Vieze lucht uit WTW unit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Dahlhaus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-06 19:40
Ik woon in een appartement, 20e verdieping. Sinds 2 maanden komt er een vieze lucht uit de inblaasroosters. Kookluchten, wc achtige geuren... Op bepaalde tijden (etenstijd) erger dan andere. Dit probleem is plotseling ontstaan. Als ik de luchtinlaat uitzet ontstaat in het washok waar de unit hangt een rioollucht, ook dat gebeurde vroeger nooit. Boven- en onderburen zeggen nergens last van te hebben.

De WTW unit is van Zehnder en vorig jaar nog vervangen (waarbij de installateur in eerste instantie de boel verkeerd aansloot waardoor de afzuigpunten lucht bliezen en de blazers juist afzogen).

Al twee keer een monteur op bezoek gehad, die kwamen niet verder dan wat water in de sifon doen en de filters vervangen. Maar dat is duidelijk niet het probleem. De laatste monteur dacht nog aan vervuilde kanalen, maar dan zou de vieze lucht de hele tijd hetzelfde zijn en dat is overduidelijk niet zo. Bovendien ontstond het probleem dus plotseling, niet geleidelijk.

Kan de WTW unit simpelweg kapot zijn zodat vieze lucht gemengd raakt met schone lucht? Of is dit niet mogelijk?

Alle suggesties zijn welkom, dan kan ik de volgende monteur (en mijn verhuurder) wellicht op het goede spoor brengen.

Martino

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Als ze het bij jou verkeerd aangesloten hebben.. wie zegt dan niet bij anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Dahlhaus
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:01:
Als ze het bij jou verkeerd aangesloten hebben.. wie zegt dan niet bij anderen?
Zou zomaar kunnen. Maar dat verklaart niet waarom het driekwart jaar goed (zonder vieze lucht bij mij) heeft gewerkt. In het hele pand zijn de units vervangen, maar dat was zeker een jaar geleden. En er zouden dan toch meer klachten moeten zijn (gebouw van 21 verdiepingen).

Martino

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:10
Heb je zelf wel een eigen afvoerkanaal? Ik heb mensen gezien die een sterke ventilatiemotor aansluiten ipv een wtw en dan dus overdruk het kanaal in blazen. Dan krijg jij het via je wtw terug in huis.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:39
De VVE al ingeschakeld?
Lijkt me inderdaad dat in geval van gedeelde kanalen er ergens iets verkeerd is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Dahlhaus
Clifdon schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:07:
Heb je zelf wel een eigen afvoerkanaal? Ik heb mensen gezien die een sterke ventilatiemotor aansluiten ipv een wtw en dan dus overdruk het kanaal in blazen. Dan krijg jij het via je wtw terug in huis.
Nee, ik deel het afvoerkanaal met de andere 20 verdiepingen. Zou ik dan de enige kunnen zijn die hier last van heeft? De stank is dermate dat het niet aan mijn gevoelige neus kan liggen ;)

Martino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

M. Dahlhaus schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:55:
Ik woon in een appartement, 20e verdieping. Sinds 2 maanden komt er een vieze lucht uit de inblaasroosters. Kookluchten, wc achtige geuren... Op bepaalde tijden (etenstijd) erger dan andere.
Dat moet toch al een signaal zijn.. wellicht heeft een andere bewoner zitten klussen en iets verkeerd aangesloten of een afzuigkap op het verkeerde kanaal aangesloten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Dahlhaus
The_Vice schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:09:
De VVE al ingeschakeld?
Lijkt me inderdaad dat in geval van gedeelde kanalen er ergens iets verkeerd is aangesloten
Het zijn huurappartementen, dus in mijn geval meldingen gedaan bij de verhuurder. Maar die sturen een standaard monteur die na wat glazig kijken het filter vervangt of wat water in de sifon gooit en weer weg gaat |:(
Het lullige is dat die meldingen bij super gemotiveerde callcenter-types aankomen die gewoon weer een ticket maken voor de volgende (andere) monteur ;)

Martino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:51
Check dit topic eens op beluchten en vacuüm trekken. Klinkt alsof daar in jouw appartement ook het probleem zit. Verse lucht wordt elders van aangetrokken dan bedoeld en trekt daar de kooklucht(en) mee naar binnen. Omdat je sifon ook wordt leeggetrokken, ruik je de rioollucht op het moment dat je de instroom uitschakelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Toke_gt op 19-04-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:10
Ik neem aan dat er een kanaal voor aan- en afvoer aanwezig is.
Zit jouw wtw niet verkeerd aangesloten en trekt hij de vieze lucht van anderen naar binnen? Dat is vreemd als dat ineens zo gebeurd.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Heb iets soortgelijks gehad... Boven en onderburen delen een gezamenlijk aan/afvoerkanaal.

Een van de buren vond een WTW onzin en had de zijne uitgeschakeld... Dat veroorzaakte de problemen.

VvE bestuur is langsgeweest, wtw is weer aangezet, problemen opgelost.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1