Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragcage
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 13:57
Hallo Tweakers,
Ik typ dit bericht vanaf een opa laptop uit 2012 waar ik graag nog een paar jaar extra van geniet voordat ik een hypermoderne superlaptop koop waar ik vervolgens hoop nog eens 10 jaar van te genieten.
Deze laptop heeft een 2.5 inch SATA HDD aan boord en ik wil die graag omwisselen voor een SSD.

Nou weet ik dat er ontzettend veel innovatie geweest is in de afgelopen 10 jaar omtrent SSD interfaces e.d. en daardoor weet ik niet naar wat voor type SSD ik moet zoeken om in deze laptop te steken. Natuurlijk moet het een 2.5 inch form factor hebben met SATA, maar ik ben bang dat als ik een nieuwe uit 2021 of 2022 koop dat deze niet compatibel is. Vandaar dit berichtje op het Tweakers forum. Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Beste antwoord (via ragcage op 19-04-2022 11:49)

Verwijderd

ragcage schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
Bedankt voor de snelle reactie! Ik hoef me dus geen zorgen te maken over bottleneck problemen?
Je kan je er wel zorgen om maken, maar je kan er toch niets aan veranderen. De rest van je laptop gaat de bottleneck zijn, niet de SSD. En SATA is backwards compatible, dus ook al heeft je laptop SATA 1, 2 of 3, de ssd zal altijd werken. De maximale doorvoersnelheid wordt dan alleen beperkt door je laptop.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gewoon elke 2,5" sata SSD gebruiken.

Op een laptop van die leeftijd maakt het eigenlijk niets uit welke je neemt, je kan gewoon de goedkoopste scoren. Afhankelijk van hoeveel ruimte je nodig hebt, ben je makkelijk onder de 50 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragcage
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 13:57
Bedankt voor de snelle reactie! Ik hoef me dus geen zorgen te maken over bottleneck problemen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ragcage schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
Je kan je er wel zorgen om maken, maar je kan er toch niets aan veranderen. De rest van je laptop gaat de bottleneck zijn, niet de SSD. En SATA is backwards compatible, dus ook al heeft je laptop SATA 1, 2 of 3, de ssd zal altijd werken. De maximale doorvoersnelheid wordt dan alleen beperkt door je laptop.