Acties:
  • +1 Henk 'm!

• julesjacobs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-09-2023
Er wordt wel eens gepraat over het gebruik van een OLED TV als monitor, maar hierbij heeft men vaak last van burn-in. Nu zijn er tegenwoordig IPS TVs met 8k resolutie te krijgen tegen een redelijke prijs, bijvoorbeeld pricewatch: LG 55NANO966PA Zwart van 55'' en 800 euro. Ze kunnen soms ook nog 4k op 120hz. Je moet zo'n scherm natuurlijk op redelijke afstand zetten, maar verder lijkt dit op papier een stuk voordeliger. Goedkoper dan 5k en ultrawide monitoren, en veel meer pixels: 5k heeft er 5120×2880, ultrawide meestal 5120×1440, en 8k heeft er 7680×4320.

Nu kun je die resolutie in games met een normale grafische kaart natuurlijk niet halen, maar hier ben ik niet in geïnteresseerd, want ik kijk 90% van de tijd naar tekst in een editor en 10% van de tijd een film. Als ik tekst op een smartphone lees ziet dat er een stuk beter uit dan op een groot 4k scherm. Ik denk dat dit mede komt doordat je op een smartphone meer pixels per letter hebt. Hier zou 8k dus een voordeel kunnen bieden. TVs zijn voor films gemaakt, dus film kijken op zo'n scherm lijkt me ook prima.

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dit überhaupt werken, of gaan er software/hardwarematige problemen optreden als je zo'n resolutie hebt? Wat zijn de nadelen van zo'n setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:13
Zo'n TV sluit je aan met HDMI2.1 Je moet een videokaart hebben die dat ondersteunt en 8K uit kan spugen. Welk merk en type videokaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Deze 5k monitor heeft 218 ppi:
pricewatch: LG Ultrafine 5K Display (27MD5KL-B) Zwart
Jouw 8k tv heeft maar 160 ppi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Maar wel weer een stuk duurder.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nelizmastr schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:28:
[...]

Maar wel weer een stuk duurder.
En qua schermformaat 4x kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julesjacobs
Ik gebruik op dit moment een mini pc met 5700g (waarvan ik niet kan vinden of die 8k ondersteunt) en macbook (die maximaal 6k ondersteunt), maar ik ging er al van uit dat ik voor 8k waarschijnlijk een PC met grafische kaart nodig zou hebben.

Volgens wat ik op internet kan vinden ondersteunen moderne videokaarten allemaal 8k (behalve misschien heel goedkope videokaarten). Klopt dat? Alleen van de iGPUs kan ik die informatie niet vinden. Weet iemand of dat zelfs ook kan?

De ppi van een scherm is denk ik minder belangrijk dan het totaal aantal pixels. Je zet zo'n 55'' scherm op ongeveer dubbel zo grote afstand als een 27'' scherm, waardoor de pixels visueel kleiner zijn, en je met bijbehorende scaling meer pixels per letter hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door julesjacobs op 18-04-2022 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
5700G doet geen 8K. De igpu van de 12 gen Intel (i5-12500 en i7-12700 bijvoorbeeld) wel mits het moederbord een HDMI 2.1 uitgang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julesjacobs
Bedankt, goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-07 14:59
Ik zat toevallig net te kijken naar die TV als monitor, ik gebruik nu een 49" 4k LG tv als monitor. Mijn huidige TV kan 4k 120Hz aan maar om dat aan te sturen ben je HDMI 2.1 nodig en dat zit pas op de nieuwere video kaarten (nVidia 3000 serie of AMD 6000 serie). Die zul je ook nodig zijn voor een 8k TV.

Ik heb hiervoor en samsung 4k gebruikt als tv monitor en die deed het iets beter. Mijn LG heeft in gekleurde vlakken een interlace patroon, dit valt vooral op in websites met een enkele kleur in een balk zoals de tweakers header. Verder is het niet echt storend maar wel iets om rekening mee te houden. Op een 8K tv zou dit wss niet meer opvallen vanwege de kleinere pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07 16:52

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Of zou dit nog een oplossing kunnen zijn?
https://www.club-3d.com/e...ve_cable_m-m_3m_-_9.84ft/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ryzen 5700G doet geen 8K, hoe je het ook aansluit. Daarnaast verwacht ik niet dat de USB-C op het moederbord DP ALT mode ondersteunt.
Pagina: 1