Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07 19:26
Mijn vraag

afgelopen weekend heb ik mijn pc verhuisd naar een nieuwe kast. nu ik mijn pc weer probeer op te starten brand het Dram lampje en krijg ik een lange piep en 2 korte piepjes (volgens het mobo boekje betekend dit een probleem met de ram.in het verleden heb ik eenzelfde probleem gehad toen helpt het om de bios te flashen echter helpt dit nu niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • asus rog strix X570-E Gaming
  • Ryzen 7 5800x
  • corsair 32GB DDR4 3600
  • AMD Radeon 6900xt
  • coolermaster 850 wat voeding
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- cmos baterij verwijderd.
- opstarten met 1 stick
- bios flashen zowel naar laatste versie als de voor laatste

Beste antwoord (via ricknr9 op 19-04-2022 17:09)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:15
De geheugencontroller zit in de cpu. Als die net niet goed meer in het socket zit door het verplaatsen dan zou dat het probleem kunnen veroorzaken. Reseat daarom de cpu. Een defecte cpu komt ook wel eens voor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:15
De geheugencontroller zit in de cpu. Als die net niet goed meer in het socket zit door het verplaatsen dan zou dat het probleem kunnen veroorzaken. Reseat daarom de cpu. Een defecte cpu komt ook wel eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
Uszka schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:43:
het zou kunnen echter deed de cpu het in de oude kast nog wel gewoon, en heb ik hier niks mee gedaan. ik zal vanavond dit eens proberen voor de zekerheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:51
ricknr9 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:58:
[...]

het zou kunnen echter deed de cpu het in de oude kast nog wel gewoon, en heb ik hier niks mee gedaan
Volgens mij zet je in je OP toch echt dat je je PC verhuisd hebt, met andere woorden hij is opgetild en weer neergezet. Ondanks dat ik je volledig op je woorden geloof dat je netjes en zuinig te werk bent gegaan, bestaat altijd de kans dat je CPU of andere hardware toch beschadigd is geraakt.

Beste is om inderdaad de CPU los te halen, pinnetjes te bekijken en als die in orde zijn weer terug zetten en zorgen dat deze goed geseat is.

Daarna 1 DIM gebruiken en in de juiste slot zetten.

PC aan zetten en kijken of je systeem een post geeft.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
Wylana schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:40:
[...]

Volgens mij zet je in je OP toch echt dat je je PC verhuisd hebt, met andere woorden hij is opgetild en weer neergezet. Ondanks dat ik je volledig op je woorden geloof dat je netjes en zuinig te werk bent gegaan, bestaat altijd de kans dat je CPU of andere hardware toch beschadigd is geraakt.

Beste is om inderdaad de CPU los te halen, pinnetjes te bekijken en als die in orde zijn weer terug zetten en zorgen dat deze goed geseat is.

Daarna 1 DIM gebruiken en in de juiste slot zetten.

PC aan zetten en kijken of je systeem een post geeft.
ik bedoelde dat ik niks met de cpu gedaan heb zoals het verwijderen uit het mobo bijvoorbeeld.
maar het is een goed punt dat hij geen goed contact zou kunnen maken ik ga dit vanavond eens nakijken bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricknr9
Het opnieuw installeren van de cpu heeft het probleem opgelost @Uszka & @Wylana bedankt voor de hulp
Pagina: 1