Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greybalance
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-12-2022
In juni komen er 27 panelen x 390 WP (met S440 optimizers) met een SolarEdge SE10K omvormer.
Er is op dit moment 1 ding wat mij steeds meer gaat bezighouden: Ik heb een oude meter: Wat staat mij te wachten nadat ik de aanmelding gedaan heb? - Ik zit bij Stedin.
De oude meter is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jqk5KZqv0Kih0OKPEotwRw1ssNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fnfegdj0bJH8Q3zWrul1hu6X.jpg?f=user_large

Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Greybalance op 18-04-2022 22:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:14
Ehm, niks.
Bij meer opbrengst dan verbruik een meter die terugdraait.

Wat zouden jou verwachtingen zijn?

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:38
Die gaat eruit, je zal de meterkast moeten laten ombouwen naar een 3-fase systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
Ik heb eens gehoord dat je verplicht wordt om een slimme meter te nemen, maar of dat waar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
Volgens Stedin heb ik al 3 fasen.
Maar of dat waar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-70qXRivNF8wSPyUezArInPTWYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Buc7HmK7Fwsz7vSpuJwpuqgU.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Greybalance op 18-04-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:14
Vooralsnog kan je een slimme meter wijzigen.
Ja, ze zullen het zeker proberen om je naar een slimme meter te krijgen maar je mag nog weigeren.
Hoe lang je het nog kan/mag weigeren dat is de grote vraag.

PS. Dit is niet gebaseerd op eigen situatie maar bij mijn schoonouders

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
Als ik het kan weigeren zal ik het niet laten! 2-3 jaar geleden ook eens een niet zo aardige mevrouw van Stedin aan de lijn gehad en na 3x een eenzijdige afspraak te hebben gemaakt hebben ze het toen maar opgegeven. Trouwens, nu ik de foto zo eens bekijk wordt het tijd om de meterkast te "ordenen" :) Naar aanleiding van "Knielen" toch maar de vraag: Kunnen jullie zo zien of dit 1 fase of 3 fasen is in de meterkast?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is een eenfase meter.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
"Teacher" dank!, dus zal het toch een slimme meter worden? en moet ik dan de meterkast laten "ombouwen"?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je heel graag wilt kan je een digitale meter hebben die men niet uit kan lezen op afstand. Althans, dat kon, maar neem aan dat dat nog steeds kan

Waarom wil je zo nodig dit barrel behouden? Voordeel levert het je niet op. Daarnaast, met een digitale kan je daadwerkelijk actueel verbruik zien en, met communicatie aan, de kwartierstanden uitlezen (bij je leverancier zelf of een derde partij zoals slimmemeterportal.nl) of je kunt zelfs per seconde vermogen uitlezen via de P1 poort met iets als een Homewizard P1 meter. En dan kan je er uiteraard ook Domotica mee aansturen op basis van bv teruglevering.

Ferraris meter = nutteloos barrel met de illusie van voordeel (is er niet).
Digitaal = wereld van mogelijkheden.

Daarnaast, zoals gezegd heb je met zoveel vermogen 3 fase nodig en dan kan dat allemaal in 1 keer mee zodat je daar ook de BTW over kan terugvragen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 22:57
Je gaat ruim 10kWp aan zonnepanelen neerleggen. Dus een investering van zo’n 10 duizend euro. Maar je geeft al aan alles eraan te willen doen om dit terug te leveren zoals de bedoeling is met een slimme meter. Dat is toch wel sneu. Gezamenlink zijn we verantwoordelijk voor het net. En daarvoor heeft je netbeheerder geld nodig. Voltagepieken komen steeds meer voor daar heb je straks ook deels oorzaak aan.

Een slimme meter helpt om dit langzaam verder onder controle te krijgen. En daarnaast helpt die meter je ook om zelf de zonneopbrengst zo goed mogelijk zelf te gebruiken.

Dus kort gezegd: neem die slimme meter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
Termy, dank heel duidelijk en direct.
Waarom ik het idee heb om geen slimme meter te willen is het volgende:
Per jaar was mijn gebruik 4000 kWh, er komt de komende weken een 120 liter elektrische boiler bij en voorlopig* (voor een jaar of 3) een elektrische CV ketel voor de vloerverwarming. Dus het stroomgebruik zal flink toenemen. Wordt er naar het verbruik van de afgelopen jaren gekeken of maakt het niet uit voor de terug levering (in de zomer)?
*In het najaar wordt ook het dubbele glas vervangen door HR++, daarna wil ik checken of d.m.v. lagere CV temperaturen het huis warm te krijgen is, daarna pas de beslissing voor een warmtepomp (hoe groot, welk type of misschien zelfs 2x een split airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 22:57
Greybalance schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:05:
Termy, dank heel duidelijk en direct.
Waarom ik het idee heb om geen slimme meter te willen is het volgende:
Per jaar was mijn gebruik 4000 kWh, er komt de komende weken een 120 liter elektrische boiler bij en voorlopig* (voor een jaar of 3) een elektrische CV ketel voor de vloerverwarming. Dus het stroomgebruik zal flink toenemen. Wordt er naar het verbruik van de afgelopen jaren gekeken of maakt het niet uit voor de terug levering (in de zomer)?
*In het najaar wordt ook het dubbele glas vervangen door HR++, daarna wil ik checken of d.m.v. lagere CV temperaturen het huis warm te krijgen is, daarna pas de beslissing voor een warmtepomp (hoe groot, welk type of misschien zelfs 2x een split airco).
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Terugleveren met een slimme meter heeft helemaal niets te maken met voorspellingen. Wat bedoel je precies met ‘wordt er gekeken’?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Salderen is per (contract) jaar.

Maar, ik zou dus zeer vlotjes stedin berichten in de hoop dat ze op tijd je aansluiting kunnen ombouwen, en dat doen ze pas wanneer je een 3 fase hoofdschakelaar (in je nieuwe meterkast) hebt, dus de lokale elektriciën gaat ook wat aan je verdienen.

En dan gaan we daarna nog wel (in een apart topic) je bestraffend toespreken over je elektrische cv... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
Heeft Stedin überhaupt de tijd om voor Juni je aansluiting om te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:37
@duvekot Dat zal ook de vraag zijn inderdaad

Kijkende naar de wettelijke termijn heeft Stedin daar, als TS vandaag de aanvraag doet, daar tot eind augustus de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
Over salderen: duidelijk nu.
Of Stedin tijd heeft: -> ga morgen eerst een bellen met de panelenboer - heb alles aan 1 partij uitbesteed. Dus die weten ook dat ze moeten ombouwen - maar of die Stedin informeren?? Wordt vervolgd.

PS over de elektrische CV: Graag.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Greybalance schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:17:
Over salderen: duidelijk nu.
Of Stedin tijd heeft: -> ga morgen eerst een bellen met de panelenboer - heb alles aan 1 partij uitbesteed. Dus die weten ook dat ze moeten ombouwen - maar of die Stedin informeren?? Wordt vervolgd.

PS over de elektrische CV: Graag.:)
Heb je met hun besproken dan dat het zoals het er nu uitziet je mogelijk een bijna volledig nieuwe meterkast inrichting nodig hebt? Hebben ze bijvoorbeeld ook al een schouw gemaakt van de huidige meterkast?

Ik heb niet veel installaties gezien, maar veel meer dan een extra automaat plaatsen deden die niet. Even bellen lijkt me inderdaad dus wel verstandig om niet tegen verrassingen aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-05 23:19

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Volgens mij stellen veel energieleveranciers een slimme meter als voorwaarde bij eigen opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
@Dennism Wel gesproken maar geen schouw maar wel aantal foto's van de meterkast. Ik zou een zelf een lege kast links van de bestaande aanbrengen (niet op de foto te zien maar de ruimte is er net) waarin zij de benodigde "artikelen" kwijt kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ocpjlrybz_cqckTt5MM3FlJG_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45XeBZnz4NLwZN3xNFoiGzIm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
Dit komt in het blauwe vak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA9_tsx5rz0A92F_U34Gjccrt00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QrO567rSyJroGTu2fczUlXNo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Greybalance dan lijkt mij bellen wel handig, zo'n kast bijplaatsen doet mij immers niet vermoeden dat ze jouw huidige meterkast gaan ombouwen naar 3 fase, maar dat ze enkel wat automaten gaan bijplaatsen (heb je ze trouwens vertelt dat Stedin heeft aangegeven dat je al 3 fase hebt? Anders gaan ze er mogelijk op basis van die uitspraak vanuit dat dit niet nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-05 21:33
Dit gaat helemaal mis. Ben je zelf wel handig genoeg om de meterkast helemaal opnieuw in te richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
@alwind Gaat niet mis, ik weet zelf dat ik met stroom niet handig genoeg ben dus begin ik er niet zelf aan. Handig ben ik wel, maar op een ander vlak. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
1 fase meter, waarschijnlijk 1 fase hoofdschakelaar.

Wat Stedin ook denkt, je hebt nu een 1 fase aansluiting en daar kun je geen SE10K op aansluiten.

Dit word dus heel vlot de installateur bellen voor een plan. Stedin kan er pas een 3 fase aansluiting van maken als er een 3 fase hoofdschakelaar is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Greybalance schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:27:
@alwind Gaat niet mis, ik weet zelf dat ik met stroom niet handig genoeg ben dus begin ik er niet zelf aan. Handig ben ik wel, maar op een ander vlak. :)
Ja dat snap ik. Maar als je van externe partijen afhankelijk bent heb je serieus kans dat die zonnepanelen dit jaar geen stroom gaan opleveren voor je.

Tijd om snel een plan te maken dus. ik ken mensen die al 5 maanden een warmtepomp in huis hebben maar nog steeds geen aansluiting en die was wel al tijdig aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Overigens mag je straks de slimme meter nog steeds weigeren, je krijgt dan een meter met digitale telwerken voor levering en teruglevering en moet je jaarlijks zelf de meterstanden doorgeven.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
27 panelen laten leggen, dat is een aardige investering. Doe jezelf dan een lol en investeer dan ook in je veiligheid. Je gaat er wel even 3x16A meer stroom doorheen drukken.

Je hebt in ieder geval nog 6 groepen zonder aardlek, de groepen die wel aardlek hebben zou me niets verbazen als dat nog een verouderde type AC is en ik zie volgens mij een kookgroep. Allemaal zaken die je zou moeten willen aanpassen. Onder aan de streep waarschijnlijk goedkoper om er 1 of twee nieuwe kasten te laten plaatsen.

En exact zoals @ds23man zegt, tussen de analoge/ferrarismeter en een slimme meter heb je nog gewoon de digitale meter. Ik hoor al van paar mensen dat hun ferrarismeter binnen afzienbare tijd afgekeurd wordt. Je hebt dan de keuze voor digitaal of slim. Maar aangezien je naar nieuwe meter moet voor 3-fase zullen ze daar in ieder geval geen ferrarismeter meer voor plaatsen.

Het enige "voordeel" van een ferrarismeter, het automatisch salderen ipv de administrative truc, ben je ook met een digitale meter gewoon kwijt. Dus als dat je enige reden was dan kan je net zo goed gelijk voor een slimme meter gaan. Kan je mooi via de P1 alles monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
t14wo schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:04:
Je gaat ruim 10kWp aan zonnepanelen neerleggen. Dus een investering van zo’n 10 duizend euro. Maar je geeft al aan alles eraan te willen doen om dit terug te leveren zoals de bedoeling is met een slimme meter. Dat is toch wel sneu. Gezamenlink zijn we verantwoordelijk voor het net. En daarvoor heeft je netbeheerder geld nodig. Voltagepieken komen steeds meer voor daar heb je straks ook deels oorzaak aan.

Een slimme meter helpt om dit langzaam verder onder controle te krijgen. En daarnaast helpt die meter je ook om zelf de zonneopbrengst zo goed mogelijk zelf te gebruiken.

Dus kort gezegd: neem die slimme meter. ;)
Dat slaat nergens op. Gezamenlijk betalen wij geld aan de netbeheerder. Zij zorgen maar voor dat het net maar capaciteit heeft. Ze betalen immers niet voor de panelen op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30
com2,1ghz schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:53:
[...]

Dat slaat nergens op. Gezamenlijk betalen wij geld aan de netbeheerder. Zij zorgen maar voor dat het net maar capaciteit heeft. Ze betalen immers niet voor de panelen op je dak.
En de staat betaald ook niet voor mijn zware auto maar toch moet ik meer aftikken voor de motorrijtuigenbelasting omdat ik het wegennet zwaarder belast dan de buurman met zijn fiat panda. Laat het met 10k aan zonnepanelen op je dak nou eens nog veel duidelijker het geval zijn dat dat gegarandeerd een veel zwaardere belaster is. (mijn auto kan eventueel nog het hele jaar op de oprit blijven staan, die panelen zullen gewoon werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-05 16:02
To do lijstje:
  1. Zonnepanelenboer bellen en aangeven dat je 1-fase kast hebt;
  2. 3-fase aansluiting aanvragen met de slimme meter;
  3. Elektricien bellen en een nieuwe groepenkast aanschaffen;
  4. Hopen dat Stedin op tijd kan NB. Ik heb bijna 5 maanden gewacht bij Liander.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Weet je zeker dat Stedin vind dat je een 3-fase aansluiting hebt? Wat zegt mijnaansluiting.nl er precies over?

Ik heb op 10 maart een verzwaring aangevraagd, van 1x35 naar 3x25. Wordt op 2 mei uitgevoerd, maar er hoeven geen kabels gegraven te worden. Om mysterieuze redenen heeft de rest van de straat wel 3x25.

Bereid je voor op een proces met lang wachten. Van aanvraag naar offerte duurde 4 dagen. Daarna lange tijd stil en ineens namen ze contact op over het definitief inplannen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
Greybalance schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:18:
Ik heb eens gehoord dat je verplicht wordt om een slimme meter te nemen, maar of dat waar is?
De verplichting is dat die meter digitaal is. Niet slim.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alles 3- Fase laten maken, of systeem maken op enkelfase omvormer (SolarEdge HD Wave 5000)

btw; Je kunt een zgn slimme meter uit laten zetten (geen toestemming om verbinding te maken, alleen voor benodigde updates)

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 19-04-2022 10:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 20:42
Zoals meerdere aangaven moet je dus eerst je meterkast laten ombouwen naar 3 fasen, hier zijn een aantal stappen voor nodig:
- Vraag bij Stedin een verzwaring aan ( heb ik afgelopen week ook gedaan bij Liander )
- Daarbij geven ze aan dat er een hoofdschakelaar + 3 fase meterkast moet zijn
- Neem contact op met een lokale elektricien en vervang de meterkast ( ~1200 wit, ~600 bij een bevriende elektricien )
- Zodra de kast vervangen is, of je weet dat het vervangen gaat worden voor de afspraak voor de verzwaring kan je de afspraak met Stedin plannen.
- Plaatsen zonnepanelen hoeft verder nergens op te wachten, ze kunnen alleen niet aangesloten worden als je bovenstaande punten nog niet geregeld hebt van te voren.

Daarnaast een oprechte vraag, maar wat moet je in hemelsnaam met 27 panelen, met een totaal vermogen van 10.530 kWp? Wat ga je met de extra verwachte 6.000 kWp doen? Totaal zonde en zover ik mij heb ingelezen ook helemaal niet nodig, tenzij jij verwacht dat jouw vebruik gaat stijgen naar de 10.000 kWh per jaar. Ik snap dat een elektrische CV e.d. wel wat gebruiken maar geen 6.000 per jaar. Daarnaast zou ik eerder besparen op de zonnepanelen en alvast gaan sparen voor een warmtepomp. Daar ga je veel meer plezier aan hebben en zou ik het voor de zonnepanelen houden bij 16 panelen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ook voor de BTW terugvraag is 10.530 niet heel lekker. Aangezien je dan geen forfeit kan gebruiken. Die gaat tot 10.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Laten we het eens simpel houden.
Ik heb 12 paneeltjes waarvan de opbrengst gisteren rond het middaguur piekte op 3014 W. Dus zeg zo'n 13 ampere. Het is nog geen hartje zomer en de paneeltjes liggen er al een tijdje. Dus die zullen niet optimaal presteren. Laten we eens uitgaan van nieuwe (en vooral schone) paneeltjes in de zomer, dan zou ik zomaar eens de 16 ampere aan kunnen tikken.

Jij gaat meer dan het dubbele aan panelen plaatsen en omgerekend kom je dan tussen de 29 en de 36 ampere uit. Met max. 16 ampere op een groep heb je 3x 16A groepen nodig. Dat kun je dus beter op een driefase aansluiting realiseren. De omvormer die bij jouw geplaatst wordt is daarom een driefase omvormer.

Jouw kast is momenteel een enkelfase kast en voldoet momenteel niet aan de huidige eisen. Zo lijken de witte groepen niet achter een aardlek te zitten. Als je de kast ongemoeid laat, is dat geen probleem. Maar ga je grootschalige aanpassingen doen, dan moet hij wel voldoen aan de huidige eisen. Dus ombouwen naar een driefase aansluiting omhelst meer dan het bijplaatsen van een extra module met daarin 'het spul van de zonnepanelen'.

Kort samengevat zou eigenlijk de meter en alles daarboven vervangen moeten worden. Waarbij je ook naar je elektrische kookplaat zult moeten kijken of (en hoe) die op 3 fase aangesloten kan worden. Want die zit nu op een enkelfasige kookgroep.

En zoals al vaak in dit topic gezegd, regel dit echt op tijd want je bent van meerdere partijen afhankelijk! En de leverancier van de zonnepanelen gaat nu af op een verkeerde aanname. Dus stel alles op alles om te zorgen dat je kast 3-fase is uitgevoerd voordat je panelen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@hollandnick beetje offtopic, maar als je weet dat je elektra gaat stijgen, dan leg je toch in een keer je dak vol? Of wil je twee of drie keer installateurs (a 1000-1500) op je dak hebben? ;)

En @Greybalance gaat zn gasverbruik x 8 doen in kWh, dus die extra panelen kan hij wel gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:08
hollandnick schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:24:
...Daarnaast een oprechte vraag, maar wat moet je in hemelsnaam met 27 panelen, met een totaal vermogen van 10.530 kWp? Wat ga je met de extra verwachte 6.000 kWp doen? Totaal zonde en zover ik mij heb ingelezen ook helemaal niet nodig, tenzij jij verwacht dat jouw vebruik gaat stijgen naar de 10.000 kWh per jaar. Ik snap dat een elektrische CV e.d. wel wat gebruiken maar geen 6.000 per jaar. Daarnaast zou ik eerder besparen op de zonnepanelen en alvast gaan sparen voor een warmtepomp. Daar ga je veel meer plezier aan hebben en zou ik het voor de zonnepanelen houden bij 16 panelen.
Reken eens de meerprijs van "teveel" panelen uit, en vergelijk dat met de terugleververgoeding die je ervoor kan krijgen; terugverdientijd van <2.5 jaar. En als TS overschakelt naar een warmtepomp en thuisbatterij, kan ie wellicht zelfs in de winter voldoende opwekken voor eigen verbruik. En als er variabele prijzen komen, dan zal je met een grotere installatie meer opwek hebben als de prijzen hoog zijn (dus meer opbrengst).

Dat het vreemd is een electrische CV te plaatsen, daar ben ik het dan weer wel volmondig mee eens, dat is een vreemde keuze.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybalance
Even snelle reactie tijdens de lunch:
Net account aangemaakt bij Stedin.
Aansluiting = 1x50 ampere.
Oeps. Ik weet zeker dat ik ergens anders heb gelezen 3x25. Ga ik opzoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door Greybalance op 19-04-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Greybalance schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:02:
Veel verschil maakt dat niet want het is gewoon een feit dat je een enkelfase kast hebt. Hoe dat administratief opgelost is, is een bijzaak. Dus ALS Stedin al 3x 25A in de administratie had staan, dan had alsnog je kast aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
10kW op 230V is 45A.
Volgens mij gaan een enkel fase aansluiting niet zo hoog.
Is het hoogste niet 35A oid?

Zodra je overstapt op 3-fase (bv 3x25), krijg je een nieuwe meter en deze is automatisch digitaal (geen keuze).

Ik zelf heb een kleinere installatie (2.5kW) en zit op 1 fase met een ouderwetse terugdraaiende schijf.
Geen enkel probleem :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Greybalance schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:02:
Ook wel interessant, 1x 50A bieden ze volgens zichzelf niet aan, 1x 35A lijkt het hoogste te zijn, daarna 3x 25A.

https://www.stedin.net/aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1x50A is inderdaad raar. Zal dan gewoon een 1x40A zijn. Anders voldoen je aardlek en bedrading nu al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Geen idee wat normaal is, maar ik heb ook eenmaal 50 ampere aansluiting.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
teacher schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
@hollandnick beetje offtopic, maar als je weet dat je elektra gaat stijgen, dan leg je toch in een keer je dak vol? Of wil je twee of drie keer installateurs (a 1000-1500) op je dak hebben? ;)

En @Greybalance gaat zn gasverbruik x 8 doen in kWh, dus die extra panelen kan hij wel gebruiken :D
Wellicht, mij is wijsgemaakt dat je niet ( bijvoorbeeld ) 2x je eigen verbruik aan zonnepanelen moet gaan leggen. Als iedereen dat zou doen op die manier dat het stroomnet het dan ook weer allemaal niet zou aankunnen.
naftebakje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:42:
[...]
Reken eens de meerprijs van "teveel" panelen uit, en vergelijk dat met de terugleververgoeding die je ervoor kan krijgen; terugverdientijd van <2.5 jaar. En als TS overschakelt naar een warmtepomp en thuisbatterij, kan ie wellicht zelfs in de winter voldoende opwekken voor eigen verbruik. En als er variabele prijzen komen, dan zal je met een grotere installatie meer opwek hebben als de prijzen hoog zijn (dus meer opbrengst).

Dat het vreemd is een electrische CV te plaatsen, daar ben ik het dan weer wel volmondig mee eens, dat is een vreemde keuze.
Klopt maar hoe realistisch is een thuisbatterij op dit moment nou echt? En zeker met het verbruik van TS ga je daar niets aan hebben ben ik bang ( al las ik van een andere tweaker dat hij tot ergens okt/nov met zijn batterij stroom kon leveren ). Het is een mooie ontwikkeling maar erg duur. De warmtepomp is dan wel weer heel interessant natuurlijk

[ Voor 45% gewijzigd door hollandnick op 19-04-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Stedin heeft jaren 80/90 meerdere 50A aansluitingen geleverd maar zover ik weet niet in standaard rijtjes huizen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greybalance
Om te beginnen eerst eens iets meer informatie:
Idd geen rijtjes woning, maar vrijstaand. Bouwjaar 1991. Gasverbruik p/j 3300 M3.
Waarom hele dak vol: Nu kon het nog (net) in de zeer nabije toekomst waarschijnlijk veel duurder en nog nog maar de vraag of het te leveren is.(en BTW idd, pakketprijs excl. BTW <€10.000.--)en op heel veel topics gelezen: Volpleuren nu het nog kan ;)
Muur isolatie is redelijk, vloerisolatie is goed, dakisolatie zou beter kunnen, wordt gedeeltelijk volgend jaar aangepakt.

Beoogde acties dit jaar:
Zonnepanelen (27 stuks zie start topic)
Al het dubbele glas vervangen door HR++.
Boiler of boiler warmtepomp.
Electrische CV (!??) voor de eerste 2/3 jaar op de vloerverwarming (met gas CV als piekopvang), daarna de electrische ketel als backup/piekopvang bij extreme koude bij een warmtepomp.
Dus tijd kopen om te beslissen of een warmtepomp wel DE oplossing is.

Echter zonder werkende PV installatie niet de rest.
Dus:
Wat is nu bekend en wat niet:

Bekend:
Elektra 1 fase 40 of 50 ampère. Gekeken bij de hoofdschakelaar: blauw & bruin daarna in 2e de automatenkast in.

Niet bekend:
Heeft de kabel welke het huis binnenkomt 2 of 4 draden? m.a.w. moet er worden gegraven?
Dit graven zou een groot obstakel kunnen zijn. Voeding naar het huis loopt namelijk door de pas aangelegde tuin van de buurman :( Nieuwe kabel vanaf de weg rechtstreeks zou graafwerk + duiker moeten worden.
De kabel binnen vanonder de vloer vandaan is 20 mm diameter. Kan niet zien of dit met of zonder buitenbescherming is.
Zonder het verbreken van de zegels is NIET vast te stellen wat voor kabel er ligt.
Voorlopig put ik nog hoop dat het een 4 aderige kabel is omdat ik ergens heb gelezen dat ik een 3x25 ampère aansluiting heb of kan hebben. (aansluiting huis 1991-1992)

Morgen nogmaals contact opnemen met de PV installateur en het plaatselijke elektrotechnisch installatiebureau,
Daarna de aanvraag doen (wie?) voor verzwaring en duimen (PS levering omvormer is al 4 weken naar achteren gezet).

Allen dank voor jullie reacties en discussies!

Wordt vervolgd.

[ Voor 4% gewijzigd door Greybalance op 19-04-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Greybalance schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:20:
Voorlopig put ik nog hoop dat het een 4 aderige kabel is omdat ik ergens heb gelezen dat ik een 3x25 ampère aansluiting heb of kan hebben. (aansluiting huis 1991-1992)
Bij mij staat ook dat ik 3x25A heb maar het is 1x40A (vastrecht kosten zijn gelijk) dus hoe het vermeld wordt lijkt niet altijd te kloppen. Ik krijg ook 2 aders binnen in mijn meterkast maar de kast waarin de hoofdzekering zit zie je duidelijk 3 (gevulde) zekeringen zitten (1x40 en 2x25A) dus ik vermoed dat deze bij mij wel is voorbereid op 3 fasen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
@Greybalance Kijk nog even goed of 25 panelen niet voordeliger is met de BTW. dan blijf je onder de 10 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Greybalance schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:20:

Morgen nogmaals contact opnemen met de PV installateur en het plaatselijke elektrotechnisch installatiebureau,
Daarna de aanvraag doen (wie?) voor verzwaring en duimen (PS levering omvormer is al 4 weken naar achteren gezet).

Allen dank voor jullie reacties en discussies!

Wordt vervolgd.
Jij doet de aanvraag via https://www.mijnaansluiting.nl/home
Ook neem je contact op met de lokale elektriciën voor een verse meterkast met 3 fasen hoofdschakelaar. Die lust hij/zij intern door zodat het nog even "eenfase" is.

Zodra de boel omgezet wordt, sluit de netbeheerder er de drie fases op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
@Greybalance elektrische cv is nooit en te nimmer rendabel... Ook niet gevoed uit PV. Vergeet dat. Warmtepompen hebben zelf cop1 backup... Daar hoeft het ook niet voor.

3300m³ word rustig 25000kWh... Dat is niet te betalen... Naast een milieu probleem. Tijd koop je door de CV te gebruiken. Testen of je afgifte systeem voldoet door op warmtepomp temperatuur te gaan draaien... En dan zo nodig aanpassingen te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-05 12:49
@Greybalance ik heb een woning uit 1993 met een gasverbruik van 4000 kuub gas. Heb ook al het glas vervangen door hr++. Daarna een warmtepomp op de vloerverwarming gezet en de vloer nageisoleerd van een rd 1,5 naar rd5. Ik draai nu met een cop van 4,7. Hiermee ben ik nu in balans met 22x450wp. Zou ik een cop van 1 draaien kom ik gierend te kort. Als je kijkt naar de kostenkant dan is een cop van 2 ongeveer break even bij gas versus stroom. Je hebt het juiste afgifte systeem dus zou direct de juiste stap zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
hollandnick schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:29:
[...]

Wellicht, mij is wijsgemaakt dat je niet ( bijvoorbeeld ) 2x je eigen verbruik aan zonnepanelen moet gaan leggen. Als iedereen dat zou doen op die manier dat het stroomnet het dan ook weer allemaal niet zou aankunnen.
Zolang er bedrijven zijn die weilanden vol parkeren om daar bedrijfsmatig geld aan verdienen lijkt me dat niet een heel sterk argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
WillemSuper schreef op woensdag 20 april 2022 @ 05:33:
[...]

Zolang er bedrijven zijn die weilanden vol parkeren om daar bedrijfsmatig geld aan verdienen lijkt me dat niet een heel sterk argument.
Nouja om deze hier dan maar neer te gooien https://www.gelderlander....-stroomdiefstal~a545aa4e/

Hoe waar dit artikel is weet ik niet, ik ga ook alleen maar uit van wat ik lees of experts vertellen. Maar ik kan me best voorstellen dat als er gewoon teveel zonnepanelen in de buurt zijn en iedereen 100% meer opwekt dan dat ze verbruiken dit lastig gaat worden. Zeker in de toekomst als bijvoorbeeld elk dak vol ligt. Wellicht dat de overheid daarom nu ook subsidies geeft op thuis accu's voor opslaan van stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
hollandnick schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:46:
[...]

Nouja om deze hier dan maar neer te gooien https://www.gelderlander....-stroomdiefstal~a545aa4e/

Hoe waar dit artikel is weet ik niet, ik ga ook alleen maar uit van wat ik lees of experts vertellen. Maar ik kan me best voorstellen dat als er gewoon teveel zonnepanelen in de buurt zijn en iedereen 100% meer opwekt dan dat ze verbruiken dit lastig gaat worden. Zeker in de toekomst als bijvoorbeeld elk dak vol ligt. Wellicht dat de overheid daarom nu ook subsidies geeft op thuis accu's voor opslaan van stroom
Toch lijkt het me stug dat de 3kw te veel van een woning eigenaar dit veroorzaakt als je dit in perspectief zet met de 3000kw die een zonnepark produceert. Als iedereen tegelijk electrisch zou koken dan komen er nog grotere pieken voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greybalance
Update:
Ondertussen gedaan:
Installateur heeft een complete nieuwe groepenkast aangelegd. ( 3x 25 )
Stedin is geweest: Slimme meter geïnstalleerd en gelijk ook een nieuwe gasmeter gekregen en gekoppeld aan de slimme meter.
HomeWizzard geïnstalleerd.

eind juni zonnepanelen geïnstalleerd - let op: zonnepanelen, geen omvormer deze komt pas half oktober.

Na dit weekend zal ik verdere update geven. Schaam mij een beetje dat ik niet meer in mijn "eigen" topic heb gereageerd/geupdate heb. (Klein beetje excuses: Corona en zeer druk op het werk).

Alvast tipje van de sluier: Warmtepomp is al binnen.
Pagina: 1