Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexsnoeren
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04-2022
Mijn vraag
Ik merk de laatste tijd dat er op bepaalde dagen een continu gasverbruik is van 0.43m3 per uur. Altijd direct waarde ook. Zo ook afgelopen weekend. We waren niet thuis en thermostaat handmatig en vast op 17 graden. Zaterdag zie ik dit in de app en zondag, exact vanaf 00u niet meer...

Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FQA-_oEgGXF9_Uozzw7ZBJQ4K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6qOI5syEqvJfO9NM3BKK4eT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O9_bW35oLO80nKLKAvhSIrxlzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgRg0quWWTMHRk7r0ipciLJq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO2W4t_t6riVRPkDzaLTwJ6Uss4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XS92E8XL8EWbjUqj4DUY63Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD6N6cZLP9aNKjOfknn1suzmHWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7CrekQSyTed8UbFFYoxqATF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:22
Comfortstand tapwater of zelflerend?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Dat zou ook mijn eerste gedachte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:53
Welke ketel heb je en kun je een foto van je display meesturen. Dan kunnen we beter inschatten of je comfortstand aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Houd vermoedelijk een reservoir water op 70 graden oid. Maar vind 0.43m3 om dat warm te houden wel vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wellicht toch vraag van de thermostaat? Ik weet dat (bijvoorbeeld) nest-thermostaten aan voorverwarmen doen.
Misschien sloeg de afgelopen weken de thermostaat op zaterdagavond wél aan en heeft hij dit 'zelflerend' overgenomen?

De komende dagen heb je waarschijnlijk geen verwarming nodig, je zou de thermostaat een weekje kunnen afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:41
Je ketel zal altijd een beetje gas gebruiken. De mijne gebruik 0,08 à 0,15 m3 per dag als hij "uit" staat. Is volgens mij een dagelijkse brandertest die uitgevoerd wordt.

0,5 m3 per dag doet vermoeden dat je een warmhoudfunctie aan hebt staan. Kijk thuis bij de ketel eens of deze in "comfort" modus of "eco" modus staat. Staat ie niet in eco modus zet hem daar dan in.

Heb je een mooie besparing gemaakt! Moet je wel wat langer wachten op je warme tapwater.

ik ga koffie drinken...lezen is een vak

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 19-04-2022 09:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Psst, tijd voor een bakkie koffie, het is 0,43 m3 per uur, dat is aanzienlijk verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Heb je die 16e april nou 10kuub verbruikt, door die 0,43 per uur? Is wel een beetje gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Alexsnoeren schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:28:
Ik merk de laatste tijd dat er op bepaalde dagen een continu gasverbruik is van 0.43m3 per uur. Altijd direct waarde ook.
Zie je dit ook terug in je meterstand?

Het kan gewoon een software-glitch zijn, waardoor je dit terugziet. Dat je meter een beetje heen en weer springt en dat de software dan denkt dat je continu verbruikt.

Want 0,43m3 is in 24 uur zo'n 10m3, dat betekent dat je verbruik zo 1000-den m3's te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:53
Misschien het gas aan laten staan in de keuken?

We kunnen eigenlijk alleen maar gokken met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Je ketel staat waarschijnlijk in comfort stand. Dan houdt hij je water op temperatuur en heb je meteen warm water.
Op de eco modus duurt het 30 seconde voordat je warm water krijgt.
Hij houdt dus niet meer je water op temperatuur en verbruikt dan alleen gas wanneer jij warm water wilt.

Let opt dat dit tap water betreft en niet de temperatuur van je verwarming.

[ Voor 11% gewijzigd door Blubkens op 19-04-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:41
Cheesy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:13:
[...]

Psst, tijd voor een bakkie koffie, het is 0,43 m3 per uur, dat is aanzienlijk verwarmen ;)
0,43m3 per uur vermoed idd verwarming verbruik. En niet zo weinig ook.

Ik ga nog een wat koffie zetten ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Toen wij een slimme meter kregen, bleken wij een gaslek in de ketel te hebben. Gaslek was een groot woord want het gas werd via het rook-kanaal afgevoerd, maar toch.

Het bleek dat de afsluiter niet goed functioneerde en continu een beetje open bleef staan. Volgens de monteur een vaak voorkomend probleem met dat type ketel (Remeha Avanta).

Misschien heb jij iets soortgelijks voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:08
Je kunt wat testjes doen.

Hoofdafsluiter in de meterkast (oid) dicht, is het dan weg?
Afsluiter bij de ketel dicht (zit waarschijnlijk een gaskraantje onder de ketel), is het dan weg?
Heb je een gaskooktoestel? daar ook even de afsluiter dicht, is het dan weg?
Of alles eerst allemaal dicht en dan 1 voor 1 open, kijken of het probleem weer op gaat treden.
Stekker uit de ketel trekken, is het dan weg?
Thermostaat los koppelen, als die inderdaad bemoeizuchtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:12
Kijk en noteer ook eens de standen op de gasmeter zelf. De resolutie is daar wat hoger (meer getallen achter de komma). 's Ochtends als je opstaat en 's avonds als je naar bed gaat even noteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

Negeer wat de app zegt en noteer de standen die je op de gasmeter in de meterkast zelf ziet. Je wil de originele meetdata gebruiken, en niet de verwerkte data die je in een app ziet.

Zit je dan niet meer op 0.43 kuub/uur maar op (zo goed als) nul? Dan is de app, of de database erachter brak. Niet jouw probleem. Controleer voor de zekerheid met je jaarafrekening of de standen overeen komen met wat de gasmeter aangeeft en neem comtact op met je energieleverancier wanneer dit niet het geval is.

Zit je nog steeds op 0.43 kuub per uur wanneer je dit op de meter zelf ook meet? Draai dan de hoofdkraan eens een nacht dicht. Zit je dan nog steeds op 0.43 kuub per uur? Neem dan contact op met de netbeheerder omdat je meter stuk is.

Is je gebruik echter met een dichte hoofdkraan nul terwijl met de hoofdkraan open je op de meter zelf zo'n 10 kuub per dag verbruikt dan verbruik jij daadwerkelijk dit gas. Bel dan de loodgieter/CVmonteur omdat je een daadwerkelijk levensgevaarlijke situatie hebt in huis....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het kan een waakvlam zijn, of de comfortstand van je doorstromer voor het warm water.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Iedereen die aangeeft dat het de comfortstand kan zijn, die leest toch niet goed. JA het zou deze stand kunnen zijn als het niet om bijna een halve kuub per UUR is. Dat is gigantisch veel. Op een dag dat de zon de hele dag schijnt én deze mensen niet thuis zijn.

@TS ik zou als een malle gaan zoeken en uitsluiten. Want dit kost je afhankelijk van je tarief ergens tussen de 10 en de 30 euro per dag.

Next step: verbruik op de slimme meter vastleggen. Je zal de eerste niet zijn die naar foute/brakke app data kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 19:32
t14wo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:56:
Iedereen die aangeeft dat het de comfortstand kan zijn, die leest toch niet goed. JA het zou deze stand kunnen zijn als het niet om bijna een halve kuub per UUR is. Dat is gigantisch veel. Op een dag dat de zon de hele dag schijnt én deze mensen niet thuis zijn.

@TS ik zou als een malle gaan zoeken en uitsluiten. Want dit kost je afhankelijk van je tarief ergens tussen de 10 en de 30 euro per dag.

Next step: verbruik op de slimme meter vastleggen. Je zal de eerste niet zijn die naar foute/brakke app data kijkt.
Om hier op aan te sluiten. Ik heb zelf ook een tijd last gehad dat mijn app altijd hetzelfde uurverbruik liet zien. Je kan dit checken door de meterstand van dag op dag te noteren en dan controleren of die 0.43 m3/h echt plaatsvindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:49:
Het kan een waakvlam zijn, of de comfortstand van je doorstromer voor het warm water.
Een waakvlam van bijna een halve kuub per uur is bizar, dat is een affakkelvlam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEyEPrrT4h2Q39K9_va1teXttQs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KfvhtwJXQfSfZ7zHLbr9tsAa.webp?f=user_large

En een doorstromer werkt op elektriciteit, niet op gas (tenzij je in je schuur een HRe hebt staan).

Dus ik denk niet dat het één van deze dingen is. Ik zet mijn geld op een brakke app of toch de verwarming.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

KabouterSuper schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:53:
[...]

Een waakvlam van bijna een halve kuub per uur is bizar, dat is een affakkelvlam.
[Afbeelding]

En een doorstromer werkt op elektriciteit, niet op gas (tenzij je in je schuur een HRe hebt staan).

Dus ik denk niet dat het één van deze dingen is. Ik zet mijn geld op een brakke app of toch de verwarming.
Een doorstromer kan ook werken op gas, of pellets, er zijn ook warmtepompdoorstromers. Dat zegt alleen dat het niet met een boiler werkt.

Maar dat het wat veel is voor een waakvlam heb je wel een punt ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

Marzman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:49:
Een halve kuub per uur is 4 kW aan warmte per uur. Dat is een waakvlam van een meter hoog...

Een beetje woning heeft een warmtebehoefte van 4 kW wanneer het buiten nul tot vijf graden en zonder zon is. Ofwel, een beetje winterdag en een gemiddelde woning gebruikt 0.5 kuub per uur om de gehele woning te verwarmen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Het is ook niet meer te checken, want sinds zaterdag is het niet meer?

Anders even luisteren bij de gasmeter of je er een flow hoort. Sowieso even de stand noteren en 15 minuten later weer even kijken, dat weet je of je continu verbruik hebt (en checken dat de verwarming niet is aangeslagen in die tussentijd).

0,43m3 super strak elk uur lijkt een fout in de code/data, vrij onwaarschijnlijk dat het verbruik zo stabiel 0,43 per uur is. Je zou sommige uren net 0,42 of 0,44 verwachten mocht er alsnog continu gebruik zijn (of een lek), omdat het verbruik waarschijnlijk niet exact 0,43000 m3 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:30

Technomania

Huiskamer verslaafde.

[...]

[Afbeelding]

Vooral in het donker is dat een waar spektakel _/-\o_
YouTube: Affakkelen NAM Den Helder 29-10-2013

Ontopic: En wat was het verbruik op andere dagen? Ook zo'n hoog gasverbruik of alleen zaterdag? Misschien dat de app van slag is en het verbruik nog gecorrigeerd gaat worden (verkeerde meterstand doorgekregen?)

[ Voor 11% gewijzigd door Technomania op 19-04-2022 13:13 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Alexsnoeren schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:28:
Ik merk de laatste tijd dat er op bepaalde dagen een continu gasverbruik is van 0.43m3 per uur. Altijd direct waarde ook. Zo ook afgelopen weekend. We waren niet thuis en thermostaat handmatig en vast op 17 graden. Zaterdag zie ik dit in de app en zondag, exact vanaf 00u niet meer...
Wat voor themostaat heb je? Mijn thermostaat reset de vakantiestand op de zondag. Opeens ging deze van de ingestelde temperatuur richting een andere (hogere) temperatuur. Vervolgens blijft de thermostaat de nieuwe temperatuur volgen. Dit had waarschijnlijk nooit eerder opgemerkt indien ik niet zo duidelijk het gasverbruik kan bekijken. Met de vakantiestand geef je aan wanneer deze het programma weer moet volgen. Je merkt dus bijna niet dat de vakantiestand niet goed gaat, dit omdat bij terugkomst alles ok lijkt te zijn.

Voor wat anderen: Het is niet de comforstand, hiervoor is het gasverbruik veel en veel te hoog. Standaard gasverbuik bij mij is misschien 0.03 of mogelijk 0.003 om de zoveel uur voor de comforstand. Dit komt totaal niet overeen met jouw verbruik. Douchen voor iets van 1 persoon is bij mij rond de 0.25 m3 (soms minder, soms wat meer). Oftewel, 0.43m3 per uur zou voor mij ~2x douchen per uur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:04

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

t14wo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:56:

De Topicstarter heeft een plaatje bijgevoegd waarin je kan zien dat het gasverbruik 0.5m3 per dag is en niet per uur.
Anders zou ik ook als een malle gaan zoeken. mijn vermoedens zijn inderdaad ook de comfortstand voor sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Jagerr63 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:24:
[...]

De Topicstarter heeft een plaatje bijgevoegd waarin je kan zien dat het gasverbruik 0.5m3 per dag is en niet per uur.
Anders zou ik ook als een malle gaan zoeken. mijn vermoedens zijn inderdaad ook de comfortstand voor sww
Volgens mij is het wel per uur als ik de plaatjes goed snap (17 april)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:04

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Technomania schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:31:
[...]

Volgens mij is het wel per uur als ik de plaatjes goed snap (17 april)
Ik lees om 15.00 uur 0,1m3 en dan om 23.00 uur 0,1m3. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Jagerr63 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:48:
[...]

Ik lees om 15.00 uur 0,1m3 en dan om 23.00 uur 0,1m3. Of zie ik dat verkeerd?
Klopt. Ik was abuis. Ik doelde op het 3e plaatje (16 april)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO2W4t_t6riVRPkDzaLTwJ6Uss4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XS92E8XL8EWbjUqj4DUY63Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Jagerr63 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:24:
[...]

Er staat een staafdiagram met op de X as uren en de Y as verbruik. Dat is toch écht verbruik per uur. Tenzij het een cummulatief is, maar dat lijkt me war verwarrend. Ik heb dezelfde app op (Green Choice) en herken dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
[...]

[Afbeelding]

Het vlammetje van jouw foto is een paar honderd kuub per uur. De waakvlam van de fakkel van de plant waar ik werk verbruikt al 4 m3/h. Dus niet zo overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
RichardKim06 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:05:
[...]

Het vlammetje van jouw foto is een paar honderd kuub per uur. De waakvlam van de fakkel van de plant waar ik werk verbruikt al 4 m3/h. Dus niet zo overdrijven.
Sarcasme is niet je sterkste kant he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
padoempats schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:14:
[...]

Sarcasme is niet je sterkste kant he
Dat is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:08
Lekt het nou? Of is het een it-achtig probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 14:30
Zag ik afgelopen week niet een gasexplosie op het journaal?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:27
@Jeldert

Goede tip natuurlijk, ik dacht er ook aan toen ik dit zojuist aan het lezen was,
maar ondertussen heeft de TS, @Alexsnoeren,
geen enkele keer meer gereageerd op alle reacties in dit topic na het aanmaken van zijn account op Tweakers en het posten van de eerste post hier op 18 April….

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1