This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als ik links en rechts dat doe (moet ik een pijpje verplaatsen), dan zouden er 3x1 portrait met eronder 4x2 landscape passen links en rechts van het dakkapel. Erboven zouden er dan nog vier passen en kom ik op 26. Maar om dat nog een beetje uitstraling mee te geven is wel en uitdaging. Overigens moet ik dan de BTW handmatig gaan uitrekenen, het forfait loopt t/m 10.000 Wp.
Even snel gerommeld in de PDF:
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 19-04-2022 13:34 ]
- 27 gaat boven het forfait van 10k Wp. Een eerste voorzichtige berekening leert dat dat financieel erg ongunstig is.
- Hoe verdeel je goed de strings over zoiets? Pak je boven/onder of links/rechts?
- Schakel je in portrait niet meer panelen uit met schaduwdiodes dan in landscape?
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 20-04-2022 10:27 ]
Maar er komen steeds meer niet traditionele zonnepanelen op de markt die een andere verdeling hebben, zoals panelen met half-cut cellen e.d..
Gezien de afmeting 1722x1134 die veel meer voorkomt is dit een vaak voorkomend type die meerdere labels kent.
Op zich goede offerte voor 27x 390W 54S31 panelen (10.530 Wp) panelen. Voorstel is de panelen te verdelen in een serieschakeling van 3 strings van 9 panelen op een Solis-3P12K-4G. De omvormer start bij 180v, dus zou geen probleem moeten zijn.
Zit wel met een paar dingen.
1) Vanaf de 12 kW omvormer heeft Solis een fan tot 60 dB ipv passieve koeling. Tot 60 dB is een wasmachine. Maakt dat ding echt zo'n herrie? Iemand ervaring hiermee?
2) De omvormer levert tot 19,1A terug. Op een 3x16A groep gaat dat een probleem opleveren(?)
3) Ik dub dus over het model eronder is 10 kW, heeft passieve koeling en een max 15.9A. Solis geeft een 120% overdimensionering aan op hun systeem, maar levert niet meer dan hun gerate vermogen (10 kW). O.b.v. NOCT geen probleem, richting STC dus wel.
Als je niet tegen platte grafiekjes kunt dan ben je beter af met een 12kW. Wellicht ander merk?
Moderne omvormers gaan prima om met schaduw van de dakkapel. String verdeling maakt volgens mij weinig uit...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dan skip je die 2 voor de btw teruggave en heb je een hoop minder gedonder.
https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-x.html
Zijn een stuk lichter en 3 MPP trackers. Al denk ik dat 2 strings beter is. Dan werkt de shadefix beter. Misschien kan je ooit nog een stel op de andere kant leggen op de 3e tracker.
Ik heb even bij de bekende merken geneusd, maar de meesten vragen zo tussen de 18 en 20A afzekering bij de 12 kW systemen. De 10 kW omvormers zitten meestal op 16A, maar ook niet altijd vreemd genoeg.Ronald schreef op zondag 24 april 2022 @ 02:52:
@Señor Sjon het aftopverlies van de 10kW zou gering moeten zijn. Maar een 3x20A groep kan gewoon. Ja sommigen hebben problemen met 'selectiviteit'. Maar selectiviteit in huisinstallaties is dichtbij een illusie met automaten.
Als je niet tegen platte grafiekjes kunt dan ben je beter af met een 12kW. Wellicht ander merk?
Moderne omvormers gaan prima om met schaduw van de dakkapel. String verdeling maakt volgens mij weinig uit...
Wellicht komen er ooit nog 9-10 panelen op west (schuin garagedak) bij die er ook bij kunnen. Die heeft pas 2e helft van de dag goed zon wanneer de scherpte op zuid er wel af is.
Had ik al in de gaten. Proefberekening non-forfait is erg nadelig, zeker nu ca. 6 maanden na plaatsing de BTW sowieso 0% wordt.FireAge schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:18:
Offerte eventueel omzetten in 25 panelen. En nog een tweede offerte voor 2 panelen tegelijk bijplaatsen.
Dan skip je die 2 voor de btw teruggave en heb je een hoop minder gedonder.
En die kost een nier en je eerstgeborene?lothar schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:08:
SMA komt met een nieuwe Tripower. De 'X' Deze worden vanaf nu uitgeleverd.
https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-x.html
Zijn een stuk lichter en 3 MPP trackers. Al denk ik dat 2 strings beter is. Dan werkt de shadefix beter. Misschien kan je ooit nog een stel op de andere kant leggen op de 3e tracker.
Ja, ik!Señor Sjon schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:38:
1) Vanaf de 12 kW omvormer heeft Solis een fan tot 60 dB ipv passieve koeling. Tot 60 dB is een wasmachine. Maakt dat ding echt zo'n herrie? Iemand ervaring hiermee?
Fan kent 2 standen: aan of uit. De trigger om aan te gaan heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het is in ieder geval niet de gemeten temperatuur. Soms 50+ en dan blijft ie uit, andere keren aan vanaf 42 graden. Lijkt meer afhankelijk van geleverd vermogen. Maakt inderdaad best veel herrie. Omvormer hangt in grote kast op zolder en heb er daarom geen last van.
Panelen doen 27*390=10.530 / 3 = 3.510/fase. Dat is 15.3A bij 230V en 14.6A bij 240V. Dus in principe zou dit nooit een probleem moeten zijn, tenzij je 5% boven STC uit komt als de panelen nog nauwelijks gedegradeerd zijn en dan nog zou een zekering dit enige tijd moeten kunnen hebben. De omvormer kan maximaal 19A leveren.
De onderliggende 10 kW variant gaat wel op een 3x16A groep volgens de spec sheet. Die heeft een max van 15 kW max. ingangsvermogen en 10 kW nominaal (11 kW maximaal) uitgangsvermogen en heeft maximaal 15.9A als uitgaande stroom. Bijkomend voordeel is dat deze geen fan heeft die herrie maakt maar wel max 2 strings ipv 4 slikt.
Vanwaar eigenlijk die 150% DC/AC? Dat is toch niet logisch qua verschil?
Uitleg/Kennisdocument: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
32 euro: https://www.sandervunderink.nl/abb-automaat-3p-n.html
Overigens Kudos voor een elektricien die het snapt
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 03-05-2022 15:53 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Voor de mensen die graag het eindresultaat willen zien.
Na allerlei leverproblemen is de boel begin augustus uiteindelijk geplaatst. Er paste nog een extra paneeltje bij en het zijn er nu dus 28 geworden. Mooi symmetrisch op 2 strings van 14.
Wel valt op dat de string links continu ietsje beter presteert (meestal paar % verschil), ertegenover is meer heldere lucht ipv bomen en doordat links op de foto ook het westen is, ook wat meer koeling van wind. Schaduw op panelen is vrij vroeg/laat, dan is de piek er toch wel af. Die hinder valt me nog wel mee. Je hebt meer last van de niet meer directe instraling of (sluier)wolken.
Heb tot nu toe maximaal ~10,3 kW uit de panelen zien komen. De warmere dagen van de laatste tijd drukten de performance wel wat omlaag. Maar inmiddels heeft ie al wel 800 kWh opgewekt in 2 weken tijd.
Heb uiteindelijk in de omvormer de max capaciteit op 11.400 W gezet. Dat zou neerkomen op 237,5V @ 16A. Aangezien de boel richting de 250V gaat op één van de fases, zou ook 12 kW moeten kunnen, maar ik wil niet dat de groep eruit klapt terwijl ik niet thuis ben. Overigens heeft de Solis een fan, maar die heb ik nog niet gehoord. Wat daar dan weer voor nodig is...?