Vaste/flexibele kern, welke connector?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rated
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-08-2024
Hallo mede Tweakers,

In ons nieuwe huis moeten een aantal nieuwe netwerkkabels getrokken worden. Hiervoor wilde ik Cat6a (SFTP CU) gaan gebruiken. In de muren liggen al buizen en daar krijg ik kant en klare kabels helaas niet doorheen (vanwege de connector), vandaar dat ik zelf connectoren op de kabels moet gaan zetten.

Het betreft een standaard thuis setup met wat klein kantoor gebruik. Het gaat dus een PC, NAS, en een tv, spelcomputer etc. dat aangesloten wordt. Er zal media gestreamd worden tussen apparaten en grote data transfers zijn niet direct aan de orde. Niets spannends dus.

Nu wilde ik de volgende kabel gaan gebruiken:
https://www.allekabels.nl...bel-per-rol-50-meter.html

Het betreft een Cat6a met een flexibele CU kern AWG26/7.

Als ik naar de connectoren kijk, zijn alleen cat6a connectoren voor vaste kern verkrijgbaar op allekabels:
https://www.allekabels.nl...dulaire-rj45-stekker.html

Kan ik deze connectoren voor vaste kern ook gewoon gebruiken op een kabel met flexibele kern? Of gaat dit problemen geven?

De maximale lengte van één enkele kabel zal rond de 15/20 meter zijn. Het grote deel van de kabels zal onder de 15 meter blijven.

Voor mij is het uiteindelijk belangrijk dat ik een goede stabiele verbinding heb door mijn hele huis en naar al mijn apparaten. Gezien enkele kabels ook onder de vloer komen te liggen, wil ik meteen voorbereid zijn om de komst van 10Gbit apparatuur. Wifi wil ik door middel van een mesh netwerk gaat opzetten met meerdere (2/3) accesspoints.

Ik hoef in deze niet te besparen op de prijs van een kabel of connector. De kwaliteit van de kabels/connectoren moeten goed zijn. Zijn bepaalde kabels/merken die het beste uit de tests komen?

Zijn er nog dingen waarop ik moet letten bij het knijpen van de kabels? Welke kleuren volgorde etc. kan ik het beste gebruiken?

Mocht iemand nog andere tips/adviezen hebben, dan zijn deze uiteraard welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Rated op 19-04-2022 01:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:41
Hier zijn de laatste tijd zoveel topics over geweest, lees die ook eens door zou ik zeggen. Anyway, even kort:
-kabels trekken in buizen doe je met vaste kern, afmonteren op een wandcontactdoos
-shielded is onzin voor thuis
-connectoren voor vaste kern niet gebruiken op flexibele kern andersom ook niet
-in het ideale geval maak je een patch paneel in je meterkast waar je de vaste kern op aansluit, en dan ga je met patch kabels naar je apparatuur. Deze stap wordt vaak overgeslagen, gewoon connectoren op de kabel en inprikken. Hier thuis ook, werkt al 15 jaar prima

[ Voor 43% gewijzigd door sig69 op 19-04-2022 01:19 ]

Roomba E5 te koop