regel een externe schijf en kopieer alle bestanden. Schroef desnoods de schijf / SSD er uit en stop in een andere machine. En test op een andere machine of de backup OK is. (Na malwarescan van de backup, natuurlijk).

En doe het altijd zonder dat Windows draait. Die kan je bij een besmetting immers niet vertrouwen. '1-2-3 verplaatsen' hoeft nooit. Neem de tijd, wees zeker. Het kan altijd wachten. En waar niet (bijv. ransomware) betreft het een situatie waar de genoemde script niet gaat helpen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
F_J_K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:41:
Ik heb de link in de topicstart aangepast, links naar 'vage bestanden' horen nooit thuis in een topic over beveiliging - anders dan voorbeeld van iets wat je nooit wilt aanklikken omdat daar juist malware in kan zitten ;)

Aardig om eigen ideeën te delen, daar kunnen mensen van leren. Al heeft het inderdaad wel een aantal kanttekeningen - en die bespreken is ook weer iets om van te kunnen leren. Al leent https://tweakblogs.net/ zich daar beter voor als het puur als 'eenrichtingsweg' zou zijn bedoeld. Hier zijn we meer voor discussies en concrete problemen.

Inderdaad geen batch meer gebruiken. Een leesbaar script is wel zo mooi voor de mensen die willen zien wat er echt gebeurt, maar ga dan voor bijv. powershell.

Stap 1 en 2: backup van de rest ook (zie ook je foto's-opmerking verderop). En die backups testen op een andere machine voordat je verder gaat.

Stap 3 en 4 omdraaien (en reboot na autoruns). Actieve bestanden zijn niet te verwijderen met del. Over autoruns gesproken: download en delete hoeft niet, https://live.sysinternals.com/autoruns.exe is live te draaien. Althans, als je een dergelijk bestand live vertrouwt :P

[...]

Dan wil je zoiets zeker niet doen. Regel een externe schijf en kopieer alle bestanden. Schroef desnoods de schijf / SSD er uit en stop in een andere machine. En test op een andere machine of de backup OK is. (Na malwarescan van de backup, natuurlijk).

En doe het altijd zonder dat Windows draait. Die kan je bij een besmetting immers niet vertrouwen. '1-2-3 verplaatsen' hoeft nooit. Neem de tijd, wees zeker. Het kan altijd wachten. En waar niet (bijv. ransomware) betreft het een situatie waar de genoemde script niet gaat helpen.
PS: Ik zei 90% in een uurtje, die overige 10% duurt ook 90% of langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

100% is 'makkelijker': extra backup (voorzien van een 'besmet!' sticker), test backup, format, installeer schoon, beveilig, check, installeer andere software, restore data :)

Een ooit besmet systeem niet actief laten. Of -voor de liefhebber, dus nooit voor vriend/familie- alleen als je precies weet waar het mee besmet was, en wat die malware precies doet en deed.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een PC die echt besmet is met allerlei zooi kan je natuurlijk redden op deze manier alleen leert de gebruiker slechts dat ze jouw moeten bellen en dat je het zo weer fixed. Daarom ben ik voorstander van de botte methode. Sorry kan nog net je documenten redden verder herinstall en klaar. Gebruiker heeft zelf de ellende van zijn eigen gedrag en leert hopelijk iets voorzichtiger te zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Frogmen schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:55:
Een PC die echt besmet is met allerlei zooi kan je natuurlijk redden op deze manier alleen leert de gebruiker slechts dat ze jouw moeten bellen en dat je het zo weer fixed. Daarom ben ik voorstander van de botte methode. Sorry kan nog net je documenten redden verder herinstall en klaar. Gebruiker heeft zelf de ellende van zijn eigen gedrag en leert hopelijk iets voorzichtiger te zijn.
Geloof me ik snap helemaal wat je bedoeld. Maar toch wilde ik dit hier een poging geven maar zo te zien heeft iedereen het al wijselijk opgegeven om dit nog te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Hadden we hier "vroeger" niet een stukje software voor die al deze zaken automatisch uitvoerde?

Hoe heet het ook alweer......

Al met al is je werkwijze erg omslachtig en is daarnaast een batch file ook behoorlijk antiek.....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
Ach ja ik word ook al een dagje ouder, misschien ben ik zelf wel antiek :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 05:24

bloody

0.000 KB!!

Kudos voor TS dat hij zo rustig blijft terwijl >50% van de 'tweakers' hem affakkelen.
Mensen... waarom moet het altijd zo op de man... heb eens waardering voor iemand die belangeloos dit deelt.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pwacooijmans
Ik ben wel wat gewend joh, zit al langer dan vandaag op internet :) Maar bedankt voor je steun :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Los van de reeds aangekaarte bezwaren om batch files van het internet te downloaden en uit te voeren:

Ik zou de batchfile methode schrappen en vervangen door de meegeleverde schijfopruiming tool. Zolang je ssd niet ramvol zit, heb je van 1 of 2GB aan troep in de %appdata% folders vaak geen last. Het blindelings deleten van al die mappen gaat gewoon problemen opleveren bij applicaties die wel netjes hun data daar opslaan (zij het weinig of veel data of slechts settings).

Verder zou stap 10 overbodig moeten zijn (als het zin heeft dat ik mijn virusscanner handmatig update, dan is het niet zo'n beste virusscanner). Ik heb ook het idee dat de lijst bedoeld is voor mensen waarvoor de gratis meegeleverde windows defender ook prima volstaat; third party virusscanners eruit gooien zou denk ik prima te verdedigen zijn.

Verder zou je nog wat meer kunnen vertellen over de situaties waarbij deze lijst van toepassing en wat het beoogde resultaat is. Wanneer zou ik deze lijst nodig hebben, waarom is dat en hoe zou ik kunnen voorkomen dat ik de lijst in de toekomst nog een keer door moet?

Voor de rest: leuk initiatief! Als je nog wat zaken bijschaaft (verduidelijken, vereenvoudigen) dan is dit zeker bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 19:34
.bat files zijn toch al lang vervangen door .ps1 files :X

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwacooijmans
UUDIBUUDI schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:22:
Los van de reeds aangekaarte bezwaren om batch files van het internet te downloaden en uit te voeren:

Ik zou de batchfile methode schrappen en vervangen door de meegeleverde schijfopruiming tool. Zolang je ssd niet ramvol zit, heb je van 1 of 2GB aan troep in de %appdata% folders vaak geen last. Het blindelings deleten van al die mappen gaat gewoon problemen opleveren bij applicaties die wel netjes hun data daar opslaan (zij het weinig of veel data of slechts settings).

Verder zou stap 10 overbodig moeten zijn (als het zin heeft dat ik mijn virusscanner handmatig update, dan is het niet zo'n beste virusscanner). Ik heb ook het idee dat de lijst bedoeld is voor mensen waarvoor de gratis meegeleverde windows defender ook prima volstaat; third party virusscanners eruit gooien zou denk ik prima te verdedigen zijn.

Verder zou je nog wat meer kunnen vertellen over de situaties waarbij deze lijst van toepassing en wat het beoogde resultaat is. Wanneer zou ik deze lijst nodig hebben, waarom is dat en hoe zou ik kunnen voorkomen dat ik de lijst in de toekomst nog een keer door moet?

Voor de rest: leuk initiatief! Als je nog wat zaken bijschaaft (verduidelijken, vereenvoudigen) dan is dit zeker bruikbaar.
Het probleem is dat schijf opruimen de browser data niet verwijderd en je dus toch met al je browser problemen blijft zitten. Dus mocht je een tooltje weten om je browser compleet leeg te maken en weer te resetten naar nul dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
pwacooijmans schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:36:
[...]

Het probleem is dat schijf opruimen de browser data niet verwijderd en je dus toch met al je browser problemen blijft zitten. Dus mocht je een tooltje weten om je browser compleet leeg te maken en weer te resetten naar nul dan hoor ik het graag.
Dat doet schijfopruiming inderdaad niet. Ik zou dat probleem dan opsplitsen. Ik zou verwachten dat de doelgroep hoofdzakelijk Edge of Chrome gebruikt. Misschien ook Firefox, maar die verwacht ik eerder bij de wat meer zelfredzame gebruikers. Dus dan zouden we het kunnen houden op Edge en indien je dat nodig vindt ook Chrome.

Vervolgens is de vraag: welke browserproblemen willen we oplossen?

Stap 1 is denk ik de browserdata verwijderen via de ingebouwde functie. Dan behoud je bookmarks en opgeslagen wachtwoorden, dat lijkt me in eerste instantie alleen maar handig. Het is ook handig dat daar geen losse tool voor nodig is, het gebruik van de standaard ingebakken functies voorkomt dat je onnodig een unieke probleemsituatie creëert. Zolang er niet zelf geknutseld wordt aan settings, zijn er meestal tig anderen die hetzelfde probleem ook hebben gehad. In dat geval vind je vaak een kant en klare oplossing door te googlen.

Als het opschonen van de data niet werkt, dan kun je bekijken of de browser in de safe modus wel functioneert. Ook standaardfunctie; handig en het vertelt ons waar de pijn zit.

Als de safe mode wel werkt, dan zit er kennelijk iets fout in de persoonlijke settings of is er een plugin of add-on die met de pootjes omhoog ligt. Dan kun je b.v. add-ons wissen of het profiel van de browser verplaatsen (de bijbehorende mappen hernoemen zodat je die later evt weer terug kan zetten).

Bovenstaande zou dan voor Edge en voor Chrome beschreven kunnen worden, afhankelijk van hoe gedetailleerd je de instructies wil maken.

Er is wat te zeggen om deze browser-reset stappen eerst te doen, maar je kan ook kiezen om eerst op malware te scannen alvorens de browser door te gaan lichten. Ik denk dat malware scannen wat simpeler is en voorkomt dat we een browser resetten die even later door de malware opnieuw geïnfecteerd wordt. Voordeel is dat je de ingewikkelde en uitgebreide browser-reset naar achteren schuift en minder vaak nodig hebt. Daar wordt de doelgroep denk ik blij van, maar die keus is aan jou :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:54

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

bloody schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:48:
Kudos voor TS dat hij zo rustig blijft terwijl >50% van de 'tweakers' hem affakkelen.
Mensen... waarom moet het altijd zo op de man... heb eens waardering voor iemand die belangeloos dit deelt.
Op misschien één reactie na wordt er gereageerd op de inhoud en niet op de persoon. Wanneer je toch ziet dat er op de man gespeeld wordt, doe dan even een TR zodat een moderator er naar kan kijken in plaats van klagen in het topic. Een beter forum begint bij jezelf. ;)

Modbreak:Verder is dit meer een post om in een blog te delen. Aangezien er al een interessante discussie is over of dit de juiste aanpak is zal ik hem niet sluiten, maar laten we proberen om de discussie netjes en constructief te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazzy op 07-05-2022 12:52 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Denk dat het een utopie is, om een pc zonder back-up op te schonen in een uurtje.

Mijn persoonlijke stap 1 is een complete schijf kopie maken, dat doe ik met een betaalde Acronis, booten met Acronis USB en schrijven naar USB storage.

Hierdoor kan je altijd terug naar de begin situatie als er iets misgaat.

Dat kost al snel een uur, afhankelijk van de hoeveelheid data.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Wat is er mis met Windows schijfopruiming en 1x MBytes te draaien ?
Van CCleaner blijf ik zo ver mogelijk weg want geregelt worden er zaken teveel "gecleaned" waardoor applicaties ineens dll errors en andere vage dingen krijgen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1