Opeens lagere vdsl2 snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:41
Ik heb hier een vdsl2 verbinding die al jaren op maximale snelheid van 111/30 stond. Sinds vorige week is de snelheid na een onderbreking verlaagd naar een stabiele 92 Mbit download, een verlaging van bijna 20 %. Als ik in mijn fritzbox kijk, zie ik ook dat de fysieke afstand van mijn modem naar de wijkkast verhoogd is van 30 meter naar 343 meter en de wijkkast staat echt tegenover mijn huis. Een beetje vreemde zaak lijkt mij en ik heb al een poging gedaan om in contact te komen met Budget Internet, mijn provider.
Na drie kwartier in de wacht te hebben gestaan werd de verbinding helaas verbroken en heb ik het verder maar niet meer geprobeerd.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze ongevraagde snelheidsverlaging?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDlYDlRijED-09MLUvKi4fHeCKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tMX9tKh6W3kPPT7gP4Od5I4.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rocketman op 19-04-2022 10:23)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die 300m is neem ik aan geschat op basis van de signaalsterkte. Klinkt alsof er idd iets is gebeurd met de bekabeling tussen jouw en de providersmodem. Of met jouw modem, of met de providersmodem...

Ondanks de "ik heb niets vervangen" zou ik toch even de modem direct op je hoofdaansluiting testen met een ander kort kabeltje (just to be sure) en als dat ook 92mbit is, is het buiten wat je kunt doen behalve de melding maken en hopen dat ze de oorzak vinden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:18

HaterFrame

Well... Poo came out!

Na een onderbreking, dat klinkt als schade aan de kabel. Herstel kan zorgen voor een verminderd signaal.
Wat doet het modem na een powercycle?

[ Voor 15% gewijzigd door HaterFrame op 19-04-2022 00:05 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Welke kabel zou beschadigd kunnen zijn? Ik heb de fritzbox een paar keer herstart, maar dat geeft geen resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tussen je modem en je ISRA, tussen de ISRA en de DSLAM. Maar je DSLAM zal waarschijnlijk opnieuw moeten intrainen om weer je oude snelheid terug te pakken. Bij een herstelde lijn zal dat een aantal dagen mogen duren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Vooral ook vreemd dat hij ineens een andere route pakt die 300m verder is. Op die afstand haal je sowieso geen 111Mbit meer. Je zou bijna denken dat er iets met die wijkkast tegenover je aan de hand is en ze de boel hebben omgeleid om dat misschien later te fixen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die 300m is neem ik aan geschat op basis van de signaalsterkte. Klinkt alsof er idd iets is gebeurd met de bekabeling tussen jouw en de providersmodem. Of met jouw modem, of met de providersmodem...

Ondanks de "ik heb niets vervangen" zou ik toch even de modem direct op je hoofdaansluiting testen met een ander kort kabeltje (just to be sure) en als dat ook 92mbit is, is het buiten wat je kunt doen behalve de melding maken en hopen dat ze de oorzak vinden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
Vanochtend heb ik de bedrading van en naar het isra punt bekeken en er zaten diverse kabeltjes los in de oude PTT kastjes. Alles heb ik even goed bevestigd en inmiddels is de verbinding bijna terug op de oude snelheid en de fysieke afstand staat weer op 30 meter. Even doortrainen en de boel is weer als vanouds denk ik! Bedankt voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1