Zeer variabele verbindingssnelheid via Ziggo.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 01:26
Hallo allemaal,

Deze posting is op 23-04 ontdaan van niet relevante informatie. En op andere punten verbeterd

Zoals uit de titel is op te maken is er o.a. sprake van een instabiele internet verbinding.

De details van van de verbinding zijn: Ziggo Arris Connectbox en AOP, allebei ongeveer 2 ½ jaar geleden geplaatst. 600 om 40Mb/s abonnement. Tijdens het plaatsen van het AOP zijn ook de f connectors van de in huis coaxkabels vervangen. Een test van de internet verbinding door de Ziggo monteur direct op een netwerkpoort van de Arris, en aan de uitgang van de Inca die nu op een switch zit, gaf toen een gemiddelde internet verbingssnelheid aan van 550 om 38 Mb/s bijna maximaal.

Een recentere Ziggo speedtest uitgevoerd via een machine, die op een andere Ziggo aansluiting het maximaal mogelijke uit de aansluiting haalde (600 om 40Mb/s), haalt op z’n nieuwe stekkie op de genoemde switch gemiddeld maar 120 Mb/s om 35 Mb/s. Af en toe en zeer kortstondig zijn hogere snelheden haalbaar. Dat is achter het genoemde INCA MoCa traject over coax kabels en 2 gats aansluitingen uit 1987

Op die switch zijn 4 apparaten aangesloten. Een printer, een accespoint en daarnaast nog twee Windows machines. Af en toe wordt er ook een laptop bedraad aangesloten, ook Windows.
De gebruikte netwerkkabels zijn in minstens 3 gevallen zo lang dat er een overlengte van 2 tot 3 meter opgerold is.

Vragen:
– De ouderdom van de coaxkabel zou hoegenaamd geen probleem horen te zijn om een stabiel netwerk via de Inca’s op te zetten. Misschien met een lagere snelheid, maar wel constant.
Klopt deze gedachtegang?
– In hoeverre kan de oude 2 gats aansluiting de boel verstoren?
– En, een paar klosjes van cat5e kabels naast en deels op elkaar kan dat invloed hebben op de stabiliteit van het neterk?

Test mogelijkheid: Met een lange patch kabel het MoCa traject buitenspel zetten, verbeterd het dan of nog niet.

Stel dat de Inca / coax verbinding de bottleneck is welke minder drastische en risicovolle mogelijkheden zijn er dan nog?

[ Voor 37% gewijzigd door Kruiffie op 23-04-2022 19:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De cat5e kabels kunnen inderdaad wel degelijk van invloed zijn, maar zou je niet gauw mogen merken. Ook de oude coax kabels kunnen zéker van invloed zijn, de twisting van de aders in die kabels kunnen best anders zijn dan nu gebruikelijk is, bijvoorbeeld.

Wil je zekerheid, kun je eigenlijk maar 1 ding doen: meten = weten, maar ook vergeten. Al zit je met 10% afwijking nog best binnen de marge, imo. De maximale snelheid zul je sowieso nooit 100% halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kruiffie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 01:49:
[...]

Vragen:
– De ouderdom van de coaxkabel zou hoegenaamd geen probleem horen te zijn om een stabiel netwerk via de Inca’s op te zetten. Misschien met een lagere snelheid, maar wel constant.
Klopt deze gedachtegang?
Niet automatisch. Bij OFDM-based communicatie, zoals WiFi, maar ook MoCA, geldt dat snelheid en stabiliteit beide afhankelijk zijn van zelfde netwerkeigenschappen- bovenal SNR. Als je SNR goed is, heb je een snelle en zeer stabiele verbinding. Is je SNR brak, dan heb je een trage en bovendien instabiele verbinding.
– In hoeverre kan de oude 2 gats aansluiting de boel verstoren?
Ja, dat kan. MoCA werkt op hogere frequenties dan regulier TV-signaal, doorgaans 1150-1350MHz. Als je WCD enkel signaal tot 860MHz of 1GHz doorlaat, heb je een probleem. Oudere materiaal deed dat nogal eens.

Maar...

Heb aardig wat ervaring met MoCA in het algemeen en Hirschmann INCA sets in het bijzonder, en je moet het wel erg bont maken om dit soort prestatie/ervaring te krijgen.
– En, een paar klosjes van cat5e kabels naast en deels op elkaar kan dat invloed hebben op de stabiliteit van het netwerk?
Goede Cat5e kabels vervoeren foutloos 1Gbps (of 2.5Gbps bij 802.3bz). Slechte kabels - ongeacht standaard - geven gedonder.
Problemen, afgezien van het zoeken naar beschikbare tijd ter plaatse. Vanuit de meterkast is er geen enkele beweging te krijgen in de diverse coaxkabels. De relevante 2 gats aansluiting in de studeerkamer is alleen maar fatsoenlijk bereikbaar als er eerst een boekenkast gesloopt wordt.
Coax vervangen door een cat6a netwerkkabel zou leuk zijn, maar weinig kans.
Nieuwe kabel leggen vanuit de meterkast, geen bereikbare kruipruimte beschikbaar en een scheidingswand gemaakt met meer ijzer, kiezels en ongedefinieerde leiding en buistrajecten dan leuk is. Gaatje boren zal een hele uitdaging worden. En dan heb ik het nog niet over een ander stuk van de boekenkast… :-).

Stel dat de Inca / coax verbinding de bottleneck is welke minder drastische en risicovolle mogelijkheden zijn er dan nog?
Ik zou nog niet stellen.

Eerste wat je moet doen is achterhalen waar het mis gaat. Het heeft bijv nul zin om aan de coax waar MoCA overheen gaat te prutsen als je direct op de modem al tragere/instabielere prestaties ervaart.

Simpelste is: pak een laptop erbij die een Ethernetaansluiting heeft (of USB 3.0 Ethernet adapter heeft; *geen* USB 2.0 of lager) en ga op iedere UTP-aansluiting die je hebt testen, dus:
- direct op modem met korte known-good kabel
- op uiteinde UTP van modem naar INCA bij versterker
- op uitgang INCA elders met korte known-good kabel
- op uiteinde UTP van INCA naar PC

Zodra duidelijk is waar het mis gaat kunnen we kijken naar mogelijke oplossingen.

Trouwens je zegt geen idee te hebben wat prestaties van je INCA set zijn. Dat is sowieso nuttig om te weten. Dat uitzoeken is zo simpel als binnenhuis een speedtest te draaien. Draai op ene apparaat (bijvoorbeeld je desktop boven) een iPerf3 server, draai op ander apparaat (bijvoorbeeld een laptop die je beneden hangt) een iPerf3 client en meet TCP throughput (liefst met minimaal 5 parallelle streams, dus -P 5 flag gebruiken) tussen de twee. Ik zou bij INCA normaliter verwachten dat het in de buurt van max voor Gb Ethernet uitkomt, dus >900Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
@dion_b ion_B

Dank voor jouw uitgebreide reactie.

Even ter verduidelijking dit is niet bij mij thuis. Sinds enige tijd heb ik een back- up en Plex server elders staan. Netjes via SSH en SFTP (met certificaten) bereikbaar. Zelf heb ik de luxe van KPN gigabit glas én een Ziggo 600 om 40Mb/s verbinding. Ik heb die machine dus uitgebreid kunnen testen.
Niet automatisch. Bij OFDM-based communicatie, zoals WiFi, maar ook MoCA, geldt dat snelheid en stabiliteit beide afhankelijk zijn van zelfde netwerkeigenschappen- bovenal SNR. Als je SNR goed is, heb je een snelle en zeer stabiele verbinding. Is je SNR brak, dan heb je een trage en bovendien instabiele verbinding.
Gisteravond, even voor het plaatsen van mijn bericht, was de verbinding met 557 om 38 Mb/s zeer netjes te noemen. Bijna gelijk aan maximale snelheid. Vanmorgen was het weer 120 om 35 Mb/s
SNR brak zou ik dan zeggen, maar toch niet helemaal. O en er was en is weinig ander netwerkverkeer.
Ik zou nog niet stellen.

Eerste wat je moet doen is achterhalen waar het mis gaat. Het heeft bijv nul zin om aan de coax waar MoCA overheen gaat te prutsen als je direct op de modem al tragere/instabielere prestaties ervaart.
Fair enough. Vandaar ook mijn idee om met een lange -zoals jij het stelt known-good- kabel tijdelijk het INCA coax traject buitenspel te zetten.

Toevoeging aan mijn oorspronkelijke bericht. Ik meende mij te herinneren dat redelijk kort geleden de Ziggo verbinding een tijdje gemonitord is. Dat bleek te kloppen. Tijdens die meting die plaatsgevonden heeft over een periode van enkele weken in november/december 2021 is de verbindingssnelheid niet onder de 400Mb/s gekomen.

Zodra ik ter plaatse kan wezen zal ik mijn best doen om ook die Iperf3 test te draaien. Kan ik mooi thuis met mijn eigen machines eert proberen. ;)
Dank je wel nogmaals en ik meldt mij weer zodra ik meer weet. Kan helaas wel even duren. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kruiffie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:09:
[...]

Gisteravond, even voor het plaatsen van mijn bericht, was de verbinding met 557 om 38 Mb/s zeer netjes te noemen. Bijna gelijk aan maximale snelheid. Vanmorgen was het weer 120 om 35 Mb/s
SNR brak zou ik dan zeggen, maar toch niet helemaal. O en er was en is weinig ander netwerkverkeer.
Niet mooi, maar je weet in het geheel niet waar in de keten het fout gaat, dus het hoeft nog niets met SNR op MoCA stuk te zijn. Hou alle opties open totdat je heldere aanwijzingen hebt.
[...]

Fair enough. Vandaar ook mijn idee om met een lange -zoals jij het stelt known-good- kabel tijdelijk het INCA coax traject buitenspel te zetten.
Dat is mooi - maar je negeert daarmee alle andere mogelijke zwakke schakels, en je bewijst alleen maar onrechtstreeks dat het aan de MoCA ligt. Wederom, pas focussen op een ding als je weet dat het daar mis gaat. Je hebt niet eens een lange UTP nodig om dat hier te doen. Met een korte known-good patchcable kom je een stuk meer te weten, doordat je iedere schakel uit kunt sluiten. Als blijkt dat het op bestaande UTP dat MoCA-stuk in gaat goed is en op uitgang MoCA stuk slecht, dan weet je zeker dat daar je probleem zit. Als je dat hele stuk overslaat en het is wel goed, kan het ook aan de patchcables gelegen hebben.
Toevoeging aan mijn oorspronkelijke bericht. Ik meende mij te herinneren dat redelijk kort geleden de Ziggo verbinding een tijdje gemonitord is. Dat bleek te kloppen. Tijdens die meting die plaatsgevonden heeft over een periode van enkele weken in november/december 2021 is de verbindingssnelheid niet onder de 400Mb/s gekomen.
Ziggo kan enkel het stuk tot aan de modem monitoren. Dat zegt weer niets over de MoCA binnenhuis en ook niet over de UTP-kabeltjes.

De tijdstippen die je noemt klinken alvast niet als capaciteitsproblemen op netwerk van je provider. In dat geval verwacht je namelijk slechtste performance begin van de avond en juist beste performance 's morgens vroeg. Maar goed, ik zou het vooralsnog ook niet uitsluiten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
@dion_b

Ik ben mij ervan bewust dat ik een vraag gesteld heb waar niet 1.2.3. een antwoord op te geven is.
Er zijn erg veel variabelen. Als ik erg veel mazzel heb lukt het een keer om het interne netwerk langer plat te leggen dan die paar minuten nodig voor het verwisselen van een paar netwerkstekkers.
Niet mooi, maar je weet in het geheel niet waar in de keten het fout gaat, dus het hoeft nog niets met SNR op MoCA stuk te zijn. Hou alle opties open totdat je heldere aanwijzingen hebt.

...Als je dat hele stuk overslaat en het is wel goed, kan het ook aan de patchcables gelegen hebben.
Als ik met een lange patchkabel het MoCa stuk oversla en dan ga testen zijn er verschillende mogelijkheden.
- De snelheid via Ziggo speedtest is na zeg een 5 tal tests achter elkaar consequent hoger of gelijk aan de minimale gemeten snelheid op de verbinding tot het modem. Ergo het grotere probleem zit ergens in het MoCa deel, of de patchkabels op dat traject.
- Veranderd er niets kan ik deze patchkabel direct in de ethernetpoort van één van de twee machines prikken (En de MoCa verbinding weer herstellen naar de switch voor de rest van het netwerk) om diezelfde switch uit te sluiten, en ja dan kan het nog steeds de patchkabel zijn die eerst in die machine zat. Maar alleen voor die specifieke machine.

F.Y.I. Foute aanname wat betref capaciteitsproblemen van Ziggo in dat deel van hun netwerk.
Tijdens de plaatsing van de huidige Arris is er door de monteur aangegeven dat dat wel degelijk het geval was en niet op korte termijn zou veranderen. We zijn nu 21/2 jaar verder, en er zijn weinig aanwijzingen dat de situatie verbeterd is.

Kan je nu een beetje beter leven met mijn voorgestelde plan van aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is prima een antwoord op te geven - door meten op locatie.

Wat je hier doet is steeds aannames over mogelijke oorzaken. Misschien is het een ervan, misschien meerdere. Maar totdat je systematisch dingen gaat uitsluiten weet je het niet. Sowieso heb je het nog steeds over meten met speedtest over internet terwijl je ook lokaal met iperf kunt meten. Voor alles binnenhuis is dat de betere optie.

Mbt capaciteitsproblemen: als wat de monteur zegt klopt (ook geen sinecure...) blijft het punt dat capaciteitsproblemen op de drukste momenten van de dag spelen, niet de rustigste. Dat is exact omgekeerde van wat je constateert. Misschien zijn er wel capaciteitsproblemen maar heb jij er geen last van. Geen wonder dat er niets verandert als je dat voor dogma aanneemt ipv zelf stap voor stap uit te zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
Ik heb testresultaten voor jou.

Er zijn tussen 8:30 uur en kort na 10 uur vanmorgen via normale Windows shares wat bestanden heen en weer gekopieerd. Voordat dat gedaan is is de known-good cat6a kabel tussen de normale Windows 11 machine en de switch verwisseld met de even lange cat6 tussen de Arris en de INCA in de meterkast.
Resultaten intern: tussen 900 en 950Mb/s vrijwel strak met bestandsgroottes variërend tussen 2 en 20GB

De verbinding met de buitenwereld kwam vanmorgen weer niet boven de 120Mb/s uit

Als jij tussen 01:00 en 02:00 uur 's nachts tot de drukke periode rekent op een carrier netwerk mag dat hoor. In die periode is gek genoeg de haalbare snelheid vaak het hoogst. En een halve straat op vakantie kon ook geen kwaad.

De volgende test die zo snel mogelijk gedaan gaat worden is de Windows 11 machine aan de INCA achter de NEXT Box hangen en dan nogmaals wat bestanden uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
@dion_b

Is er nog een kans dat je wat van je laat horen?

Misschien is het lastig voor jou als iemand die jij wil helpen niet (direct) kan doen wat jij voorstelt.
Je kan ook druk geweest zijn en andere keuzes gemaakt hebben, ik weet het niet

Ik probeer binnen de mogelijkheden die ik heb zo goed mogelijk te zoeken. Terwijl ik dit typ loopt er een sftp transfer van 2 bestanden gelijktijdig en is de maximale snelheid net boven de 120Mb/s gemiddeld rond de 50.

Als je naar het bericht hierboven kijkt zie je dat intern zonder het MoCa traject erbij te betrekken de volle snelheid van een Gb verbinding gehaald is. Als de variabele snelheid binnen het Ziggo netwerk mij niet in de weg zit zit er toch ergens in het MoCa traject een probleem

In mijn eerder beschreven thuissituatie was rond de 500Mb/s behoorlijk stabiel haalbaar van KPN gigabit glas naar Ziggo 600 om 40Mb/s.

Graag op een volwassen manier meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
Origineel topic

Inmiddels is het gelukt om op locatie het een en ander verder uit te zoeken en via dit topic wil ik de resultaten tot heden delen.

In de oorspronkelijke situatie rond 1987 was de groene buitenkabel van Casema, met een ruime lus in de meterkast, direct doorgeleid naar 1 dubbelgats AOP in wat nu de studeerkamer is. Op enig moment is die lus doorgeknipt en is er via loze leidingen een uitgebreider coax netwerk ontstaan naar andere ruimtes. Uiteraard via wat splitters en een versterker.

Het Casema coax, annex MoCa, segment naar de studeerkamer hadden we tijdelijk buitenspel gezet via een lange ethernet kabel van de Ziggo Arris naar een TP Link switch in de studeerkamer. Speedtest op de twee aangesloten Pc's gaven gelijk prima waardes aan. Gelijk of zelfs beter dan het 600 om 40Mb/s abonnement.
De verbinding tussen de twee Pc's was al eerder getest.

Volgende test. De ethernet kabel tussen MoCa en Arris weer terugplaatsen, en de lange kabel in de MoCa aansluiting achter de TV in de woonkamer stoppen. De resultaten waren nagenoeg identiek aan de eerdere tests.

Huidige situatie: Een kleine switch achter de TV en de lange kabel achter de boekenkast naar een switch in de studeerkamer.

Nog te doen: Het verouderde 2 gats aansluitpunt vervangen door een nieuwe versie, en de coax verbindingen in de meterkast opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 11:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

@Kruiffie ik heb je vervolg samengevoegd met je originele topic. Vervolg past prima hierbij en zo blijft alles centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
rens-br schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:29:
[mbr]
@Kruiffie ik heb je vervolg samengevoegd met je originele topic. Vervolg past prima hierbij en zo blijft alles centraal.
[/]
Het is een keuze, Ik kan er prima mee leven (y)

Alleen jammer dat het niet als "Nieuw Topic" wat meer aandacht trekt van b.v. @dion_b

[ Voor 12% gewijzigd door Kruiffie op 05-08-2022 01:01 ]

Pagina: 1