TLTR: Zie laatste kopje Hulp / vragen / feedback:
Inleiding:
Als fotograaf ben ik vaak met veel (zware) apparatuur op stap. Momenteel laad ik zodra ik bij de klant ben deze op twee "simpele" opvouwbare transport karren. Als het gaat om 1 malig spullen van het busje naar de locatie te brengen en visa versa gaat dit prima op 2 wagentjes, zelfs in het extreemste geval waneer het volgende mee gaat.Wagen 1:
2x Rugtas (550 x 260 x 330 mm) p.st ~ 15KG
2x Case (559 x 229 351 mm) p.st ~ 20KG
2x Tas (560 x 290 x 210 mm) p.st ~15KG
Totaal gewicht +/- 100 kg
Netjes verdeeld in 2 stapels van 3 hoog met een spanband er omheen.
Wagen 2:
3x Lamp statieven tas á 3 statieven per stuk ( ~250⌀ x1040 mm) p.st ~ 2,5KG
1x camera statief ( ~300⌀ x1100 mm) p.st ~ 15KG
~x Overige accessoires ( verschillende afmetingen) ~ 25KG
Totaal gewicht +/- 75 kg
Alles in de lengte plat op de kar inclusief een spanbanden
Probleem:
Het probleem is echter het dat ik continu als een soort van Nomade aan het werk ben en eenmaal bij op locatie vaak moet verplaatsen 6-12 keer per dag. Dit vertaalt zich in meerdere locaties (binnen een klant locatie) waar iedere keer de apparatuur moet worden op en afgebouwd voor iedere scene. Eenmaal aangekomen op "locatie 1" - "scene 1" moet meeste van het karretje af om toegang te hebben tot de juiste tas of koffer. Met deze bovenstaande karretjes is het in de huidige vorm van de opdrachten die ik doe niet meer handig en efficiënt om zo door te werken. Kortom er moet een nieuwe oplossing komen daar dit erg slecht voor de rug is en niet meer efficiënt qua handelingen.Wens:
Om dit process beter te kunnen stroomlijnen ben ik op zoek naar een transportwagen met de volgende specs:- Maximale afmetingen 900 x 700 x 900 *
- Maximale totale last van 200KG
- 2 verdiepingen (bodem 150kg, top 50KG) Meer is beter.
- Modulair**
- Inklapbaar***
- Goede rubber- of lucht- banden.
*
- Maten zijn gekozen omdat ik overal door een standaard breedte van een deur wil kunnen komen. Dit zelfde geld voor minimale lift afmetingen van 1m x 1,35m.
- Daarnaast zou het mooi zijn als de maten bescheiden blijven zodat hij ook nog zo in het bestelbusje kan worden gereden d.m.v. 2 opklapbare losse oprijplaten. Afmetingen busje 1600 x 1150 x 1200 mm.
**
Daar behoeftes veranderen over tijd, niet elke opdracht hetzelfde. Extra modulariteit is dus altijd welkom zodat ik iets nieuws kan ontwerpen en bevestigen aan de kar.
Ruimtebesparing is altijd een pre, daar wanneer niet in gebruik moet hij niet het hele laadruim van de bus in beslag nemen. Het makkelijk in en uit elkaar klappen van de kar is dan ook een pre. Mag best 5 a 10 minuten duren. Echter hoe sneller en simpeler hoe beter. Natuurlijk wel in achtname dat dit niet te veel afdoet aan stabiliteit en stevigheid.
Onderste laadvlak:
Alle items van kar 1 zoals bovenstaand beschreven (tassen en koffers vol met apparatuur). handigste en beste zou zijn als deze in 3 stapels van 2 kunnen worden geplaatst.
Bovenste laadvlak:
De ingebruik genomen apparatuur zoals camera, optionele lenzen, laptop, mini charge station en items die gedurende de scènes nodig zijn. Door deze hier te plaatsen zijn ze altijd voorhanden en is het in en uitpak werk al voor een groot deel verminderd.
Statief rek voorkant:
Door een statief rek te maken aan de voorkant zouden er 4 lamp astatieven en 1 foto statief kunnen worden bevestigd. Waneer aanwezig kunnen de statieven direct vanuit de bus worden geplaatst op de kar waardoor ze voor de rest van de dag voor handen zijn, en tussen de scènes door makkelijk weg te zetten zijn. Hier zou een quick release systeem van statieven top zijn. Wellicht is het zo te maken dat ze stevig genoeg vast staan dat een ingeklapt statief inclusief lamp hier te plaatsen / bevestigen. (zorgt er voor dat ook deze maar 1 keer in en uit de tas moet.)
Inspiratie / oplossing?:

Google: Video camera production cart
Het concept van een video / fotografie productie kar is uiteraard niks nieuws, je ziet deze ook vaak voorbij komen bij grotere foto en of film producties. Deze hebben over het algemeen exact mijn wensen centraal staan waardoor de bovenstaande wens / werkwijze zou worden behaald (en mijn rug wordt bespaard).
Al een tijdje kijk ik uit naar zo een kar, maar tot nu toe kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om minstens 1200-1500 euro te besteden (zonder accessoires). Om jullie ook een idee en context te geven heb ik enkele kant en klare modellen gevonden.
€3.389 - Proaim atlas
€3.250 - Magliner
€2.250 - Tilta
€2000 - Mule
€1700 - Proaim victor
€1700 - Rainy City Camera
€1639 - Adicam
€1560 - theconcart
€1200 - Lince
Zoals je ziet 1200 - 1500 euro is niks als het gaat om zulke karretjes! Wat mij betreft mega prijzen (uiteraard: garantie, R&D, uurloon, marketing etc) maar dat terzijde dat moet toch wel goedkoper kunnen?
Daar deze "custom foto karren" erg veel kosten dacht ik er zal vast wel een bestaande kar bestaan die lijkt op wat deze foto karren bieden. Na wat zoeken kwam ik uit op een kar van Fetra die best eenvoudig in en uit elkaar te halen zou zijn op het oog. Kosten ~725 euro.
DIY oplossing:
Daar we niet voor niets Tweakers zijn, dacht ik waarom geen zelfbouw? Daar ik niet vies ben van zulke projecten ben ik aan de slag gegaan met een ontwerp dat bestaat uit voornamelijk "off the shelf" onderdelen. As inspiratie de bovenstaande karretjes, met als hoofd inspiratie de kar van Lince Cart die voor een groot gedeelte uit T-slot aluminum extrusions bestaat (en tevens als goedkoopste uit de bus komt).Het ontwerp is volledig in 3D hier te bekijken:
https://a360.co/3vxCfUR * [update 21 april]
*Er zullen vast en zeker nog wat (alignment) foutjes in het ontwerp zitten. Tevens zijn schroef verbindingen zoals van profiel met andere onderdelen niet meegenomen om het allemaal wat te versimpelen en sneller te kunnen ontwerpen.
Maatvoering is tevens terug te vinden in het ontwerp; totaal maat kar / frame zijn 900x700x~700 mm en met wielen er bij komt dit op +/- 900mm
Kar "uitgeklapt":
/f/image/BmIJJj3wWbrDtLRiIgiZMJfp.png?f=fotoalbum_large)
[update 21 april]
Kar basis + lose boven plaat:
/f/image/qz2Yo059A1cNvzFvuueZioRK.png?f=fotoalbum_large)
[oude render]
Kar "ingeklapt":
/f/image/nLMiZeE6zHReKCzSpvYJHf7B.png?f=fotoalbum_large)
[oude render]
Meer gedetailleerde omschrijving:
Om iets meer inzicht te geven over de keuzes & hoe alles in elkaar zit onderstaand wat meer info beginnend bij de onderkant.
Wielen:
2x Penn Elcom zwenkwielen van 125mm met rem
2x Penn Elcom zwenkwielen van 125mm zonder rem
4x Penn Elcom quick release bevestigingsplaat (Wielen kunnen dus om hem compact te maken met een klip losgemaakt worden. Dit scheelt dus al snel 20cm!)
Draagkracht per wiel: 180 kg
Plaatmateriaal:
n.t.b. in ontwerp is gebruik gemaakt van een 3mm alu plaat + geperforeerd maar dat is waarschijnlijk geen optie met het gewicht dat er op zal komen. Boven op deze platen zal ik een zachte inlay (bijvoorbeeld tapijt) worden gelegd om beschadigingen van apparatuur tegen te gaan.
Aluminium profiel en bijbehorende connectoren:
Voor het ontwerp is er gebruik gemaakt van Aluminium profiel 40x40L I-Type sleuf 8 met al de daarbij behorende 40x40 connectoren en toebehoren.
Schanier keuze:
Scharnier 40 I-type sleuf 8 + extra benodigde klemhefboom
Bevestiging van boven plaat aan de "schanier poten:"
Het idee is dat de scharnier poten kunnen worden opengeklapt naar buiten. Totdat deze de 5mm alu "T plaat" raakt aan de buiten kant van het frame. Hierdoor zou de poot haaks moeten staan met het frame waarna deze kan worden vastgezet met de klemhefboom.
Tevens zouden deze "T plaat" er voor moeten zorgen dat de constructie / scharnieren niet door het duwen aan het bovenblad "overstrekken" in gebruik, met alle gevolgen van dien! Wellicht dat ik hier nog wat extra lengte moet geven aan de stam van de T om dit effect te verbeteren, of nog luxer de I van de T te laten zetten in een U zodat de poot er letterlijk in valt. Echter zal er dan een kleine inkeping moeten worden gemaakt voor de klemhefboom.
Wat niet goed in het ontwerp is te zien (niet goed is opgenomen in ontwerp) is dat de bovenste kopse kant de poot zal worden voorzien van 55mm uitstekend draadeinde. Deze kan dan later in het voorgeboorde gat in het bovenliggende bovenplaat profiel worden gestoken.
De Hoek 40 I-Typ sleuf 8 aan de onderkant van de bovenplaat dienen dan als "geleiders" om de bovenplaat te plaatsen op de poten. Zodra deze los ligt kan het uitstekende draadeinde gebruikt worden om het geheel vast te zetten met op elke hoek een Ster greep met binnendraad.
Handvat
Handvat zal nog even naar gezocht moeten worden deze komt zo uit de fusion 360 lib, zal vast wel ergens een mooie te vinden zijn
Statief houder
Aan de voorkant heb ik een begin gemaakt aan de statief houder, deze is work in progress en is nu meer aanwezig in zijn vorm als placeholder.
Kosten:
Als ik alle kosten optel van de kar zou ik bij het gebruik van 40x40 T-slot aluminum extrusions en 8mm HDPE platen inclusief alle andere benodigdheden uitkomen op een prijs van ~ 500 euro exclusief verzendkosten.Hulp / vragen / feedback:
Voor ik alles bestel heb ik echter nog wel wat vragen betreft het ontwerp en de belasting die het krijgt te verduren zoals boven omschreven.Is een aluminium profiel van 40x40L voldoende stevig voor deze constructie?
Scharnier constructie betrouwbaar genoeg? Danwel betere oplossing?
Materiaal en dikte van de bodemplaat 900mm x 700mm:
Momenteel zit ik te kijken naar de volgende opties, echter hulp nodig bij materiaal dikte en keuze.
Fijnste zou zijn zo ligt mogelijk voor een goede prijs.
- Betonplex á 9mm = 37euro
- HDPE á 8mm = 57 euro
- Aluminium á 3mm = 67 euro
- Trespa?
- ?
Algemene feedback
Verder sta ik altijd open voor overige ontwerp ideeën en comments op het huidige ontwerp. Mocht je iets zien waarvan je denkt ai dat gaat fout! Dan hoor ik het graag!
[ Voor 255% gewijzigd door Macsylver op 21-04-2022 21:59 ]
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears