Beste allen,
Wij gaan eind dit jaar een huis bouwen. Wij zijn zodoende bezig met het uitzoeken van de zonnepanelen. Hiervoor ook een offerte gehad. Zoals met veel zaken probeer ik mij hierover in te lezen. Echter, hoe meer ik erover lees hoe meer vragen er bij mij opkomen. Zodoende graag jullie advies.
Wij krijgen een plat dak van 10*10m. Hier zijn vooralsnog 24 zonnepanelen met ieder minimaal 340WP ingepland. Het dak zal niet in de schaduw komen van bomen danwel andere huizen. Hierbij een stukje van de tekening van de architect:
/f/image/Ht5d7fZHb0FtnjpN0Yg4bn3U.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de gekregen offerte:
Pakket: Totaal 8880Wp vermogen/ ± 8600KWh per jaar. Terugverdientijd ± 4,5 jaar.
• 24x Zonnepaneel DMEGC 370Wp full black.
• 1x Omvormer SolarEdge SE8k
• 24x Optimizer SolarEdge S440.
• 1x Montagesysteem Flatfix Fusion plat dak opstelling.
• 25x Ballasttegel 30x30.
Opgenomen:
• Zonnepanelen komen op het platte dak van de woning te staan richting het zuiden in een
landscape (horizontale) opstelling.
• Opstelling wordt zoals aangegeven: 4 rijen van 6, zie dakplan.
• Zonnepanelen worden verdeeld over één strings op de omvormer aangesloten.
• Alle zonnepanelen worden voorzien van een SolarEdge optimizer.
• De Omvormer wordt geïnstalleerd op de zolder met een minimale ruimte van 20cm rondom.
• Voedingskabel wordt vanaf de omvormer naar de groepenkast gebracht en aangesloten.
• De omvormer is voorzien van wifi en wordt aangesloten op het thuisnetwerk.
• Groepenkast wordt uitgebreid met een 16A aardlekautomaat.
• Installatie wordt door de installateur opgestart en getest.
• U wordt door ons aangemeld voor terug levering bij uw netbeheerder.
• U krijgt van ons toegang tot de SolarEdge app waarbij de installatie uitgelezen kan worden.
• 12 jaar productgarantie op de omvormer, zonnepanelen en montagematerialen.
• 25 jaar productgarantie op de optimizers.
Hierbij is er een optie gegeven:
*OPTIE
Installatie met SMA-omvormer (serie geschakeld)
Nu mijn vraag:
- Ik lees zowel goede als slechte verhalen over de DMEGC panelen. Ik zie dat het Tier 1 panelen zijn, maar zijn het ook in jullie ogen goede panelen?
- Aangezien ons dak geen schaduw zal kennen, zijn optimizers nodig? Ik lees veel problemen over Solaredge optimizers. Zou een Micro omvormer dan niet beter zijn?
- Is de optie met SMA omvormer sowieso niet een betere optie? Er is geen schaduw en paneel mismatching is denk ik geen reden om 24 optimizers aan te schaffen die ook stuk kunnen gaan/problemen kunnen geven.
- Zouden jullie de panelen op het zuiden leggen of juist oost-west?
- Andere adviezen zijn meer dan welkom.
Alvast dank!
Bas
Wij gaan eind dit jaar een huis bouwen. Wij zijn zodoende bezig met het uitzoeken van de zonnepanelen. Hiervoor ook een offerte gehad. Zoals met veel zaken probeer ik mij hierover in te lezen. Echter, hoe meer ik erover lees hoe meer vragen er bij mij opkomen. Zodoende graag jullie advies.
Wij krijgen een plat dak van 10*10m. Hier zijn vooralsnog 24 zonnepanelen met ieder minimaal 340WP ingepland. Het dak zal niet in de schaduw komen van bomen danwel andere huizen. Hierbij een stukje van de tekening van de architect:
/f/image/Ht5d7fZHb0FtnjpN0Yg4bn3U.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de gekregen offerte:
Pakket: Totaal 8880Wp vermogen/ ± 8600KWh per jaar. Terugverdientijd ± 4,5 jaar.
• 24x Zonnepaneel DMEGC 370Wp full black.
• 1x Omvormer SolarEdge SE8k
• 24x Optimizer SolarEdge S440.
• 1x Montagesysteem Flatfix Fusion plat dak opstelling.
• 25x Ballasttegel 30x30.
Opgenomen:
• Zonnepanelen komen op het platte dak van de woning te staan richting het zuiden in een
landscape (horizontale) opstelling.
• Opstelling wordt zoals aangegeven: 4 rijen van 6, zie dakplan.
• Zonnepanelen worden verdeeld over één strings op de omvormer aangesloten.
• Alle zonnepanelen worden voorzien van een SolarEdge optimizer.
• De Omvormer wordt geïnstalleerd op de zolder met een minimale ruimte van 20cm rondom.
• Voedingskabel wordt vanaf de omvormer naar de groepenkast gebracht en aangesloten.
• De omvormer is voorzien van wifi en wordt aangesloten op het thuisnetwerk.
• Groepenkast wordt uitgebreid met een 16A aardlekautomaat.
• Installatie wordt door de installateur opgestart en getest.
• U wordt door ons aangemeld voor terug levering bij uw netbeheerder.
• U krijgt van ons toegang tot de SolarEdge app waarbij de installatie uitgelezen kan worden.
• 12 jaar productgarantie op de omvormer, zonnepanelen en montagematerialen.
• 25 jaar productgarantie op de optimizers.
Hierbij is er een optie gegeven:
*OPTIE
Installatie met SMA-omvormer (serie geschakeld)
Nu mijn vraag:
- Ik lees zowel goede als slechte verhalen over de DMEGC panelen. Ik zie dat het Tier 1 panelen zijn, maar zijn het ook in jullie ogen goede panelen?
- Aangezien ons dak geen schaduw zal kennen, zijn optimizers nodig? Ik lees veel problemen over Solaredge optimizers. Zou een Micro omvormer dan niet beter zijn?
- Is de optie met SMA omvormer sowieso niet een betere optie? Er is geen schaduw en paneel mismatching is denk ik geen reden om 24 optimizers aan te schaffen die ook stuk kunnen gaan/problemen kunnen geven.
- Zouden jullie de panelen op het zuiden leggen of juist oost-west?
- Andere adviezen zijn meer dan welkom.
Alvast dank!
Bas