kghitcoy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 01:26:
hoi allemaal,
in september ga ik studeren maar ik twijfel tussen elektrotechniek en informatica. Mijn ouders zeggen dat er veel meer vraag is naar elektro ingeneurs dan ICTers maar als ik naar vacatures zoek zie ik nauwlijks vacatures voor elektro.
Als elektrotechnicus: Er is meer vraag naar ICT'ers, veel meer vraag. Echter, er is ook veel meer aanbod aan de ICT kant.
Qua de opleiding informatica heb ik al een idee wat voor banen ik zou kunnen krijgen maar bij elektrotechniek zit ik een beetje in de war wat voor carriere ik daarmee zou maken. het automatiseren van robots en maken van computerchips lijkt me interessant maar ik wil niet een monteur worden of iemand die de powergrid onderhoud.
Wat je niet wil gaat meer naar MBO elektrotechniek (of nou ja, bij powergrid onderhoud vermoed ik dat ook wel HBO'ers werken, maar de meterkast vervangen bijvoorbeeld wordt normaal door MBO'ers gedaan). Wat je wel wil gaat richting WO niveau. Zeker niet onmogelijk als HBO'er, maar het wordt wel makkelijker binnen te komen met een Master.
Nu is de vraag met welke opleiding ik meer geld zou kunnen verdienen en verder doorgroeien? HBO of WO doen? Master of geen master?
Master of geen master heb je nog een aantal jaar om over te besluiten, dus daar hoef je je iig nu niet druk over te maken. Qua salaris (wat ik overigens helemaal niet vreemd vind om mee te nemen in zijn algemeenheid), zal de ene gemiddeld vast wel iets hoger uitkomen als de ander, maar de spreiding zal ook groot zijn. Oftewel het hangt meer van je individuele keuzes en prestaties (en wat er op je pad is gekomen) af, als van de opleiding.
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 06:25:
Het zal ongetwijfeld een beetje van de opleiding afhangen, maar vroeger was electrotechniek op HBO-niveau inhoudelijk een zwaardere opleiding dan informatica. Meer wiskunde en techniek, minder projectmanagement en 'zachte' vakken.
Nu weet ik toevallig van een aantal grote technische bedrijven in Eindhoven omgeving (oftewel, zou niet zo moeilijk moeten zijn om te bedenken welke

), dat er klachten zijn dat HBO elektrotechniek ook steeds meer een focus krijgt op projectmanagement en minder op wiskunde. Nu weet ik dat een hoop hier vinden dat bedrijven zich niet te bemoeien hebben met wat er in een opleiding zit, maar goed, doe wat je wil met die kennis

. Geen idee hoe het zich verhoudt tot een informatica HBO.
CyberFly schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:57:
Afhankelijk van de situatie zit je aan het eind van de studie met een dikke schuld en met een relatief waardeloos diploma, een paar jaar werkervaring weegt veel zwaarder dan een diploma.
Er zijn ook clubs die je direct opleiden tot programmeur zonder alle bloat van een studie, heb je daar al eens naar gekeken? Geef dat een jaar of twee. Lukt het niet dan ga je braaf studeren. Lukt het wel pak je jaren voorsprong op jouw leeftijdsgenoten.
Dus best case heb je twee jaar eerder dat je begint met werken en geen opleiding, worst case heb je twee jaar later dat je begint met werken voor je je opleiding hebt. Oftewel ja, doe maar gewoon die opleiding. (Ik weet bij informatica er wel meer opties zijn om als autodidact een baan te vinden, wil TS echter bijvoorbeeld aan die chips meewerken, dan heb je gewoon minstens een HBO opleiding nodig).