Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 19:57
Door de prijsactie van Ziggo overgestapt van KPN naar hun, spul binnen en installeren maar zou je denken. Helaas loop ik tegen twee punten aan waar ik hopelijk een oplossing voor kan vinden middels deze community.

Vraag 1:

Momenteel heb ik de Ziggo GIGA modem in de woonkamer staan (in bridge modus), die zou ik liefst in de meterkast op de gang willen. Nu was het gebied waar ik woon eerst van UPC en er hangt een coax aansluit punt.

Zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTVzdGLqnUvKnWercuPagEH2mOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWcPadE2cCGvVd6PSCtVmIrb.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat ook mogelijk om hem daar t hangen?

Vraag 2:

Voorheen had ik de KPN modem in router mode staan want mijn TP LINK m9 wilde maar niet icm met de kpn modem fatsoenlijk werken. Heel veel gedoe maar zal dat jullie besparen dus de tp link maar in AP mode. Alles wat bedraad was haalde 500//500 en wifi was redelijk tussen de 100-150 mbps.

Alleen nu als ik speed tests doe halen mijn bedrade devices niet eens de 100 mbps terwijl ik 1000//50 heb bij Ziggo. Ik had hem voordat ik hem door ziggo in bridge mode had laten zetten ook even getest toen die in router mode nog stond en helaas was dat toen ook al zo.

Dame aan de telefoon zei dat het na uurtje wel beter zou zijn.

Wat ik zelf heb gedaan is de devices (NAS en workstation) in de TP link router high prio gegeven en als ik een zelf test doe op de main deco zelf dan haalt die wel de 980 om 45mbs.

Er zitten 2 unmanaged 1000mb switches tussen de main deco en de bedrade devices.

Is er iemand die wellicht een idee heeft waar het aan ligt, alvast bedankt voor de input en feedback!

_/-\o_

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Het liefst plaats je de modem bij de hoofdaansluiting, in de meterkast in jouw geval. Ik zie wel dat deze zwaar verouderd is, en opschroef-F-connectors zijn ook niet ideaal (zeker niet met een beschadigde mantel), dus ik zou in ieder geval een monteur laten komen om de hoofdaansluiting te vervangen en misschien dat hij zo aardig is om wat nieuwe connectors te krimpen.

[ Voor 0% gewijzigd door hcQd op 19-04-2022 19:29 . Reden: Gramaticafout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
hcQd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:48:
Het liefst plaats je de modem bij de hoofdaansluiting, in de meterkast in jouw geval. Ik zie wel dat deze zwaar verouderd is, en opschroef-F-connectors zijn ook niet ideaal (zeker niet met een beschadigde mantel), dus ik zou in ieder geval een monteur laten komen om de hoofdaansluiting te vervangen en misschien dat hij zo aardig is om wat nieuwe connectors te krimpen.
Vanuit Ziggo kunnen ze een monteur sturen, denk je dat die dat kunnen of moet je echt iemand los hiervoor hebben?

Bedankt in ieder geval voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
Ik denk dat het sowieso verstandig is om je modem rechtstreeks op die kabel te hangen die uit je UPC kastje komt en dan de snelheid te testen, dan sluit je de bekabeling (die splitter en de kabels erna) in je huis uit, als je met deze hoofd aansluiting dan wel gewoon je 1000/50 haalt hoeft Ziggo ook niet per se te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Headblast schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:56:
Vanuit Ziggo kunnen ze een monteur sturen, denk je dat die dat kunnen of moet je echt iemand los hiervoor hebben?
Je moet bij de helpdesk aangeven dat de hoofdaansluiting aan vernieuwing toe is, ik weet niet dat een normale installateur, die normaal alleen de apparatuur aansluit, de juiste spullen bij zich heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die AOP op de foto is beetje oud, maar zou nog prima moeten functioneren met modem erop. Vraag is eerder waarom je niet daar bij hoofdaansluiting geinstalleerd hebt in eerste instantie...

Los daarvan, ik krijg de indruk dat je misschien om verkeerde redenen van provider gewisseld hebt. Je hebt een mesh router systeem aangeschaft en daar haal je niet de gewenste snelheden mee. Dat was zo bij KPN, dat is nu weer zo bij Ziggo. Lijkt me dat probleem niet bij KPN (of Ziggo) lag.

Begin eens bij het begin:
- hang de modem in meterkast als daar de coaxaansluiting is (wat ook het geval is in je foto).
- sluit een PC (laptop) rechtstreeks aan op de modem en kijk wat er gebeurt rechtstreeks met korte, goede UTP.
- heb je in die situatie problemen? trek aan de bel bij Ziggo. Zo niet? pas dan met andere apparatuur gaan rommelen.

In bridge mode belangrijk om te weten: de modem geeft maar aan één apparaat per boot een IP uit. Dus als je eerst laptop aangesloten hebt moet je modem rebooten voor je router (bijv eerste Deco M9 node) aansluit - of omgekeerd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Headblast schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:31:
... dus de tp link maar in AP mode...

... door ziggo in bridge mode had laten zetten ...
Volges mijn ga je niet zo ver komen met een modem in bridge mode en een router in AP mode. Verbazingwekkend dat je überhaupt nog 100 Mbps haalt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
(jarig!)
Headblast schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:56:
[...]

Bedankt in ieder geval voor je hulp!
ik heb het topic nog niet helemaal doorgelezen dus misschien is dit al geopperd.
maar uit ervaring kan de monteur dit ook gewoon, ik kreeg ook niet de aangeboden snelheid over kabel, monteur gebeld, hoofdaansluiting vervangen en een extra wifi punt gegeven zodat mijn wifi boven ook normaal zou aankomen, en alles werkt weer perfect

is wel handig om voor de zekerheid even door te geven bij de helpdesk zodat ze er ook 100% zeker op voorbereid zijn, maar in mijn geval had de monteur de spullen hiervoor al bij

[ Voor 12% gewijzigd door energydrank op 20-04-2022 01:19 ]

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:36
Wat ik zelf heb gedaan is de devices (NAS en workstation) in de TP link router high prio gegeven en als ik een zelf test doe op de main deco zelf dan haalt die wel de 980 om 45mbs.
Die Deco self test is een internet speed test toch? Dan lijkt er met je internetverbinding niks mis.

Wat voor switches zijn het? Dat je in oude situatie 500//500 intern haalde klinkt ook wat vreemd (klinkt als half-duplex i.p.v. full-duplex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
dion_b schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:57:
Die AOP op de foto is beetje oud, maar zou nog prima moeten functioneren met modem erop. Vraag is eerder waarom je niet daar bij hoofdaansluiting geinstalleerd hebt in eerste instantie...

Los daarvan, ik krijg de indruk dat je misschien om verkeerde redenen van provider gewisseld hebt. Je hebt een mesh router systeem aangeschaft en daar haal je niet de gewenste snelheden mee. Dat was zo bij KPN, dat is nu weer zo bij Ziggo. Lijkt me dat probleem niet bij KPN (of Ziggo) lag.

Begin eens bij het begin:
- hang de modem in meterkast als daar de coaxaansluiting is (wat ook het geval is in je foto).
- sluit een PC (laptop) rechtstreeks aan op de modem en kijk wat er gebeurt rechtstreeks met korte, goede UTP.
- heb je in die situatie problemen? trek aan de bel bij Ziggo. Zo niet? pas dan met andere apparatuur gaan rommelen.

In bridge mode belangrijk om te weten: de modem geeft maar aan één apparaat per boot een IP uit. Dus als je eerst laptop aangesloten hebt moet je modem rebooten voor je router (bijv eerste Deco M9 node) aansluit - of omgekeerd.
Reden van switch heel simpel, geld ;) kpn vroeg €100 per maand en Ziggo het eerste jaar €40,- dus dat was de belangrijkste beweegreden.

Heb gisteravond nog het volgende gedaan:

Laptop aangesloten op modem: volle snelheden
Laptop aangesloten op main slave van deco: ook volle snelheden
Laptop aangesloten op switch: 600/40

Vanavond nog even de testen op de laatste switch aangezien die door gaat naar 2 workstations die dus niet de snelheden halen.

Vriendin klaagde dat streamen via NPO heel haperig was maar met Netflix geen issue.
_H_G_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:03:
[...]

Die Deco self test is een internet speed test toch? Dan lijkt er met je internetverbinding niks mis.

Wat voor switches zijn het? Dat je in oude situatie 500//500 intern haalde klinkt ook wat vreemd (klinkt als half-duplex i.p.v. full-duplex).
Sorry ik bedoelde dat ik de volle kpn snelheden haalde bij verschillende speedtests. Dat haal ik nu niet met Ziggo.

Zijn 2 Netgear unmanaged gigabit ethernet switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:38
Raar dat met een switch ertussen er ineens problemen ontstaan.
Kun jij aangeven hoe het verkeer loopt bij: "Laptop aangesloten op main slave van deco" en "Laptop aangesloten op switch".

Is het:
Internet <--[COAX]--> Ziggo Connectbox <--[UTP]--> TP LINK m9 <--[UTP]--> Laptop?
Internet <--[COAX]--> Ziggo Connectbox <--[UTP]--> TP LINK m9 <--[UTP]--> Netgear Switch <--[UTP]--> Laptop?

In dat geval is het raar dat die extra "Netgear Switch <--[UTP]-->" zorgt voor 600/40 verbinding! Als je via diezelfde switch naar bijvoorbeeld je NAS zou gaan? Heb je dan ook een maximum 600mbit download van je nas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vooral raar dat iets zo diep in je netwerk verschil zou tonen tussen twee internetproviders :o

Misschien handig om ook binnen je netwerk te testen ipv alles over-the-top naar speedtest server. Als je zelf ergens een iPerf3 servertje kunt draaien (draait op vrijwel alles, Windows, Linux, meeste NAS etc) en dan client op een laptop draaien (zorg dat je TCP test met minstens 5 parallelle streams). Die kun je op verschillende plekken inprikken en zo meten zonder dat je internetverbinding een rol speelt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:43
Je probleem zit gewoon in het feit dat je het Ziggo modem in de huiskamer hebt staan.
Dat ding moet met maximaal 1.5m kabel op het AOP in de meterkast aangesloten worden.

Bij het modem is zo'n kabel met f-connector meegeleverd dus je kunt dat prima zelf doen.
En kant van de kabel in het modem, onderkant kant aansluiten van die T-splitter en de uitgang met een tweede kabel naar het modem.
Als je nog steeds twee coax uitgangen nodig hebt moet je die tweeweg splitter vervangen door een drieweg splitter.

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 20-04-2022 13:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:17:
Je probleem zit gewoon in het feit dat je het Ziggo modem in de huiskamer hebt staan.
Dat ding moet met maximaal 1.5m kabel op het AOP in de meterkast aangesloten worden.

Bij het modem is zo'n kabel met f-connector meegeleverd dus je kunt dat prima zelf doen.
Eh nee:
Neemt niet weg dat die modem in de meterkast hoort, maar snelheidsproblemen specifiek achter switch achter Deco achter modem hebben niets te maken met die modem.

Sowieso, risico van fout geplaatste modem is signaalniveaus. Als die kritiek wordt, vliegt modem offline. Het is niet als bij DSL of WiFi oid dat bij lagere signaalniveau een lagere modulatie met lagere data rate gekozen wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 20-04-2022 13:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ziggo schrijft dat gewoon voor dus zou ik het maar doen.
Als je een monteur laat komen en je hebt het niet correct aangesloten, dan krijg je een rekening.

En een heel stuk bouwmarkt coax ertussen levert onbetrouwbare resultaten.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 20-04-2022 13:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 10:38

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Alleen nu als ik speed tests doe halen mijn bedrade devices niet eens de 100 mbps terwijl ik 1000//50 heb bij Ziggo.
Dit ligt heel vaak aan een faulty UTP kabel of RJ45 connector.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yrGLtmT6cAysvtv8DOP1TE5aWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKi6emqE29qTROnjucA68lTn.png?f=fotoalbum_large

Zal het probleem niet zijn, maar die connectors zitten er ook niet heel lekker op...

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rensjuh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:25:
[Afbeelding]

Zal het probleem niet zijn, maar die connectors zitten er ook niet heel lekker op...
Inderdaad. Beide fout. Al dat 'schaamhaar' fungeert als antenne om ieder willekeurige stuk verstoring binnen te laten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is coax, dus asymmetrisch, die draden van de afscherming zijn geen signaal draden maar schermen de signaal draad af.
Ze fungeren dus echt niet als antenne.

Enkel als het zo slecht is dat er een gat in de afscherming komt levert dat problemen op, dan kan het signaal naar buiten en storing elders veroorzaken, of er kan storing binnen dringen.
Dat is overigens hier wel heel goed mogelijk.

Koop een paar f-quick connecors en zet die zo op de kabel.
https://www.klusspullen.n...schmann-qfc-5-connectoren

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 20-04-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:36:
Het is coax, dus asymmetrisch, die draden van de afscherming zijn geen signaal draden maar schermen de signaal draad af.
Ze fungeren dus echt niet als antenne.
Oh jawel. Als er een signaal op de afscherming komt, heeft dat ook invloed op de ontvanger.

Praktijkvoorbeeld:
https://community.ziggo.n...lt-steeds-weg/td-p/825134

Probleem was opgelost toen connector met schaamhaar (op de donkergrijze kabel) vervangen was:
Afbeeldingslocatie: https://dl.boxcloud.com/api/2.0/internal_files/845947672918/versions/907567478518/representations/jpg_paged_2048x2048/content/1.jpg?access_token=1!fw4YJmqOMicoh25lKe4s9Yi6WGjQcdhGWWI_ms9SmWmszZTftM5gh0AzSlCnwXKpZ-YE3qFKDyws_fWAU45pt9YkR8GWCOhHSbdFU9PzxjgyVl6AjLrXdQgavRLr-e3I-4qZK1UxUbR5AGAso4zK5ebo338ojRtn2miaXMNDtOK9mw7Dfh0WLCsSOBi2yO15glcahuUaZeax9o3aVaRKHF-BkUwkE4_QwMtfG7Rt-PdrfqPgYodqVUrFJUHoF0RGURTEjfpFM3Hu_WCKDGoTEGIcWF-Sfug6lBi-Rq82pyDnMCf_5kfo3bsJMnXxCMT4wpaoER7GHuoWxwBPbEF79I17igxhe8CACDMunkpo4pzJhIdtrnwMmYu7zBNb6SVLXJfFXfWZ1m5KeXgn0WoDW6LvkPwznRoq8spKAmk65eNFKEIafsMxyCztJ7fhUzGcoB_N1x4Q4m5oV1xMjtUGikSjTPdoDuFCvUG8K9_c_ZnpXAPh_cmpqVg6vOgx2dhUg6aAUWs1D5LTab9vy86fPVtwjjEYG1ni1TbYAlcFS0Fgi8gp9KhOKiphxf0xkMFUMIoMDZF3n-Ii4X8j3u8MPXhnOL4Y-BssDZK6xF-vY1fwwV7SWPX8EYdYRBbtsBi2hIDr7reJYpgDW_4fKTchn-CjF9m0iqwMe0ySV3KTFcKsogInmXZrV9ist7DxQ68y-8wB4rQFoWvpcJ7ifg6Sm2HxvW4QpShV83TEFldZnBjX9fnglGEBiHg.&box_client_name=box-content-preview&box_client_version=2.84.0

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Kan echt niet, al die draadjes liggen aan de afscherming (dus aan signaal aarde) en signaal dat daar op instraalt kan nooit bij de centrale signaal draad komen.
Dat is basic hf techniek.

Neemt niet weg dat dit soort schroef connectors nooit goed aansluiten en dus gevoelig voor storing maar dat heeft niets met antennewerking van afscherming draadjes te maken.

Alleen gaten in de afscherming veroorzaken storing gevoeligheid op met name de hoge frequentie banden.
Je ziet het nog eerder op je TV bij kanalen in de 800 Mhz band, terwijl het docsis netwerksignaal in de 600 Mhz zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:27:
Kan echt niet, al die draadjes liggen aan de afscherming (dus aan signaal aarde) en signaal dat daar op instraalt kan nooit bij de centrale signaal draad komen.
Dat is basic hf techniek.

Neemt niet weg dat dit soort schroef connectors nooit goed aansluiten en dus gevoelig voor storing maar dat heeft niets met antennewerking van afscherming draadjes te maken.

Alleen gaten in de afscherming veroorzaken storing gevoeligheid op met name de hoge frequentie banden.
Je ziet het nog eerder op je TV bij kanalen in de 800 Mhz band, terwijl het docsis netwerksignaal in de 600 Mhz zit.
DOCSIS gaat tegenwoordig tot de 1GHz en grootste problemen zijn inderdaad rond de 800MHz, specifiek de upstream van 4G/LTE.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als we dan toch gaan muggenziften.
Docsis 3.0 gaat tot 1000Mhz
Docsis 3.1 gaat momenteel tot 1218 Mhz en uiteindelijk tot 1794Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Beste mensen, dank voor jullie feedback en meedenken. Hierbij even kort de antwoorden en hoop dat het iets duidelijk is?
Groentjuh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:34:
Raar dat met een switch ertussen er ineens problemen ontstaan.
Kun jij aangeven hoe het verkeer loopt bij: "Laptop aangesloten op main slave van deco" en "Laptop aangesloten op switch".

Is het:
Internet <--[COAX]--> Ziggo Connectbox <--[UTP]--> TP LINK m9 <--[UTP]--> Laptop?
Internet <--[COAX]--> Ziggo Connectbox <--[UTP]--> TP LINK m9 <--[UTP]--> Netgear Switch <--[UTP]--> Laptop?

In dat geval is het raar dat die extra "Netgear Switch <--[UTP]-->" zorgt voor 600/40 verbinding! Als je via diezelfde switch naar bijvoorbeeld je NAS zou gaan? Heb je dan ook een maximum 600mbit download van je nas?
De eerste klopt, zo heb ik eerst getest en daarna netgear er tussen en toen laptop. Ik heb getest en haal bij verreweg niet de oude snelheden.
Techno Overlord schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:24:
[...]

Dit ligt heel vaak aan een faulty UTP kabel of RJ45 connector.
Heb de kabels gecheckt uiteraard maar gekke is waarom ik de tot de 18e bij KPN gewoon max snelheden haalde op alle devices en nu bij Ziggo niet eens in de buurt kom?
_H_G_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:03:
[...]

Deze: pricewatch: TP-Link 10/100/1000Mbps Desktop Switch met 8 poorten TL-SG108S

Edit: Vrijdag komt er een Ziggo monteur langs, hopen dat die hem in de meterkast kan plaatsen en kan checken waar het nou niet lekker zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Headblast op 20-04-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:08:
Als we dan toch gaan muggenziften.
Docsis 3.0 gaat tot 1000Mhz
Docsis 3.1 gaat momenteel tot 1218 Mhz en uiteindelijk tot 1794Mhz
Ik heb het puur over wat Ziggo nu in het netwerk heeft draaien waar TS op aangesloten is: ED3.0 QAMs tot 862MHz, dan een blok OFDM tot 1GHz.

De standaarden kunnen meer aan, huidige D3.1 modems kunnen iig tot 1218MHz, maar ik heb dat nog niet gebruikt zien worden (netwerk moet er ook geschikt voor gemaakt worden).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 10:38

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Headblast schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:58:

Heb de kabels gecheckt uiteraard maar gekke is waarom ik de tot de 18e bij KPN gewoon max snelheden haalde op alle devices en nu bij Ziggo niet eens in de buurt kom?
Misschien bij omprikken iets gesloopt, who knows. Het frappante is dat je op 100mbit blijft steken. Dat is namelijk ook een kenmerk van een UTP kabel waarvan een draad/connectie niet goed meer zit.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Techno Overlord schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:03:
[...]

Misschien bij omprikken iets gesloopt, who knows. Het frappante is dat je op 100mbit blijft steken. Dat is namelijk ook een kenmerk van een UTP kabel waarvan een draad/connectie niet goed meer zit.
Ja zo iets dacht ik al vanmiddag dus heb de kabels nagelopen en andere gebruikt. Blijft hetzelfde dus ik heb geen idee waarom die onder de 100 mbps download blijft op zowel mijn workstation als nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:36
Headblast schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:15:
Laptop aangesloten op main slave van deco: ook volle snelheden
Laptop aangesloten op switch: 600/40
Headblast schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:06:
Ja zo iets dacht ik al vanmiddag dus heb de kabels nagelopen en andere gebruikt. Blijft hetzelfde dus ik heb geen idee waarom die onder de 100 mbps download blijft op zowel mijn workstation als nas.
Hmm? Je had het eerder over 600mbps. Ik ging daar vanuit.

Als je die switches bekijkt, branden dan wel het 1000M lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 07:25

Kabouterplop01

chown -R me base:all

simpele next check zou zijn dat uplink kabeltje gebruiken, wat van je modem in je switch zit, om op je laptop aan te sluiten i.p.v in je switch, puur test. (en kijken wat @_H_G_ zegt, maar dan in de eigenschappen van je netwerkverbinding (én op je modem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
_H_G_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:06:
[...]

[...]

Hmm? Je had het eerder over 600mbps. Ik ging daar vanuit.

Als je die switches bekijkt, branden dan wel het 1000M lampjes?
Excuus dat kan inderdaad voor verwarring zorgen, voor alle duidelijkheid:

Coax - Modem - Router - Laptop: 980// 45 mb (heb 1000/50)

Coax - Modem - Router - Switch - Laptop: 600/40

Coax - Modem - Router - Switch - Switch - PC/NAS: 95//20

Beide switches groene lampjes en geven aan 1000mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wat als je die laptop achter die tweede switch hangt (aan het kabeltje van de PC, en via een bewezen goede kabel)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Orion84 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:26:
En wat als je die laptop achter die tweede switch hangt (aan het kabeltje van de PC, en via een bewezen goede kabel)?
Zelfde snelheden, had dat ook gedacht maar helaas. Nieuwe kabels ook erbij gepakt en getest.

Snap er echt helemaal niets van enige wat het verschil is tussen de oude situatie en de nieuwe is dat ik de Ziggo modem in de woonkamer heb staan en dat nu de TP link router het verkeer aanstuurt maar deze snelheden had ik ook toen de ziggo modem in router stond en de TP link in AP mode.

Kan mij niet voorstellen dat het hierin zit, enige wat ik mij kan bedenken is dat ik alles reset en opnieuw begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zelfde als wat de laptop elders haalt, of zelfde als de andere apparaten die in dat deel van het netwerk hangen? Ik neem aan dat laatste, maar in dit geval wel handig om daar even expliciet in te zijn :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Orion84 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:15:
[...]
Zelfde als wat de laptop elders haalt, of zelfde als de andere apparaten die in dat deel van het netwerk hangen? Ik neem aan dat laatste, maar in dit geval wel handig om daar even expliciet in te zijn :)
Zelfde snelheden als wat de workstation & NAS haalt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Headblast schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
[...]

Excuus dat kan inderdaad voor verwarring zorgen, voor alle duidelijkheid:

Coax - Modem - Router - Laptop: 980// 45 mb (heb 1000/50)

Coax - Modem - Router - Switch - Laptop: 600/40

Coax - Modem - Router - Switch - Switch - PC/NAS: 95//20

Beide switches groene lampjes en geven aan 1000mb.
Het probleem lijkt dus in je switches of de bekabeling van je switches te zitten. Zonder deze heb je dus wel volledige snelheid.

Volgende stap is dus een switch direct op je router aansluiten met een bewezen goede kabel en dan met een goede kabel naar de laptop en dan niet de bestaande bekabeling gebruiken. Heb je nu wel goede snelheid, is er ergens iets gebeurd met je originele kabel tussen router en switch. Zo niet, dan lijkt het erop dat de switch zelf de veroorzaker is van de problemen. Vooral omdat je bij Router - Switch - Switch voor een 2de keer snelheid kwijtraakt.

Zijn het managed switches of unmanaged? Als die managed is, dan zou je in de switch kunnen kijken of je daar ergens om wat voor reden dan ook een speedlimit op een bepaalde poort hebt of VLANS die niet nodig zijn. Unmanaged dus. Anders je switch een keer volledig factory resetten, kijken of dat soelaas biedt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 12:37
Draai deze test eens..

http://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Het zou kunnen dat je last hebt van buffer bloating, zie je helaas vaker op consumer grade netwerk apparatuur.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Ben er denk achter wat het is.. tussen de twee switches is er een kabel destijds getrokken door de vorige huurder door de muur.

Heb alle kabels vervangen en nog keer alles getest. Als ik dan de speed test doe volgens het volgende:

Coax - modem - router - kabel van router in de muur en vervolgens de kabel die uit komt in de meter kast gelijk in de laptop steek blijft die hangen op 100mbs. Aangezien die kabel in de tweede switch gaat en vervolgens naar de workstation en nas terug lijkt mij dat de issue.

Ik denk dat die kabel ergens keer kapot gegaan is of wellicht het aansluitpunt in de muur los zit.

Morgen maar even bekijken met de monteur want kan het niet zelf meten helaas anders dan dus wat ik vanavond getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Kleine update, kabel lag het niet aan, de utp stekker moest worden vervangen.

Wil graag iedereen bedanken die mee wilde denken en mods mogen slotje erop gooien.

Nogmaals bedankt allen! _/-\o_

Pagina: 1