Tweedehands warmtepomp droger kopen, maar hoe kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:54

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik ben op zoek naar en tweedehands/refurbished warmtepomp droger, maar ik heb geen idee waar ik eigenlijk op moet letten, en wat een goede prijs is. Zo zie ik een Bosch WTW86570EX met 3 maanden garantie staan voor 225 euro, met een zelfreinigende condensator. Prijs klinkt goed, hij ziet er netjes en relatief modern uit, maar ik heb verder geen idee waar op te letten. Ik vind hier ook niet veel ander advies over behalve dat een warmtepomp droger goed is, of lijstjes met de top wasdrogers van dat moment (voor ons dus niet van toepassing). En dat zelfreinigende condensatoren handig kunnen zijn, mits je er ook nog zonder veel breekwerk zelf bij kunt om deze schoon te maken zo nu en dan. Maar hoe kom ik daar achter voor dit model?

Kortom, zou specifiek deze wasdroger een goede keuze zijn voor ons? We gebruiken hem in de zomer eigenlijk maar weinig, maar in de winter zo ongeveer 1-2 keer per week voor het grotere spul om sneller te laten drogen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

ik heb er thuis eentje (AEG warmtepomp) met eentje waarbij je de condensator handmatig moet schoon maken, daarnaast is die er ook niet uit te halen, dus is het schoonmaken eigenlijk niet mogelijk, dus dat ding is uren bezig omdat de lucht niet efficient erdoorheen gaat, na een paar maanden al spijt van de aankoop, maar ja, 7 jaar later hebben we hem nog steeds en werkt hij op zich prima.

wil je weten welk type condensator schoonmaak je moet doen, dan zou ik googlen op een handleiding.

[ Voor 13% gewijzigd door mmniet op 19-04-2022 15:39 ]

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-05 15:05
mmniet schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:37:
ik heb er thuis eentje (AEG warmtepomp) met eentje waarbij je de condensator handmatig moet schoon maken, daarnaast is die er ook niet uit te halen, dus is het schoonmaken eigenlijk niet mogelijk, dus dat ding is uren bezig omdat de lucht niet efficient erdoorheen gaat, na een paar maanden al spijt van de aankoop, maar ja, 7 jaar later hebben we hem nog steeds en werkt hij op zich prima.

wil je weten welk type condensator schoonmaak je moet doen, dan zou ik googlen op een handleiding.
Ik heb ook zo'n AEG.
Die is al 13 jaar oud (ofzo). (1e generatie warmtepomp droger)
Hij begint langzaam aan wel minder te worden, als in: slechter droog resultaat.
Ik zit eraan te denken om hem te vervangen.

Zelf zou ik niet 2e hands kopen, maar ik denk dat de staat van de condensator wel super belangrijk is bij een 2e hands koop.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Je noemt garantie dus dan is het geen particuliere koop lijkt mij. Bij mij in de stad zit ook een winkeltje dat tweedehands witgoed verkoopt. Die halen de boel ook uit elkaar om schoon te maken e.d. Daar zou ik het sneller durven kopen dan bij een particulier. Na een aantal wasbeurten heb je gauw genoeg door of het ding naar behoren werkt en of je evt. aanspraak moet maken op de garantie.

Ter referentie, wij hebben een AEG FiberPro T9DENS87 review door ThinkPad en die doet er zo'n 1h30/1h45 over en gebruikt dan 0,6 kWh. Als jouw tweedehands-nieuwe machine er vééél langer over doet en een stuk meer stroom gebruikt dan is er wat mis denk ik.

Je kan ook even het typenummer in YouTube gooien, vast wel een filmpje te vinden dat laat zien hoe je hem demonteert om de condensor schoon te maken.

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de reacties dusver! Ik probeer de handleiding te vinden, maar op de Bosch website blijkt dat er naast WTW86570EX ook nog "/01", "/02" etc. modellen bestaan. Heb er een paar geprobeerd maar van geen enkele zijn er nog handleidingen beschikbaar :( Googlen op hoe deze condensator te reinigen helpt ook nog niet echt helaas. Iemand nog een zoek suggestie hiervoor?

@ThinkPad het betreft inderdaad aankoop bij een winkel. Wel gevonden via FB marketplace dus geen idee hoe die zaak verder met hun aangekochte spullen omgaat, maar zou goed werkend moeten zijn, en dus met 3 maanden garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

Ik zou die zaak gewoon even bellen, als het alleen gaat om de condensator hoe je die schoon kan maken, dan is dat met een belletje zo opgelost. Een refurbushed is goed voor het milieu, dus in die zin een goede optie (ook financieel).

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
We zijn even langs geweest. Vriendelijke man. Had er heel veel staan die hij allemaal aan het refurbishen was. Hij legde uit dat de condensator lastig bereikbaar was, maar met een stofzuiger enigszins uit te zuigen is, dus kwestie van bijhouden. Uiteindelijk die droger en nog een koelkast gekocht voor weinig extra, incl. bezorging. Ben benieuwd hoe deze zal bevallen :)

Pagina: 1