Aansluiting nieuw kozijn in 'geslepen' gevel; ideeën?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-05 11:14
Beste tweakers,

Ik ben mijn garage aan het ombouwen naar woonverblijf en er komen houten openslaande deuren in. Echter, de oude garagedeur zat in 'gezaagde' muren. Liever heb ik het kozijn iets naar achteren 'verzonken' in de muur, maar dan zie je de lelijke gladde zaagkant. Zie foto's.

Zelf zie ik deze opties:
  • Voorzijde kozijn gelijk met voorzijde gevel en dan een afwerklat erop. De minst mooie optie. Zo is het bij de buren ook ;).
  • Nieuwe stenen metselen. Gaat kleurverschil opleveren.
  • Voorzijde kozijn gelijk met voorzijde gevel. Voorzijde van de gevel bekleden met decoratief hout.
  • Gladde stenen natuurlijker laten lijken door ze bijv. met een naaldhamer te bewerken. Maar ik zie dit niet zo voor me dat dat mooi wordt.
Heeft iemand nog andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csetjwEUkRJKizP5J3yquM-qNzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFkPNwmZZSyiip2s3Mr8RPJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrRDxeEzWEt5gYJnk5tRhofXyt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf3EvXtU6luPdeh4dwRracot.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:55
- randen afsmeren met cement zodat t er gewoon netjes uitziet of
- muren verven
- andere gevelbekleding, hout ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 21:33

AJM

Garage buitenmuren wit schilderen/stucen zodat de zaagkant minder opvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:22
Als je die naaldbikhamer voorhanden hebt, zou je een stukje kunnen proberen om te zien hoe dat uitpakt.
Je krijgt het nooit zoals een steen er uit ziet, maar na een jaar gaat zo'n detail toch niet meer opvallen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zo lelijk vind ik die zijkanten niet. Zwarte kit moet wel weg.

Ik zou hier even met een komborstel overheen gaan om wat gelijkmatiger te schuren en dan gewoon dat kozijn tussen de muren plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 13:33
alle gezaagde/geslepen stenen eruit bikken, 180 graden draaien zodat de niet geslepen kant naar het kozijn toe staat. Met een beetje mazzel hecht het cemment door ouderdom niet zo goed meer aan de steen en valt het gros met een staalborstel weg te borstelen. Eventuele sluier nog weg te poetsen/boenen met zoutzuur (zorg voor goede beschermmiddelen). Daarna de hele gevel opnieuw laten voegen.

Ik zou vooraf even proberen een steen schoon te borstelen die al een niet gezaagd vlak heeft naar het toekomstige kozijn. zo te zien zijn er wel een paar die daar voor in aanmerking komen.

Out of de box, zou je kunnen gaan voor een bloemkozijn. Hoewel je dan aan de linkerzijde tegen 4 uitstekende stenen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
De gezaagde steentjes uitboren, schoon bikken en omgedraaid terug metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
@MWDKing
Toevallig nog een mogelijkheid om aan identieke bakstenen te komen op een creatieve manier?
Ik zie bijvoorbeeld dat bij de fundering nog een rij aan bakstenen. Die weghalen en gebruiken rondom het nieuwe kozijn?

En anders het vragen aan de kozijnenboer, die hebben vast wel voorbeelden hoe dit netjes kan.
Pagina: 1