Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 21:08
Beste allen,
Wij gaan eind dit jaar een huis bouwen. Wij zijn zodoende bezig met het uitzoeken van de zonnepanelen. Hiervoor ook een offerte gehad. Zoals met veel zaken probeer ik mij hierover in te lezen. Echter, hoe meer ik erover lees hoe meer vragen er bij mij opkomen. Zodoende graag jullie advies.

Wij krijgen een plat dak van 10*10m. Hier zijn vooralsnog 24 zonnepanelen met ieder minimaal 340WP ingepland. Het dak zal niet in de schaduw komen van bomen danwel andere huizen. Hierbij een stukje van de tekening van de architect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBaWx3lMacQ31kR95I0n8IeuVXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ht5d7fZHb0FtnjpN0Yg4bn3U.png?f=fotoalbum_large

Dit is de gekregen offerte:
Pakket: Totaal 8880Wp vermogen/ ± 8600KWh per jaar. Terugverdientijd ± 4,5 jaar.
• 24x Zonnepaneel DMEGC 370Wp full black.
• 1x Omvormer SolarEdge SE8k
• 24x Optimizer SolarEdge S440.
• 1x Montagesysteem Flatfix Fusion plat dak opstelling.
• 25x Ballasttegel 30x30.
Opgenomen:
• Zonnepanelen komen op het platte dak van de woning te staan richting het zuiden in een
landscape (horizontale) opstelling.
• Opstelling wordt zoals aangegeven: 4 rijen van 6, zie dakplan.
• Zonnepanelen worden verdeeld over één strings op de omvormer aangesloten.
• Alle zonnepanelen worden voorzien van een SolarEdge optimizer.
• De Omvormer wordt geïnstalleerd op de zolder met een minimale ruimte van 20cm rondom.
• Voedingskabel wordt vanaf de omvormer naar de groepenkast gebracht en aangesloten.
• De omvormer is voorzien van wifi en wordt aangesloten op het thuisnetwerk.
• Groepenkast wordt uitgebreid met een 16A aardlekautomaat.
• Installatie wordt door de installateur opgestart en getest.
• U wordt door ons aangemeld voor terug levering bij uw netbeheerder.
• U krijgt van ons toegang tot de SolarEdge app waarbij de installatie uitgelezen kan worden.
• 12 jaar productgarantie op de omvormer, zonnepanelen en montagematerialen.
• 25 jaar productgarantie op de optimizers.

Hierbij is er een optie gegeven:
*OPTIE
Installatie met SMA-omvormer (serie geschakeld)

Nu mijn vraag:
- Ik lees zowel goede als slechte verhalen over de DMEGC panelen. Ik zie dat het Tier 1 panelen zijn, maar zijn het ook in jullie ogen goede panelen?
- Aangezien ons dak geen schaduw zal kennen, zijn optimizers nodig? Ik lees veel problemen over Solaredge optimizers. Zou een Micro omvormer dan niet beter zijn?
- Is de optie met SMA omvormer sowieso niet een betere optie? Er is geen schaduw en paneel mismatching is denk ik geen reden om 24 optimizers aan te schaffen die ook stuk kunnen gaan/problemen kunnen geven.
- Zouden jullie de panelen op het zuiden leggen of juist oost-west?
- Andere adviezen zijn meer dan welkom.

Alvast dank!
Bas

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je geen schaduw hebt zou ik niet weten waarom je optimizers of micro omvormers zou nemen. Zoals je noemt kan dat inderdaad meer problemen geven dan dat je er baat bij hebt. En het kost natuurlijk meer, als het niet nodig is zonde natuurlijk.
De SMA omvormer is dan een betere optie ja.

Ook ligt dat mooie platte dak helemaal niet vol volgens mij? Ik zou het echt maximaal vol leggen hoor. Tot het randje. Super rendabel en gewoon gelijk goed doen en gelijk vol leggen.

Oost West is denk ik beter dan allemaal op Zuid. Iets meer spreiding, en als je de panelen als dakjes legt kan je er ook meer kwijt denk ik. Hoewel ik de zuid opstelling niet kan afleiden uit het ontwerp of ze liggen heel dicht bij elkaar.

Verder mooi plan, maar kunnen er op het huis zelf ook niet een boel panelen? Hoe meer hoe beter hoor. Okee misschien heeft het huis zelf een plat dak?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 20:16
Alles wat Gerco zegt.
Oost-West en dan nog wat extra panelen op je dak leggen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31
Je kan ook 4 rijen van 8 nemen op oost/west, afmeting paneel 2.10 x 1.05m, krijg je een vlak van 8.40 x 8.40. heb je grofweg 80 cm over aan de randen. Prima toch?

Krijg je bijv. dit soort panelen:
https://www.solar-outlet....p-mono-dm450m6-72hsw.html

32 x 450 wattpiek -> 14.400 Wp, ca 2/5 meer dan waar je nu vanuit gaat. Betekent denk ik wel wat voor je electra aansluiting...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

caspervc schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:21:
Je kan ook 4 rijen van 8 nemen op oost/west, afmeting paneel 2.10 x 1.05m, krijg je een vlak van 8.40 x 8.40. heb je grofweg 80 cm over aan de randen. Prima toch?

Krijg je bijv. dit soort panelen:
https://www.solar-outlet....p-mono-dm450m6-72hsw.html

32 x 450 wattpiek -> 14.400 Wp, ca 2/5 meer dan waar je nu vanuit gaat. Betekent denk ik wel wat voor je electra aansluiting...
Als de aansluiting 3 x 25A is dan is het zowiezo geen probleem, en dat is wel standaard voor alle nieuwbouw huizen tegenwoordig denk ik?
Ook kan je altijd nog de omvormer wat onderdimensioneren op bv 12 kw of zelfs 10 kw omdat een Oost / West toch een veel lagere piek heeft dan een Zuid opstelling.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor een offerte mis ik wel 1 stukje info: de aangeboden prijs....

Verder wat [@Gerco-M & @caspervc zeggen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

AFNJL511 schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:32:

- Zouden jullie de panelen op het zuiden leggen of juist oost-west?
Als je voor maximale opbrengst gaat, en met OW kan je >15% meer panelen op je dak kwijt, OW. Als je voor meeste opbrengst per euro wilt gaan: zuid.

Sowieso kan die tekening in de startpost met een zuidopstelling niet. Want zo werpen de panelen schaduw op de volgende. Er moet ruimte tussen de rijen liggen. Daarom is OW vaak gekozen (om meer op het dak kwijt te kunnen), want dan kan wel alles met 2cm ertussen strak tegen elkaar.

Als er geen schaduw is, en je hebt maar 1 orientatie (zuid) dan is elke stringomvormer prima. Doe je oost west, dan moet je een stringomvormet met 2 mppt's hebben (2 onafhankelijke strings). Optimizers zijn niet nodig.

Over dat merk: :shrug:. Alle zonnepanelen zijn wel prima volgens mij. Dat is een soort van commoditie en echte crap wordt niet verkocht door de bekende leveranciers.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 21:08
Dank voor jullie input.
Op de dak van de eerste verdieping is in theorie ook nog ruimte, maar die zouden we niet meteen willen gebruiken hiervoor i.v.m. zichtbaarheid. De woning is kubistisch, dus we hebben alleen maar platte daken :)
Daarbij als ik caspervc zou aanhouden, dan komen we met >14000kw al meer dan ruim uit. Of vergis ik me daarin? We hebben idd een 3x25A aansluiting, dus ook dit zou moeten kunnen.
We zouden de panelen onder een hoek van 10 graden willen laten leggen omdat ze dan het minst zichtbaar zijn. Leidt dit nog tot een significant lagere opbrengst dan onder een hoek van 35 graden als je een schuin dak hebt?

[ Voor 11% gewijzigd door AFNJL511 op 21-04-2022 20:01 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Kwa zichtbaarheid moet je gewoon panelen nemen die je mooi vind. Dan is dat ook weer opgelost! Ik vind een leeg dak geen mooi dak. Een vol dak is een goed dak!
Een mooi strak legplan, goed gelegd, mooie panelen en het is helemaal okee lijkt me toch?

Dus gewoon alle daken volleggen hoor, als je toch bezig bent doe het dan gelijk goed.

Die prijs is niet heel gek denk ik. Ex btw neem ik aan? Ja neem de goedkopere met alleen de SMA omvormer en investeer het verschil in meer panelen.

10 graden of 35 graden is niet veel verschil denk ik als je de panelen als dakjes op oost / west legt. Dan ook kan je de panelen strak tegen elkaar aan leggen en dus meer panelen kwijt op je dak!

Leggen op 10 graden of 35 graden of dakjes of op zuid betekent meer verschil in wanneer je welke opwek hebt, dan in een verschil in totaal opbrengst per jaar. Een goede spreiding van de opbrengst over de dag is wel aan te bevelen zodat je zoveel mogelijk eigen gebruik kan realiseren en daarvoor ook is oost / west met zo groot mogelijke hoek het beste. Maar als je max 10 graden wil doen dan kan dat ook. Het verchil is niet mega.

Wat wel veel uitmaakt, hoe meer panelen hoe beter! Des te lager is je energierekening nu en over 10 jaar. Weinig betalen, netjes quite draaien, of zelfs blijvend geld verdienen! :)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Meer panelen is beter dus kijk naar oost-west. Dit is naar de toekomst toe ook fijner aangezien dan de salderingsregeling afgeschaft is en je bij oost-west meer spreiding hebt.

Kijk anders ook naar een soort schanssysteem. Dan kan je misschien meer kwijt op zuid mocht je per se zuid willen. Op oost west kan dat ook.

https://www.jbsolar.nl/sh...ndscape-4-zonnepanelen-2/

Vraag wel even na hoe de btw teruggave gaat wanneer je boven de 10000wp uit komt.

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Gerco-M schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:46:
Als je geen schaduw hebt zou ik niet weten waarom je optimizers of micro omvormers zou nemen. Zoals je noemt kan dat inderdaad meer problemen geven dan dat je er baat bij hebt. En het kost natuurlijk meer, als het niet nodig is zonde natuurlijk.
De SMA omvormer is dan een betere optie ja.
Centrale omvormers (evt met optimizers) zijn nooit meer de keuze. (APS) Micro omvormers hebben een superieure efficientie, veiliger door lagere spanning op het dak en inzicht op de performance van de panelen, per paneel.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

B4llistic schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:54:
[...]

Centrale omvormers (evt met optimizers) zijn nooit meer de keuze. (APS) Micro omvormers hebben een superieure efficientie, veiliger door lagere spanning op het dak en inzicht op de performance van de panelen, per paneel.
Bold statement. Centrale omvormers kunnen in veel gevallen een uitstekende keus zijn zou ik zeggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

B4llistic schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:54:
[...]

Wat? Ze kosten veel meer en zonder een bijzonder type schaduw is er geen enkele meerwaarde in hogere opbrengst. Opbrengst per paneel? Op een schaduwvrij dak zit daar nog geen procent tussen de panelen. Boeiend? Ik vind van niet maar als jij het geld er voor over hebt vooral doen hoor.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb ook een voorkeur voor micro converters maar het moet dan wel nut hebben. Van de voordelen worden er eigenlijk maar weinig aangevinkt in dit geval.

Het extra inzicht in panelen is hoe dan ook erg persoonlijk, ja het heeft voordeel bij fout diagnose en/of het eruit vissen van een slecht paneel (hoe groot is die kan ?) maar voor de stats betaal je best wel meer voor iets waar je na een tijdje bijna niet meer naar kijkt.

Dan blijft eigenlijk alleen nog maar brandgevaar over en daar zijn de meningen over verdeeld. Bij onderzoek is naar voren gekomen dat de meeste problemen in het DC gedeelte ontstaan en met name bekabeling/stekkers. Dat is wel waar een micro inverter een 'voordeel' heeft, de bekabeling is minimaal en alles bevind zich op op het dak (dus niet in de woning).

Met de hoeveelheid panelen zoals TS is het echter niet een geringe meerprijs, er zijn een flink aantal micro inverters nodig. Dit kan je beperken door zo hoog mogelijk Wp panelen te nemen (die zijn normaal gesproken ook groter). Een ander nadeel is dat wanneer je over 3 fasen terug wilt leveren je dit zelf moet 'balanceren' en ook qua AC bekabeling er dus meer naar je dak gaat. Bij de bouw moet je daar ook rekening mee houden.

Bij 10/12 panelen was de keuze een stug eenvoudiger geweest maar bij een aantal als deze zou ik waarschijnlijk ook van mijn voorkeur voor micro inverters afstappen. Ik zou wel proberen om de string inverter buiten te plaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1