Kabels naar meterkast van een stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• MarcFrance
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-04-2025
Morgen heb ik een elektricien die komt kijken, maar ik heb een algemene vraag.

Eén stopcontact is een beetje verbrand en het vervangen ervan zonder alle kabels te vervangen is zo mogelijk niet eenvoudig.

Nu heeft mijn huis oude bedrading, maar de vraag is of het mogelijk is om de bedrading voor slechts een stopcontact te veranderen?

Ik weet dat het beter is om voor het hele huis te wisselen, maar vanwege de kosten etc.. Ik zou het liever wat langer uitstellen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Normaal loopt de kabel van stopcontact naar centraaldoos, niet helemaal naar meterkast. Waarom is dat geen optie? Of is het een stopcontact in meterkast zelf?

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-01 21:15
Als het stopcontact een beetje verbrand is wil niet zeggen dat de draden niet meer goed zijn.
Oude bedrading wordt niet slechter zover ik weet.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer oude bedrading wordt vervangen van een onderdeel van een groep dan moet die gehele groep worden aangepast (dat deel van de installatie). Wanneer het gaat om bijvoorbeeld de groep van de woonkamer dan moeten alle lichtpunten, schakelaars en wandcontactdozen worden voorzien van nieuwe draden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:49
sypie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:53:
Wanneer oude bedrading wordt vervangen van een onderdeel van een groep dan moet die gehele groep worden aangepast (dat deel van de installatie). Wanneer het gaat om bijvoorbeeld de groep van de woonkamer dan moeten alle lichtpunten, schakelaars en wandcontactdozen worden voorzien van nieuwe draden.
Maar niemand controleert dat dus wellicht dat de elektricien alleen dat ene stuk doet alsjeblieft het hem vraagt @sypie

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-01 10:41
Ligt eraan of het een beunhaas is of een gecertificeerd bedrijf

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon even het stopcontact eraf halen. Waarschijnlijk hoeft er alleen een nieuwe op en dan de draden wel goed vast zetten zodat het niet weer verbrand ;)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:06
Hoe oud is het huis. In ons jaren '30 huis zitten er overal en nergens verdeeldozen boven het plafond. Even de kabels van een hele groep vervangen vanuit de meterkast is er dus niet bij.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 13:00
Wat @Navi zegt, als het stopcontact het probleem was dan alleen dat oplossen.

Als de kabels zelf echt verbrand zijn => dam iig tot de eerste centraaldoos vervangen.
Van daaruit is het even nadenken. Als je elektricien gesmolten kabels laat zien naar de meterkast => helaas, vervangen ivm veiligheid. Als dat verder nog in orde is, alles vervangen kost geld en kan best een drama zijn als het al 10x verbouwt is (flexibele buis, 20 bochten, dichtgesmeerde centraal dozen, etc).

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
@MarcFrance
Belangrijkste is om de oorzaak van de brandplek duidelijk te hebben. Kan prima een slecht apparaat zijn.
Maar als het slechte bedrading is, los het dan correct op.

Een afgebrand huis is veel vervelender!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:46:
@MarcFrance
Belangrijkste is om de oorzaak van de brandplek duidelijk te hebben. Kan prima een slecht apparaat zijn.
Maar als het slechte bedrading is, los het dan correct op.

Een afgebrand huis is veel vervelender!
Precies dit, vaak is het alleen een slecht contact in het stopcontact zelf, maar als ook de aansluitingen er niet meer lekker uit zien moet je ook de bedrading vervangen. Dat het stopcontact zwart is, wil iig niet zeggen dat de hele installatie niet meer goed is (maar het kan wel, dus slim dat er een expert naar komt kijken)

[removed]

Pagina: 1