XLS:Rapport genereren op basis van verschillende variabelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario_Vdh
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-04-2022
Doelstelling : Rapporten genereren op basis van variabelen die verwijzen naar data uit mijn excel file.

Bvb. Ik heb elke dag een file die elke seconde de temperatuur noteert. Nu zou ik graag willen weten hoe vaak gedurende x aantal seconden de temperatuur hoger of gelijk was aan waarde y.

Hoe begin ik hieraan in Excel?
Welke functie, welke formule of welke macro moet ik hiervoor gebruiken?

Heeft iemand een dergelijk voorbeeld in werking?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

We denken graag mee. Maar: dit klinkt op het eerste gezicht als een vraag die heel erg de basisfunctionaliteit van Excel betreft. Met zaken als als(), max() of aantallen.als() die je zult kennen na een paar intro tutorials.
En dan verwacht ik eigenlijk dat je eerst zelf een goede poging waagt. Kan je aangeven waar je vast loopt? Begin bij twijfel altijd eerst aan een simpeler document dan je grote document, je wilt eerst de functies goed leren gebruiken voor je het in de praktijk inzet.

of ik begrijp de vraag verkeerd. Dan wil je die wat uitgebreider uitleggen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario_Vdh
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-04-2022
Danku voor de reactie, maar de probeersels die ik al ondernomen heb, leveren geen resultaat op. De functies die je opsomt ken ik, maar zit te worstelen om dit in 1 formule te gooien (als die er uberhaupt is).

simpel voor gesteld is wat ik zoek te realiseren hetvolgende :

dit zijn de gegevens :
1 19,8
2 20
3 20,1
4 20,1
5 20,2
6 19,9
7 19,8
8 20
9 20,1
10 19,8
11 19,7

eerste kolom zijn de minuten
tweede kolom de temperatuur

wat ik hier wil uithalen is hoeveel blokken van tijd boven de 20 graden
zou moten geven :
1ste blok : 4 minuten (van minuut 2 tem minuut 5)
2de blok : 2 minuten (van minuut 8 tem 9)

Ben je mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Heel simpel toch, maak een formule die voor elke temperatuur aangeeft hoe lang die al in een bepaald blok zit. Dus dan krijg je iets als 0 1 2 3 4 0 0 1 2 0 0. Kan je daarna nog wat logisch mee doen om je gewenste eindresultaat te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah ik begrijp ‘em nu beter ja. Inderdaad, ga voor een hulpkolom. In B2: als A1 grotere gelijk aan 20, dan B1+1, anders 0. En desgewenst in C2: als B3 is 0 dan B2, anders “” (lege cel). Kopieer naar beneden.

Desgewenst kan je dan die kolom B verbergen. Je antwoorden staan in kolom C.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beter pak je powerbi en voer je die je Excel sheet als bron :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1