Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verdeelkast met 3P B40 aardlek op 3P C20 Alamat in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bob Hamers
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:34
Pas op, titel klopt niet, het gaat om een B20 aardlek achter een C20 alamat.

Voor het plaatsen van een sauna met 11,5kW kachel wil ik een verdeelkastje neerhangen in een tuinhuisje waar een 4x2,5 YMVK-AS heen ligt.

Het idee is om een IP55 kastje te voorzien van:
  • 4P hoofdschakelaar
  • 3-fase 20A aardlek B-kar met 20A krachtgroep (volgens standaard specificatie van de saunaleverancier)
  • 1 fase aardlek 16A B-kar met 2 16A installatieautomaten voor verlichting en extra wcd
Tot dusver niet zo spannend, maar ik twijfel over 1 ding. In de meterkast is de grondkabel aangesloten op een 3P+N 20A C-kar aardlekautomaat zonder hoofdschakelaar ervoor. Kan ik daar bovengenoemde kast ongestraft achter plaatsen? Een 20A B-kar aardlekschakelaar achter een 20A C-kar aardlekautomaat zit me niet helemaal lekker. Maar gezien er geen hoofdschakelaar voor zit ga ik hem zomaar niet vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bob Hamers op 19-04-2022 13:55 ]

Beste antwoord (via Bob Hamers op 21-04-2022 08:07)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:03
20A is de max voor 2,5mm2 en dan moet de kabel korter zijn dan 70 meter (inclusief apparaat aansluitsnoer) Afbeeldingslocatie: https://boselektro.com/assets/images/9/9_31_1.gif.

Standaard is 16A vanwege langere kabels en mogelijk doorlussen (stopcontacten zijn hier ook op gebouwd). Als iemand jou verteld dat het 32A is moet het dikker zijn (4 of 6mm2) of degene weet niet waar die het over heeft. Die C20 aardlekautomaat absoluut niet verzwaren, dan kan de kabel smelten als die niet dik genoeg is.

Je haalt ook termen door elkaar:

Aardlekschakelaar = Beveiliging tegen aardfouten, als de foutstroom overschreden wordt schakelt deze de stroom uit. Standaard kan hier maximaal 40A doorheen met een foutstroom van 30mA (0,003A). Let op: deze schakelen niet uit bij kortsluiting of overbelasting.
(Deze hebben geen B of C karastiek, Wel type AC, A of B (AC is oud en werkt/mag niet meer, A is standaard , nieuw is B bij EV laders of slechte zonnepaneel omvormers)

Installatieautomaat = Beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting. Standaard 16A
Krachtgroep = 4 polige installatieautomaat voor 3 fasen apparaten

Aardlekautomaat = combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat in één. Deze hebben vaak een opschrift met meerdere nummers bijvoorbeeld van Eaton mrb6/16/3N/B/003-A Dit is de mrb6 serie, 16A, 4 polig, B-kar en 30mA type A aardlek foutstroom

De makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt mij het volgende
Aannames: De C20 automaat in de meterkast is een aardlekautomaat met 30mA foutstroom
De onderverdeler heeft in principe maar 4 onderdelen nodig
1x 40A 4 polige hoofdschakelaar
1x B20 4 polige installatieautomaat (krachtgroep) voor sauna
2x B16 2 polige installatieautomaat voor verlichting en stopcontact

Gezien de gelijktijdigheid lijkt mij overbelasting geen probleem. 11kw op 20A zekeren word gedaan om de automaat niet constant maximaal te belasten. Je heb 4A (900 Watt) per fase over zonder overbelasting. Zolang er geen frituurpan of andere warmte elementen op het stopcontact aangesloten worden zou ik mij geen zorgen maken over overbelasting.

Het nadeel aan deze oplossing is dat bij een aardfout je naar de hoofdkast moet en beide dus uitgeschakeld worden. Als je dat niet wil moet je selectieve aardlek toepassen en dat voegt makkelijk €200 aan onderdelen toe. Als er geen hoofschakelaar zit moeten de hoofdzekeringen er ook uit om die C20 dan te vervangen voor een selectieve C20 aardlekautomaat en verplicht een hoofdschakelaar te plaatsen. Dan de installatieautomaten in de onderverdeler vervangen voor aardlekautomaten.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is een electricien bellen en een hoofdschakelaar laten plaatsen, geen optie?

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 13:08
Waarschijnlijk scheelt het in de winter wel aan strooizout, denk dat je grondkabel redelijk warm gaat worden als je alle groepen volledig benut. Ze hebben mij ooit een vuistregel verteld over max 27A op 2,5 kwadraat.
Weet niet of dat nog steeds geldt en qua gelijktijdigheid zal het wel meevallen maar toch.
Zo zal ook je C20 aardlekautomaat aanspreken/uitvallen bij langdurig verbruik boven de 20A.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Bob Hamers
@Serpz0r Ik snap je punt mbt de kabel. Ik heb er ook over getwijfeld om de wcd voor op de buitenkant van het tuinhuisje vanuit de schuur aan te sluiten. Ik houdt alleen liever alles wat met het tuinhuisje te maken heeft beperkt tot de nieuwe verdeler in plaats van er andere losstaande groepen bij te mengen. Ik weet hoe ik het aansluit, maar een volgende bewoner niet en ik wil geen gedoe als die onder spanning komt te staan bij eventueel hobbyen.

De grondkabel is gewaardeerd op maximaal 32A. Mijn redenering was:
De saunakachel is 11,5kW dus max 16A per fase waarna ik nog 16A 'ruimte' heb. Dat was voor ik zag dat de meterkast dus een C20 had ipv de verwachtte 40A.

De twee groepjes hebben ieder 2 LED wandlampjes en een wcd die niet tegelijk met de sauna wordt gebruikt. Een van de wcd's dient voor een heggenschaar, dat zal max 3-4A zijn. Dus mocht het wel tegelijk gebeuren zou het nog steeds binnen de vuistregel passen. Voor de zekerheid kan ik twee 10A groepjes met een B10 installatieautomaat nemen ipv 16A.

Is het aan te raden de C20 te verzwaren? Hij zal er misschien enkel een keer uit gaan als de sauna maximaal aan staat en de extra groepen ook nog zwaar worden belast.

[ Voor 14% gewijzigd door Bob Hamers op 19-04-2022 15:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ricko1
20A is de max voor 2,5mm2 en dan moet de kabel korter zijn dan 70 meter (inclusief apparaat aansluitsnoer) Afbeeldingslocatie: https://boselektro.com/assets/images/9/9_31_1.gif.

Standaard is 16A vanwege langere kabels en mogelijk doorlussen (stopcontacten zijn hier ook op gebouwd). Als iemand jou verteld dat het 32A is moet het dikker zijn (4 of 6mm2) of degene weet niet waar die het over heeft. Die C20 aardlekautomaat absoluut niet verzwaren, dan kan de kabel smelten als die niet dik genoeg is.

Je haalt ook termen door elkaar:

Aardlekschakelaar = Beveiliging tegen aardfouten, als de foutstroom overschreden wordt schakelt deze de stroom uit. Standaard kan hier maximaal 40A doorheen met een foutstroom van 30mA (0,003A). Let op: deze schakelen niet uit bij kortsluiting of overbelasting.
(Deze hebben geen B of C karastiek, Wel type AC, A of B (AC is oud en werkt/mag niet meer, A is standaard , nieuw is B bij EV laders of slechte zonnepaneel omvormers)

Installatieautomaat = Beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting. Standaard 16A
Krachtgroep = 4 polige installatieautomaat voor 3 fasen apparaten

Aardlekautomaat = combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat in één. Deze hebben vaak een opschrift met meerdere nummers bijvoorbeeld van Eaton mrb6/16/3N/B/003-A Dit is de mrb6 serie, 16A, 4 polig, B-kar en 30mA type A aardlek foutstroom

De makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt mij het volgende
Aannames: De C20 automaat in de meterkast is een aardlekautomaat met 30mA foutstroom
De onderverdeler heeft in principe maar 4 onderdelen nodig
1x 40A 4 polige hoofdschakelaar
1x B20 4 polige installatieautomaat (krachtgroep) voor sauna
2x B16 2 polige installatieautomaat voor verlichting en stopcontact

Gezien de gelijktijdigheid lijkt mij overbelasting geen probleem. 11kw op 20A zekeren word gedaan om de automaat niet constant maximaal te belasten. Je heb 4A (900 Watt) per fase over zonder overbelasting. Zolang er geen frituurpan of andere warmte elementen op het stopcontact aangesloten worden zou ik mij geen zorgen maken over overbelasting.

Het nadeel aan deze oplossing is dat bij een aardfout je naar de hoofdkast moet en beide dus uitgeschakeld worden. Als je dat niet wil moet je selectieve aardlek toepassen en dat voegt makkelijk €200 aan onderdelen toe. Als er geen hoofschakelaar zit moeten de hoofdzekeringen er ook uit om die C20 dan te vervangen voor een selectieve C20 aardlekautomaat en verplicht een hoofdschakelaar te plaatsen. Dan de installatieautomaten in de onderverdeler vervangen voor aardlekautomaten.

• Bob Hamers
@Ricko1 Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik heb de kabel nog eens gecheckt, het is een YMvKas 4X4+as en geen 2,5 zoals ik eerst dacht. De automaat in de meterkast is een EATON mRB4-20/3N/C/003-A.

Dus ik zou de door jou beschreven inrichting kunnen gebruiken :)

• Ricko1
Dat is handig, in ieder geval minder verlies door de weerstand van de kabel. Verzwaren is alleen mogelijk bij een zwaardere hoofdzekering dan 3x25A. Een 32A automaat daarop plaatsen is geen goed plan.

Zijn er nog andere grootverbruikers in het huis zoals een inductiekookplaat, warmtepomp of laadpaal? Als de hoofdzekering nog de standaard 3x25A is kan dat teveel zijn als er meerdere tegelijk aangaan en langer blijven verbruiken. Als de hoofdzekering klapt moet je naar 3x35A en dat is een duur geintje (+-€750 per jaar aan vastrecht). Een intelligente sturing van de warmtepomp/laadpaal kan ervoor zorgen dat dit niet hoeft.

• Bob Hamers
Verzwaren van die groep hoeft ook niet, de sauna zal enkel tegelijk worden gebruikt met een paar lampen. Er zijn geen grootverbruikers buiten een 5-pits inductieplaat, maar deze zal nooit volledig benut worden tijdens het opwarmen van de sauna. Het zou inderdaad een beetje zonde zijn als de hoofdzekering verzwaard moet worden.

bedankt voor de tips!
Pagina: 1