Waterdrukschakelaar beregeningspomp

Pagina: 1
Acties:

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Ik heb recent een (Gardena) beregeningspomp gekocht, en daarbij blijkbaar niet voldoende opgelet op mijn beoogde gebruik. Als ik de pomp aan zet begint hij te pompen, en blijft dat volgens mij doen ongeacht of ik water vraag of niet. (Ik heb nog niet geprobeerd wat hij daadwerkelijk doet, maar in ieder geval zo’n action uitrekbare slang is al gesneuveld, en ik draai liefst de pomp niet gelijk stuk oid.) Eigenlijk had ik dus (gelijk) een hydrofoorpomp moeten kopen, maar ik zag dat je waterdrukschakelaars hebt die de pomp vraaggestuurd kunnen regelen.

De meest voor de hand liggende oplossing is een apparaat van Gardena (https://www.bol.com/nl/nl...akelaar/9200000010928466/), prijs rondom de 125 euro maar dat is het gemak me al wel waard. Alternatieve oplossing is die van een andere pompenfabrikant (dab) met een marginaal lagere prijs.

Als ik echter Google op waterdrukschakelaar kom ik ook alternatieven tegen van onder de 50 euro (bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...tdp-dsp/9300000003419206/), en betalen voor slechts het merk Gardena vind ik zonde. Heeft iemand enig idee of je ‘gewoon’ ieder type (voor buiten geschikte) waterdrukschakelaar zou moeten kunnen plaatsen en/of heeft daar ervaring mee, of zou er (meer) slimmigheid zitten in die van een bekender merk?

[ Voor 7% gewijzigd door Ugchel op 19-04-2022 12:41 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:15
Volgens mijn is het niet veel meer dan een veer die naar buiten gedrukt wordt bij bepaalde druk. Met geluk is het instelbaar.
Denk dat zelfs (met wat geknutseld) een remschakelaar van een auto / motor kan werken.

Maar we dwalen af.
Misschien kun je wel hydrofoor onderdelen los kopen die goedkoper zijn dan de off the shelf oplossingen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:52
Er is idd niet veel slimmigheid aan, die van bol is gewoon geschikt voor wat je wil.
Je hebt een pomp gekocht voor occasioneel gebruik (om tijdelijk in de tuin te leggen tijdens het beregenen); een pomp voor vaste installatie heeft zo'n drukschakelaar standaard zitten.

Een mogelijk probleem waar je nog tegenaan kan lopen, is snel in/uitschakelen van de pomp (schakelt in, druk stijgt dus schakelt uit, druk daalt dus schakelt in, ...); dat ga je tegen met een drukvat (zelfde als expansievat voor CV). Bepaalde regelingen gaan hun hysterese slim bijstellen om dit te voorkomen (waardoor je wel weer hogere drukken bekomt, dus goedkope tuinslang toont weer mooi waarom die goedkoop is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.